Koskettaako teitä muitakin yhä lukea WTC-tornien iskusta?
Tässä just luin Iltalehden tämän vuotista uutista edesmenneiden perheitten muistoista ja tarinoista iskujen ajalta, ja tää oikeesti saa joka vuos mulle palan kurkkuun. Itkukin tuli, kun luin jonkun kertoneen: "Vielä kuukausienkin päästä iskun jälkeen Jessica nukkui äitinsä vieressä isän paikalla. Hän ei halunnut, että tyynyä pestäisiin, koska se tuoksui isältä."
:l
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Inside job = salaliittoteorioihin uskovia miehiä palstalla?
Onhan se mahdotonta ikinä ajatella, että asiat eivät olisikaan sitä miltä niiden annetaan näyttää. Ja olen korkeasti koulutettu nainen. Lukekaa vaikkapaNaomi Kleinin teoksia, jotka ette tiedä mitään CIA:n toimista maailmalla. Lähteenä käytetty ihan CIA:n ja tuomioistuinten omia asiakirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muutti minun maailmani tuo hirvittävä terroriteko. Toisen maailmansodan jälkeen pahin rikos ihmisyyttä vastaan.
Ai. Mä keksisin kyllä aika monta muuta pahempaa. Vaikka Ruandan kansanmurha tai Vietnamin sota. Kuoliko sulla sitten joku läheinen siellä?
Sopiiko sulle, että mua koskettaa tämä asia enemmän?
Mieti sinä vaan Ruandaasi ja Vietnamiasi ihan rauhassa. Kommaripaska taidat olla, jolle merkitsee politiikka enemmän kuin yksittäiset ihmiset kokemuksineen ja mielipiteineen.
En ole henkilö joka sua ekana lainasi, mutta rauhoitu nyt senkin juntti. Edellinen kirjoittaja vaan osoitti että olet väärässä, wtc-iskut eivät tosiaankaan olleet pahin rikos ihmisyyttä vastaan sitten ww2. Olit väärässä, sinua saa korjata. Koskettaa sua saa vaikka naapurin esko. Ja miten ihmeessä Vietnam ja Ruanda on sulle vain politiikkaa? Tajuatko, että noissa tapahtumissa kärsimyksen kokonaismäärä oli aika saatanasti isompi kuin 9/11?
Miten sinä mittaat kärsimyksen määrän? Sehän ei nouse mihinkään kuin yksittäisen/yksittäisten henkilöiden kokemana. Kerroin, mihin samaistun. oliko väärä mielipide? No olihan se.
Tuskin kannattaa selittää ihmiselle, jonka argumentit ovat luokkaa juntti, naapurin esko ym. joilla totisesti kerrotaan, että nyt on fiksu ihminen kommentoimassa ja varmasti globaalisti ajatteleva, suvaitseva ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan keski-ikäinen keskiluokkainen nainen.
Käytä puoli tuntia aikaasi netissä tutkien, miten palavat pilvenpiirtäjät romahtavat. Sitten katso, miten WTC-talot hajoavat pölynä ilmaan. Ja miten vielä illalla sama kohtalo kohtaa WTC seiskaa.
Jonkun verran kyllä, mutta lähinnä iskun näyttävyyden vuoksi. Esim. Pariisin iskut aiheuttivat kuitenkin vielä pahemman olon.
Myönnän kyllä että länsimaihin kohdistuvat iskut tuntuvat pahemmalta kuin se jatkuva nälänhätä tai esim. arabimaissa tapahtuvat pommitukset, koska niihin tilanteisiin ei niinkään kuvittele itseään ja lähipiiriään, ei sillä etteivätkö ne olisi yhtä kamalia. Esim. Hiroshiman ja Nagasakin pommitukset olivat kuitenkin karseimmasta päästä, vaikka en tuolloin edes elänytkään.
Koskettaa, olin iskujen aikaan 8, en siis silloin pahemmin miettinyt asiaa eikä siitä taidettu meillä juuri puhuakaan. Vanhempana katsoin videoita iskuista ja alkoi ahdistaa kun mietin ihmisten viimeisiä hetkiä, joutuivat valitsemaan kuolevatko liekkeihin, romahtaviin torneihin vai hyppäämällä ikkunasta. Myöhemmin oli juttua jostain koululaisryhmästä joka oli käynyt sikailemassa uhrien muistomerkillä. Kurittomat kakarat eivät varmaan olleet edes syntyneet kun iskut tapahtuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mua ei kosketa kun olin silloin kolme.
No koskeeko ap:n kysymys sinua sitten millään tavalla? Miksi piti tunkea mölisemään? Huomionkipeyttäkö?
Otsikko: "Koskettaako teitä muitakin yhä lukea WTC-tornien iskusta?"
Eli täysin asiallinen vastaus.
Olet oikein hyvä esimerkki ihmisestä, jonka lukutaito on joko rappeutunut tai se ei koskaan ole päässyt edes kehittymään normaaliksi.
Ihmiskohtalot ja perheenjäseniä ja ystäviään menettäneet koskettavat kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan keski-ikäinen keskiluokkainen nainen.
Käytä puoli tuntia aikaasi netissä tutkien, miten palavat pilvenpiirtäjät romahtavat. Sitten katso, miten WTC-talot hajoavat pölynä ilmaan. Ja miten vielä illalla sama kohtalo kohtaa WTC seiskaa.
LiveLeaks taisi olla se taho, joka julkaisi videon iskusta - näkyy selvästi että ei ole matkustajakone, vaan jenkkien oma armeijan mörssäri.
Vierailija kirjoitti:
Bush saa tiedon iskusta
Aika hyvä "sattuma", että lapset lukevat presidentin läsnäollessa juuri iskujen hetkellä: steel, plane, must, hit...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muutti minun maailmani tuo hirvittävä terroriteko. Toisen maailmansodan jälkeen pahin rikos ihmisyyttä vastaan.
Ai. Mä keksisin kyllä aika monta muuta pahempaa. Vaikka Ruandan kansanmurha tai Vietnamin sota. Kuoliko sulla sitten joku läheinen siellä?
Minä ymmärsin aloittajan tarkoittavan, että kyseessä on täysin viattomien ihmisten massatuhonta, samalla tavoin kuin natsien teot olivat. Kyllä joo, sodissakin tapetaan, siviilejä, likaisella tavalla, mutta sota on sotaa, ikävä kyllä sitä ei juurikaan lueta rikokseksi, olkoon vaikka kuinka likaista. WTC-iskut tapahtuivat sotaa käymättömää maata vastaan, ikäänkuin tuosta vaan, "huvikseen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärsin aloittajan tarkoittavan, että kyseessä on täysin viattomien ihmisten massatuhonta, samalla tavoin kuin natsien teot olivat. Kyllä joo, sodissakin tapetaan, siviilejä, likaisella tavalla, mutta sota on sotaa, ikävä kyllä sitä ei juurikaan lueta rikokseksi, olkoon vaikka kuinka likaista. WTC-iskut tapahtuivat sotaa käymättömää maata vastaan, ikäänkuin tuosta vaan, "huvikseen".
USAhan oli sodassa. Noin siinä käy, kun tunkee nenänsä joka paikkaan ja menee vieraisiin maihin heilumaan aseiden kanssa.
Koskettaako ketään estonian uppoaminen? Itselle tulee kyynel silmään kun asiaa ajatteleekin.
Voin pahoin kun tuota kuuntelee ja tietää kohtalon :(Kiinnostaa, muttei erityisesti kosketa. Mutta oli isku, joka sittemmin 'oikeutti' jenkit tekemään kaikennäköistä. Kyllähän se mietityttää.
Yksittäisten ihmisten, yksilöiden kertomuksista on jostain syystä jäänyt mieleen tämä eräs juristi, joka kertoi pelastumisestaan. Oli mukana siinä ryhmässä, jonka suojelusenkeliksi ruumillistui kehnonpuoleinen rakennustekniikka ja puolalainen siivojakundi, jolla oli lasta, jolla saatiin rikottua hissin ja rakennuksen seinä sen verran, et turvaan pääsivät. Tämä juristi oli ollut kerroksessa, johon eka kone jysähti ja se hänen ilmeensä, kun kertoi kuinka oli käynyt kurkkaamassa erään käytävän ovelta ja oli vain nähnyt pimeyttä. Harvoin jenkkidokkareista puhutaan oikeasti pelosta, ei-sankaruudesta, mutta tämä kundi puhui. Avoimesti sanoi, ettei uskaltanut mennä eteenpäin ja se selvästi ahdisti häntä. Eipä siellä olisi tainnut pelastettavaa paljon olla, mutta on ymmärrettävää että se jää vaivaamaan.
Yleensä noissa dokkareissa jenkkipropagannan mukaan hehkutetaan ja liioitellaan sankaritekoja, se on se asenne, jota jenkeissä vaalitaan. Sinänsä hyvä ja voittoisakin asenne, mutta samalla se unohtaa suuren joukon ihmisiä (esim. torneista hypänneitä ihmisiä pidetään melko yleisesti luusereina, joista ei sankaritarinoita kerrota, vaikka ehkä pitäisi) ja nämä ihmiset tai heidän omaisensa jäävät yksin ahdistuksensa kanssa. Se on yhdenlaiseen muottiin puristamista sekin. Aina ollaan voittajan puolella.
Koskettaa ajatella torneihin loukkuun jääneiden ihmisten hätää ja viime hetkien tuskaa. Koskettaa ajatella iskun seurauksena särkyneitä perheitä ja selviytyjien henkisiä ja fyysisiä vammoja.
Koko juttua kuitenkin värittää minun silmissäni se, että Yhdysvallat on käyttänyt tapahtumaa poliittisen agendansa nappulana ja oikeuttanut sillä moninkertaisen uhriluvun omien toimiensa seurauksena. En voi olla ajattelematta sitä joka kerran, kun isku mainitaan jossain tai tulen sitä ajatelleeksi.
Ei. En kokenut edes käyntiä muistomerkillä tai museossa mitenkään erityisesti. Johtunee siitä, että tapahtui niin kaukana eikä henkilökohtaisella tasolla asiaan mitään kosketuspintaa.
Virtahepo kirjoitti:
Koskettaa ajatella torneihin loukkuun jääneiden ihmisten hätää ja viime hetkien tuskaa. Koskettaa ajatella iskun seurauksena särkyneitä perheitä ja selviytyjien henkisiä ja fyysisiä vammoja.
Koko juttua kuitenkin värittää minun silmissäni se, että Yhdysvallat on käyttänyt tapahtumaa poliittisen agendansa nappulana ja oikeuttanut sillä moninkertaisen uhriluvun omien toimiensa seurauksena. En voi olla ajattelematta sitä joka kerran, kun isku mainitaan jossain tai tulen sitä ajatelleeksi.
Lisää tuohon ajatukseen vielä se, että jospa USA tosiaan teki itse tuon iskun saadakseen tuon oikeutuksen toimia maailmanpoliisina.
Lähinnä ihmetyttää että jengi edelleen uskoo jonkun turbaanipäisen fiktiohahmon suunnitelleen ja toteuttaneen koko homman..
Vierailija kirjoitti:
Tässä just luin Iltalehden tämän vuotista uutista edesmenneiden perheitten muistoista ja tarinoista iskujen ajalta, ja tää oikeesti saa joka vuos mulle palan kurkkuun. Itkukin tuli, kun luin jonkun kertoneen: "Vielä kuukausienkin päästä iskun jälkeen Jessica nukkui äitinsä vieressä isän paikalla. Hän ei halunnut, että tyynyä pestäisiin, koska se tuoksui isältä."
:l
Ei todellakaan kosketa. Jos joku terrori-isku olisi oikein niin se olisi tuo.
Hyvä että iskivät sinne. Ketään ei kiinnosta jonkun jenkkikusipäiden elämä.
Länsimaista, hyvinvoivaa ihmistä koskettaa vain länsimaisen, hyvinvoivan ihmisen kuolema.
Suren toki niiden viattomien kuolemaa. Mutta se, kuinka USA käytti tuota tapahtumaa hyväkseen ja lähti rällästämään Lähi-Itää mieleisekseen, on kuvottavaa. Abu Ghraib on vain jäävuoren huippu.