Eivätkö lapset ole kalleimmillaan tarhaiässä?
Meillä menee lapsen tarhamaksuun kuussa 310e ja tähän päälle vaatteet sekä ruoat (+oma huone). Vaikea kuvitella, että kouluikäiseen tai teiniinkään menisi noin 500e kuussa (asumiskustannusten lisäksi). Tietty jos on kallis harrastus ja joskus varmaan ulkovaatteisiin, mutta että kuukausittain noin 500e?
Kommentit (390)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on halvimmillaan, teini-ikä mukaanlukien. Lukio, vanhojen tanssit, ylppärit, autokoulu, auto, asunto, opiskelu lukion jälkeen, jos haluaa opiskella ilman lainaa. Jne jne, lista on loputon.
No varmasti saa palamaan vaikka koko palkan, jos sille linjalle lasten kanssa lähtee.
Me ei todellakaan aiota rahoittaa lasten autoja, asuntoja, opiskeluita ymymym. Milloin hemmetissä ne teidän kersat oppii ottamaan itse vastuun raha-asioistaan ja elämästään, jos mamma ja pappa on maksanut kaiken kalsareista asuntoon ekat 20 vuotta? Herramunjee....
Itse olen maksanut 17-vuotiaasta saakka itse puhelinlaskuni, muotivaatteeni (vanhemmat kustansi vain perusjutut), bussikortin, leffassakäymiset ym humpuukit. 19-vuotiaana asuin jo omillani ja ihan itse maksoin asumiseni, käymällä töissä koulun ohella ja nostamalla lainan jos ja kun on ollut tarve. Jos ja kun ei ollut töitä, ei ostettu muotivaatteita tai käyty leffassa.
Sinänsä aivan sama vaikka maksaisitte lapsinne kaikki eläkkeeseen saakka, mutta älköö silloin marisko että lapsen elätys on niin kallista, kun itse olette sen elämäntyylin ainoa mahdollistaja.
Herramunjee, millainen luulet maailman olevan vaikka 20 vuoden kuluttua?Ihan lähtien asuntotilanteesta, se on aivan erilainen kuin nykyään sillä omistusasuminen karkaa yhä useamman uloittumattomiin samoin työpaikat sillä digitalisaatio iskee. Muutenkin tämä että elätin itseni 19 vuotiaasta on karua kuultavaa vrt muihin Euroopan maihin joissa lapsista pidetään huolta ihan eri tavalla kuin täällä metsä- Suomessa. Kaikki eivät ihaile karuimman kautta kulttuuria, esimerikiksi itse jouduin 90 luvulla tienaamaan omat lukiokirjani siivoamalla enkä toivo samaa lapsilleni.Se ei tarkoita sitä etten osaisi kasvattaa arvostamaan rahaa ja olemaan itsenäinen.
Vierailija kirjoitti:
Eri perheillä eri tärkeysjärjestys, mutta eiköhän pointti ole että jokatapauksessa teinit ovat kalliimpia kuin taaperot ja kukaan jolla ei ole teiniä ei voi kuvitella sitä rahanmenoa :D
Juuri näin. Kannattaa jakaa mielipiteitä vaan sen ikäluokan kalleudesta, minkä lapset ovat jo käyneet läpi. Palaa AP myöhemmin kertomaan (kun lapsesi ovat teini-iänkin ohittaneet) että kumpi tuli kalliimmaksi.
Mun 12-vuotias ja 14-vuotias ei ole kasvaneet pituutta huhtikuun jälkeen mutta silti molemmilla jäi useammat farkut pieniksi. Lantion malli muuttunut.
Hölmöä ignoorata kerta-erät, koska niistä muodostuu kuukausille jaettunakin paljon isompia summia kun juoksevista menoista.
Vierailija kirjoitti:
Ja meillä kun esim. tarhaikäisen yhdet kengät maksavat 70-100e, gorehanskat x 2 80e, haalari 100-150e ym. niim kyllä luulisi, ettei teinin kanssa ulkovaatekulut enää kasva. Ap
Teinin vaatekulut ovat isommat koska pitää olla "merkkivaatetta"
Lisäksi Kampaaja, Kosmetologi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä teinit on ehdottomasti kalliimpia. Burberryn laukut on oltava, mopoautoa ja harrastuksetkin vaatii fysioterapiaa. En pystyisi pitämään vakavaa naamaa, jos mamma poistuisi kahvipöydästä kun pitää lähteä viemään Mirkku ennaltaehkäisevään fysioterapiaan.
Sun lapsi ei taida harrastaa urheilua tavoitteellisesti? Fyssaria tarvittaan, joko ennaltaehkäisevästi tai sitten vammojen hoitoon. Mieti itse, kumpi on kivempi.
Mä ymmärrän täysin. Naurattaa vaan =D.
Joku sanoi olleensa töissä 15-vuotiaasta asti ja maksaneensa itse esim lukiokirjat.
Minäkin sain 15-vuotiaana kesätyön tuosta vaan. Oma 15-vuotias kävi kahdesta paikasta kysymässä ja lähetti lisäksi noin 20 hakemusta paikkoihin, jotka halusivat nimenomaan sen sähköisen hakemuksen. Ei saanut työtä, ei moni kavereistakaan. Ja kyseessä siisti nuori, jolla "hyviä harrastuksia" ennen kuin joku alkaa leukailla, ettei hänkään ketään röökiä polttavaa seiniin nojailijaa palkkaisi.
Ja on ihan eri asia, jos ostaa taaperolle 150 euron talvihaalarin kuin teinille samanhintaisen takin. Itse sain jopa yli puolet maksamieni vauvan- ja leikki-ikäisten vaatteiden hinnasta takaisin, kun myin ne vielä hyväkuntoisina nettikirppiksillä. Teinin takki kestää tuurilla kaksi talvea. Sitten se on pieni tai rikki. Siitä ei ehjänäkään rahaa enää saa, koska juuri kukaan ei osta nettikirppiksiltä vaatteita 15-vuotiaille. Lahjoitan sen Pelastusarmeijalle.
Ja mikä hemmetin oma huone. Se ei todellakaan ole pakollinen päiväkoti-ikäiselle. Monet paljon vanhemmatkin lapset joutuvat jakamaan huoneen sisarusten kanssa, jopa monet teinit vaikka eroa on kun yö ja päivä verrattuna pieneen lapseen. Teini ehdottomasti tarvitsisi sen oman huoneen toisin kun pieni lapsi joka voi aivan hyvin jakaa sisarusten kanssa tai alla kouluikäisenä voi hyvn olla vaikka vanhempien kanssa samassa huoneessa.
Ajat ovat muuttuneet. Itse sain aikoinani kesätöitä kun vaan kävelin jonnekin sisään. Samaten pääsin heti vakituisiin töihin Stockalle kun koulu loppui. Samaten pankkiin.
Nyt pitää varautua siihen että teini ei välttämättä saa kesätöitä millään.
Ja että opiskelupaikkaakaam ei välttämättä heti löydy. Tai töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on halvimmillaan, teini-ikä mukaanlukien. Lukio, vanhojen tanssit, ylppärit, autokoulu, auto, asunto, opiskelu lukion jälkeen, jos haluaa opiskella ilman lainaa. Jne jne, lista on loputon.
No meillä lapsilisät menneet aina säästöön lapsen tulevia opintoja varten. Vaikka muuttaisikin pois kotoa ja tukisin 400eurolla kuussa, olisi se vähemmän kuin nyt! Autokoulu on yksittäinen könttäsumma. Autoa en osta.. ap
Olet siis selvästi päättänyt, että olet oikeassa, vaikka kaikki sulle yrittää selittää, ettei se nyt ihan noin mene... :-)
Tässä puhuin kuukausimenoista, en mistään yksittäisistä autokouluista. Vaikea uskoa, että teiniin menisi yli 550e kuussa (asumismenot otettu pois). Ap
Lasketaanpa:
- kaksi talvitakkia alesta, yhteensä 800 euroa
- farkkuja yms. noin 600 euroa
- laukkuja noin 300 euroa
- oionta 2 500 euroa
- leirikoulu 350 euroa
- toinen leirikoulu 600 euroa
- silmälasit 400 euroa
- harrastuksia 1 200 euroa
- vaatteita noin 600 euroa
- kampaaja joka toinen kuukausi 600 euroa
- kosmetologi, meikkejä 400 euroa
- puhelin muutamia satasia
- kenkiä noin 600 euroa
- kahvila- ja leffa- ja ravintolareissuja 400 euroa
Tässä nyt karkeasti yhden vuoden kuluja yhdellä yläluokkalaisella...
Hei haloo, olen akateemisesti koulutettu ja hyväpalkkaisessa työssä, mutta en IKINÄ tule ostamaan lapselleni kahta 400 euron takkia. 😀 Laadukkaan saa parilla sadalla.
Kampaaja 600e joka toinen kk? Ei todelkakaan.. ym.
Ihan tavallista keskiluokkaista elämää vietetään, tuo ei ole sitä. Vaikka olisi rahaakin niin en tuollaista elämäntapaa lapselle opeta. Ap
Kampaaja maksaa oikeasti satasen verran per kerta, eli 600 euroa vuodessa, kun siellä käy joka toinen kuukausi.
Tämä meidän tyttö elää halvasti melkein kaikkiin kavereihinsa verrattuna, esim kännykkänsä on isänsä vanha. Ja vaatteita ostaa maltilla, ei ratsasta, eikä luistele, eli nuo harrastusmaksut on tooooodella alakanttiin muihin verrattuna.
Olet kyllä niiiiiin pihalla kuin olla ja voi.
Miksi teinin pitäisi käydä kerran kahdessa kuussa kampaajalla? Eihän monella aikuisellakaan ole varaa tuollaiseen. Itse maksan lapsen ruokakulut, annan kk-rahaa 100-150e, bussilippu 50e ja vaatteisiin 100-200e kuussa. Harrastus erikseen, jos sellainen on - kilpaharrastusta en mielellään tue, koska meillä keskitytään kouluun. Varaa kuitenkin on, jos niinkseen tulee.
Väitätkö itse tosissasi, että normaalissa perheessä teiniin menee yli 550e kuussa? Kun isot hankinnat ja asuminen on vähennetty. Minä en siihen usko. Ap
Jospa suunnittelisit noita teinin kuukausirahoja, harrastuksia ja kouluunpanostamisia vasta sitten kun sinulla oikeasti on se teini-ikäinen lapsi. Enkä tajua että miksi olet näin huolissasi teini-ikäisen kustannuksista, jos teillä kerran "varaa on". Kyllä ne teinit maksaa ja rajana on tosiaan vain taivas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmasti saa palamaan vaikka koko palkan, jos sille linjalle lasten kanssa lähtee.
Me ei todellakaan aiota rahoittaa lasten autoja, asuntoja, opiskeluita ymymym. Milloin hemmetissä ne teidän kersat oppii ottamaan itse vastuun raha-asioistaan ja elämästään, jos mamma ja pappa on maksanut kaiken kalsareista asuntoon ekat 20 vuotta? Herramunjee....
Itse olen maksanut 17-vuotiaasta saakka itse puhelinlaskuni, muotivaatteeni (vanhemmat kustansi vain perusjutut), bussikortin, leffassakäymiset ym humpuukit. 19-vuotiaana asuin jo omillani ja ihan itse maksoin asumiseni, käymällä töissä koulun ohella ja nostamalla lainan jos ja kun on ollut tarve. Jos ja kun ei ollut töitä, ei ostettu muotivaatteita tai käyty leffassa.
Sinänsä aivan sama vaikka maksaisitte lapsinne kaikki eläkkeeseen saakka, mutta älköö silloin marisko että lapsen elätys on niin kallista, kun itse olette sen elämäntyylin ainoa mahdollistaja.
Herramunjee, millainen luulet maailman olevan vaikka 20 vuoden kuluttua?Ihan lähtien asuntotilanteesta, se on aivan erilainen kuin nykyään sillä omistusasuminen karkaa yhä useamman uloittumattomiin samoin työpaikat sillä digitalisaatio iskee. Muutenkin tämä että elätin itseni 19 vuotiaasta on karua kuultavaa vrt muihin Euroopan maihin joissa lapsista pidetään huolta ihan eri tavalla kuin täällä metsä- Suomessa. Kaikki eivät ihaile karuimman kautta kulttuuria, esimerikiksi itse jouduin 90 luvulla tienaamaan omat lukiokirjani siivoamalla enkä toivo samaa lapsilleni.Se ei tarkoita sitä etten osaisi kasvattaa arvostamaan rahaa ja olemaan itsenäinen.
Siksi kysynkin, miten opetat teini-ikäistä aidosti arvostamaan rahaa ja olemaan itsenäinen, jos maksat kaiken asunnosta kalsareihin? Ajattelet että hän oppii kaiken kun sinä satasen setelituppoja ojentaessa ja vuokrat maksaessasi vain sanot niin?
Kyllä, maailman talous voi romahtaa. Työn luonne muuttua. Lainaehdot kiristyä. Hinnat nousta. Sitä suuremmalla syyllä opetan lapsilleni käytännön kautta rahan arvon, miten sitä tienataan ja miten sitä käytetään. Aivan perusasia on esimerkiksi se, että omilleen ei voi muuttaa ennenkuin pystyy itse maksamaan vuokransa/ asuntolainansa omilla tuloillaan. Ei lapset tule selviämään elämässä, vaikka säälin vuoksi petaisit heille kaiken valmiiksi, koska maailma muuttuu rankempaan suuntaan. Ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja meillä kun esim. tarhaikäisen yhdet kengät maksavat 70-100e, gorehanskat x 2 80e, haalari 100-150e ym. niim kyllä luulisi, ettei teinin kanssa ulkovaatekulut enää kasva. Ap
Kyllä tuo meidän teini osaa ostaa itselleen 100 euron kenkiä, plus takkeja, plus farkkuja, plus koruja, plus kaiken maailman hiustenhoitoaineita, meikkejä jne jne. Ja hei, ei riitä yhdet kengät per talvi. Pitää olla lyhytvartista saapasta, pitkävartista saapasta, uggia, dr martensia, vansia jne jne. Pitää olla bikertakki, toppatakki, lasketteluvaatteet, villakangastakki, kevytuntuvatakki, farkkutakki, nahkatakki.
Kaikkien ei tietenkään ole näitä pakko ostaa, kulutus on ihan oma valinta. Mutta tässä vaan hiukan perspektiiviä vauvaikäisten vanhemmille, mihin mittasuhteisiin vaate- ja jalkineostelu voi oikeasti mennä. Ja tuosta puuttui vielä kaikki sisävaatteet.
Jep ja harrastus-, vapaa-aika ja matkustuskulut ihan eri luokkaa. Tulee mopot, skootterit, läppärit, kännyt, musavehkeet, soittimet, ulkomaan leirimatkat jn.
Kuinka pakollisia mopot ja skootterit on isossa kaupungissa asuvalle teinille?
Tää koko aloitus on samaa tasoa kuin se kun ekaa lastaan odottavat selittää miten heidän lapsensa leikkii sitten vain itse valmistetuilla puuleluilla ja käpylehmillä ja juovat janojuomaksi koivun mahlaa ja kuusenkerkkää.
Kun sitä ei tajua niin eihän sitä tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo meidän teini osaa ostaa itselleen 100 euron kenkiä, plus takkeja, plus farkkuja, plus koruja, plus kaiken maailman hiustenhoitoaineita, meikkejä jne jne. Ja hei, ei riitä yhdet kengät per talvi. Pitää olla lyhytvartista saapasta, pitkävartista saapasta, uggia, dr martensia, vansia jne jne. Pitää olla bikertakki, toppatakki, lasketteluvaatteet, villakangastakki, kevytuntuvatakki, farkkutakki, nahkatakki.
Kaikkien ei tietenkään ole näitä pakko ostaa, kulutus on ihan oma valinta. Mutta tässä vaan hiukan perspektiiviä vauvaikäisten vanhemmille, mihin mittasuhteisiin vaate- ja jalkineostelu voi oikeasti mennä. Ja tuosta puuttui vielä kaikki sisävaatteet.
Jep ja harrastus-, vapaa-aika ja matkustuskulut ihan eri luokkaa. Tulee mopot, skootterit, läppärit, kännyt, musavehkeet, soittimet, ulkomaan leirimatkat jn.
Kuinka pakollisia mopot ja skootterit on isossa kaupungissa asuvalle teinille?
Voi olla hyvinkin tarpeen kun paperit riittää vain siihen lukioon joka sijaitsee neljän julkisen kulkupelin ja tunnin koulumatkan takana, mutta mopolla pääsee vartissa.
Minua huolettaa kaikkein eniten se millä nuoret ostavat oman asunnon tulevaisuudessa, kaikilla kun ei ole sitä mahdollisuutta että vanhemmat elättää kolmikymppisiksi jotta nuori saa säästettyä 10%asuntonsa hinnasta. Tai ei ole perintöä odottamassa, saati sitten lapsilisiä kerättynä tilille. Mutta tähän suuntaan halutaan immeisesti Suomessa mennä
Mä en nyt ihan tajunnut ap:n pointtia. Hän laskee taaperon kustannuksiin oman huoneen (ajatteliko periä teini-ikäiseltä siis vuokraa vai miten tuo kustannus omasta huoneesta ei tulisi automaattisesti myös teinille)? Taaperolle lasket ruokakustannukset (ne sisältyy osittain tuohon päikkärimaksuun) mutta teinille ruokakustannuksia et laske? Ruokamäärästä sen verran että se määrä mitä taapero syö koko päivä menee teinille välipalasta. Ruuankulutus on tytöilläkin isompaa kuin aikuisilla
Vierailija kirjoitti:
Minua huolettaa kaikkein eniten se millä nuoret ostavat oman asunnon tulevaisuudessa, kaikilla kun ei ole sitä mahdollisuutta että vanhemmat elättää kolmikymppisiksi jotta nuori saa säästettyä 10%asuntonsa hinnasta. Tai ei ole perintöä odottamassa, saati sitten lapsilisiä kerättynä tilille. Mutta tähän suuntaan halutaan immeisesti Suomessa mennä
Ei niitä ostella. Ensin opiskellaan tiukalla budjetilla kolmekymppiseksi ja sen jälkeen ehkä päästään töihin ja maksetaan opiskeluista kertyneitä lainoja, jonka jälkeen voidaan alkaan säästämään ja sitten ehkä aikaisintaan nelikymppisenä voidan ostaa se oma asunto. Ja jos lapsia haluaa tehdä niin joko hyvin nuorena, jotta kasvavat siinä opiskeluiden ohella tai sitten jättää nelikymppisenä. Moni varmaan jättää lapset tekemättä. Näinhän se taitaa jo monella olla tälläkin hetkellä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinin vaatekulut ovat isommat koska pitää olla "merkkivaatetta"
Lisäksi Kampaaja, Kosmetologi...
Se on totta että jos pienten lasten kuluihin otetaan mukaan tuo päivähoitomaksu niin se nostaa kustannuksia lapsesta paljon. Mutta ne varsinaiset elinkustannukset on sitten kuitenkin paljon suuremmat teinillä kun pienellä lapsella. Jos verrataan esim. työtöntä perhettä joka elää toimeentulotuella jossa on teinejä ja samankokoista perhettä jossa on pieniä lapsia, niin tuo teiniperhe on pajon kovemmalla. Tämä siksi että ensinnäkin työtön perhe ei joudu kuitenkaan maksamaan mitään päivähoitomaksuja. Toiseksi toimeentulotuki on vain muutaman kympin enemmän yli 10-vuotiaalle lapselle kun alle 10-vuotiaalle lapselle mutta miettikää vain kuinka paljon kalliimmat on ne peruselinkustannukset vaikka 16-vuotiaalla verrattuna 4-vuotiaaseen!
Koulu- ja teini-ikäisillä ei ole hoitomaksuja mutta mitä kuluja heillä on mitä pienillä lapsilla ei ole: Esim. ruokaan kuluu moninkertainen määrä verrattuna pieneen lapseen. Monet nuoret alkavat jo aika nuorella iällä (10v.) ainakin pääkaupunkiseudulla menemään ulos syömään tai leffaan ja tuo kaikki maksaa kun yhteen leffakäyntiin syömisineen voi mennä useampi kymppi. Nuorella on oma käynnykkä joka tietenkin yleensä pitää olla sitä viimeisintä älypuhelinmallia a la 800€ ja siihen on tietenkin oltava hyvä 4g liittymä joka maksaa. Omat tv:t ja pleikat pitää olla ja niihin vielä maksulliset netflixit sun muut. (juu ei peraatteessa pidä olla mutta käytännössä pitää, kyllä te vielä ymmärrätte)
Kaikesta pitää maksaa esim. bussiliput tai muut tapahtuma- ja matkaliput. Monet edellämainituista ovat ilmaisia tai alennettuun hintaan pienillä lapsilla. Kun varaat esim. hotellihuoneen ei käy enää vanhempien kanssa samassa sängyssä tai joku lasten sänky vaan nuori on ihan samassa tasossa aikuisten menojen ja tarpeiden kanssa.
Ja vaatteet. Monet vaatteet ja kengät pitää olla sitä tiettyä merkkiä. Juu onhan sitä pienilläkin lapsilla niitä merkkivaatteita mutta ihan eri tasolla niitä on pakotettu ostamaan teinille kun pienille lapsille. Harva 3-vuotias mankuu Gugguuta itkien. Kyllä pienille lapsille hankitaan ne merkkivaatteet lähinnä vanhempien omien mielitekojen mukaan. Eikä siinä mitään. Olen itsekin ostanut merkkivaatteita pienille lapsilleni.
Mutta se on kuitenkin eri asia kun teini haluaa jotkut kengät ja vain ne jotkut tietyt käyvät hänen mielestään, niin kyllä sitä sitten yrittää ainakin mahdollisimman paljon toteuttaa että teini voi ostaa mieluisensa vaatteet ja kengät. Meidän teinillä esim. osa vaatteista on ihan perus henkka maukkaa mutta kyllä välillä jotkut mieliteot on niitä kalliita (esim. kevättakki 130€, talvikengät 160€) ja mikään muu ei käy. Ja sitten kun kaikilla muillakin on.... ja tuo on siis aivan totta että yleensä jos teini sanoo että jotain on lähes kaikilla muilla niin se on niin, eikä mitään palturia. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla ei vaatteista voi hirveästi päätellä kuka on köyhä ja kuka ei. Niillä pienituloistenkin vanhempien lapsilla on merkkivaatteita ja kenkiä ja kukaan ei halua jäädä huonommaksi.
Päiväkoti-ikäiselle on vähän eri. Tuskin kukaan pilkkaa pikku Mikkoa jos hänellä on Lotta ja Lassi lenkkarit eikä Conversit ja oikeastaan ei isojenkaan kohdalla ole kyse siitä että joku pilkkaisi jos olisi jotain muuta kun tiettyä merkkiä, vaan nuori yleensä tuntee vain alemmuudentunnetta jo automaattisesti jos tietää ja tuntee että hänellä on mielestään jotain "hassua" päällä.
Vierailija kirjoitti:
Ajat ovat muuttuneet. Itse sain aikoinani kesätöitä kun vaan kävelin jonnekin sisään. Samaten pääsin heti vakituisiin töihin Stockalle kun koulu loppui. Samaten pankkiin.
Nyt pitää varautua siihen että teini ei välttämättä saa kesätöitä millään.
Ja että opiskelupaikkaakaam ei välttämättä heti löydy. Tai töitä.
Kyllä. Oma lukiolainen jäi täksi kesäksi ilman töitä. Inhotti kuunnella sitä vanhempien sukulaisten viisastelua että "kyllä niitä töitä saa kun vaan hakee", "oletko edes kysellyt mistään", "minä en ollut koskaan ilman töitä, joskus tein jopa kolmea työtä yhtäaikaa", "kato kävelet vaan ovesta sisään ja ilmoitat että sä voisit tulla heille töihin".
Miksi kyselet, mietitkö onko varaa toiseen? Kyllä teinit maksaa paljon, taaperosi ei taida tarvita uutta kännyä joka vuosi ja joka toinen uutta kannettavaa? Ja niitä kenkiä ja vaatteita pitää olla aika paljon teinitytöllä.