Eivätkö lapset ole kalleimmillaan tarhaiässä?
Meillä menee lapsen tarhamaksuun kuussa 310e ja tähän päälle vaatteet sekä ruoat (+oma huone). Vaikea kuvitella, että kouluikäiseen tai teiniinkään menisi noin 500e kuussa (asumiskustannusten lisäksi). Tietty jos on kallis harrastus ja joskus varmaan ulkovaatteisiin, mutta että kuukausittain noin 500e?
Kommentit (390)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja lukioon oli läppäri pakollinen sekä tiettyä mallia oleva funktiolaskin, mikä myös maksoi lähes 200. Ne kuitenkin kertaostoksia jos eivät mene rikki
T. 11Ot, mutta miksi pitää olla erikseen läppäri ja funktiolaskin? Matlab, freemat, octave tmv. ajaa saman asian. Matlabin student tai home versio on alle 100 euroa. Freemat ilmainen.
Saako kirjoituksissa olla läppäri mukana? Tiedän, että viime syksynä aloittaneilla saa, mutta saako aiemmilla vuosikursseilla?
No en tiedä, mutta verkkokaupassa näkyi olevan perus funktiolaskin 23 euroa. Sillä pärjää kirjoitukset ihan hyvin.
Meillä pitkän matematiikan opettaja kertoi, mikä laskin ostetaan ja mistä. Tehtiin yhteistilaus. Ja maksoi sen 150 euroa. Voi olla, että tuo verkkokaupan halppislaskin ei todellakaan kelpaa sinne pitkän matikan tunnille saati kirjoituksiin.
Mutta se on ihan kiva, että ap sitten aikanaan selittää teinilleen, että tässä on sinulle yhdet talvikengät joiden on kestettävä viisi vuotta. Kesäksi tässä varvassandaalit. Ja tässä sinulle tällainen talvitakki, jota käytät kunnes pääset lukiosta. Yhdet farkut riittää ihan hyvin ja jos jää lahkeet lyhyeksi, laitetaan jatkopala äidin vanhoista farkuista. Mopokortti on turha. Harrastukset on turhia, paitsi kirjasto ja luonnossa samoilu (niillä samoilla saappailla/varvassandaaleilla). Leikataan hiukset itse kotona, ihan hyvät tulee. Kännykäksi kelpaa pappan vanha Nokia, soittamista vartenhan se on. Ja ap:n teini tyytyy tähän kaikkeen iloisen ja onnellisena.
Vierailija kirjoitti:
En vaan käsitä, että miten saatte teineihinne niin paljon rahaa uppoamaan. Olin itse vielä muutama vuosi sitten teini, enkä mielestäni kuluttanut lähellekään niin paljon rahaa kuin moni väittää kuluttavansa omiin lapsiinsa. Kuukaudessa meni n. 300-400€ kaikkeen. Lisäksi 15-vuotiaasta asti olin kesät töissä, jolloin ostin itse omat puhelimeni, lukiokirjani, vanhojen puvun, bussikorttini ja meikkini. En edes käsitä kun joku väitti että merkkeihin menisi vuodessa 400€!? Tietenkin autokoulu ja mopokorttikin maksavat paljon, mutta ne ovat kertaostoksia, sama kun ostaisi vauvalle rattaat ja pinnasängyn...
Ai että auto- ja mopokorttia voi verrata pinnisten ja rattaiden ostoon??? Juuuuust. Voin kertoa että sillä pinniksen hinnalla saat ehkä juuri ja juuri kypärän sitä mopoilua varten. Autokoulua varten voi lisäta pinniksen hintaan pari nollaa sinne perää.
Joo kyllä teinit on ehdottomasti kalliimpia. Burberryn laukut on oltava, mopoautoa ja harrastuksetkin vaatii fysioterapiaa. En pystyisi pitämään vakavaa naamaa, jos mamma poistuisi kahvipöydästä kun pitää lähteä viemään Mirkku ennaltaehkäisevään fysioterapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö itse tosissasi, että normaalissa perheessä teiniin menee yli 550e kuussa? Kun isot hankinnat ja asuminen on vähennetty. Minä en siihen usko. Ap
Minusta tuo 550 € kuulostaa varsin normaalilta mitä kuuntelee esim. tuttavien juttuja (omat lapset ei aivan vielä ole teini-ikäisiä). En sano etteikö halvemmallakin voisi selvitä ja menot ei ole samalla tavalla kiinteitä kuin esim. tarhamaksu. Ja kyllä ne isommat hankinnatkin joutuu maksamaan niistä perheen kuukausi tuloista.
Ajattelin ihan samaa, että pitää ne isot kertamenotkin jostain maksaa.. tietsikka, kännykkä, rippijuhlat, koulukirjat, polkupyörät, mopot, mopokortit, vanhojen tanssit.. Meillä ostettiin viime vuonna teineille uudet isommat sängyt, niihin meni toista tonnia jne
Meillä on säästetty niihin kertamenoihin jo tarhaiässä. Ne eivät tule olemaan mikään ongelma. Eikä muutenkaan, on meillä varaa, mutta ihan normaalia elämää vietetään. Mitääb mopokorttia en kustanna, ajokortin ja tietsikan kyllä. Lukion kirjat ym. En mitään kroisoselämää. En tod. maksa teinin kampaajasta ja takeista yhteensä 1400e kuussa - tuossa ostetaan huonoa itsetuntoa pois. Ap
Monessa perheessä niihin isompiin hankintoihin on käytettävissä säästöjä. Miksi ne silti olisi pois budjetista?
Tää matikka ei taida olla vahvin lajisi. Nuo oli VUOSItason kuluja, ei KUUKAUSI.
Ihan turhaanhan me tietäväiset tässä kanssasi kinaamme. Kyllä sinä sen sitten itse 10 vuoden päästä näet!
Siis minkä minä nyt näen 10 vuoden päästä?
Käyt kyllä tosiaan aika hitaalla...
Sen mitä teini maksaa! Se 550 euroa kuussa menee aivan taatusti.
Miksi mulla jolle vastasit olisi kymmenen vuoden päästä vielä teinejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja lukioon oli läppäri pakollinen sekä tiettyä mallia oleva funktiolaskin, mikä myös maksoi lähes 200. Ne kuitenkin kertaostoksia jos eivät mene rikki
T. 11Ot, mutta miksi pitää olla erikseen läppäri ja funktiolaskin? Matlab, freemat, octave tmv. ajaa saman asian. Matlabin student tai home versio on alle 100 euroa. Freemat ilmainen.
Saako kirjoituksissa olla läppäri mukana? Tiedän, että viime syksynä aloittaneilla saa, mutta saako aiemmilla vuosikursseilla?
No en tiedä, mutta verkkokaupassa näkyi olevan perus funktiolaskin 23 euroa. Sillä pärjää kirjoitukset ihan hyvin.
Meillä pitkän matematiikan opettaja kertoi, mikä laskin ostetaan ja mistä. Tehtiin yhteistilaus. Ja maksoi sen 150 euroa. Voi olla, että tuo verkkokaupan halppislaskin ei todellakaan kelpaa sinne pitkän matikan tunnille saati kirjoituksiin.
Kurjaa että siellä vieläkin kusetetaan tähän malliin. Perusfunktiolaskin riittää aivan hyvin pitkään matikkaan, jopa yliopistoon koska ei se laskin niitä laskuja sinun puolesta laske (tai laskee mutta ei ole hyvä juttu että laskija tse ei ymmärrä niistä mitään ja katsoo vain vastauksen laskimesta). Kyllä ne periaatteet on ihan itse ymmärrettävä, jos vähänkään matemaattiselle alalle haluaa suuntautua.
Vauva- ja tarhaiässä on helppo säästää. Kaikki vaatteet ja varusteet saa joko ilmaiseksi tai halvalla kierrätettyinä. Me säästettiin myös ihan tarhamaksussa, koska tehtiin työpäivät limittäin ja hoitopäivä oli halvempi vain 5 - 7 tuntia.
Teini-iässä ei mikään tästä onnistu.
Ja huomatkaa muuten että tuolla luetellut kulut on kaikki ns. normaalien teinien kuluja. Teineillä voi myös helposti olla kaikenlaista ongelmaa. Siinä sitten juostaankin sitten yksityisillä terapeuteilla jne.
Meillä maksaa jo pelkkä oionta ekstraa siinä, että yrittäjällä kaikki aika on työaikaa ja kun käytän 2 tuntia oionta-aikaan se aikakin menee omasta pussista.
Meillä lapsi on koko suvun ainoa pieni. Siis sekä minun, että mieheni suvun. Miehen puolelle tuskin tulee koskaan lisää. Minun siskoni saattaa ehkä joskus tehdä lapsen. Ehkä. No, ainoana pienenä lapsi saa "aika paljon" jo nyt kolmevuotiaana. Synttäreillä sai leluja varmaan 500€ arvosta. Isovanhemmat roudaavat esim. Molo Kidsin vaatteita joka käynnillään. Itseä kauhistuttaa miten kolmevuotias osaa jo vaatia isovanhemmiltaan tiettyjä asioita. Kun en suostu ostamaan kaupasta sitä lelua, jonka lapsi haluaa, ilmoittaa lapsi "ukki ostaa". Ja kun hemmetti soikoon se ukki ostaakin ihan kaiken mitä lapsi pyytää. Mummi toi todella reissulla lapselle Molon pupulegginsit. Seuraavalla viikolla kävimme kaupoilla ja lapsi näki niihin "kuuluvan" paidan. Hirveä mankuminen ja kitinä, kun en ostanut yli viidenkympin trikoopaitaa. Sitten taas mummin ja ukin käydessä lirkutusta pupupaidasta, niin eiköhän seuraavana päivänä tule kuva watsappiin, että kävin nyt ostamassa sen, kun Veera niin halusi. Ärsyttää, kun isovanhemmat eivät ole meidän puolella tässä vaan tekevät koko porukalle ison karhunpalveluksen. Teini-iästä tulee varmaan hauskaa, jos päästään miehen kanssa asettamaan omia rajojamme kunnolla vasta sitten. Ja joo, isovanhempien kanssa on puhuttu, vakavasti ja monta kertaa. Lapsen kanssa on puhuttu, ettei saa aina mankua tavaroita, mutta heti se alkaa, kun poistun paikalta. Isovanhemmat käyttävät varmaan yhteensä tuon 500€ kuussa lapsemme. Siihen päälle vielä perusjutut, mitä joskus itse joudumme hankkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi on koko suvun ainoa pieni. Siis sekä minun, että mieheni suvun. Miehen puolelle tuskin tulee koskaan lisää. Minun siskoni saattaa ehkä joskus tehdä lapsen. Ehkä. No, ainoana pienenä lapsi saa "aika paljon" jo nyt kolmevuotiaana. Synttäreillä sai leluja varmaan 500€ arvosta. Isovanhemmat roudaavat esim. Molo Kidsin vaatteita joka käynnillään. Itseä kauhistuttaa miten kolmevuotias osaa jo vaatia isovanhemmiltaan tiettyjä asioita. Kun en suostu ostamaan kaupasta sitä lelua, jonka lapsi haluaa, ilmoittaa lapsi "ukki ostaa". Ja kun hemmetti soikoon se ukki ostaakin ihan kaiken mitä lapsi pyytää. Mummi toi todella reissulla lapselle Molon pupulegginsit. Seuraavalla viikolla kävimme kaupoilla ja lapsi näki niihin "kuuluvan" paidan. Hirveä mankuminen ja kitinä, kun en ostanut yli viidenkympin trikoopaitaa. Sitten taas mummin ja ukin käydessä lirkutusta pupupaidasta, niin eiköhän seuraavana päivänä tule kuva watsappiin, että kävin nyt ostamassa sen, kun Veera niin halusi. Ärsyttää, kun isovanhemmat eivät ole meidän puolella tässä vaan tekevät koko porukalle ison karhunpalveluksen. Teini-iästä tulee varmaan hauskaa, jos päästään miehen kanssa asettamaan omia rajojamme kunnolla vasta sitten. Ja joo, isovanhempien kanssa on puhuttu, vakavasti ja monta kertaa. Lapsen kanssa on puhuttu, ettei saa aina mankua tavaroita, mutta heti se alkaa, kun poistun paikalta. Isovanhemmat käyttävät varmaan yhteensä tuon 500€ kuussa lapsemme. Siihen päälle vielä perusjutut, mitä joskus itse joudumme hankkimaan.
Tai sitten ne isovanhemmat on dementoituneita eläkeläisiä tai kuolleita. Mutta joo, tuo on ärsyttävää. Meille kannettiin kaameat määrät kaikkea aivan krääsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ne isovanhemmat on dementoituneita eläkeläisiä tai kuolleita. Mutta joo, tuo on ärsyttävää. Meille kannettiin kaameat määrät kaikkea aivan krääsää.
Kamalaa, mutta tavallaan toivonkin, että dementoituvat/muuten höpsähtävät ennen lapsen teini-ikää, että saadaan hommaan joku roti.
80e collareista on kyllä järkyttävän paljon. Mutta mielummin teinin collarit kuin gugguun paita taaperolle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja meillä kun esim. tarhaikäisen yhdet kengät maksavat 70-100e, gorehanskat x 2 80e, haalari 100-150e ym. niim kyllä luulisi, ettei teinin kanssa ulkovaatekulut enää kasva. Ap
Kyllä tuo meidän teini osaa ostaa itselleen 100 euron kenkiä, plus takkeja, plus farkkuja, plus koruja, plus kaiken maailman hiustenhoitoaineita, meikkejä jne jne. Ja hei, ei riitä yhdet kengät per talvi. Pitää olla lyhytvartista saapasta, pitkävartista saapasta, uggia, dr martensia, vansia jne jne. Pitää olla bikertakki, toppatakki, lasketteluvaatteet, villakangastakki, kevytuntuvatakki, farkkutakki, nahkatakki.
Kaikkien ei tietenkään ole näitä pakko ostaa, kulutus on ihan oma valinta. Mutta tässä vaan hiukan perspektiiviä vauvaikäisten vanhemmille, mihin mittasuhteisiin vaate- ja jalkineostelu voi oikeasti mennä. Ja tuosta puuttui vielä kaikki sisävaatteet.
Mutta teinillä menee sisävaatteet, kengät ja ulkovaatteet useampia vuosia. Se on ihan vissi - sellaisia ei pidä ostaa, jotka eivät mene. Tietty hankitaan uutta koko ajan, mutta esim. laadukkaat HH:n takit menevät kaksi-kolme vuotta. Ap
Öh, ei todellakaan mene. Etkö omilta kouluajoilta muista miten nopeaa se pituuskasvu voi jossain vaiheesas olla. Meillä uusittiin tytön housustoa parhaimmillaan kolme kertaa vuoden aikana (lahkeet jäi lyhyeksi, lantio leveni ja lahkeet jäi jälleen lyhyeksi).
Olen 160cm enkä kasvanut 5. luokan jälkeen. Ap
Ei että 11-vuotiaana olisit ollut sanoissa mitoissa kuin aikuisena? Älä nyt naurata. Vaikkei pituutta olisi tullut lisää niin kyllähän se vartalo muotoutuu niin ettei lastenvaatteet enää sovi lukiolaiselle. Tytöillä levenee lantio, pojilla hartiat, rinnat kasvaa, rintakehä levenee, makukin muuttuu varmasti tuona aikana, kengän koko kasvaa. Uusi sukupolvihan on muuten kokoajan keskimäärin pitempää kuin vanhempansa, joten älä nyt tuon varaan laske että voisit pukea teini-ikäiset lapsesi edes pituuden puolesta vuosikausia sanoihin vaatteisiin
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sitten miettiä tarkkaan että mitä harrastusta antaa lapsen aloittaa, melkein missä vaan lajissa voi kulut nousta taivaisiin kun noustaan tietylle tasolle.
Meidän lapsi aloitti paikallisten yritysten sponsoroimassa luistelulukoulussa 3 vuotiaana, 10 vuotta myöhemmin taitoluistelee 6 päivänä viikossa.
Järjettömän kallista touhua mutta lapselle suuri intohimo ja onnellisuuden lähde.
Tosiaan, halpakin harrastus voi muuttua yllättävän kalliiksi, jos lapsi siitä tosissaan innostuu. Meillä valittiin pikkulapsille tarkoituksella edulliset mutta kehittävät harrastukset. Jääkiekkoa, taitoluistelua, ratsastusta tms ei edes harkittu.
Yksi lapsi aloitti seurakunnan muskarissa, joka oli lähes ilmainen. Innostui ja jatkoi harrastusta, tällä hetkellä lukukausimaksut, soittimet, nuotit, kesäleirit ym. noin 2500 eur vuodessa.
Toinen aloitti lasten tanssikerhossa, joka oli hyvin edullinen. Innostui ja osoittautui lahjakkaaksi. Tanssii nyt kilpatasolla, lukukausimaksut noin 1000 eur/kausi. Lisäksi leirit, varusteet, kisamatkojen kulut, lisenssit ym. Pelkkiin tanssitossuihin ja -kenkiin menee monta sataa euroa joka vuosi.
Omat lapseni olivat kalleimmillaan silloin, kun itse olin hoitovapaalla. Tuolloin ansionmenetys oli 3500 eur/kk nettona.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on halvimmillaan, teini-ikä mukaanlukien. Lukio, vanhojen tanssit, ylppärit, autokoulu, auto, asunto, opiskelu lukion jälkeen, jos haluaa opiskella ilman lainaa. Jne jne, lista on loputon.
No varmasti saa palamaan vaikka koko palkan, jos sille linjalle lasten kanssa lähtee.
Me ei todellakaan aiota rahoittaa lasten autoja, asuntoja, opiskeluita ymymym. Milloin hemmetissä ne teidän kersat oppii ottamaan itse vastuun raha-asioistaan ja elämästään, jos mamma ja pappa on maksanut kaiken kalsareista asuntoon ekat 20 vuotta? Herramunjee....
Itse olen maksanut 17-vuotiaasta saakka itse puhelinlaskuni, muotivaatteeni (vanhemmat kustansi vain perusjutut), bussikortin, leffassakäymiset ym humpuukit. 19-vuotiaana asuin jo omillani ja ihan itse maksoin asumiseni, käymällä töissä koulun ohella ja nostamalla lainan jos ja kun on ollut tarve. Jos ja kun ei ollut töitä, ei ostettu muotivaatteita tai käyty leffassa.
Sinänsä aivan sama vaikka maksaisitte lapsinne kaikki eläkkeeseen saakka, mutta älköö silloin marisko että lapsen elätys on niin kallista, kun itse olette sen elämäntyylin ainoa mahdollistaja.
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä teinit on ehdottomasti kalliimpia. Burberryn laukut on oltava, mopoautoa ja harrastuksetkin vaatii fysioterapiaa. En pystyisi pitämään vakavaa naamaa, jos mamma poistuisi kahvipöydästä kun pitää lähteä viemään Mirkku ennaltaehkäisevään fysioterapiaan.
Sun lapsi ei taida harrastaa urheilua tavoitteellisesti? Fyssaria tarvittaan, joko ennaltaehkäisevästi tai sitten vammojen hoitoon. Mieti itse, kumpi on kivempi.
Kyllä minä ennemmin sen 80 euroa maksan Hollisterin college-puserosta kuin jostakin kaksivuotiaan vaatteesta... Vauvasta puhumattakaan. Meillä ei ikinä tarhaikäisten vaatteet maksaneet tuollaisia summia kuin ap:lla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaan käsitä, että miten saatte teineihinne niin paljon rahaa uppoamaan. Olin itse vielä muutama vuosi sitten teini, enkä mielestäni kuluttanut lähellekään niin paljon rahaa kuin moni väittää kuluttavansa omiin lapsiinsa. Kuukaudessa meni n. 300-400€ kaikkeen. Lisäksi 15-vuotiaasta asti olin kesät töissä, jolloin ostin itse omat puhelimeni, lukiokirjani, vanhojen puvun, bussikorttini ja meikkini. En edes käsitä kun joku väitti että merkkeihin menisi vuodessa 400€!? Tietenkin autokoulu ja mopokorttikin maksavat paljon, mutta ne ovat kertaostoksia, sama kun ostaisi vauvalle rattaat ja pinnasängyn...
Siis huomasithan, että tässä on laskettu myös teini syömä ruoka mukaan kuluihin?
Mutta hei aatteles sitä jos teinejä on samaan aikaan vaikka 4 kpl, eli 4xtuo 300 ja ruokakulut päälle samoin asumismenot, oltava tilaa asunnossa. Huh itseäkin kylmää vaikka lapsia on vain 2 kpl miten ne rahat riittää tulevaisuudessa kun emme ole suurituloisia ja asumme Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinitytöt käy myös jo kampaajalla ja kosmetologilla. Lukio on sairaan kallis ihan itsessään, sitten päälle vielä vanhojen tanssit, joihin tytöillä palaa helposti tuhansia...
En minä käy kosmetologilla eikä käy tyttönikään, jos ei ole mitään iho-ongelmia joiden vuoksi pakko. Kampaajakin harvinaista herkkua. Ap
Eiks AP:lla ollutkaan päikkyikäistä....
Joku kyseli, että miten teinin kenkiin voi mennä niin paljon rahaa tai miksi teini-ikäisellä pitää olla paljon kenkiä. Rupesin miettimään ja listaamaan meidän teinien kenkiä:
- lenkkarit (lenkkeilyä ja ulkoilua varten)
- tennarit (normaalit syksyn/ kevään käyttökengät kouluun, kaupungille jne.)
- sisäliikuntakengät (koulun liikuntaan ja harrastukseen)
- vedenpitävät kengät (märillä syys- ja kevätkeleillä)
- talvikengät (talven pakkasille)
- juhlakengät (yleensä vuodessa on ainakin muutamia hienompaa pukeutumista vaativia tilaisuuksia)
- sandaalit tai muut kesäkengät
Tässä listassa ei mielestäni ole mitään turhia tai ylimääräisiä kenkiä ja tällainen varustus on ihan minimi normaalille teinille harrastuksista ymö riippumatta. Taivashan on sitten vain rajana ja esim. harrastuksistahan saattaa tulla tanssikenkiä, monoja jne. vielä lisää. Tämä lista on myös uusittava suunnilleen vuosittain, koska teinien kengänkoko kasvaa.
Vai että autokoulua voi verrata pinnasängyn ostoon...juupajuu. Pinnis tai rattaat on isompi kerhankinta mutta ei niitä varten tarvitse erityisesti säästää jos nyt edes jonkinlaista puskurirahastoa tai säästöjä on kertynyt. Autokoulu taas maksaa tuhansia, harvemmalla on laittaa sellaiseen rahaa tuosta noin vaan, joten kyllä sitä varten monesti joutuu niistä kuukausittaisista menoista nipistämään.
Oletko huomioinut tuossa 300-400 euroa kuussa myös kaiken vanhempiesi sinuun käyttämät rahat? Ruoka, harrastukset (oliko?), lomareissut, vaatteet ja varusteet, pyörä,