Eivätkö lapset ole kalleimmillaan tarhaiässä?
Meillä menee lapsen tarhamaksuun kuussa 310e ja tähän päälle vaatteet sekä ruoat (+oma huone). Vaikea kuvitella, että kouluikäiseen tai teiniinkään menisi noin 500e kuussa (asumiskustannusten lisäksi). Tietty jos on kallis harrastus ja joskus varmaan ulkovaatteisiin, mutta että kuukausittain noin 500e?
Kommentit (390)
Kyllä moposta meille on muutakin kulua, kuin kertahankinta hinta. Vakuutukset ja polttoaineet, ja kyllä tuo välillä jostain hajoaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua, mut en ihan ymmärrä, miksi esim.teinin kollareiden pitäis maksaa sata euroa, ei mulla itselläkään niin kalliita vaatteita ole? Eikä mulla ollut aikanaan mopokorttia, vaan pyörä ja bussikortti riitti hyvin.Tekö vaan annatte mitä teini keksii pyytää?
Meillä teineillä on koko ajan ollut kalliimpia vaatteita ja puhelimia kuin minulla. Se on ollut ihan oma valinta. Kun rahaa on määrätty määrä käytettävissä, olen kulkenut itse halvemmissa rytkyissä ja halunnut teineille antaa parempaa.
Itse olen elänyt lapsuuteni kodissa, missä ajatus oli toisin päin. Vanhemmille laadukasta ja kallista ja lapset sai pärjätä millä sattuu. Äitini kulki minkkiturkissa, mutta minulle ei ollut varaa ostaa luistimia koulun liikuntatunneille.
Joten kuljen kympin collareissa, kun teinilleni ostin juuri 80 euron collarit, millaiset muillakin on.
Ja pakko on tietty heittää äärilaidasta toiseen vai? Ja niin että sulla on ollut nyt sitten paskat kamat aina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos ne eivät vähene niin menot eivät ainakaan kasva. 😊 Uskon, että tuolla 550eurolla ja lapsilisän säästöön laittamisella pärjätään hyvin! Ap
Hyvä jos pärjäät. Viime kuussa kahden lapseni hankinnat maksoivat yli 2000€ (urheiluvälineiden päivitys). Ei sisältänyt autokouluja eikä mopoa. Eikä ruokia tai asumiskuluja. Ensi kuussa olisi maksussa heidän syksyn rumpukoulut 1500€.
Toivottavasti lapsesi eivät tule harrastamaan kovalla tasolla mitään lajia. Silloin pelkät yhden lapsen valemnnusmaksut saattavat olla kuussa tuota luokkaa (kamalaa, mutta totta).
Joo, ei tule lapseni harrastamaan lajia jossa kk-maksut 500e kuussa. Ei taida valtaosalla suomalaisista olla mahdollisuutta lapsilleen tuollaista tarjota. Itse en edes halua - meillä harastetaan sivuroolissa ja panostetaan 100÷ kouluun. Varaa varmaan olisi kyllä. Ap
Sitten kannattaa miettiä todella tarkkaan,minkä harrastuksen lapsi aloittaa. Mulla 11v ikäinen, siis ei edes vielä teini, jonka harrastusmaksut/ kk nyt syksyllä on tuossa reilu 300e/kk ja siihen sitten päälle varusteet + leirit + turnausreissut. Lajeina on jalkapallo ja koris, eli edes mikään ratsastus, taitoluistelu tai jääkiekko.
Monet kommentoija eivät tajua että maailma on muuttunut niistä omista teiniajoista. Oikeasti, kannattaa kertoa ne menot jotka menevät pieniin lapsiin x5 kk, jotta selviää teinin menot. Ja tulevaisuudessa kaikki on yhä kalliimpaa ja kilpailu kovenee entisestään siihen tyyliin että jos haluaa pärjätä on oltava harrastukset ja opeteltava kieliä ja kunnolla.
Ehkä tulevaisuudessa myös lukio jne tulee maksulliseksi yliopistosta puhumattakaan. Oikeasti kannattaa miettiä millaista on 20 vuoden kuluttua ja onko varaa silloin auttaa lapsiaan elämässä kun niitä lapsia tekee nyt. Välillä tekee pahaa kun katsoo puistossa tms niitä joilla on monia pieniä ja vanhemmat kotona, miten ne lapset tulevat pärjäämään tulevaisuudessa? Sama juttu niissä kerjäysryhmissä, ei kannata tehdä 5 lasta jos toinen työkyvyttömyyseläkkellä ja toinen työtön.
Oma tuttavani on työtön 33 v, jolla kaksi alle 3 vuotiasta, mies osapäivätyössä varastotyössä ilma koulutusta. Nyt taas raskaana ja asuvat Helsingissä. Ovat ne pienet ihania, mutta kun ovat samaan aikaan teinejä 10-15 vuoden päästä, miten rahat mahtavat riittää jos eivät vanhemmat eivät kouluttaudu/saa työpaikkoja?
Lapseni ovat 10 ja 13 vuotta ja tähän mennessä kalleimmat vuodet on olleet ne kun kuopus oli yksityisessä päiväkodissa 350 euroa /kk. Ei edes ratsastusharrastukseen mene tuollaisia summia. Puhelimet lapset ostaa joululahja- ja synttärirahoilla (sukulaisilta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja meillä kun esim. tarhaikäisen yhdet kengät maksavat 70-100e, gorehanskat x 2 80e, haalari 100-150e ym. niim kyllä luulisi, ettei teinin kanssa ulkovaatekulut enää kasva. Ap
Kyllä tuo meidän teini osaa ostaa itselleen 100 euron kenkiä, plus takkeja, plus farkkuja, plus koruja, plus kaiken maailman hiustenhoitoaineita, meikkejä jne jne. Ja hei, ei riitä yhdet kengät per talvi. Pitää olla lyhytvartista saapasta, pitkävartista saapasta, uggia, dr martensia, vansia jne jne. Pitää olla bikertakki, toppatakki, lasketteluvaatteet, villakangastakki, kevytuntuvatakki, farkkutakki, nahkatakki.
Kaikkien ei tietenkään ole näitä pakko ostaa, kulutus on ihan oma valinta. Mutta tässä vaan hiukan perspektiiviä vauvaikäisten vanhemmille, mihin mittasuhteisiin vaate- ja jalkineostelu voi oikeasti mennä. Ja tuosta puuttui vielä kaikki sisävaatteet.
Mutta teinillä menee sisävaatteet, kengät ja ulkovaatteet useampia vuosia. Se on ihan vissi - sellaisia ei pidä ostaa, jotka eivät mene. Tietty hankitaan uutta koko ajan, mutta esim. laadukkaat HH:n takit menevät kaksi-kolme vuotta. Ap
Hahahhahhaaaaa! Tuota et usko itsekään. Miten se on niin vaikea uskoa niitä jotka ovat asian omakohtaisesti kokeneet.
Vierailija kirjoitti:
En vaan käsitä, että miten saatte teineihinne niin paljon rahaa uppoamaan. Olin itse vielä muutama vuosi sitten teini, enkä mielestäni kuluttanut lähellekään niin paljon rahaa kuin moni väittää kuluttavansa omiin lapsiinsa. Kuukaudessa meni n. 300-400€ kaikkeen. Lisäksi 15-vuotiaasta asti olin kesät töissä, jolloin ostin itse omat puhelimeni, lukiokirjani, vanhojen puvun, bussikorttini ja meikkini. En edes käsitä kun joku väitti että merkkeihin menisi vuodessa 400€!? Tietenkin autokoulu ja mopokorttikin maksavat paljon, mutta ne ovat kertaostoksia, sama kun ostaisi vauvalle rattaat ja pinnasängyn...
Harrastitko jotain? Tiedätkö, mitä niiden kk-maksut voi olla? Omalla teinillä meni naama kalpeaksi kun tuossa muutama viikko sitten, ihan vahingossa, tuli puheeksi lätkän kk-maksut... ei ollut ajatellutkaan, että ko. harrastus maksaa perheelle useamman tonnin vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
En vaan käsitä, että miten saatte teineihinne niin paljon rahaa uppoamaan. Olin itse vielä muutama vuosi sitten teini, enkä mielestäni kuluttanut lähellekään niin paljon rahaa kuin moni väittää kuluttavansa omiin lapsiinsa. Kuukaudessa meni n. 300-400€ kaikkeen. Lisäksi 15-vuotiaasta asti olin kesät töissä, jolloin ostin itse omat puhelimeni, lukiokirjani, vanhojen puvun, bussikorttini ja meikkini. En edes käsitä kun joku väitti että merkkeihin menisi vuodessa 400€!? Tietenkin autokoulu ja mopokorttikin maksavat paljon, mutta ne ovat kertaostoksia, sama kun ostaisi vauvalle rattaat ja pinnasängyn...
Siis huomasithan, että tässä on laskettu myös teini syömä ruoka mukaan kuluihin?
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu: mun 20v kundi ei ikinä ole kuluttanut yli 300e/kk, siis vaatteisiin tms..
Ruokaa en laske kun sitä joudutaan kuitenkin ostamaan joka tapuksessa.Mopokorttia ei ikinä halunnut, kulki kävellen tai bussilla, ei halunnut lukioon vaikka päätä olisi ollut, meni amikseen (kirjat eivät maksaneet kuin max 100e/3v), sitä kautta sai ajokortin ilmaiseksi (viranomaiskulut maksettiin, max 200e). Bussilippu maksetaan, samoin jos tahtoo autoa käyttää niin bensat kohtuudella.
Vaatteista ei ole ollut kiinnostunut, siis MERKKIvaatteista, ostaa kirppikselta vaatteensa tai Varustelekasta. Tykkää army-tyylistä.
Ei halua omaa tietokonetta, älykänny on joka maksoi alle 200e, riittää kuulemma hyvin.
Pojan huoneesta löytyy toki pleikka 4 ja pari muuta pelikonetta mutta nekin on hankkinut joko säästämllä opintotuesta tai sitten synttärilahjarahoilla. Peleihin hällä menee kuussa ehkä 100....Joten miten ihmessä onnistutte kasvattamaan teinin joka kuluttaa KAIKEN rahan mitä käsiinsä saa????
Nuorimmat lapset (3kpl, alakoululaisia) rakastavat kirpputoreilla, kierrätyskeskuksissa tms käyntiä. Ja sieltä haluavat vaatteita yms.
Kengät on ainoat jotka ostetaan uusina ja nekin kohtuullisen hintaisina.
Meillä lapset tietävät mikä on kallista ja mikä ei.
Ai ruokaa ei lasketa, kun ostat sitä kumminkin, no heh, sehän just tiputtaa kuluja reippaasti. Ei meilläkään saa teinit kaikkea mitä haluaa, ei lähellekään. Ja meilläkin pojat on vaatteiden suhteen aika vaatimattomia, kelpaa ihan perusfarkut ja hupparit. Mutta lukioon he ihan itse halusivat, molempien haaveammattiin kun sen tarvii ehdottomasti. Toinen haluaa opiskelemaan fysiikkaa ja matikkaa ja toinen historiaa. Tytär haaveilee kuvataideopinnoista. Lukio nyt vaan maksaa, sehän on täällä jo moneen kertaan todettu. Kiva jos sun poika löysi haaveammattinsa amiksen kautta, kaikille ei vaan niin käy. Ei sitten saa sitä ilmaista ajokorttiakaan.
Maaseudulla ei myöskään bussit kulje juuri mitenkään, joten jos ei aina halua kuskata, voipi olla se mopo kortteineen ihan hyödyllinen. Ja ostatko sä siis alusvaatteetkin käytettynä? Ja sukat? Liikuntavaatteet, uikkarit? Sori, mutta vaikka kannatan kierrätystä ja asioin itsekin usein kirpparilla, niin yäk! Ikinä en laittais itsenikään päälle jonkun toisen rintsikoita tai hikipaitoja. Mutta eihän siinä mitään jos kelpaa. Ja mielelläni maksan lasten harratukset, paljon mieluummin kuin se, että istua nököttävät joidenkin pelikoneiden kimpussa illasta iltaan. Kyllä niitä menoja vaan kertyy, vaikka elämä ei mitään tuhlaavaista oliskaan.
Teini-ikäinen ja nuori opiskelija on kallein.
Lapsilisät loppuu.
Tarhamaksulla ostetaan myös päivän aterioita, aamiainen, lounas, välipala.
Teini-ikäisen ruoan kulutus on moninkertaista pikkulapseen verrattuna, vaatemenot yms.
Lukiokirjat maksaa sairaasti.
Tarhaikäiselle saa kierrätysvaatteita. Jos pystyy niin säästäkää pikkulapsiaikana myöhempää tarvetta varten.
Vierailija kirjoitti:
Ja meillä kun esim. tarhaikäisen yhdet kengät maksavat 70-100e, gorehanskat x 2 80e, haalari 100-150e ym. niim kyllä luulisi, ettei teinin kanssa ulkovaatekulut enää kasva. Ap
En ole noin kallita vaatteita ostanut lapselle edes tarhaiässä saati nyt 5. luokkalaisenakaan. Enkä kyllä osta itsellekään. Nytkin ostin talvitakin lapselle 15e, erilaisia housuja ja mekkoja, paitoja a 5-10e. waterproof kengät 23e. Oma talvitakkini maksoi viime vuonna 20e. Lapsi on vielä pienikokoinen niin monet yläosan vaatteet menee parikin vuotta. Housut ja leggarit kuluvat nopeammin. Mieli vaihtuu niin nopeasti ja kun siihen lisää kasvun niin aivat turhaa ostaa hintavia vaatteita.
Kannattaa sitten miettiä tarkkaan että mitä harrastusta antaa lapsen aloittaa, melkein missä vaan lajissa voi kulut nousta taivaisiin kun noustaan tietylle tasolle.
Meidän lapsi aloitti paikallisten yritysten sponsoroimassa luistelulukoulussa 3 vuotiaana, 10 vuotta myöhemmin taitoluistelee 6 päivänä viikossa.
Järjettömän kallista touhua mutta lapselle suuri intohimo ja onnellisuuden lähde.
Tarhaiässä lapsi on halvimillaan :)
Meillä teini-ikäinen tyttö, joka harrastaa balettia. Baletti on harrastuksena suht edullinen verrattuna moneen muhhun, mutta lukukausimaksuihin menee silti yli 1000 euroa vuodessa, leireihin toinen mokoma, kärkitossut n. 100 eur/pari ja niitä menee useammat vuodessa + muihin varusteisiin (pehmeät tossut, sukkikset, lämppävaatteet, puvut jne...) menee varmasti 500 eur/vuosi. Ja esim. luisteluun verrattuna baletti on halpaa, korkeallakin tasolla. Paljon urheileva tyttö syö yllättävän paljon + ruuan pitää olla hyvälaatuista (hedelmät, vihannekset, täysjyvätuotteet, laadukas liha ja kala jne. eivät ole halvinta mahdollista ruokaa).
Tämän lisäksi meillä rahaa menee mm. fysioterapiaan, kuten aika monella muullakin urheilijalla. Eikä siis ole vammoista kyse, vaan ennalta ehkäisevästä toiminnasta.
Näiden lisäksi tulevat vaatteet, esim. laadukas talvitakki tai kengät maksavat saman verran kun aikuisella (aikuisten osastoltahan ne ostetaankin). Kampaajat, kännykät, tietokoneet, matkakortit jne. Matkoilla (jos matkustaa) teinistä maksetaan saman verran kuin aikuisesta. Ja usein teinit haluavat viettä aikaansa kavereiden kanssa käymällä mm. leffassa, konserteissa, kahvilassa tms.
Nauti edullisista vuosista :)
Oikeasti kun miettii että lapsi on koko päivän + aamupala, lounas, välipala mitä näitä ruokia nyt on sekä laadukas ja virikkeellinen hoito niin onko 300 paljon siitä että lapsi voi hyvin ja on turvassa? Se vaan on se hinta että vanhempi "pääsee" työhön. Vaihtoehtona on järjestellä asiat jollain muulla tavoin, esim. malttaa oikeasti mielensä ja tekee ne lapset oikeasti parisuhteeseen eikä "ops, olemme seurustelleet kaksi viikkoa ja oho, olen raskaana!" jolloin ei oikeasti voi tuntea kumppaniaan vielä yhtään. Tokikin myös itse eronneena tiedän että homma ei aina mene ihan putkeen vaikka varmistukset on olemassa.
Mua vaan ottaa päähän kun naristaan lapsen hoidon kustannuksista ja puhutaan satasista. Kun oikeasti se on pikkuraha laadukkaasta hoidosta ja kuinka moni itse hoitaisi ja järjestäisi järkevää tekemistä KOKO päiväksi tuolla rahalla? Ilmainenko sen pitäsi olla? Niin just.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole noin kallita vaatteita ostanut lapselle edes tarhaiässä saati nyt 5. luokkalaisenakaan. Enkä kyllä osta itsellekään. Nytkin ostin talvitakin lapselle 15e, erilaisia housuja ja mekkoja, paitoja a 5-10e. waterproof kengät 23e. Oma talvitakkini maksoi viime vuonna 20e. Lapsi on vielä pienikokoinen niin monet yläosan vaatteet menee parikin vuotta. Housut ja leggarit kuluvat nopeammin. Mieli vaihtuu niin nopeasti ja kun siihen lisää kasvun niin aivat turhaa ostaa hintavia vaatteita.
Ja jos opettaa lapselle että aina pitää olla parasta mitä rahalla saa niin voi varustautua siihen etttä lapsi niitä vaatiikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu: mun 20v kundi ei ikinä ole kuluttanut yli 300e/kk, siis vaatteisiin tms..
Ruokaa en laske kun sitä joudutaan kuitenkin ostamaan joka tapuksessa.Mopokorttia ei ikinä halunnut, kulki kävellen tai bussilla, ei halunnut lukioon vaikka päätä olisi ollut, meni amikseen (kirjat eivät maksaneet kuin max 100e/3v), sitä kautta sai ajokortin ilmaiseksi (viranomaiskulut maksettiin, max 200e). Bussilippu maksetaan, samoin jos tahtoo autoa käyttää niin bensat kohtuudella.
Vaatteista ei ole ollut kiinnostunut, siis MERKKIvaatteista, ostaa kirppikselta vaatteensa tai Varustelekasta. Tykkää army-tyylistä.
Ei halua omaa tietokonetta, älykänny on joka maksoi alle 200e, riittää kuulemma hyvin.
Pojan huoneesta löytyy toki pleikka 4 ja pari muuta pelikonetta mutta nekin on hankkinut joko säästämllä opintotuesta tai sitten synttärilahjarahoilla. Peleihin hällä menee kuussa ehkä 100....Joten miten ihmessä onnistutte kasvattamaan teinin joka kuluttaa KAIKEN rahan mitä käsiinsä saa????
Nuorimmat lapset (3kpl, alakoululaisia) rakastavat kirpputoreilla, kierrätyskeskuksissa tms käyntiä. Ja sieltä haluavat vaatteita yms.
Kengät on ainoat jotka ostetaan uusina ja nekin kohtuullisen hintaisina.
Meillä lapset tietävät mikä on kallista ja mikä ei.Ai ruokaa ei lasketa, kun ostat sitä kumminkin, no heh, sehän just tiputtaa kuluja reippaasti. Ei meilläkään saa teinit kaikkea mitä haluaa, ei lähellekään. Ja meilläkin pojat on vaatteiden suhteen aika vaatimattomia, kelpaa ihan perusfarkut ja hupparit. Mutta lukioon he ihan itse halusivat, molempien haaveammattiin kun sen tarvii ehdottomasti. Toinen haluaa opiskelemaan fysiikkaa ja matikkaa ja toinen historiaa. Tytär haaveilee kuvataideopinnoista. Lukio nyt vaan maksaa, sehän on täällä jo moneen kertaan todettu. Kiva jos sun poika löysi haaveammattinsa amiksen kautta, kaikille ei vaan niin käy. Ei sitten saa sitä ilmaista ajokorttiakaan.
Maaseudulla ei myöskään bussit kulje juuri mitenkään, joten jos ei aina halua kuskata, voipi olla se mopo kortteineen ihan hyödyllinen. Ja ostatko sä siis alusvaatteetkin käytettynä? Ja sukat? Liikuntavaatteet, uikkarit? Sori, mutta vaikka kannatan kierrätystä ja asioin itsekin usein kirpparilla, niin yäk! Ikinä en laittais itsenikään päälle jonkun toisen rintsikoita tai hikipaitoja. Mutta eihän siinä mitään jos kelpaa. Ja mielelläni maksan lasten harratukset, paljon mieluummin kuin se, että istua nököttävät joidenkin pelikoneiden kimpussa illasta iltaan. Kyllä niitä menoja vaan kertyy, vaikka elämä ei mitään tuhlaavaista oliskaan.
Meillä menee 6henk perheellä ruokaan, pesuaineisiin etc max 800e/kk.
Ruokaa tehdään isoissa satseissa, keittoakin 10l kattilassa. Osa pakkaseen, loput syödään parin pvn siisällä.
Kundi asui amiksen ajan koulun asuntolassa, kulki fillarilla välimatkat ja osti ITSE omat ruuat sillä opintotuella ja me annettiin 200e kuukausirahaa. Hältä jäi jopa säästöön niistä.
Ruokamenot eivät muuttuneet tuona aikana mihinkään suuntaan.
Ja ei nuo alusvaatteet ja sukat nyt mitään hirveitä maksa kun uutena ostaa, eikä niitäKÄÄN tarvitse joka kuu ostaa uusia.
Ja kyllä olen ostanut jopa ITSELLENI uikkarit kirppikseltä, meillä kun on oesukone joja pesee vaatteet PUHTAIKSI.
Meillä on tarjottu tuolle kundille jo pienestä pitäen kaikenlaisia harrastuksia lätkästä ratsastukseen ja musiikkiin tms, häntä EI kiinnosta joten ei pakoteta.
Airsoftia käy harrastamassa aika ajoin mutta eipä siihenkään saa menemään kuin max 100e/kk. On saanut lahjaksi noita pyssyjä etc.
Ja ei hän istu pelaamassa kokoaikaa: treffailee kavereita joko meillä kotona tai heidän luonan, eivät istu missään kahvilossa tms, joskus käyvät leffassa ehkä kerran kahdessa kuussa, käy kirjastossa, taidenäyttelyissä etc...
Joten ei voi mitenkään YLEISTÄÄ että teineihin menisi rahaa satoja jopa tonneja kuussa...
Se onkin ihan hullua että annetaan yhteiskunnan mennä siihen suuntaan että kohta kaikki koulut ovat maksullisia. Tai niin että vain rikkailla mahdollIsta saada lapsia. Pitäiskö asialle tehdä jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua, mut en ihan ymmärrä, miksi esim.teinin kollareiden pitäis maksaa sata euroa, ei mulla itselläkään niin kalliita vaatteita ole? Eikä mulla ollut aikanaan mopokorttia, vaan pyörä ja bussikortti riitti hyvin.Tekö vaan annatte mitä teini keksii pyytää?
Meillä teineillä on koko ajan ollut kalliimpia vaatteita ja puhelimia kuin minulla. Se on ollut ihan oma valinta. Kun rahaa on määrätty määrä käytettävissä, olen kulkenut itse halvemmissa rytkyissä ja halunnut teineille antaa parempaa.
Itse olen elänyt lapsuuteni kodissa, missä ajatus oli toisin päin. Vanhemmille laadukasta ja kallista ja lapset sai pärjätä millä sattuu. Äitini kulki minkkiturkissa, mutta minulle ei ollut varaa ostaa luistimia koulun liikuntatunneille.
Joten kuljen kympin collareissa, kun teinilleni ostin juuri 80 euron collarit, millaiset muillakin on.
Ja pakko on tietty heittää äärilaidasta toiseen vai? Ja niin että sulla on ollut nyt sitten paskat kamat aina?
Kympin collarit ovat ihan hyvät aikuisten maailmassa. Aikuisten maailmassa ei joudu hampaisiin, kuten teinien maailmassa ja itse koin sen nuorena. Joten jos teini ne halusi, ostin ja itselleni kyllä kelpaa vallan mainiosti ne kympin collarit. Muistan sen tunteen vieläkin teininä, kun ei koskaan saanut sitä, mitä muilla oli, vaikka vanhemmilla oli kyllä rahaa. Mutta se raha meni heidän omiin tarpeisiin.
Mitä sitten, jos minulla on paskat kamat edelleen eli ei merkkivaatteita. Minulla aikuisena itsetunto kestää sen. Teininä itse kärsin siitä. En halua samaa omalle teinilleni. Joten ostin hänelle ne 80 collarit, mitä muillakin on. Meillä ei rahaa niin paljoa ole, etteikö hän kuitenkin joutuisi opettelemaan sitäkin, että kaikkea ei tosiaan saa, mitä haluaa. Mutta jotain yritän laittaa, mitä muillakin on ja hän haluaa.
Mutta kuten sanoin, se on oma valinta. Itse ihmettelen joskus tuttaviani, jotka lapsien ollessa pieniä, ostelivat huiman kalliita toppapukuja ja vaatteita, jotta pystyivät lasta pitämään kuin omana koriste-esineenä ja kehuskelemaan, kuinka merkkivaatteita hänen vauvallaan on. Mutta kun lapsi kasvaa teiniksi, ärähdetään, että kulke vain viime talven kengissä, vaikka varpaat on rullalla, koska me ei aleta sulle mitään laittaan, kun lapsilisät loppu.
Miten sä erottelet noi"kertamenot" ja kuukausittaiset menot? Noita kertamenoja tulee teineille melkein jokakuukausi kuten joku jo kertoikin. Esim. syyskuussa hankitaan lapselle läppäri koulua varten, lokakuussa huomataan että viime vuoden sukset on jääneet pieneksi (harrastaa hiihtoa, lisää tähän joku oman lapsesi harrastustavara), maraskuussa varataan joulun lomamatkaa, joka maksaa teiniltä aikuisen osuuden, huomataan myös että edelliset harrastus- ja talvivaatteet on jääneet pieneksi ja ostetaan uudet, joulukuussa ostetaan joululahjaksi uusi kännykkä vanhan tilalle, tammikuussa on mummon hautajaiset ja rippipuku on käynyt liian pieneksi, helmikuussa huomataan että farkkujen lahkeet jää lyhyeksi...