Eivätkö lapset ole kalleimmillaan tarhaiässä?
Meillä menee lapsen tarhamaksuun kuussa 310e ja tähän päälle vaatteet sekä ruoat (+oma huone). Vaikea kuvitella, että kouluikäiseen tai teiniinkään menisi noin 500e kuussa (asumiskustannusten lisäksi). Tietty jos on kallis harrastus ja joskus varmaan ulkovaatteisiin, mutta että kuukausittain noin 500e?
Kommentit (390)
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua, mut en ihan ymmärrä, miksi esim.teinin kollareiden pitäis maksaa sata euroa, ei mulla itselläkään niin kalliita vaatteita ole? Eikä mulla ollut aikanaan mopokorttia, vaan pyörä ja bussikortti riitti hyvin.Tekö vaan annatte mitä teini keksii pyytää?
Perheet esim. asuu eri paikoissa. Jossain ei ole toimivaa julkista liikennettä. Pyörät ja bussikortit maksaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö itse tosissasi, että normaalissa perheessä teiniin menee yli 550e kuussa? Kun isot hankinnat ja asuminen on vähennetty. Minä en siihen usko. Ap
Minusta tuo 550 € kuulostaa varsin normaalilta mitä kuuntelee esim. tuttavien juttuja (omat lapset ei aivan vielä ole teini-ikäisiä). En sano etteikö halvemmallakin voisi selvitä ja menot ei ole samalla tavalla kiinteitä kuin esim. tarhamaksu. Ja kyllä ne isommat hankinnatkin joutuu maksamaan niistä perheen kuukausi tuloista.
Ajattelin ihan samaa, että pitää ne isot kertamenotkin jostain maksaa.. tietsikka, kännykkä, rippijuhlat, koulukirjat, polkupyörät, mopot, mopokortit, vanhojen tanssit.. Meillä ostettiin viime vuonna teineille uudet isommat sängyt, niihin meni toista tonnia jne
Meillä on säästetty niihin kertamenoihin jo tarhaiässä. Ne eivät tule olemaan mikään ongelma. Eikä muutenkaan, on meillä varaa, mutta ihan normaalia elämää vietetään. Mitääb mopokorttia en kustanna, ajokortin ja tietsikan kyllä. Lukion kirjat ym. En mitään kroisoselämää. En tod. maksa teinin kampaajasta ja takeista yhteensä 1400e kuussa - tuossa ostetaan huonoa itsetuntoa pois. Ap
Monessa perheessä niihin isompiin hankintoihin on käytettävissä säästöjä. Miksi ne silti olisi pois budjetista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö itse tosissasi, että normaalissa perheessä teiniin menee yli 550e kuussa? Kun isot hankinnat ja asuminen on vähennetty. Minä en siihen usko. Ap
Minusta tuo 550 € kuulostaa varsin normaalilta mitä kuuntelee esim. tuttavien juttuja (omat lapset ei aivan vielä ole teini-ikäisiä). En sano etteikö halvemmallakin voisi selvitä ja menot ei ole samalla tavalla kiinteitä kuin esim. tarhamaksu. Ja kyllä ne isommat hankinnatkin joutuu maksamaan niistä perheen kuukausi tuloista.
Ajattelin ihan samaa, että pitää ne isot kertamenotkin jostain maksaa.. tietsikka, kännykkä, rippijuhlat, koulukirjat, polkupyörät, mopot, mopokortit, vanhojen tanssit.. Meillä ostettiin viime vuonna teineille uudet isommat sängyt, niihin meni toista tonnia jne
Meillä on säästetty niihin kertamenoihin jo tarhaiässä. Ne eivät tule olemaan mikään ongelma. Eikä muutenkaan, on meillä varaa, mutta ihan normaalia elämää vietetään. Mitääb mopokorttia en kustanna, ajokortin ja tietsikan kyllä. Lukion kirjat ym. En mitään kroisoselämää. En tod. maksa teinin kampaajasta ja takeista yhteensä 1400e kuussa - tuossa ostetaan huonoa itsetuntoa pois. Ap
Monessa perheessä niihin isompiin hankintoihin on käytettävissä säästöjä. Miksi ne silti olisi pois budjetista?
Tää matikka ei taida olla vahvin lajisi. Nuo oli VUOSItason kuluja, ei KUUKAUSI.
Ihan turhaanhan me tietäväiset tässä kanssasi kinaamme. Kyllä sinä sen sitten itse 10 vuoden päästä näet!
Minun teini-ikäinen osaa kyllä vaatia ja vaatia aina vain kalliimpia vaatteita ja tavaroita. Tietyn merkkisiä vaatteita ym. Jokusen merkkivaatteen olen ostanutkin nyt koulun alkaessa, mutta kyllä paljon myös H&M, Stadium ym. edullisempaa. Perheenä meillä olisi varaa ostaa hänelle vaikka kaikki vaatteet merkkiä ja kyllä teini tämän tajuaa, mutta me vanhempina olemme halunneet opettaa sen ettei kaiken tarvitse olla kalleinta, eikä itsetuntoa tarvi rakentaa materian ympärille. Tästä pidetään kyllä kiinni eikä periksi ole annettu. Jos ei edullisemmat vaatteet tulevaisuudessa enää kelpaa, hän menköön vanhoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja lukioon oli läppäri pakollinen sekä tiettyä mallia oleva funktiolaskin, mikä myös maksoi lähes 200. Ne kuitenkin kertaostoksia jos eivät mene rikki
T. 11Ot, mutta miksi pitää olla erikseen läppäri ja funktiolaskin? Matlab, freemat, octave tmv. ajaa saman asian. Matlabin student tai home versio on alle 100 euroa. Freemat ilmainen.
Sitä pitää kysyä lukiosta! Meille kyllä vaan tulee listat siitä mitä pitää olla. Laskimet hankittiin kimppatilauksena niin tuli pikkasen halvemmaksi.
Kiinnitin vain huomiota tuohon 200 euron laskimeen. Kyllä siinä joku kusettaa kun kelvollisen funktiolaskimen saa vaikka tästä: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/41560/fvmvr/Casio-ClassWiz-FX-8…
hintaan 23 euroa ja alle satasella saa ammattitasoisen matematiikan ohjelmiston.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja lukioon oli läppäri pakollinen sekä tiettyä mallia oleva funktiolaskin, mikä myös maksoi lähes 200. Ne kuitenkin kertaostoksia jos eivät mene rikki
T. 11Ot, mutta miksi pitää olla erikseen läppäri ja funktiolaskin? Matlab, freemat, octave tmv. ajaa saman asian. Matlabin student tai home versio on alle 100 euroa. Freemat ilmainen.
Saako kirjoituksissa olla läppäri mukana? Tiedän, että viime syksynä aloittaneilla saa, mutta saako aiemmilla vuosikursseilla?
No en tiedä, mutta verkkokaupassa näkyi olevan perus funktiolaskin 23 euroa. Sillä pärjää kirjoitukset ihan hyvin.
Kirjoituksissa pitää olla läppäri mukana. Ne kun muuttuvat sähköisiksi. Mikä tarkoittaa myös sitä, että koko lukioajan pitää olla kunnolliset koneet, jotta se koneenkäyttö ei vie huomiota itse kirjoituksissa.
Te, jotka syydätte rahaa teinityttöjen kampaajiin, kosmetologeihin, vanhojen tansseihin, koruihin, laukkuihin, kosmetiikkaan etc, niin ostiko teidän vanhempanne aikoinaan teille kaiken tuon?
Olen 37-vuotias ja omassa teini-iässä isäni ei todellakaan kustantanut mulle kampaajia, hiusten värjäyksiä, käsilaukkuja, monen satasen/tonnin vanhojen tanssi juttuja etc.
Ruokaa, perusvaatteet, hygieniatavarat, harrastukset, bussiliput etc mulle kustannettiin ja koen, että mulla oli hyvä nuoruus. Materia ei edelleenkään liikuta minua, vaikka varaa olisi kuluttaa. Saman olen pyrkinyt opettamaan omille lapsille. Ulkonäkö ja pinta on katoavaista. Tyytyväisyys omaan elämään on löydettävä muualta.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea koko ketjua, mut en ihan ymmärrä, miksi esim.teinin kollareiden pitäis maksaa sata euroa, ei mulla itselläkään niin kalliita vaatteita ole? Eikä mulla ollut aikanaan mopokorttia, vaan pyörä ja bussikortti riitti hyvin.Tekö vaan annatte mitä teini keksii pyytää?
Siihen tuskin viis-kuus sataa ekeä piisaisi jos teini saisi kaiken mitä haluaa. Usein kysymys on toki myös siitä että perheen muut menot on pienentynyt siihen mennessä kun lapset on teini iässä, esim. asumismenoista säästyneet varat halutaan käyttää siihen että teini opiskelee, harrastaa, huolehtii vaikka ulkonäöstään (kampaaja, kosmetiikka ym menot).
Kumma juttu: mun 20v kundi ei ikinä ole kuluttanut yli 300e/kk, siis vaatteisiin tms..
Ruokaa en laske kun sitä joudutaan kuitenkin ostamaan joka tapuksessa.
Mopokorttia ei ikinä halunnut, kulki kävellen tai bussilla, ei halunnut lukioon vaikka päätä olisi ollut, meni amikseen (kirjat eivät maksaneet kuin max 100e/3v), sitä kautta sai ajokortin ilmaiseksi (viranomaiskulut maksettiin, max 200e). Bussilippu maksetaan, samoin jos tahtoo autoa käyttää niin bensat kohtuudella.
Vaatteista ei ole ollut kiinnostunut, siis MERKKIvaatteista, ostaa kirppikselta vaatteensa tai Varustelekasta. Tykkää army-tyylistä.
Ei halua omaa tietokonetta, älykänny on joka maksoi alle 200e, riittää kuulemma hyvin.
Pojan huoneesta löytyy toki pleikka 4 ja pari muuta pelikonetta mutta nekin on hankkinut joko säästämllä opintotuesta tai sitten synttärilahjarahoilla. Peleihin hällä menee kuussa ehkä 100....
Joten miten ihmessä onnistutte kasvattamaan teinin joka kuluttaa KAIKEN rahan mitä käsiinsä saa????
Nuorimmat lapset (3kpl, alakoululaisia) rakastavat kirpputoreilla, kierrätyskeskuksissa tms käyntiä. Ja sieltä haluavat vaatteita yms.
Kengät on ainoat jotka ostetaan uusina ja nekin kohtuullisen hintaisina.
Meillä lapset tietävät mikä on kallista ja mikä ei.
Teini-iässä kulut riippuvat paljon siitä miten lapsi on kasvatettu. Jos on tottunut siihen, että saa 300-400 euron kengät joka toinen kuukausi ja vaatteita tonnilla tai parilla kuussa ja kaikki uusimmat muotihörpötykset vaatteissa, puhelimissa, tableteissa, tietokoneissa, peleissä jne. Sitten lorvii kaupungilla kahviloissa ja jäätelöbaareissa ja syömässä kavereiden kanssa lähes joka ilta ja hankkii kalliita harrastuksia ja niihin kaikki välineet ja lopettaa harratuksen parin viikon jälkeen jne niin rahaa uppoaa ihan mielettömästi.
Yksi tuttuni on opettaja ja hän kertoi, että kun kauppoihin tulee uusi puhelimalli esim applelta, monet oppilaat paiskovat välitunnilla älypuhelimensa maahan sepeliin/kiviin että hupsis, kun lasi hajosi eikä se mene takuuseen.... Sitten seuraavana päivänä tullaan kouluun esittelemään uuttaa luuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää matikka ei taida olla vahvin lajisi. Nuo oli VUOSItason kuluja, ei KUUKAUSI.
Ihan turhaanhan me tietäväiset tässä kanssasi kinaamme. Kyllä sinä sen sitten itse 10 vuoden päästä näet!
Siis minkä minä nyt näen 10 vuoden päästä?
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka syydätte rahaa teinityttöjen kampaajiin, kosmetologeihin, vanhojen tansseihin, koruihin, laukkuihin, kosmetiikkaan etc, niin ostiko teidän vanhempanne aikoinaan teille kaiken tuon?
Olen 37-vuotias ja omassa teini-iässä isäni ei todellakaan kustantanut mulle kampaajia, hiusten värjäyksiä, käsilaukkuja, monen satasen/tonnin vanhojen tanssi juttuja etc.
Ruokaa, perusvaatteet, hygieniatavarat, harrastukset, bussiliput etc mulle kustannettiin ja koen, että mulla oli hyvä nuoruus. Materia ei edelleenkään liikuta minua, vaikka varaa olisi kuluttaa. Saman olen pyrkinyt opettamaan omille lapsille. Ulkonäkö ja pinta on katoavaista. Tyytyväisyys omaan elämään on löydettävä muualta.
Niin. Ajat vain ovat muuttuneet. Meillä ei edes ollut vanhojen tansseja!
En syydä rahaa, jos teini käy kampaajalla. Ja kyllä, olen itsekin käynyt kampaajalla 13-vuotiaasta. Toisella tytöllä on atooppinen kuiva iho ja paljon luufinnejä. Niitä ei saa kotikonstein pois. Enkä ala edes kertoa, mitä esim veljeni aknehoito maksoi jo 1970-luvulla!
Vanhojen tanssi -kustannukset ovat korkeat nykyään. Sille ei vain mitään voi. Nykyään muuten jo nelosten tanssiaisten asustus maksaa valtavasti. Moni teettää puvun ja kampauksen...
Käsilaukkuja en ole ostanut teineilleni vielä yhtään. Kaikki laukut on ostettu sellaisiksi että käyvät moneen käyttöön - ja esim kesällä ostimme useamman puoleen hintaan outletista Englannista. Jonka matkan saimme edullisesti, koska asuimme ilmaiseksi.
Harrastusmaksut ovat korkeat Helsingissä.
Bussiliput saamme kaupungilta, koska lapset ovat painotetussa opetuksessa.
Leirikoulujen suhteen olemme onnekkaita, koska ne maksavat noin tonnin per kappale vähemmän kuin useimmissa muissa yläkouluissa.
Lapset ovat aivan selkeästi kalleimmillaan siinä vaiheessa, kun lapsilisä loppuu eli myöhäisteinivaiheessa.
t. Kolmen ison lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä minä nyt näen 10 vuoden päästä?
Käyt kyllä tosiaan aika hitaalla...
Sen mitä teini maksaa! Se 550 euroa kuussa menee aivan taatusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini-iässä mikään ei
Eihän tässä ole puhuttu vaatemenoista! Vaan yhteenlasketuisto koulu-, puhelin-,harrastus-, ruoka-, terveydenhoito-, ja vaatemenoista! Mitkä helposti todellakin menevät yli 500 euron jos nuorella on joku harrastus, joitain kavereita, likinäkö, akne tai avopurenta sekä pituuskasvu yhtä aikaa. Ei sille vaan voi mitään.
Käytätkö siis oikeasti esim. 800-900e kuussa teiniisi? Joka kuukausi vai neljä kuukautta vuodessa? Plus asuminen ja suuret hankinnat. Millaista aikuista rahankäyttäjää oikein kasvatat?
Kiitos henkilökohtaisuudesta! Mistä vedit 800-900 €/kk summan? Teinillä on akne, siihen lääkärit ja lääkkeet. Silmälasit+piilolinssit (halvemmat viikkolinssit), koska näkö on -5 tasoa. Kulkee bussilla lukioon, missä käyttääusein jopa käytettynä ostettuja kirjoja. Älypuhelin on, lukioon ostettiin läppäri. Ns. säänmukaiset kohtuumuodikkaa vaatteet, eli talvella lämpimät ym. Kampaajalla käy parin kuukauden välein ja meikkaa. Ei voi aknen vuoksi käyttää ns halpistuotteita. Kuukausirahaa saa 60€. Ruokaa syö.
Kerro oi talousviisas mikä noista on tarpeetonta luxusta?
Eri perheillä eri tärkeysjärjestys, mutta eiköhän pointti ole että jokatapauksessa teinit ovat kalliimpia kuin taaperot ja kukaan jolla ei ole teiniä ei voi kuvitella sitä rahanmenoa :D
En vaan käsitä, että miten saatte teineihinne niin paljon rahaa uppoamaan. Olin itse vielä muutama vuosi sitten teini, enkä mielestäni kuluttanut lähellekään niin paljon rahaa kuin moni väittää kuluttavansa omiin lapsiinsa. Kuukaudessa meni n. 300-400€ kaikkeen. Lisäksi 15-vuotiaasta asti olin kesät töissä, jolloin ostin itse omat puhelimeni, lukiokirjani, vanhojen puvun, bussikorttini ja meikkini. En edes käsitä kun joku väitti että merkkeihin menisi vuodessa 400€!? Tietenkin autokoulu ja mopokorttikin maksavat paljon, mutta ne ovat kertaostoksia, sama kun ostaisi vauvalle rattaat ja pinnasängyn...
Vierailija kirjoitti:
Oot ihan oikeessa, että tyytyväisyys on löydettävä muualta kuin tavarasta ja ulkonäöstä. Ja meillä on ainakin ihan kohtuudessa menot pysyneet, mutta jos niitä verrataan omiin menoihin, mitä oli teininä, niin eihän ne nyt samaa luokkaa ole. Käytitkö sinäkin rahaa saman verran teininä kuin omat vanhempasi tai isovanhempasi, veikkaan että käytit aika paljon enemmän.
Mun aikana tuollaisia vanhojentanssijuttuja ei edes ollut. Oli vanhojenpäivä ja silloin pukeuduttiin oikeasti vanhoihin, vanhanajan vaatteisiin. Nykyään on tanssit ja sinne pitää varustautua. Monilla se menee överiksi, en aio itse tyttärelle kustantaa mitään tonnin pukua tms. Halvemman täytyy kelvata, mutta ilmaista tuskin mistään saa. Ja en nyt halua, että tytär ei mene ollenkaan tanssimaan tai että saa hävetä asuaan. Kohtuus kaikessa. Mutta pääpointtihan tässä on se, että ap ei tajua mitä teinien elämä maksaa vaikka se ei olisi tuhlailevaakaan. Tarhaikä taitaa olla halvin ikä lapsella tai ehkä seesteisemmän kasvun vaihe jossain ala-keskiluokkien aikana?
Vierailija kirjoitti:
Meillä teineillä on koko ajan ollut kalliimpia vaatteita ja puhelimia kuin minulla. Se on ollut ihan oma valinta. Kun rahaa on määrätty määrä käytettävissä, olen kulkenut itse halvemmissa rytkyissä ja halunnut teineille antaa parempaa.
Itse olen elänyt lapsuuteni kodissa, missä ajatus oli toisin päin. Vanhemmille laadukasta ja kallista ja lapset sai pärjätä millä sattuu. Äitini kulki minkkiturkissa, mutta minulle ei ollut varaa ostaa luistimia koulun liikuntatunneille.
Joten kuljen kympin collareissa, kun teinilleni ostin juuri 80 euron collarit, millaiset muillakin on.
Miksi sä käytät lapsiin noin paljon rahaa jo päiväkotivaiheessa? Meilläkin ostetaan kunnollista ja vedenpitävää, mutta ei todellakaan mene tuollaisia summia kuussa. Gorekengät on päiväkodissa ihan turhat, koska laittavat kostealla kuitenkin saappaat. Lapsen lenkkareista maksoin 40€, koti- ja päiväkotisaappaista 20€/pari, ovat Crocsit. Talven toppavaatteet on ostettu jo viime talvena alesta. Ovat didriksonit ja maksoin niistä ehkä 60€. Hanskat meillä menee helposti pari talvea putkeen. Viime vuonna melko kalliilla ostetut menevät tänäkin vuonna, joten yksiäkään hanskoja ei tarvitse ostaa. Seuraavat ulkovaatehankinnat tehdään joulun jälkeen ja ne on ensivuoden topat. Kesävaatteita on ostettu ensi kesäksi jo valmiiksi alesta. Päiväkoti-ikäiselle kelpaa vielä hyvin vanhat mallit ja äidin valitsemat. Teini-iässä tuskin kelpaa.