Mitä h*lvettiä? Neuvolan th halusi lähettää minut ylimääräiseen ultraäänitutkimukseen
....ja joudun maksamaan sen itse?!?!
Vauvani on hieman isompi viikkoihin nähden ja neuvolatäti halusi lähettää minut ylimääräiseen ultraan vauvan kokoarvioon.
Sanoin heti tietysti sopii ja olin innoissani ylimääräisestä ultrasta.
Ja nyt tuli kutsu, jossa luki, että maksullinen käynti.
Voi jumalauta!
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Kun avasin tämän ketjun niin ajattelin, että tämä koskee ap:n huolta ylimääräisestä ultrasta. Mutta hän onkin huolestunut maksusta ja itse asiassa on innostunut ylimääräisestä ultrasta.
Ajattelin myös lohdutella, kun itse olen ollut samassa tilanteessa, mutta tämä taisikin olla provo. Itse olin ylimääräistä ultraa odotellessa huolesta turtana. Mitään muistikuvia mistään maksuista ei ole. Oma vauva ei sitten ollut ihan terve, mutta senkin asian kanssa oppii elämään.
Ompa tosi kiva. Mullakin kävi samoin. Tein valituksen potilasasiamiehelle.
Toiv. laskuni pian evätään ja mitätöidään.
Kätilön tekemät ultrat on ilmaisia, mutta sulla on varattu kokoarvio lääkärille. Siksi poliklinikkamaksu. Se menee aina kun käyt lääkärillä.
Niin ja jos olis kerrottu, että se maksaa, olisi joku sitten epäillyt että "luuliko se terkka mua köyhäksi ja tyhmäksi, kun oikein painotti sen ultran maksullisuutta"
Vierailija kirjoitti:
Poliklinikkamaksu on joku huikea 30e
Ei edes ole. Meillä 36,80 eur. Siinä sulle oikeasti huikea.
Ap, tietämättömyytesi on ok. Sen sijaan aggressiosi ja kielenkäyttösi kummastuttavat. Harmittaa terveydenhoitajien puolesta, kun joutuvat tekemään työtään tuollaisten taliaivojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän sellaisiakin mammoja, jotka ei lähde kotiin osastolta ennen kuin ruoka on tarjoiltu. Kun on maksaneet vuorokausimaksun :-)
En muista ajattelinko tuota silloin. Myöhemmin, kun olen käynyt sairaalassa olen odottanut ruoan. Siihen on monta hyvää syytä, mm. se, ettei sairaalasta kotiutuessa tarvitse miettiä ensimmäisenä ruokaa, mutta myös se, että siitä on jo maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Ap, tietämättömyytesi on ok. Sen sijaan aggressiosi ja kielenkäyttösi kummastuttavat. Harmittaa terveydenhoitajien puolesta, kun joutuvat tekemään työtään tuollaisten taliaivojen kanssa.
Rasisti.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä teenkö mitään valituksia. Kyllä sen aion maksaa, mutta raivostuttaa kun th ei sanonut siitä mitään. Tuli ihan yllätyksenä. Mites teillä muilla? Joudutteko maksamaan itse? Minkä hintainen se on/oli? Tämä oli vähän vajaa 36 euroa. AP
Pkl-käynnin hinta on 32,70€-41,70€, riippuen missä laitoksessa käyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu ihan sairaanhoitopiiristä, ovatko ultrat maksullisia vai ei. Mulla oli ensimmäisessä raskaudessa kaksi ylimääräistä ultrakäyntiä ja synnytystapa-arvio, ja ne maksoivat. NT- ja rakenneultra olivat ilmaisia. Kyllä mäkin hämmästyin, kun ne lisäultrat maksoivat, kun en ollut osannut sitä ajatella, mutta kyllähän nyt muutkin julkisen puolen jutut maksavat. On tullut tässä nimittäin käytettyä erikoissairaanhoidon palveluja, ja kaikesta tulee kyllä maksu.
Ei riipu sairaanhoitopiiristä. Kaikki ylimääräiset ultraukset maksavat. Nt- ja rakenneultra ovat kaikille ilmaiset.
Voi ajatella vaikka niin, että kaikille odottajille tarjottavat ultrat ovat ilmaisia. Ylimääräiset ultrat, joita tehdään vain osalle odottajista, on maksullisia.
Jokaiselle odottavalle äidille kuuluis kaksi ultraa ilmaiseksi, mutta ainakin Jyväskylässä, jos ohjaavat lääkärin ultrattavaksi, menee maksu. Ei sekään tunnu reilulta, ettei saa valita, ultraako kätilö vai lääkäri, mutta se määrää sen, tuleeko lasku vai ei... joudun käydä ainakin neljästi...
No ei tietenkään potilas voi valita ultaarko lääkäri vai kätilö, vaan terveydenhuollon ammattilainen katsoo kumpaa tarvitaan. Kätillöllä kun ei ole samaa ammattitaitoa kuin lääkärillä, tai päinvastoin.
Ap:n ainoa huoli on muutaman kympin pkl-maksu. Vauvan voinnista viis. Kaikista käynneistä poliklinikoilla menee maksu. Ei pitäisi olla yllätys kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja jos olis kerrottu, että se maksaa, olisi joku sitten epäillyt että "luuliko se terkka mua köyhäksi ja tyhmäksi, kun oikein painotti sen ultran maksullisuutta"
No höpö höpö. Aina hinta on hyvä kertoa. Oli se julkinen puoli tai yksityinen. Ihan samalla tavalla kuuluu neuvolan tehtäviin kuin vaikka kampaajalla tai autohuollossa kuka vaan ehdottaa jotain lisätyötä.
Tietenkin voi elää oletuksella, että kaikki maksaa, mutta nuorella äidillä rahasta voi olla kaikessa tiukkaa, eikä neuvolan lisäksi ole välttämättä tarvinnutkaan muita terveyspalveluita.
Kun nuoren perheen talouden joustovara ei ole montaa kymppiä, on helpompi suunnitella menonsa tietäen mikä on maksullista ja hinnat.
Miksi valittajat valittaa täällä. Ymmärrän täysin AP:n huolen.
En huomannut viestissä että vain raha tärkeä vaan se että kun on luullut että se on ilmainen. AP kirjoitti että toki sen maksaa. Niin miksi oikein vingutte ja mistä? Tässä on kyse siitä että AP:lle ei ole kerrottu koko totuutta ja menettelytapoja. Kaikesta tekin jaksatte heti ärhennellä ja laitatte sanoja toisen suuhun. Hävetkää.
Eiköhän ap ollut se, joka aloitti ärhentelyn. Kiroilu antoi hänestä äärettömän typerän kuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höpö höpö. Aina hinta on hyvä kertoa. Oli se julkinen puoli tai yksityinen. Ihan samalla tavalla kuuluu neuvolan tehtäviin kuin vaikka kampaajalla tai autohuollossa kuka vaan ehdottaa jotain lisätyötä.
Tietenkin voi elää oletuksella, että kaikki maksaa, mutta nuorella äidillä rahasta voi olla kaikessa tiukkaa, eikä neuvolan lisäksi ole välttämättä tarvinnutkaan muita terveyspalveluita.
Kun nuoren perheen talouden joustovara ei ole montaa kymppiä, on helpompi suunnitella menonsa tietäen mikä on maksullista ja hinnat.
Kannattaako niitä lapsia tehdä jos talouden joustovara ei ole kuin pari kymppiä? Mitäs sitten jos synnytyksessä sattuu jotakin, päädytään hätäsektioon, lapsi joutuu tehohoitoon, äiti vaa vaikeat repeämät jne. että joudutaan viettämään vaikka viikkoja sairaalassa? Julkisella puolellakin se synnytyksen sairaalamaksu voi olla mitä tahansa vaikka 40 eurosta 600 euroon. Siinä kannattaa talouden joustovara olla satoja euroja eikä sellainen että muutama kymppi sekoittaa koko pakan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako niitä lapsia tehdä jos talouden joustovara ei ole kuin pari kymppiä? Mitäs sitten jos synnytyksessä sattuu jotakin, päädytään hätäsektioon, lapsi joutuu tehohoitoon, äiti vaa vaikeat repeämät jne. että joudutaan viettämään vaikka viikkoja sairaalassa? Julkisella puolellakin se synnytyksen sairaalamaksu voi olla mitä tahansa vaikka 40 eurosta 600 euroon. Siinä kannattaa talouden joustovara olla satoja euroja eikä sellainen että muutama kymppi sekoittaa koko pakan.
Kannattaa sitten tehdä aloite, että opintotuki korotetaan sen mukaiseksi. Tai säätää laki oikeudesta lisääntyä.
Aika kummallista olisi kuitenkin tulevaisuutta ajatellen, jos päätettäisiin, että hedelmällisimmässä iässä olevat eivät saisi lisääntyä.
Jokaiselle odottavalle äidille kuuluis kaksi ultraa ilmaiseksi, mutta ainakin Jyväskylässä, jos ohjaavat lääkärin ultrattavaksi, menee maksu. Ei sekään tunnu reilulta, ettei saa valita, ultraako kätilö vai lääkäri, mutta se määrää sen, tuleeko lasku vai ei... joudun käydä ainakin neljästi...