Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä h*lvettiä? Neuvolan th halusi lähettää minut ylimääräiseen ultraäänitutkimukseen

Vierailija
08.09.2016 |

....ja joudun maksamaan sen itse?!?!
Vauvani on hieman isompi viikkoihin nähden ja neuvolatäti halusi lähettää minut ylimääräiseen ultraan vauvan kokoarvioon.
Sanoin heti tietysti sopii ja olin innoissani ylimääräisestä ultrasta.
Ja nyt tuli kutsu, jossa luki, että maksullinen käynti.
Voi jumalauta!

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OMG. Kaikille valopäille niitä vauvoja syntyykin.

Perhesuunnittelu pitäisi ottaa takaisin palveluvalikoimaan, jotta asiantuntijat voisivat ohjata näitä alisuoriutuvia ihmisiä perheen perustamisen ja äitiysneuvolan sijaan ehkäisyneuvolan asiakkaaksi.

Vierailija
42/79 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisy olisi ollut paikallaan kirjoitti:

OMG! Kauheeta, et ne tädit kiusaa ja ajattelee vaan sikiön ja sun parasta!! OMG miten kalliita noi tutkimukset on!! Vitsit, sun on varmaan pakko ottaa nyt lainaa tai ainakin pantata sun korut :D Voi elämä, oikeasti. Oisko kannattanut miettiä pikkasen ennen ehkäisyn jättämistä, että mitä on tekemässä ja onko tarpeeksi kypsä perustamaan perhettä.

Jep, ihan järkyttävää luettavaa. Ei sanallakaan ilmaise huolestumista vauvaa kohtaan vaan maksua (!), ja 36 euroa hei haloo! Jos on tiukkaa niin varmasti joku sossu sen maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ap itsesi kannalta niin älä ota maksua puheeksi neuvolassa. 36 euroa ei ole suuri summa siihen nähden, että vauva tutkitaan ja varmistutaan että kaikki on ok.

Vierailija
44/79 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu ihan sairaanhoitopiiristä, ovatko ultrat maksullisia vai ei. Mulla oli ensimmäisessä raskaudessa kaksi ylimääräistä ultrakäyntiä ja synnytystapa-arvio, ja ne maksoivat. NT- ja rakenneultra olivat ilmaisia. Kyllä mäkin hämmästyin, kun ne lisäultrat maksoivat, kun en ollut osannut sitä ajatella, mutta kyllähän nyt muutkin julkisen puolen jutut maksavat. On tullut tässä nimittäin käytettyä erikoissairaanhoidon palveluja, ja kaikesta tulee kyllä maksu.

Vierailija
45/79 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on viisi lasta, ensimmäinen syntynyt 80-luvulla, nuorin 2000-luvulla. Kaikista jouduin käymään kymmenisen kertaa äitipolilla, jossa joka kerta ultrattiin ja joka kerta tietysti tuli poliklinikkamaksu. Ei tullut mieleenkään ihmetellä maksullisuutta.

Vierailija
46/79 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OMG. Kaikille valopäille niitä vauvoja syntyykin.

Perhesuunnittelu pitäisi ottaa takaisin palveluvalikoimaan, jotta asiantuntijat voisivat ohjata näitä alisuoriutuvia ihmisiä perheen perustamisen ja äitiysneuvolan sijaan ehkäisyneuvolan asiakkaaksi.

Eikö sitä sitten yleisesti ole? Meillä on kaksi terveydenhoitajaa, joilla on vastuualueina perhesuunnittelu (se ei ole heidän ainoa vastuualueensa, toinen on lisäksi äitiysneuvolan ja toinen koulujen th).

Vierailija
47/79 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva on liian suuri, kaikkihan ei ole hyvin. Isoon sikiöön liittyy valtavasti riskejä.

Vierailija
48/79 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kurjaa!

Mä kävin ultrassa viikottain  lähes melkein koko raskauden ajan ja aina ilmaista. Neuvolantäti ultras itte ja sitte noin kerran kuukaudessa yliopistosairaalassa. Ilmaista sekin (vai oliko joku poliklinikkamaksu)

Vierailija
49/79 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime raskaudessa kävin ultrassa parin viikon välein. Tiesin että se maksaa, eikä se haitannut yhtään. ÄITYIYS- ja LASTENneuvolat ovast suomessa ilmaisia. Jos Neuvolassa th ultraa, se on maksutonta. Mutta jos sinut lähetetään äitipolille ultrattavaksi, tottakai se maksaa. Ihan niinkuin kaikki muutkin lääkärintarkastukset oli lähete tai ei (Olettaen siis että olet täysi-ikäinen). Minua ultrattiin noin usein, koska edellinen raskaus päättyi rv 40+3 vauvan kuolemaan. Rahalla ei tuossa vaiheessa pitäisi olla merkitystä, eikä th itsestäänselvistä asioista mainitse. Turhaan ylimääräiseen ultraan ei laiteta koskaan. Voi olla ettei vauva voi hyvin, tai jos olet ensikertalainen niin haluavat tehdä kokoarvion pystytkö alateitse synnyttää.

Vierailija
50/79 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ap itsesi kannalta niin älä ota maksua puheeksi neuvolassa. 36 euroa ei ole suuri summa siihen nähden, että vauva tutkitaan ja varmistutaan että kaikki on ok.

Jep, tulee ihan myötähäpeä kun ajattelee että joku alkaisi neuvolassa terkkarille itkemään ja valittamaan että: "Et sitten sanonut että se ultraus maksaa!!" :-D Eihän sinne ultraan tosiaan kukaan pakota menemään. Säästää senkin rahan sitte vaikka niihin hoitokuluihin jos lapsella onkin jokin vialla joka olisi ultrauksessa selvinnyt.

Vierailija
51/79 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän sellaisiakin mammoja, jotka ei lähde kotiin osastolta ennen kuin ruoka on tarjoiltu. Kun on maksaneet vuorokausimaksun :-)

Tiedän ainakin yhden sellaisen mamman, nimittäin itseni. Mulle sanoi omahoitajakin, että syö vielä ruoka, vaikka saisitkin jo lastenlääkäriltä luvan lähteä. Miksi ei kannattaisi syödä?

Vierailija
52/79 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy ihmetellä tuota tietämättömyyttä. Totta kai maksat erikoissairaanhoidossa sen polimaksun, mikä on murto-osa todellisista kustannuksista. Ultra omasta pussista maksettuna ei jää muutamaan kymppiin, yksityisillä, vaan kustannus on muutama sata €. Vauvan kanssa tulee erilaisia maksuja. Kyllä tuossa on kyse todellisesta köyhyydestä ja tietämättömyydestä. Kaikki maksaa, ellei sulle, niin yhteiskunnalle eli veronmaksajille. 

Vierailija
53/79 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän sellaisiakin mammoja, jotka ei lähde kotiin osastolta ennen kuin ruoka on tarjoiltu. Kun on maksaneet vuorokausimaksun :-)

Tiedän ainakin yhden sellaisen mamman, nimittäin itseni. Mulle sanoi omahoitajakin, että syö vielä ruoka, vaikka saisitkin jo lastenlääkäriltä luvan lähteä. Miksi ei kannattaisi syödä?

Miksi pitää olla niin ahne, joka asiassa. Osalla on jo kiire kotiin,ja ei sairaalaruoka mitään erityistä ole. Mutta ahne on ahne kaikessa.

Vierailija
54/79 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin Naistenklinikan äitiyspolila ja sikiötutkimusyksikössä ja kyllä joka kerta meni poliklinikkamaksu.

Vierailija
55/79 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu ihan sairaanhoitopiiristä, ovatko ultrat maksullisia vai ei. Mulla oli ensimmäisessä raskaudessa kaksi ylimääräistä ultrakäyntiä ja synnytystapa-arvio, ja ne maksoivat. NT- ja rakenneultra olivat ilmaisia. Kyllä mäkin hämmästyin, kun ne lisäultrat maksoivat, kun en ollut osannut sitä ajatella, mutta kyllähän nyt muutkin julkisen puolen jutut maksavat. On tullut tässä nimittäin käytettyä erikoissairaanhoidon palveluja, ja kaikesta tulee kyllä maksu.

Ei riipu sairaanhoitopiiristä. Kaikki ylimääräiset ultraukset maksavat. Nt- ja rakenneultra ovat kaikille ilmaiset.

Voi ajatella vaikka niin, että kaikille odottajille tarjottavat ultrat ovat ilmaisia. Ylimääräiset ultrat, joita tehdään vain osalle odottajista, on maksullisia.

Vierailija
56/79 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä teenkö mitään valituksia. Kyllä sen aion maksaa, mutta raivostuttaa kun th ei sanonut siitä mitään. Tuli ihan yllätyksenä. Mites teillä muilla? Joudutteko maksamaan itse? Minkä hintainen se on/oli? Tämä oli vähän vajaa 36 euroa. AP

Ylimääräiset ultrat pitää maksaa itse. Ainakin Helsinki tarjoaa np-ultran ja rakenneultran. Kaikista muista menee poliklinikkamaksu. Minulla oli kolme ylimääräistä ultraa. Jotain 30 euron luokkaa ne olivat per kerta. Kai nyt tiedät, että synnytyksestä tulee lasku sairaalapäivistä?

Vierailija
57/79 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mullekin varattiin ylimääräinen ultra, kun loppumetreillä verenpaine huiteli rajojen yläpuolella ja käsikopelolla sekä fundusmitan mukaan neuvolassa epäiltiin isoa vauvaa. Rd-diagnoosikin oli taustalla, tosin pysyi ruokavaliolla kurissa.

Ultrassa kaikki oli ok, vauvakin "ei mikään jättiläinen" mutta arvion mukaan rapiat 4kg (syntyessään painoa 3kg). Lapsivettä oli nipin napin sen verran kuin siinä vaiheessa raskautta olla piti.

Tottakai menin ylimääräiseen ultraan, neuvolassa jo sanottiin sen olevan maksullinen (36€). Vain seulontaultrat (nt ja rakenne) ovat olleet ilmaisia. Olihan se kiva itsekin nähdä sikiö ja ennen kaikkea kuulla, että kaikki on pikkuisella ihan hyvin :)!

Vierailija
58/79 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun avasin tämän ketjun niin ajattelin, että tämä koskee ap:n huolta ylimääräisestä ultrasta. Mutta hän onkin huolestunut maksusta ja itse asiassa on innostunut ylimääräisestä ultrasta.

Vierailija
59/79 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvä, 4/5.

Vierailija
60/79 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ainakin yhden sellaisen mamman, nimittäin itseni. Mulle sanoi omahoitajakin, että syö vielä ruoka, vaikka saisitkin jo lastenlääkäriltä luvan lähteä. Miksi ei kannattaisi syödä?[/quote]

Koska se ruoka on laitosruokaa ja kotona saa pitkästä aikaa ruokaa josta pitää? Koska haluaa mahdollisimman pian kotiinsa, omaan rauhaan? Koska inhoaa sairaalassaoloa, sen hajuja, vaatteita?

T. Omien ja vauvan komplikaatioiden vuoksi viikon osastolla ollut. (Heti luvan saatuani aloin hoippua ovea kohti vauvan kanssa)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän