Anopin perintö
Anoppi testamenttasi koko perintönsä tyttärelleni joka "hoiti" häntä monta vuotta, kävi kaupassa, siivosi, harrastivat yhdessä jne.
Minä ja mieheni tiesimme tästä mutta emme puhuneet mitään miehen sisaruksille anopin toiveesta.
Ei hirveästi yllättänyt että meteli tästä nousi mutta se yllätti että miehen siskot käskevät minun puhua järkeä tyttärelleni ja hänen pitäisi olla vastaanottamatta perintöä. Kun en tähän suostunut, vaan tyttärelle hommattiin edunvalvoja (tytär on 17.v) alkoi minun sättimiseni kuinka minä olen saanut miehenikin puolelleni ja kuinka minä olen junaillut nämä asiat ja kuinka minä en ymmärrä että anoppi oli heidän äiti.
Miten tästä selviää, pitäiskö olla puhumatta mitään/vastaamatta puhelimeen tai viesteihin vai yrittää puhua niin että välit pysyisivät.
Mies on päättänyt että hän pitää hiljaiseloa hetken aikaa ja toivoi meiltä samaa. Palautuukohan välit enää koskaan hyviksi?
Kiitos joku jakaa kokemuksia riitaisista perinnön jaoista.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Todella epäreilua vedota siihen, kuka auttoi mamman eläessä, tuohan on aivan epäreilu skenaario. Ahne ihminen auttaa kyllä vaikka päällään seisten kun on rahaa tiedossa yli auttamisen tuntitaksan, jos perintö on iso. Lisäksi toinen voi asua paikassa, josta ei pääse auttamaan. Kolmanneksi henkilökemioista johtuen jos siellä useampi auttaa syntyy helposti vain riitaa ja neljänneksi ehkä mamma haluaa sen hoitavan, jonka kokee läheisimmäksi.
Tällä ei saisi syrjiä muita perinnönjaossa. Paska anoppi ja paska sinä, en voi muuta sanoa. Jos mun nenän edestä vietäisiin lakiosa, niin vaatisin sen ilman muuta. Avusta on järkevintä maksaa tuntien mukaan ihmisen eläessä. Saako tyttäresi näin siis kuinkakin ison tuntiliksan hyysäilystään?
Ei siihen (auttamiseen) ole kukaan vedonnutkaan.
Ja tytär auttoi jo ennen kuin tiesi perinnöstä ja tuskin vieläkään tietää kuinka iso se on.
Ja kerrotko vielä kuinka minä nyt olen paska kun tätä eivät miehen siskotkaan kertoneet.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Todella epäreilua vedota siihen, kuka auttoi mamman eläessä, tuohan on aivan epäreilu skenaario. Ahne ihminen auttaa kyllä vaikka päällään seisten kun on rahaa tiedossa yli auttamisen tuntitaksan, jos perintö on iso. Lisäksi toinen voi asua paikassa, josta ei pääse auttamaan. Kolmanneksi henkilökemioista johtuen jos siellä useampi auttaa syntyy helposti vain riitaa ja neljänneksi ehkä mamma haluaa sen hoitavan, jonka kokee läheisimmäksi.
Tällä ei saisi syrjiä muita perinnönjaossa. Paska anoppi ja paska sinä, en voi muuta sanoa. Jos mun nenän edestä vietäisiin lakiosa, niin vaatisin sen ilman muuta. Avusta on järkevintä maksaa tuntien mukaan ihmisen eläessä. Saako tyttäresi näin siis kuinkakin ison tuntiliksan hyysäilystään?
Minä ainakin autoin mummiani, vaikka tiesin, etten peri mitään. Ja jos omaa omaisuuttani mietin, niin jätän sen kenelle haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et pysty päättämään tuosta alaikäisen tyttäresi puolesta, koska edunvalvoja hoitaa hänen asioitaan nyt. Itse tekisin samnlailla kuin miehesi enkä vastaisi mihinkään. Mitäpä tuo nyt haittaa jos ette koskaan enää väleissä olekaan?
Minua haittaa, jotenkin toivoin että välimme pysyisivät läheisinä niinkuin ennenkin. Soiteltiin, käytiin kylässä, toinen siskoista on lapsemme kummi.
Nyt tuntuu että nuo kaksi ovat ihan vieraita ihmisiä:(
He eivät tunnu ymmärtävän että minulla ei ole mitään valtaa päätöksiin eikä ole tyttäreni vika miten heidän äitinsä toimi.Ap
Reilut ihmiset ymmärtäisivät muidenkin tunteita asiassa, olet kyllä käsittämättömän ahneen tuntuinen.
12-5/5
Eihän ap:lla ole mitään osaa tässä :D
Olihan, hän tiesi asiasta vuosia, hykerteli käsiään vaan kun tiesi asiasta, eikä koittanut sanoa, että massiiviset riidat tiedossa jos näin toimitaan. Kehtaakin vielä toivoa muista tuon jälkeen ystäviä! Minkä kokoinen perintö on? Millainen tuntipalkka auttajalle saadaan näin? 100e tunti?
12
Lakiosaoikeus on vain rintaperillisillä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu tiedän että he ovat oikeutettuja lakiosaan mutta joutuvat itse sen eteen jotain tekemään, heidän mielestään helpointa olisi kun lapseni kieltäytyisi perinnöstä ja isänsä antaisi osuutensa hänelle.
Tähän minun pitäisi siis tytärtäni painostaa.Ap
Jos lapsesi kieltäytyy perinnöstä, se menee hänen perillisilleen, eli teille vanhemmille (oletan, ettei tyttärellä ole omia lapsia).
Testamenttia tuskin voi enää repiä, kun asia on kaikkien (tyttären edunvalvojankin, oletan) tiedossa. Ja perinnöstä luopuva ei voi itse päättää, kenen hyväksi luopuu.
Perinnöstä voi kieltäytyä kokonaan, jolloin se osuus jaetaan muide perillisten kesken, niin kuin tätä kieltäytyjää ei olisi olemassakaan. Mutta miksi ihmeessä tyttö tekisin sen?!? Muut perilliset tässä ovat nyt ahneita, ei tuo tyttö, hän on ollut mieluinen vainajalle ja ansainnut perintösä, toisin kuin nuo muut. Jos muilla on selkärankaa, he jättävät lakiosuutensa vaatimatta.
Kuinka isosta perinnöstä on kyse?
Vierailija kirjoitti:
Lakiosaoikeus on vain rintaperillisillä!
Niin? Eivätkös kaikki muut perilliset ole juurikin rintaperillisiä eli vainajan lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä ei saisi syrjiä muita perinnönjaossa. Paska anoppi ja paska sinä, en voi muuta sanoa. Jos mun nenän edestä vietäisiin lakiosa, niin vaatisin sen ilman muuta. Avusta on järkevintä maksaa tuntien mukaan ihmisen eläessä. Saako tyttäresi näin siis kuinkakin ison tuntiliksan hyysäilystään?0/5
Paskaakos sitä mammaa kiinnostaa miksi joku ei auta hänät, häntä kiinnosti se että joku auttoi.
Jos olisi reilusti ajatellut, olisi maksanut tuntipalkkaa tutölle, eikä antanut tälle perintönsä. Kusipäisen kuuloinen ihminen. Ja tytär ja ap ahneita. Kyllä itsellenikinnkelpaisi, ei siinä mitään, mutta tiedän, että meillä ei muu suku hyväksyisi sitä, koska meillä ollaan tasapuolisia.
12
Tytär ei ottanut rahaa vastaan, ei edes halunnut että mummi maksaa silloin kun kävivät yhteisessä harrastuksessa.
Minusta on epäreilua haukkua tytärtäni ahneeksi, ei hän mummoaan tähän pakottanut ja minulle taas ei ole mitään tulossa niin en oikein ymmärrä miksi minua haukut.
Ymmärrän kyllä että miehen siskoja harmittaa mutta en sitä että he rupeavat minua ja tytärtä syyttämään.
Oikea kohde syytöksille on kuollut!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et pysty päättämään tuosta alaikäisen tyttäresi puolesta, koska edunvalvoja hoitaa hänen asioitaan nyt. Itse tekisin samnlailla kuin miehesi enkä vastaisi mihinkään. Mitäpä tuo nyt haittaa jos ette koskaan enää väleissä olekaan?
Minua haittaa, jotenkin toivoin että välimme pysyisivät läheisinä niinkuin ennenkin. Soiteltiin, käytiin kylässä, toinen siskoista on lapsemme kummi.
He eivät tunnu ymmärtävän että minulla ei ole mitään valtaa päätöksiin eikä ole tyttäreni vika miten heidän äitinsä toimi.Ap
Reilut ihmiset ymmärtäisivät muidenkin tunteita asiassa, olet kyllä käsittämättömän ahneen tuntuinen.
12-5/5
Olihan, hän tiesi asiasta vuosia, hykerteli käsiään vaan kun tiesi asiasta, eikä koittanut sanoa, että massiiviset riidat tiedossa jos näin toimitaan. Kehtaakin vielä toivoa muista tuon jälkeen ystäviä! Minkä kokoinen perintö on? Millainen tuntipalkka auttajalle saadaan näin? 100e tunti?
12
Meneekö vähän tunteisiin :D Joku osallinen jutussa? Jätät nyt vaatimatta laikiosaasi jotta vainajan tahto toteutuu.
Meillä kävi niin, että isän vanhin sisko kuoli lapsettomana, ilman testamenttia.
Isän sisarukset nostivat valtavan älämölön, kun kävi ilmi, että perinnön jakoivat isä ja mummo, he eivät saaneet mitään.
Isällä ja siskolla oli eri isä kuin lopuilla sisaruksilla, joka oli kuollut jo kauan sitten.
Isä peri puolet (oman isänsä osuuden). Meitä uhattiin jopa haulikolla, raivostuneen sedän toimesta. Ja tädin asunnosta varastettiin kaikki yhtään arvokas, mummolta saadulla avaimella. Dementoitunut mummo pakotettiin jakamaan oma perintöosuutensa muille sisaruksille.
Onneksi pääsimme näistä ihmisistä lopullisesti eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12-5/5
12
En tosiaan tiennyt vuosia asiasta vaan kuukausia ennen kun anoppi sairastui. Puhuin anopille asiasta mutta hän oli päätöksensä tehnyt.
En jaksa edes vastata mistään tuntipalkasta, tyttäreni auttoi mummiaan koska halusi ja heillä oli hauskaa yhdessä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuinka isosta perinnöstä on kyse?
No perinteisesti sitä suurempi riita mitä pienempi perintö. Varmaan nyt puhutaan lähinnä asunnon irtaimmistosta :D
Ehkä tuossa purkautuu miehen sisarten suru äitinsä menetyksestä ja ehkä katumuskin siitä etteivät käyneet riittävästi (?) tätä katsomassa. Ikävää tietysti että kiukuttelevat teille, mutta tuon testamentin varjolla on helppo kanavoida se viha teihin. En rupeaisi keskutelemaan asiasta, vastaisin vaan noin kuten kasi ehdotti. Aika auttaa jos on auttaakseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsesi kieltäytyy perinnöstä, se menee hänen perillisilleen, eli teille vanhemmille (oletan, ettei tyttärellä ole omia lapsia).
Testamentin saajan kieltäytyminen on eri asia kuin perinnöstä luopuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12-5/5
12
Kuinka av-mainen kommentti :D:D
"Myös testamentinsaaja voi halutessaan luopua testamenttiin perustuvista oikeuksistaan. Jos testamentista luovutaan tehokkaasti, omaisuus menee testamentissa mahdollisesti määrätylle toissijaiselle saajalle. Ellei testamentissa ole toissijaismääräystä tai määräystä sijaantulijasta mahdollisen luopumisen varalta, testamentintekijän oletettu tahto sijaantulosta yritetään selvittää testamentin tulkinnalla.
Ellei testamentin tulkinnalla voida selvittää testamentintekijän tarkoitusta, noudatetaan toissijaisena lakiin otettua sijaantulo-olettamaa. Perintökaaren 11 luvun 6 §:n mukaan "Jos testamentin saaja kuolee ennen kuin hänen testamenttiin perustuva oikeutensa on tullut voimaan tai jos testamenttia ei muutoin voida hänen kohdaltaan panna täytäntöön, tulevat hänen jälkeläisensä hänen sijaansa, mikäli heillä olisi ollut oikeus periä testamentin tekijä". Tämä koskee myös tilanteita, joissa testamentinsaaja omalla tahdonilmaisullaan luopuu testamentista."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12-5/5
12Kuinka av-mainen kommentti :D:D
Meinasin sanoa samaa😂
Kertoo kirjoittajasta itsestään kun olettaa tuollaista😂
Vierailija kirjoitti:
Juu tiedän että he ovat oikeutettuja lakiosaan mutta joutuvat itse sen eteen jotain tekemään, heidän mielestään helpointa olisi kun lapseni kieltäytyisi perinnöstä ja isänsä antaisi osuutensa hänelle.
Tähän minun pitäisi siis tytärtäni painostaa.Ap
Se mitä miehesi sisarukset joutuvat asian eteen tekemään on se, että ilmoittavat (ilmoittivat) perunkirjoituksessa vaativansa lakiosaa. Mitä vaikeaa siinä on? Joko avaa suunsa ja sanoo yhden lauseen tai kirjoittaa sen saman lauseen paperille. Ei ole oikein hirveästi tekemistä.
Huomaa se, että heillä on oikeus 6 kk testamentin tiedoksisaannista vaatia lakiosaansa JOS vaativat. Lapsesi edunvalvoja saa tämän asian hoitaa kuten sen, että hänelle tulee nyt perintövero koko perinnöstä, jos ei perukirjaan ole merkitty rintaperillisten lakiosavaatimusta.
Perinnön JAKO on sitten monimutkaisempi homma, kun rintaperillisille jaetaan oma osuutensa. Senkin hoitaa tyttären edunvalvoja siihen saakka, kunnes hän itse täyttää 18 ja edustaa itse itseään, tai valitsee itse juristinsa jos pitää tarpeellisena.
Rintaperillisen lakiosaa ei voi testamentata pois.
Jos olisi reilusti ajatellut, olisi maksanut tuntipalkkaa tutölle, eikä antanut tälle perintönsä. Kusipäisen kuuloinen ihminen. Ja tytär ja ap ahneita. Kyllä itsellenikinnkelpaisi, ei siinä mitään, mutta tiedän, että meillä ei muu suku hyväksyisi sitä, koska meillä ollaan tasapuolisia.
12