Miksi korviketta niin vieroksutaan imetyksen rinnalla?
Sitä tässä pohdin, että miksi korviketta niin vieroksutaan jos äiti onnistuneesti imettää? Esikoisen kanssa imettelin muina naisina ja välillä antelin korviketta sen enempää miettimättä. Pääasiassa sai kuitenkin äidinmaitoa, ehkä 1-2 annosta kerran pariin viikkoon korviketta kun en ollut ehtinyt/jaksanut pumpata omaa maitoa. Nyt monet joiden kanssa olen jutellut on ihan kauhuissaan ajatuksesta, ai että korviketta!! Kyllä sitä omaa maitoa pitää pakastaa korkeintaan ja sitä syöttää. No olen sitäkin tehnyt, mutta kun helpompi sen puolisonkin on esim yöllä avata huoneenlämpöinen korviketetra kuin jotain jääkylmiä maitoja alkaa lämmittelemään keskellä yötä vesihauteessa (koska proteiinit, u know).
Olen nyt aatellut olla vaan keskinkertainen. Mikä siinä korvikkeessa on paha juttu imetyksen rinnalla?
(Ja kyllä, jotain olen lukenut lehmänmaitoproteiinista ja esim tyypin 1 diabeteksesta, mutta nämä nyt on vielä tutkimusasteella)
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://m.facebook.com/laktivistiaiti/photos/?tab=album&album_id=670449…
Kannattaa tsekata nää :) voi oppia aika paljon uutta
Aloittajalle kuitenkin vielä: olen samaa mieltä. Jos ei heru pumpulle, tai ei muuten jaksa pumpata, niin ei se korvikkeen käyttö silloin tällöin imetystä pilaa.
Pumppaaminen ei ole imettämistä. Se on parempi vaihtoehto kuin korvike, mutta huono vaihtoehto silti.
Imetysäidit on kyllä ihan pimeitä. :O !!! Miten joku voi olla noin järkyttävän ilkeä pienen vauvan vanhemmalle? Ois kiinnostavaa (ja samalla kyllä pelottavaa) päästä imetysäidin pään sisään tutkimaan mikä ihme saa aikaan noin rumat ajatukset - ja vielä sylkemään ne ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahah mitä provoilua täällä. :D Totuushan on, että vauva saa äidinmaidosta oikeastaan kaikki tarvitsemansa vasta-aineet ensimmäisen 3-4 kuukauden aikana. Tämän jälkeen äidinmaidon koostumus muuttuu eikä itse äidinmaidolla saavuteta enää suuria terveyshyötyjä. Toki imetys tarjoaa lapselle turvaa ja lohtua, mutta itse se maito ei vauvalle enää 3-4 kuukauden jälkeen niin hyödyllistä vs. korvike. Näin on minulle mm. jälkitarkastuksessa lääkäri sanonut. Tähän perustuu varmasti sekin seikka, että äidinmaidolla ruokitetut vauvat kasvavat ensimmäiset kolme kuukautta nopeiten, mutta kasvu taittuu ja rintaruokituilla ja korvikeruokituilla ei ole enää juuri eroa kuuden kuukauden iässä.
Itse sanon täysimettäneeni, vaikka lapsi saikin joskus harvoin korviketta pullosta isältä ja joskus oli rintamaitoa pumpattuna valmiiksi yöksi jääkaappiin, mutta aina niin ei ollut, koska en voinut tietää etukäteen mikä yö en vain yksinkertaisesti jaksa nousta ruokkimaan lasta. Täysi-imetin 2,5 kk kunnes sain flunssan, maidontulo väheni, lapsi sai korviketta pullosta useamman päivän putkeen ja tämän jälkeen ei rinta enää kelvannutkaan ja vauva sai osan pumpattua maitoa pullosta ja osan korviketta. Pumppailla jaksoin vielä kuukauden mutta lopussa sai pumppailla vartin että tuli se 10-20 ml joten totesin että eiköhän tämä lapsi kasva ihan hyvin korvikkeellakin ja näin on tehnyt.
Täysimetys=äidinmaitoa rinnasta, EI PULLOSTA, eikä pisaraakaan korviketta.
Flunssa ei ole este imetykselle ja imetystä tehostamalla maidontuotanto olisi lisääntynyt taas. Maito ei imettävältä kesken lopu!
Kyllä minä tiedän mikä on WHO:n virallinen määritelmä, joka on täysin mielivaltainen. Muka pumpattu äidinmaito ei muka oikeuttaisi sanomaan että on täysimettänyt, hah hah. :D Sitä paitsi, jos osasit lukea niin sanoinkin että puhun täysi-imettäneeni. Kerro toki, miten tehostat imetystä jos lapsi suostu syömään rintaa? :O
Eihän se IMETTÄMISTÄ ole, jos lapsi ei IME rintaa, haloo!
Jos et olisi antanut kertaakaan pullosta, lapsesi olisi jatkanut tyytyväisesti rinnasta syömistä. Pilasit imetyksesi pullolla itse etkä luottanut rintoihisi ja vauvaan.
Suomessa täysi-imetykseksi lasketaan myös pullosta ämmän syöminen. Ihan tämmönen välikommentti. Poistun vasemmalle.
Ps. vielä.. jos korvikkeen käyttö on ollut ok niin tuskin asiasta kannattaa enää jauhaa, varsinkaan syyllistää! Jokainen valitsee itsellensä sopivat tavat.
Suomalaiset suositukset ovat mitä ovat, kannattaa katsoa WHO:n suosituksia. WHO kieltää pulloruokinnan, joten niillä pumpuilla voi heittää vesilintua.
Eikääää! x'D Vai että ihan kieltää, no huhhuh! Onneks täällä meilläpäin ei ole kuultu WHO:n tuttipullokielloista, ihan rauhassa saavat vanhemmat lapsiaan ravita. :) On ihan mahtavaa että meillä täällä Suomessa on saatavilla laadukkaita korvikkeita vauvojen ravitsemuksen turvaamiseksi. <3 Tsemppiä tuttipulloperheet!
Koska nimenomaan täysimetys(= ei muuta ruokaa rintamaidon lisäksi) suojaa tutkimusten mukaan lasta allergioilta ym. Meidän perheessä tuo on pitäny paikkansa 1/5 lapsista on saanut myös korviketta ja hän on ollut erityisen allerginen eri ruoka-aineille. Muilla ei mitään allergiaa ja ovat olleet täysimetyksellä. Suosittelen kaikille täysimetystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://m.facebook.com/laktivistiaiti/photos/?tab=album&album_id=670449…
Kannattaa tsekata nää :) voi oppia aika paljon uutta
Aloittajalle kuitenkin vielä: olen samaa mieltä. Jos ei heru pumpulle, tai ei muuten jaksa pumpata, niin ei se korvikkeen käyttö silloin tällöin imetystä pilaa.
Pumppaaminen ei ole imettämistä. Se on parempi vaihtoehto kuin korvike, mutta huono vaihtoehto silti.
Imetysäidit on kyllä ihan pimeitä. :O !!! Miten joku voi olla noin järkyttävän ilkeä pienen vauvan vanhemmalle? Ois kiinnostavaa (ja samalla kyllä pelottavaa) päästä imetysäidin pään sisään tutkimaan mikä ihme saa aikaan noin rumat ajatukset - ja vielä sylkemään ne ulos.
Nää on vaan provoja.
Vierailija kirjoitti:
Koska nimenomaan täysimetys(= ei muuta ruokaa rintamaidon lisäksi) suojaa tutkimusten mukaan lasta allergioilta ym. Meidän perheessä tuo on pitäny paikkansa 1/5 lapsista on saanut myös korviketta ja hän on ollut erityisen allerginen eri ruoka-aineille. Muilla ei mitään allergiaa ja ovat olleet täysimetyksellä. Suosittelen kaikille täysimetystä.
Meidän perheessä taas identtisistä kaksosista enemmän äidinmaitoa saaneella on ilmennyt ruoka-aineallergia. Vähemmän imetetyllä ei allergioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahah mitä provoilua täällä. :D Totuushan on, että vauva saa äidinmaidosta oikeastaan kaikki tarvitsemansa vasta-aineet ensimmäisen 3-4 kuukauden aikana. Tämän jälkeen äidinmaidon koostumus muuttuu eikä itse äidinmaidolla saavuteta enää suuria terveyshyötyjä. Toki imetys tarjoaa lapselle turvaa ja lohtua, mutta itse se maito ei vauvalle enää 3-4 kuukauden jälkeen niin hyödyllistä vs. korvike. Näin on minulle mm. jälkitarkastuksessa lääkäri sanonut. Tähän perustuu varmasti sekin seikka, että äidinmaidolla ruokitetut vauvat kasvavat ensimmäiset kolme kuukautta nopeiten, mutta kasvu taittuu ja rintaruokituilla ja korvikeruokituilla ei ole enää juuri eroa kuuden kuukauden iässä.
Itse sanon täysimettäneeni, vaikka lapsi saikin joskus harvoin korviketta pullosta isältä ja joskus oli rintamaitoa pumpattuna valmiiksi yöksi jääkaappiin, mutta aina niin ei ollut, koska en voinut tietää etukäteen mikä yö en vain yksinkertaisesti jaksa nousta ruokkimaan lasta. Täysi-imetin 2,5 kk kunnes sain flunssan, maidontulo väheni, lapsi sai korviketta pullosta useamman päivän putkeen ja tämän jälkeen ei rinta enää kelvannutkaan ja vauva sai osan pumpattua maitoa pullosta ja osan korviketta. Pumppailla jaksoin vielä kuukauden mutta lopussa sai pumppailla vartin että tuli se 10-20 ml joten totesin että eiköhän tämä lapsi kasva ihan hyvin korvikkeellakin ja näin on tehnyt.
Täysimetys=äidinmaitoa rinnasta, EI PULLOSTA, eikä pisaraakaan korviketta.
Flunssa ei ole este imetykselle ja imetystä tehostamalla maidontuotanto olisi lisääntynyt taas. Maito ei imettävältä kesken lopu!
No niin, lopetas nyt jo. Tämä aihe on niin herkkä että moni ei tajua provoksi vaan pahoittaa ihan oikeasti mielensä. Olet inhottava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maito ei lopu kesken, jos luotat rintoihisi ja vauvaan. Korvikkeiden käyttäminen on äidin mukavuudenhalua, joka kostautuu lapselle huonona terveytenä.
Huokaus... Toivottavasti kukaan ei tosissaan usko näin. Meillä esikoinen syntyi erittäin pitkän alatieyrityksen (yli 35 tuntia synnärillä supistuksissa) jälkeen hätäsektiolla. Siis ihan todellisella hätäsektiolla, jossa minua juosten lykättiin verta valuvana leikkaussaliin ja vastaantulijat saivat hyppiä alta pois, miten parhaiten pystyivät. Lapsi oli eloton syntyessään ja vietiin elvytettynä tehohoitoon. Siellä sai kuulemma pullosta luovutettua äidinmaitoa, kun minä olin vielä heräämössä ja myöhemmin vuodeosastolla täysin hysteerisinä, koska pelkäsin lapseni kuolevan ennen kuin ehdin edes näkemään häntä... Imettämistä sain yrittää ensimmäisen kerran, kun lapsi oli 3 päivän ikäinen. Jos en ollut teholla lapsen luona, yritin ohjeiden mukaan käsin puristella rinnoista maitoa, mutta parhaimmillaankin sain vain pari tippaa ulos. Maitoa alkoi tulla vähän paremmin, kun lapsi oli viikon ikäinen. Tässä vaiheessa hän oli kuitenkin tottunut jo pulloon, mutta valtavalla sisulla ja taivuttelulla sain lapsen imemään myös rinnasta, mutta maito ei vain riittänyt. Lapsi oli koko ajan rinnalla. Siis ihan koko päivän. Nukkui n. 2-3 tunnin päiväunet ja sen ajan usein pumppasin maitoa, mutta sain parhaimmillaan 50 ml yhteensä ulos. Muuten lapsi oli rinnalla (imetin, lapsi torkkui 10-15 min sylissä, imetin, lapsi torkkui 10-15 min sylissä, imetin...). Opin tekemään kaikki kotityöt samalla kun lapsi oli rinnalla. Mutta silti illalla (n. klo 21-22) oli pakko antaa korviketta ja silloin lapsi veteli jopa 500 ml pullosta ennen yöunia. Eli ei se maito aina riitä, vaikka mitä tekisi! Nyt minulla on terve, hoikka ja iloinen 4-vuotias, joka ilman vastiketta olisi kuollut nälkään..
Maito olisi riittänyt, jos olisit yrittänyt enemmän. Yhdeltäkään äidiltä maito ei lopu, jos hän vain imettää.
Ihan mielenkiinnosta, miten olisin voinut "yrittää enemmän"??? Lapsi oli rinnalla, ihossa kiinni, koko ajan parin tunnin päiväunia lukuunottamatta. Tätä jatkui siis kuukausia. Yöllä en antanut koskaan pulloa, vaan imetin aina lapsen herättyä (pari kuukautta lapsi heräsi 1-1.5 tunnin välein ja imetin joka kerta). Iltaisin lapsi jossain vaiheessa kieltäytyi imemästä, vaan huusi nälkäänsä. Rinnoista ei siinä vaiheessa tullut pumpullakaan yhtään maitoa. Lopulta korvikepullon saatuaan lapsi rauhoittui, kun sai lopultakin mahansa täyteen. Ja paino oli muuten koko ajan miinuskäyrällä ja pituuskäyräkin tippui ensimmäiset 4 kk (syntyessä +2.5, 4kk ikäisenä +1). Eli ei hän ainakaan liikaa ruokaa saanut... Kiinteät aloitettiin 4kk ikäisestä ja siitä lähti pituuskäyrätkin hiljalleen nousuun. Nyt on päiväkotinsa pisin lapsi, vaikka paino on edelleen vähän miinuksella. Hirvittää vieläkin, miten olisi käynyt ilman sitä korviketta! Ja harmittaa mielettömästi, että pakotin hänet kärsimään päivisin nälkää, koska yritin vältellä vastiketta...
Äidinmaito muodostaa vauvan suolistoon terveen bakteerikannan ja suojaa suolistoa. Jos lapsi saa vähänkään korviketta, suoliston bskteerikanta muuttuu. Siksi TÄYSimetys. Fakta on tämä ja suositus tulee siitä. Ketään ei siltikään tarvitse syyllistää pulloruokinnasta. Täällä joku selitti lapsesta joka sai ENEMMÄN äidinmaitoa kuin sisaruksensa ja silti allergisoitui. Nimenomaan, vain täysimetys suojaa tutkimusten mukaan. Ja silti on myös täysin terveitä pullovauvoja. Näinhän se menee.
Hyi mitä hulluja hihhuleita tähänkin ketjuun on pesiytynyt. Niiiiin vastenmielistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen oikea ja täydellinen ravinto on rintamaito ja nimenomaan rinnasta syötynä eikä pakastettuna. Jos äiti ei ole valmis imettämään lapsiaan WHO:n suositusten mukaisesti (täysimetys 6 kk ja kiinteiden ohella 2-vuotiaaksi) hänen ei tarvitse lapsia tehdäkään.
Niin, pääasia että imettää, silloin ei haittaa vaikka muuten laiminlyö lasta. Koska imetys on se äitiyden mitta.
Lapsentahtisesti imettävän (ainoa oikea tapa imettää) on vaikea laiminlyödä lasta, koska lapsi on rinnalla suurimman osan vuorokaudesta. :)
Miksi aloittajan täytyy päästä lapsestaan eroon? Miksei lasta voi ottaa mukaan, jolloin hän olisi rintojen lähellä koko ajan?
Lapsentahtinen imetys on melko uusi ilmiö, ollut vain muutaman kymmenen vuotta, sillä ennen nuori äiti tarvittiin pian synnytyksen jälkeen tuottavaan työhön ja vajaakuntoiset hoitivat vauvan. Ja hienostorouvilla omi taas palkatut imettäjät.
Jos rintaruokinta on ainut ja oikeatapa, onko tämän päivän lapset terveempiä kuin ennen. Tuonne 70-luvulle saakka äitiyslomat oli 2-kk jonka jälkeen palattiin rinnat valuvana työelämään. Oma äitini meni töihin 3 vk synnytyksestä ja luulen olevani ihan täysjärkinen ja ikäistäni paremmassa kunnossa, kuin ikäiseni 60v.
Ja mikä tekee suomalaista vauvoista niin erityisiä ja vaativia, jotka tarvitsevat täysimetyksen lähes vuoden vanhaksi, kun muualla maailmassa se on harvinaisuus.
Minusta äidin täysrintaruokinta ei takaa vielä hyvää äitiyttä, vaan muut avut ratkaisevat. Enkä usko lapsenkaan kärsivän ap. tapauksessa, vaan tärkeintä on hyvinvoipa äiti ja kun äiti voi hyvin, se on parasta mitä vauva voi saada.
Kommenttini ei suinkaan ole rintaruokintaa vastaan, päinvastoin, suosittelen, mutta niin vauvan kuin äidin hyvinvoinnin kannalta se ei ole autuaaksi tekevä asia, puhumattakaan, että sillä syyllistetään äitejä.
miksi sitten"imetyshullut" antavat imetyskauden loputtua lapsilleen saarioisten valmisruokia, ranskalaisia ja kalapuikkoja ns.oikeana terveellisenä ruokana? koska imetys suojaa roskaruoan vaikutuksilta vai?
Voi hyvää päivää näitä, eihän näille voi kuin nauraa? Kertokaas ketä nykyisestä hallituksesta on täysimetetty ja kuka on ruokittu korvikkeella? Aivan, ei tillin tallin merkitystä millä elämänsä ekat 12 kk on ruokittu. Eikös se marjasose ollut korviketta pahempi riski diabeteksen syntyyn?
En mä usko että sunkaan geeneillä mitään einsteinejä sikiää vaikka pitäisit tissiä niiden suussa yötä päivää viis vuotta.