33-vuotias yrittäjä selvitti eläkkeensä ja järkyttyi: ”Maksan nyt 440 €/kk – saan 69-vuotiaana 1269 €/kk”
https://www.uusisuomi.fi/raha/203047-33-vuotias-yrittaja-selvitti-elakk…
Jos ees ikinä saa eläkettä, itse en ihan täysin usko et 36 vuoden päästä kukaan saa eläkettä. Systeemi on mätä!
Kommentit (47)
Yrittäjän eläkevakuutusmaksu on pakollinen jos yrityksen tulot ovat vuodes yli 8000€ Joka on muistaakseni 23% tuosta. Tällöin tulee maksaa minimi jolla ei saa esim kelasta absiosidonnaista tukea jos sattuu saurastuun tms. Voit itse määritellä kuukausimaksun mut mini on, ei maksimia. Itse maksan minimin koska en usko et eurookaan tuun ikin saamaan mistään. Mieluummin käytän rahat muuhun kuin eläkkeeseen.
Nimi_ kirjoitti:
No ei siitä kuule enempää tule eläkettä jos oletettaisiin että sä elät 82 vuotiaaksi. Mieti paljonko sulla olis eläke jos 33 vuotiaasta säästäisit 69 vuotiaaksi joka kuukausi tuon 440€ ja 69 vuotiaana jäisit pois töistä ja alkaisit noilla säästöillä elämään. suurinpiirtein tuo 1200 kuussa ja sitten sun pitäs 82 vuotiaana hankkia eutanasia tai kuolla jollain muulla tapaa pois. Säästöt meinaan loppus.
Kun huomioi 33 vuotiaiden eliniän odotteen, miehenä hän elää 70,18 vuotiaaksi. Jäädessään eläkkeelle 69 vuotiaana miesyrittäjä ehtii nauttia tuollaisesta eläkkeestä keskimäärin reilun vuoden. Siihen maksettuun eläkesummaan ja odotettuihin elinvuosiin nähdenhän tuo on aivan naurettava.
Maksamalla 36 vuotta 5271 euroa saa 14 kuukautta 1269 euroa.
Suhde on väärinpäin, kun suuremmalla lukumäärällä vuosia isommalla summalla saa kuukausissa laskettuna vähemmän ja pienemmän summan.
Jos maksaa 440 eur/kk, se tekee vuodessa 5.280 eur. Kolmekymppinen pääsee eläkkeelle noin 70-vuotiaana, joten ehtii maksaa eläkemaksuja 40 vuotta, yhteensä siis 211.200 euroa. Jos rahat laittaisi ihan vaan sukanvarteen (ei siis lasketa mitään tuottoa), niin kyseinen säästösumma riittäisi 1269 eur/kk eläkkeen maksuun vähän alle 14 vuoden ajaksi. Eläkerahat loppuisi 84-vuoden iässä.
Pienelläkin tuotolla ja korkoa-korolle laskutavalla säästetty pääoma kasvaisi. Esim. 5 % vuosituotto nostaisi pääoman yli 600.000 euroon ja sillä eläisi sitten jo lähes 40 vuotta eli 110 vuotiaaksi.
Mym kirjoitti:
Yrittäjän eläkevakuutusmaksu on pakollinen jos yrityksen tulot ovat vuodes yli 8000€ Joka on muistaakseni 23% tuosta. Tällöin tulee maksaa minimi jolla ei saa esim kelasta absiosidonnaista tukea jos sattuu saurastuun tms. Voit itse määritellä kuukausimaksun mut mini on, ei maksimia. Itse maksan minimin koska en usko et eurookaan tuun ikin saamaan mistään. Mieluummin käytän rahat muuhun kuin eläkkeeseen.
Se on laskennallinen työtulo, jonka joutuu kyllä maksamaan, vaikka yritys tekisi persnettoa.
Laskennallinen työtulo = yrityksen eteen tekemästäsi työstä maksettava palkka, jos olisit työsuhteessa
Vierailija kirjoitti:
Jos maksaa 440 eur/kk, se tekee vuodessa 5.280 eur. Kolmekymppinen pääsee eläkkeelle noin 70-vuotiaana, joten ehtii maksaa eläkemaksuja 40 vuotta, yhteensä siis 211.200 euroa. Jos rahat laittaisi ihan vaan sukanvarteen (ei siis lasketa mitään tuottoa), niin kyseinen säästösumma riittäisi 1269 eur/kk eläkkeen maksuun vähän alle 14 vuoden ajaksi. Eläkerahat loppuisi 84-vuoden iässä.
Pienelläkin tuotolla ja korkoa-korolle laskutavalla säästetty pääoma kasvaisi. Esim. 5 % vuosituotto nostaisi pääoman yli 600.000 euroon ja sillä eläisi sitten jo lähes 40 vuotta eli 110 vuotiaaksi.
Kun huomioi, että tuon ikäisten miesten elinajanodote on 70,18 vuotta, mihinhän tuon yrittäjän eläkkeet oikeasti katoavat eläkeyhtiöistä?
Eläkeyhtiöillähän noiden eläkerahojen pitäisi riittää tuohon summaan vaikka maksaisi kaikille 1983 syntyneille 69 vuotiaana eläkkeelle jääville miehille yli kymmenkertaisena. Rahaa jää silti ylikin, kun iso osa ei ehdi edes eläkkeelle.
Joo, se onkin ainoa.