Työttömien vihaajat
Eikö oo jännä, miten eniten työttömiä vihaavat ne, jotka käyvät palkkatöissä ja ihan mukisematta ottavat sairastuessaan sairasajan palkkaa vastaan? Niin. Tekemättä mitään sen rahan eteen. Makaavat vaan kotona ja rahaa tulee työnantajan taikataskuista, vaikka pärjäämisen kannalta se on aika turhaa, jos työntekijä on kerta hyvin toimeentuleva "iiihan omilla ansioillaan ja ahkeruudellaan".
Samanlaisesta toimeentulon takaamisesta työttömyyspäivärahassa kuitenkin kyse. Se on vaan jotenkin niin paljon parempaa kotonamakaamista se, kun on työsopimus. Ja sitten möykätään, miten mekin elätetään teidät työttömät meidän veroilla.
Samat ihmiset on myös hyvin ärhäkästi neuvomassa työttömiä perustamaan yrityksen. Vaikka itse eivät viitsi. Varmaan tietäen itsekin, miten kallis kasa paskaa itsekin omalle työnantajalleen on.
Oletteko itse havainneet vastaavia epäloogisuuksia?
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Mietitäänpä asiaa toisinpäin. Miksi jonkun pitäisi tarjota sinulle työtä? Mitä oikeasti rahanarvoista osaat? Ahkeria ja tunnollisia on 20 tusinassa.
Jos (toivottavasti) löydät vastauksen tähän, uskon kyllä että se työkin löytyy. Joko palkkatyönä tai vaikkapa sitten sen vihatun yrittäjyyden kautta.
Ja mitäs sitten ne jotka eivät pysty "rahanarvoiseen" (siis markkinaehtoiseen) työhön? Näiden ihmisten lukumäärä tulee tulevina vuosikymmeninä vain kasvamaan automatisaation myötä.
Mutta niin, Suomen perustuslaissakin taidetaan taata jokaiselle oikeus työhön joten se siitä.
Muutenkin alkaa vituttaa tää touhu että työttömän pitää olla niin perkeleen aktiivinen ja yrittää tyhjästä nyhjästä sitä työtä samalla kun hallituksen hyvät veljet istuu peukalo hanurissa ja yrittää kähmiä viimeisetkin roposet itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietitäänpä asiaa toisinpäin. Miksi jonkun pitäisi tarjota sinulle työtä? Mitä oikeasti rahanarvoista osaat? Ahkeria ja tunnollisia on 20 tusinassa.
Jos (toivottavasti) löydät vastauksen tähän, uskon kyllä että se työkin löytyy. Joko palkkatyönä tai vaikkapa sitten sen vihatun yrittäjyyden kautta.
Ja mitäs sitten ne jotka eivät pysty "rahanarvoiseen" (siis markkinaehtoiseen) työhön? Näiden ihmisten lukumäärä tulee tulevina vuosikymmeninä vain kasvamaan automatisaation myötä.
Mutta niin, Suomen perustuslaissakin taidetaan taata jokaiselle oikeus työhön joten se siitä.
Mutta perustuslaki ei määrää, että markkinaehtoisen yrityksen tulisi työllistää henkilöä, joka ei ole palkkansa arvoinen.
Ymmärrän kyllä, että kaikilla ei ole samoja henkisiä/fyysisiä kykyjä työntekoon, mutta kenellä on sitten velvoite työllistää? Valtiolla? Kannattavampaa/halvempaa on vain maksaa työttömyyskorvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Gaussin käyrän 'toisella puolella' olevat ovat vaarassa joutua lopullisen leikkurin kohteeksi, jolloin fatalismista tulee päivä päivältä todennäköisempää - eugenistinen giljotiini, jonka olemassaolo on täysin meidän päätettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/sdpn-rinne-hallituksen-olettama-on…
Mistä hallitus sai päähänsä, ettei töihin haluta?
http://yle.fi/uutiset/tyonantajat_eivat_halua_palkata_tyottomia_vaikka_…
Mä näkisin tossa syvän kuilun ja ristiriidan. Kuitenki toi selvitys työnantajista on ihan TEMin itsensä teettämä. Se ei vaan saavuta hallitusta?
Miten mennään töihin, jos jokainen työnantaja haluaa palkata vastavalmistuneen, jolla on jo työ ja 20 vuotta työkokemusta, joka on samaan aikaan myös nuori, jolle ei tarvitse maksaa palkkaa työstä, saapahan kuitenkin lisää kokemusta ja kivan cv:n?
Hyväksikäytön huipentuma: tumasta toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole työttömiä vastaan mitään mutta en halua maksaa näin paljon veroja, haluaisin siis työttömyyskorvausta pienemmäksi. Opiskelu (itsensä ja ammattitaidon kehittäminen ) ja pätkätöiden tekeminen pitää saada kannattavaksi.
Valitettavasti se on vaan niin, että vaikka saataisiin suurin osa niistä työttömistä töihin, niin verot eivät laskisi yhtään. Niitä jaettaisiin sitten muualle, yritys- ja maataloustukiin enemmän, teiden korjauksiin, pakolaisille ym. Suomessa ei haluta, että tavallinen kansa rikastuu, koska sitten he eivät enää lähde töihin millään paskapalkalla. Voivat sanoa, että elän säästöilläni. Ja jos Suomessa olisi täystyöllisyys, ihmisellä olisi vara valita, mihin menee töihin eli kuka työnantaja maksaa parhaimman palkan. Ei yrittäjät sellaista halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole työttömiä vastaan mitään mutta en halua maksaa näin paljon veroja, haluaisin siis työttömyyskorvausta pienemmäksi. Opiskelu (itsensä ja ammattitaidon kehittäminen ) ja pätkätöiden tekeminen pitää saada kannattavaksi.
Valitettavasti se on vaan niin, että vaikka saataisiin suurin osa niistä työttömistä töihin, niin verot eivät laskisi yhtään. Niitä jaettaisiin sitten muualle, yritys- ja maataloustukiin enemmän, teiden korjauksiin, pakolaisille ym. Suomessa ei haluta, että tavallinen kansa rikastuu, koska sitten he eivät enää lähde töihin millään paskapalkalla. Voivat sanoa, että elän säästöilläni. Ja jos Suomessa olisi täystyöllisyys, ihmisellä olisi vara valita, mihin menee töihin eli kuka työnantaja maksaa parhaimman palkan. Ei yrittäjät sellaista halua.
Nyt tarvitaan vahvaa foliota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on minusta suomalaisissa niin kummallista, että jos joku esittää jonkun mielipiteen, josta itse on eri mieltä, niin sitten aletaan haukkumaan ja pilkkaamaan. Täälläkin on suurin osa niitä, jotka ei itse esitä mitään järkevää selitystä omalle mielipiteelleen, vaan nimitellään luusereiksi, kukkahatuiksi ja milloin miksikin. Miten tälläisten lapset on opetettu vastaamaan erimielisyyksiin, nimittelemälläkö? Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on minusta suomalaisissa niin kummallista, että jos joku esittää jonkun mielipiteen, josta itse on eri mieltä, niin sitten aletaan haukkumaan ja pilkkaamaan. Täälläkin on suurin osa niitä, jotka ei itse esitä mitään järkevää selitystä omalle mielipiteelleen, vaan nimitellään luusereiksi, kukkahatuiksi ja milloin miksikin. Miten tälläisten lapset on opetettu vastaamaan erimielisyyksiin, nimittelemälläkö? Surullista.
No ei tuollaisiin sisällöttömiin foliohattu-onelinereihin kannata edes vastata. Ihmisille vaan on jotenkin todella tärkeää saada osallistua vaikka ei edes sanoisi mitään uutta tai perustelisi yhtään mitään tai edes kykenisi siihen.
Vierailija kirjoitti:
alinta saastaa kirjoitti:
Viisi vuotta oltiin yrittäjäperhe, alussa meni hyvin, mikä tarkoittaa sitä, että just ja just tultiin toimeen. Sitten tuli lama ja yritykset alkoivat kaatua ympärillämme. Eräs niistä "kaatuneista" jätti puolen vuoden työpalkat meille maksamatta. Siitä seurasi, ettemme pystyneet maksamaan veroja, YEL maksuja, alv:ja, palkkoja muutamaan kuukauteen. Siitä alkoi kierre ja pian ulosottokierre. Lomia ei pystytty pitämään koko aikana, eikä sairastamaan; kukaan ei maksanut palkkaa siltä ajalta vaikka itse jouduttiin maksamaan kaikki maksut täysimääräisenä. Seurasi monen vuoden helvetti ja hirressäolo, jota ei suosittele pahimmalle vihamiehellenikään. Itselläni ulosottokierre jatkui 10 vuotta, miehelläni se ei ole päättynyt vieläkään 13 vuoden kuluttua. Välillä ei ollut rahaa ruokaankaan. Aikuiset aina pärjää, mutta lapset... Älkää hyvät ihmiset vain ruetko yrittäjiksi, se on tämän hetken Suomessa suora tie helvettiin!
Karma. Ahneella on paskainen loppu.
Niin, mutta kukas tässä on se ahne? Se yrittäjäparka, joka yrittää niska limassa työllistää itsensä ja perheensä ja jopa muutaman ulkopuolisen ihmisen? Vai verottaja, joka ottaa päältä rankimman mukaan? Vai yhteiskunnan päättäjät, jotka ovat mahdollistaneet tällaisen käytännön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta perustuslaki ei määrää, että markkinaehtoisen yrityksen tulisi työllistää henkilöä, joka ei ole palkkansa arvoinen.
Ymmärrän kyllä, että kaikilla ei ole samoja henkisiä/fyysisiä kykyjä työntekoon, mutta kenellä on sitten velvoite työllistää? Valtiolla? Kannattavampaa/halvempaa on vain maksaa työttömyyskorvaus.
Mielestäni työttömyystilastoista pitäisi todella siivota pois se aines, jolla ei ole kykyjä tehdä töitä. Sen aineksen takia kaikki työttömät leimataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei itse koe itseään loiseksi, ei tarvitse hakea hyväksyntää joiltain epämääräisiltä “vihaajilta“. Mitä väliä jos joku pikkusielu räksyttää?
Jos taas oma itsetunto on kaikkien hyväksynnästä kiinni, ei se työttömyys ole ollenkaan isoin ongelma...
Tämä! Tuntuu välillä, että osalle tärkeintä on toisten hyväksyntä sille työttömyydelleen. Hassu asenne. Jos on mielestään tehnyt sen mitä kykenee työllistymisen eteen (on se sitten hakemusten kirjoittelu, yrittäminen, opiskelu whatever) niin mitä pirun väliä on kenenkään sanomisilla?
Jos taas ei tee parastaan, syytäkin on vähän hävetä.
Kysymys ei ole siitä, että työttömät hakisivat hyväksyntää. Kyse on siitä, että jonkinlaiset alkeelliset käytöstavat pitäisi kaikilla niilläkin olla, jotka eivät juuri nyt itse satu olemaan työttömiä. Ihan kaikkea sontaa ei pitäisi päästää turvastaan valumaan, vaikka itsellä olisikin paha päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei itse koe itseään loiseksi, ei tarvitse hakea hyväksyntää joiltain epämääräisiltä “vihaajilta“. Mitä väliä jos joku pikkusielu räksyttää?
Jos taas oma itsetunto on kaikkien hyväksynnästä kiinni, ei se työttömyys ole ollenkaan isoin ongelma...
Tämä! Tuntuu välillä, että osalle tärkeintä on toisten hyväksyntä sille työttömyydelleen. Hassu asenne. Jos on mielestään tehnyt sen mitä kykenee työllistymisen eteen (on se sitten hakemusten kirjoittelu, yrittäminen, opiskelu whatever) niin mitä pirun väliä on kenenkään sanomisilla?
Kysymys ei ole siitä, että työttömät hakisivat hyväksyntää. Kyse on siitä, että jonkinlaiset alkeelliset käytöstavat pitäisi kaikilla niilläkin olla, jotka eivät juuri nyt itse satu olemaan työttömiä. Ihan kaikkea sontaa ei pitäisi päästää turvastaan valumaan, vaikka itsellä olisikin paha päivä.
Jos viittaat nettikirjoitteluun, olen samaa mieltä.
Jos taas siihen, että joku ehdottaa yrittäjyyttä tms eikä oikein hahmota realiteetteja tämän päivän työllisyystilanteesta, kyllä siitä on turha mieltään pahoittaa ja väkisin hyväksyntää hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos taas siihen, että joku ehdottaa yrittäjyyttä tms eikä oikein hahmota realiteetteja tämän päivän työllisyystilanteesta, kyllä siitä on turha mieltään pahoittaa ja väkisin hyväksyntää hakea.
Mitä hyväksynnän hakemista se nyt on, jos pyrkii oikaisemaan joidenkin idioottien näkemykset? Vai siis myönsitkö, että et hyväksy työttömyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyväksynnän hakemista se nyt on, jos pyrkii oikaisemaan joidenkin idioottien näkemykset? Vai siis myönsitkö, että et hyväksy työttömyyttä?
Jaa, jos elämäntehtäväksesi otat oikaista kaikkien mielipiteisiinsä lukkiutuneiden käsitykset - no, helpommallakin pääset vaan antamalla mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Minun hyväksyntäni taas on aivan toissijainen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, jos elämäntehtäväksesi otat oikaista kaikkien mielipiteisiinsä lukkiutuneiden käsitykset - no, helpommallakin pääset vaan antamalla mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Minun hyväksyntäni taas on aivan toissijainen juttu.
Vitsi miten paljon saitkaan annettua kommentillasi. Huh, oikea mielipideautomaatti! Ens vuosikymmenellä varmaan opit ehkä perustelemaanki itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys: Kannattaako provon kanssa riidellä siinä vaiheessa, kun se on selkeästi julkituonut sen, että 1) se on liikkeellä provoillakseen ja 2) se saa tyydytystä riitelemisestä. Kannattaa tietenkin, jos haluat palkita provoa provoilusta.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämättömintä tässä työttömien syyllistämiseessä on se, että sen syyllistämisen epäloogisuus on osoitettu vääräksi noin kymmenen miljoonaa kertaa. Silti sama keskustelu käydään jopa politiikassa, ihan siellä korkeimmalla tasolla. Osa sanoo ettei työtä ole, toiset vastaavat että "mehän laitetaan työttämät töihin jos ei muuten, niin vaikka väkisin". Kun tuohon toteaa että töitä ei ole, niin vastaus on "kyllähän niitä on kun vain jaksaa tehdä". Tuohon kun toteaa sadannen kerrn, ettei työtä ole kaikille, vastaukseksi saa aina sitä samaa syyllistämistä. Vaikka mitkä luvut lyö pöytään, on vastaus aina sama ja kehä jatkuu vuosiKYMMENESTÄ toiseen. Kyllä kai poliitikot nämä ymmärtävät, mutta tietävät tavallisen kansan olevan sen verran tyhmää, että voivat repiä tästä aiheesta kaiken irti ja perustella kyseenalaisia toimiaan.
Kyse on vain siitä, että työttömien työpanoksen arvo ei ylitä heidän vaatimaansa palkkaa (sivu- ja muine kuluineen). Esimerkiksi kolmen tonnin kuukausipalkka vastaa kaikkine kuluineen arviolta kuuden tonnin kustannusta yritykselle. Kun tukia leikataan ja minimipalkkoja lasketaan, niin työn kysyntä ja tarjonta alkavat kummasti kohtaamaan.
Jokainen palstan työtön voisi miettiä, että voiko oman työpanoksen tosiaan muuttaa vähintään kuudeksituhanneksi euroksi joka kuukausi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämättömintä tässä työttömien syyllistämiseessä on se, että sen syyllistämisen epäloogisuus on osoitettu vääräksi noin kymmenen miljoonaa kertaa. Silti sama keskustelu käydään jopa politiikassa, ihan siellä korkeimmalla tasolla. Osa sanoo ettei työtä ole, toiset vastaavat että "mehän laitetaan työttämät töihin jos ei muuten, niin vaikka väkisin". Kun tuohon toteaa että töitä ei ole, niin vastaus on "kyllähän niitä on kun vain jaksaa tehdä". Tuohon kun toteaa sadannen kerrn, ettei työtä ole kaikille, vastaukseksi saa aina sitä samaa syyllistämistä. Vaikka mitkä luvut lyö pöytään, on vastaus aina sama ja kehä jatkuu vuosiKYMMENESTÄ toiseen. Kyllä kai poliitikot nämä ymmärtävät, mutta tietävät tavallisen kansan olevan sen verran tyhmää, että voivat repiä tästä aiheesta kaiken irti ja perustella kyseenalaisia toimiaan.
Kyse on vain siitä, että työttömien työpanoksen arvo ei ylitä heidän vaatimaansa palkkaa (sivu- ja muine kuluineen). Esimerkiksi kolmen tonnin kuukausipalkka vastaa kaikkine kuluineen arviolta kuuden tonnin kustannusta yritykselle. Kun tukia leikataan ja minimipalkkoja lasketaan, niin työn kysyntä ja tarjonta alkavat kummasti kohtaamaan.
Jokainen palstan työtön voisi miettiä, että voiko oman työpanoksen tosiaan muuttaa vähintään kuudeksituhanneksi euroksi joka kuukausi?
Älä puhu puppua. Miten muka saat tuplattua palkkasumman sivukuluilla?
Suomessa palkan sivukulut ovat (n.22-23%) alle euroalueen keskiarvon (yli 25%) ja huomattavasti halvemmat kuin Ruotsissa, Ranskassa ja Belgiassa (yli 30%). Nythän sivukuluista siirrettiin taas osa palkansaajien maksettavaksi.
Tuo oli taas sitä samaa propandaa, mitä hallitus EK:n ja Suomen Yrittäjien käskyttämänä syytää.
Miten on mahdollista, että Ruotsissa tilanne on aivan erilainen, vaikka siellä nuo sivukulut ovat huomattavasti suuremmat, yhteisövero korkeampi ja keskipalkkakin korkeampi kuin Suomessa?
Ruotsin työvoimaviranomainen kertoi vastikään , että yli puolet työttömistä on nyt ulkomaalaistaustaisia. Ulkomailla syntyneiden työttömyysaste on 21,4, kun Ruotsissa syntyneiden on 4,7. Kokonaistyöttömyysaste on vain 6,8% Ruotsissa.
Ruotsin BKT:een kasvuennuste tälle vuodelle on 3,8%, kun Suomen melko optimistinen ennuste on vain 1,2%.