Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin ihmiset katsovat minua, keski-ikäistä:

Vierailija
06.09.2016 |

Av:lla oli pari viikko sitten useita ketjuja siitä, kuinka keski-ikäisinen muuttuu näkymättömäksi eikä kukasn häntä enää huomaa. Aloin ihan tutkimaan, miten minut, 47 v, huomataan. Katsotaan, minuum reagoidaan, minut huomataan. Asun Helsingissä.

Olen tullut tähän tulokseen näin suurinpiirtein. Esimerkiksi kauppakeskuksessa tai kadulla vastaantulijoista minua katsoo
70 % 40-60 - vuotiaista miehistä
50 % 40-60- vuotiaista naisista
15 % alle 25-vuotiaista miehistä
0 % alle 25-vuotiaista naisista

Eli ei, en minä näkymätön ole - paitsi nuorille naisille.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole itse tilastoa pitänyt. Ärsyttää aina kun huomaan jonkun katsovan mua ja ajattelen, että mitä tuokin paviaani tollottaa. Kaupassa keskityn ostoksiin, muut ihmiset ovat mulle täysin ilmaa, iästä ja sukupuolesta riippumatta. Paitsi silloin kuin seistä töröttävät keskellä kaupan käytävää parin muun yhtä tollon kanssa ja tukkivat kärryineen reitin muilta. Kaupungilla keskityn ajatuksiini ja kävelemiseen, konsertissa esiintyjiin, leffassa leffaan jne. Muut ihmiset eivät kiinnosta, pidän heitä etupäässä ikävinä tientukkoina, meluhaittoina, turhina tapauksina.

Oo, mielenkiintoista. Oletko koskaan kohdannut termiä "introvertti narsismi"? Paljonko saat pisteitä tästä testistä?

http://academics.wellesley.edu/Psychology/Cheek/sensitive.html

Vierailija
22/32 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei haittaa se että ei katsota mutta se kyllä harmittaa että mielipiteitä ei enää kuunnella, ei oteta huomioon ihmisenä. Joku täti siinä, ei kiinnostava. Luultavasti sama koskee myös miehiä ja tilanne pahenee mitä vanhemmaksi tullaan. Tosi vanhoille vanhuksille luultavasti ruvetaan jossain vaiheessa jo lässyttämänä kuin lapselle ja puhutaan ohi seurassa oleville, vaikka äly olisi vielä terävä.

Näköjään ihan erilainen kokemus kuin minulle. Minusta tuntuu taas, että neljänkympin jälkeen olen saanut ihmisten silmissä ihan erilaista arvovaltaa kuin nuorempana. Edes töissä miesvaltaisella alalla ei enää tytötellä vaan otetaan vakavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei haittaa se että ei katsota mutta se kyllä harmittaa että mielipiteitä ei enää kuunnella, ei oteta huomioon ihmisenä. Joku täti siinä, ei kiinnostava. Luultavasti sama koskee myös miehiä ja tilanne pahenee mitä vanhemmaksi tullaan. Tosi vanhoille vanhuksille luultavasti ruvetaan jossain vaiheessa jo lässyttämänä kuin lapselle ja puhutaan ohi seurassa oleville, vaikka äly olisi vielä terävä.

Näköjään ihan erilainen kokemus kuin minulle. Minusta tuntuu taas, että neljänkympin jälkeen olen saanut ihmisten silmissä ihan erilaista arvovaltaa kuin nuorempana. Edes töissä miesvaltaisella alalla ei enää tytötellä vaan otetaan vakavasti.

Samat sanat. Parasta vanhenemisessa on se, että nykyään saa erinomaista palvelua. Kun tiskillä on monta henkilöä, niin hyvin usein minua palvellaan ensimmäisenä, vaikka en mitenkään änkeä tai etuile.

Ap

Vierailija
24/32 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakaan ei enää töllötä kukaan, mutta siihen olen pyrkinytkin. Ennen vitutti, kun kaikki tiesivät ja ihan oudot tulivat pummammaan tupakkaa nimeltä mainiten. Ei enää. It's over now baby!

Vierailija
25/32 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No töissä näin juu, olet oikeassa. Tarkoitinkin tilanteita joissa ollaan tekemisissä vieraiden ihmisten kanssa ja eikä hierarkioita ole ehtinyt muodostua. Juuri viikonloppuna sain maistaa taas. Oli vietettävä hetki tuntemattomiennoin kolmekymppisten ihmisten kanssa, eri kombinaatiosssa, kohtelivat kuin ilmaa. Olen ihan tavallinen siististi pukeutuva, asiallinen nainen. Osa porukasta ei vaivautunut edes tervehtimään jne.

Vierailija
26/32 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että ihmiset katsovat eniten samanikäisiä kuin itse ovat. Esim. minusta kaikki nuoret ovat niin samannäköisiä, enkä juuri erota heitä toisistaan. Nuorena taas kaikki vanhat olivat minusta samannäköisiä.

Vierailija
27/32 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole itse tilastoa pitänyt. Ärsyttää aina kun huomaan jonkun katsovan mua ja ajattelen, että mitä tuokin paviaani tollottaa. Kaupassa keskityn ostoksiin, muut ihmiset ovat mulle täysin ilmaa, iästä ja sukupuolesta riippumatta. Paitsi silloin kuin seistä töröttävät keskellä kaupan käytävää parin muun yhtä tollon kanssa ja tukkivat kärryineen reitin muilta. Kaupungilla keskityn ajatuksiini ja kävelemiseen, konsertissa esiintyjiin, leffassa leffaan jne. Muut ihmiset eivät kiinnosta, pidän heitä etupäässä ikävinä tientukkoina, meluhaittoina, turhina tapauksina.

Oo, mielenkiintoista. Oletko koskaan kohdannut termiä "introvertti narsismi"? Paljonko saat pisteitä tästä testistä?

http://academics.wellesley.edu/Psychology/Cheek/sensitive.html

Ei narsismia selvitetä jollain muutaman kysymyksen testillä. Siihen tarvitaan pitkät psykiatrien, psykoterapeuttien tai psykologien tutkimukset.

Vierailija
28/32 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta nämä ikääntymisen aiheuttamaa näkymättömyyttä käsittelevät ketjut ovat tosi mielenkiintoisia, koska nelikymppisenä naisena olen näitä asioita jonkin verran pohtinut. Mielestäni ongelma on siinä, että meiltä puuttuvat esikuvat: tyylikkäästi vanhenevat viisaat naiset. Median kuvastossa on vain nuoria ja klassisen kauniita naisia, kun taas miehille löytyy edikuvia charmanteista harmaista panttereista . Kai se juontuu jostain ikiaikaisesta ajattelusta, että naisen virka on olla kaunis ja kun ensimmäiset rypyt tulevat, nainen lakastuu. Mutta uskon, että se on pikku hiljaa muuttumassa. Koko ajan tulee lisää vanhempia naisia, jotka uskaltavat ottaa tilaa sellaisina kuin ovat yrittämättä pakottaa itseään siihen rooliin, joka heille on vanhempana naisena annettu. Esimerkiksi Patti Smith on mun mielestä upean rosoinen, Hillaru Clinton vahva, Aira Samulin trendikäs... Ketä vanhempia naisia te ihailette?

Vierailija
29/32 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei paljon kiinnosta huomataanko mut kadulla vai ei. Mieluummin ei, kunhan ei päälle ajeta. Ikää 46.

Vierailija
30/32 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta nämä ikääntymisen aiheuttamaa näkymättömyyttä käsittelevät ketjut ovat tosi mielenkiintoisia, koska nelikymppisenä naisena olen näitä asioita jonkin verran pohtinut. Mielestäni ongelma on siinä, että meiltä puuttuvat esikuvat: tyylikkäästi vanhenevat viisaat naiset. Median kuvastossa on vain nuoria ja klassisen kauniita naisia, kun taas miehille löytyy edikuvia charmanteista harmaista panttereista . Kai se juontuu jostain ikiaikaisesta ajattelusta, että naisen virka on olla kaunis ja kun ensimmäiset rypyt tulevat, nainen lakastuu. Mutta uskon, että se on pikku hiljaa muuttumassa. Koko ajan tulee lisää vanhempia naisia, jotka uskaltavat ottaa tilaa sellaisina kuin ovat yrittämättä pakottaa itseään siihen rooliin, joka heille on vanhempana naisena annettu. Esimerkiksi Patti Smith on mun mielestä upean rosoinen, Hillaru Clinton vahva, Aira Samulin trendikäs... Ketä vanhempia naisia te ihailette?

Tämä. Olen pohtinut ihan samaa ja koen, että parempaan suuntaan ollaan menossa ja naisenkin charmi tulee esiin. Juuri nämä vahvat naiset ovat esimerkkinä siitä. Toivoa on siis.

Ja nuorten naisten olisi hyvä muistaa, että se nuoruus ei ole todellakaan pysyvä olotila vaan kuluu kuin hiekka sormien välistä ja hups heijaa nuoruus on ohi. Se on todella nopeasti mennyt, jo kolmenkympin jälkeen tuntuvat kaksikymppiset tosi nuorilta itseen verrattuna. Arvostetaan naiset toisiamme.

Vierailija
31/32 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuntemattomien ihmisten huomiosta pitää kantaa huolta? Ei kai kukaan aja päälle sentään?

Pukeudun itse joskus hieman tavanomaisesta poiketen. Olen mies ja asun pienehkössä kaupungissa, jossa huomiota kiinnitetään jatkuvasti, jos hiukankaan poikkeaa massasta.

Olisin itse tyytyväinen, jos ihmiset eivät möllöttäisi kuin härkä uutta veräjää.

Vierailija
32/32 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 23 v. eikä mua ainakaan jäädä perään tuijottamaan tai kehuta kauniiksi kadulla, vaikka olisin pukeutunut hyvinkin. Mutta olenkin aika mutkaton ja huomiota hakematon tyyppi. Vaihdan usein katseita ja joskus hymyjäkin vastaantulijoiden kanssa (virkistävä harrastus varsinkin Helsingin ruuhkassa poukkoillessa, suosittelen), mutta monet 40-50-vuotiaat naiset ovat kyllä omaa luokkaansa, yleensä välttelevät hyvin katsetta/kohtelevat kuin ilmaa tai sitten katsovat avoimen vihamielisesti, mikä on vähintäänkin hämmentävää...

Esikuvia kauniisti tai kunniakkaasti (miten sen nyt haluaa sanoa) ikääntymisestä tulee varmaan koko ajan lisää. Meryl Streep on upea vielä 70 vuoden rajaa hipoessa, samoin Diane Keaton. Christie Brinkley näyttää ehostettuna muakin nuoremmalta, vaikka on yli 60... Saa se ikääntyminen kyllä omasta mielestäni vähän enemmänkin näkyä. Upeaa se hehkuva varmuus ja kypsyys, se pitäisi kaikkien ikääntyessään löytää itsestään. <3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän