Ensitreffit alttarilla OFFICIAL
Huomenna se alkaa! Miten me pärjätään ilman Maaretia? Onko taas säpinää ukkomiehen ja kamera crew'n välillä? Kuka on paksuna heti häitten jälkeen? Millaisia pariskuntia veikkaatte tällä kertaa olevan mukana, joko saataisiin vähän "iäkkäämpi" pari mukaan?
En malta odottaa!
Kommentit (8622)
Vierailija kirjoitti:
Munkin exää pidetään mukavana, ystävällisenä ja lämpimänä ihmisenä, ihanana ja kohteliaana, mutta jotain kertoo sekin, että aikuiset lapset eivät halua olla hänen kanssaan tekemisissä, koska kotona se käytös on ollut jotain ihan muuta, syyllistää muita kaikesta eikä piittaa kuin itsestään ja omasta edustaan. Eikä anna itsestään mitään, emmätiiä tai syvä tuohtumus ja raivo on ainoa vastaus mihinkään. Ja ei, minäkään en enää halua olla tekemisissä,. koska tietää että kohta ne luonneviat alkavat näkyä.
Tätsin päihteetön, ei väkivaltainen, päällisin puolin menestyvä mies, mutta lähisuhteissa haluaa vaan määrätä kaiken ja lytätä läheisensä maan rakoon.
Haluaa lytätä? Siis saako nimenomaan siitä lyttäämisestä itsestään jotakin iloa?
Tartuin tuohon kun Mikosta on täällä väitetty että haluaa alistaa. Minulle tulee ihan toinen vaikutelma, eli että haluaa kyllä, että toinen käyttäytyy oman mielen mukaisella tavalla, mutta toivoo, että toinen käyttäytyisi sillä tavoin ihan omasta halustaan ja luonnostaan, ilman mitään alistamisia.
Niin kauan kuin kysymys on vain parisuhteesta niin sehän on ihan ok, sillä puoliso voi lähteä kävelemään, jos ei halua käyttäytyä kuten tuollainen "mikko" haluaa. Mutta sitten kun kuviossa on lapsia, tuleekin ongelmia. Silloin on pakko joustaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin sitä mieltä ihan alun perusteella, että tämä ei tule toimimaan. Jos aletaan pussailla ennen kuin ollaan edes nimiä sanottu, jotenkin outoa. Täytyy ihan kaivella ketjun alusta jokin tähän liittyvä kommenttini "todisteeksi" 😃
Nyt jälkeenpäin tuosta pussailusta jo ennen nimien kertomista tulee mieleen lähinnä se, että Mikko on ajatellut, että kun on ollut oikein asiantuntijat morsianta hänelle valitsemassa, niin tämän täytyy nyt olla se täysin oikea joka käyttäytyy juuri sillä tavoin kuin hän haluaa. Eli oletus, että mitään kummempaa tutustumista toiseen ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikolle sopii sellainen nainen joka ei koskaan ole hänen kanssaan eri mieltä, ja palvoo maata hänen jalkojen alla.
Ei noin. Mikko ja Heidi olivat aivan väärä pari. Saivat toisistaan huonot puolet esiin. Mikko yritti kyllä keskustella, mutta Heidi todellakin monesti asettui puolustuskannalle jankkaavaan tyyliin. Sellainen on tosi rasittavaa. Heidin kannattaisi miettiä miten parantaisi keskustelutaitojaan varsinkin konfliktitilanteissa.
Varsin sydäntä särkevää oli katsoa, kun Mikko tuli väsyneenä töistä, olisi mielellään istahtanut hieman palautumaan kahvikupposen ääressä, mutta Heidi aloitti heti jonkin vaikean asian setvimisen. Se oli varmaan Mikolle yksi käännekohta, ei enää jatkoa tälle ahdistavalle suhteelle.
Jos Heidi olisi toiminut viisaasti, hän olisi laittanut jotain hyvää syötävää, ostanut tai kerännyt luonnosta tuoreet kukat pöytään ja toivottanut Mikon iloisesti tervetulleeksi kotiin.
Minusta siinä kävi kyllä niin, että Mikko aloitti keskustelun kotiin tultuaan. Kukkien kerääminen on jo vähän hassua ja jos on ollut kova riita, ei siinä tee mieli leikkiä iloisesti sirkuttavaa lintua. Olisihan Mikkokin voinut sanoa, selkeästi artikuloiden, että olen nyt niin väsynyt, että keskustellaan myöhemmin. Onko se jankkaamista, että kertoo oman näkemyksensä? Pitäisikö vain ottaa kaikki syy omille niskoilleen?
Nordeassa Hämeenkadulla Tampereella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munkin exää pidetään mukavana, ystävällisenä ja lämpimänä ihmisenä, ihanana ja kohteliaana, mutta jotain kertoo sekin, että aikuiset lapset eivät halua olla hänen kanssaan tekemisissä, koska kotona se käytös on ollut jotain ihan muuta, syyllistää muita kaikesta eikä piittaa kuin itsestään ja omasta edustaan. Eikä anna itsestään mitään, emmätiiä tai syvä tuohtumus ja raivo on ainoa vastaus mihinkään. Ja ei, minäkään en enää halua olla tekemisissä,. koska tietää että kohta ne luonneviat alkavat näkyä.
Tätsin päihteetön, ei väkivaltainen, päällisin puolin menestyvä mies, mutta lähisuhteissa haluaa vaan määrätä kaiken ja lytätä läheisensä maan rakoon.
Haluaa lytätä? Siis saako nimenomaan siitä lyttäämisestä itsestään jotakin iloa?
Tartuin tuohon kun Mikosta on täällä väitetty että haluaa alistaa. Minulle tulee ihan toinen vaikutelma, eli että haluaa kyllä, että toinen käyttäytyy oman mielen mukaisella tavalla, mutta toivoo, että toinen käyttäytyisi sillä tavoin ihan omasta halustaan ja luonnostaan, ilman mitään alistamisia.
Niin kauan kuin kysymys on vain parisuhteesta niin sehän on ihan ok, sillä puoliso voi lähteä kävelemään, jos ei halua käyttäytyä kuten tuollainen "mikko" haluaa. Mutta sitten kun kuviossa on lapsia, tuleekin ongelmia. Silloin on pakko joustaa.
En tiedä, onko se loppujen lopuksi ok edes Mikolle, ettei löydä ketään, jonka kanssa pidempiaikainen suhde tai jopa vakiintuminen onnistuisi.
Ja tosiaan ihan Heidi itse, joka Mikon kanssa oli oikeasti yhdessä, on kertonut jälkeenpäin, että häntä alistettiin siinä avioliitossa. Toki sinulle voi tulla toinen vaikutelma television välityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Palstamammat olisivat kieli pitkällä, jos Kimmo tai Samuel olisi sinkku. Kolmannen kavaljeerin oven taakse ei taida olla jonoa. Hänen on varmaan kuitenkin helppo saada naisia kun on komea mies ja muutenkin speksit on kunnossa.
Mutta eikö ole kaikkien markkina-arvoteorioiden vastaista, että pisin ja komein ja ilmeisen menestyväkin Mikko ei kelpaa naisille, sen sijaan lyhyt ja pyylevä Samuel saa minut kuten monen muunkin pissaamaan hunajaa, ja aika monelle kelpaisi lapsenkasvoinen Kimmokin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin sitä mieltä ihan alun perusteella, että tämä ei tule toimimaan. Jos aletaan pussailla ennen kuin ollaan edes nimiä sanottu, jotenkin outoa. Täytyy ihan kaivella ketjun alusta jokin tähän liittyvä kommenttini "todisteeksi" 😃
Nyt jälkeenpäin tuosta pussailusta jo ennen nimien kertomista tulee mieleen lähinnä se, että Mikko on ajatellut, että kun on ollut oikein asiantuntijat morsianta hänelle valitsemassa, niin tämän täytyy nyt olla se täysin oikea joka käyttäytyy juuri sillä tavoin kuin hän haluaa. Eli oletus, että mitään kummempaa tutustumista toiseen ei tarvita.
Syntyi ohjelmaa seuratessa kyllä vaikutelma, että Mikko ei ollut kiinnostunut "tahtomaan" ja näkemän vaivaa suhteen rakentamisessa, vaan tosiaan oletti, että hänelle on valittu se oikea, jonka kanssa kaikki sujuu kuin itsestään, ilman omaa panosta. En tiedä, antoivatko asiantuntijat minkälaista ohjeistusta, kuinka paljon ns. järjestetyn avioliiton toimivaksi saaminen vaatii.
Vierailija kirjoitti:
En myöskään usko, että näitä valintoja tähän ohjelmaan on tehty pelkkien haastattelujen perusteella. Haastattelutilanteessakin psykologi/psykiatri havainnoi paljon muutakin kuin haastateltavan puhetta. Sehän on selvää, että jokainen pyrkii antamaan itsestään mahdollisimman positiivisen kuvan sekä paperilla että kasvotusten, ja mielen toimintoihin ja käyttäytymiseen erikoistunut ammattilainen on tästä kyllä varsin tietoinen.
Miten niin itsestään selvää?
Jos minä olisin hakemassa tuonne niin kertoisin kyllä mahdollisimman rehellisesti myös omista huonoista puolistani, ts. niistä, jotka ovat aiemmissa suhteissa aiheuttaneet ongelmia. Parasta etsiä sellainen puoliso, jolle ne eivät ole mitään kynnyskysymyksiä. (Esim. etten ole mikään romantikko, en halua elämääni kukkapuskia, yllättäviä kynttiläillallisia, lahjoja tms., saati että tuollaista itse puolisolle järjestäisin.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tossa kyse siitä, että etsii tietynlaista naista ja valittu oli vääränlainen? Jos haluaa, että nainen on aktiiivinen, ei kauhean ripustaututuva ja huomiota vaativa, on työorientoitunut, tarttuu asioihin eikä vain istu päiviä tvtä tuijottaen... Varmaan tuollaisia naisia on paljonkin ilman, että tarvitsee ruveta alistamaan tai muuttamaan. Ja sitten taas on niitä humanistimiehiä jotka tykkäävät istua ja analysoida, keskittyä taiteeseen ja nautintoon, panostaen parisuhteeseen ennen, kesken ja jälkeen työn tai vaikka koko ajan kotona työttömänä istuen... ETAssa eivät saaneet valita itse, nyt livenä voivat niin tehdä, saa valita omanlaisena jolla arvot samanlaiset kuin itsellä. Lykkyä matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstamammat olisivat kieli pitkällä, jos Kimmo tai Samuel olisi sinkku. Kolmannen kavaljeerin oven taakse ei taida olla jonoa. Hänen on varmaan kuitenkin helppo saada naisia kun on komea mies ja muutenkin speksit on kunnossa.
Mutta eikö ole kaikkien markkina-arvoteorioiden vastaista, että pisin ja komein ja ilmeisen menestyväkin Mikko ei kelpaa naisille, sen sijaan lyhyt ja pyylevä Samuel saa minut kuten monen muunkin pissaamaan hunajaa, ja aika monelle kelpaisi lapsenkasvoinen Kimmokin?
Naisia Mikko tosiaan varmasti saa ja on saanut varmasti aiemminkin, mutta saako pidettyä pelkästään ulkoisella komeudellaan kovin pitkään.
Miksiköhän täällä on joku, joka koittaa maalata mustan valkoiseksi? Sitä Mikon tapaa riidellä ei voi puolustella mitenkään. Haastattelussa sanoi, että oli halunnut jo pidempään erota, niin miksi sitten raastoi toista jollain kissanhoidolla. Epäiyttää, että siinäkin Mikko tahtoi piirtää isestään paremman kuvan. Tai sitten on ihminen, joka todellakin heittää hanskat tikiin heti kun joku ei käyttäydy niin kuin hän haluaisi. Ei kukaan ole aina aurinkoinen. Mikko ei itse edes hymyillyt ohjelmassa. Aina sllainen pelottava, tyhjä katse, joka tuijottaa.
Olisi kiva, jos nämä mikonpuolustelijat puolustaisivat myös Tiinaa. Onhan Tiinan ja Samuelin suhteen ongelmat nähty vain Tiinan viaksi. Näiden logiikan mukaan, kun vika ei koskaan ole vain toisessa, joten mitäs vikaa Samuelissa oli kun Tiina varasti liput...Puolustatteko silloinkin Tiinaa vaiko oletteko sitä mieltä että Tiinan tulisi muuttaa käytöstään? No puolustuskommenttia ei ole näkynyt, missä Samuel leimattaisiin nirppanokaksi, joka loukkaantuu helposti, joten vastaus taitaa olla selvä. Täällä ketjussa on joku, joka näkee kaiken aina naisten vikana, vaikka miehessä saattaisi olla vika. Kusipäitä on olemassa niin naisia kuin miehiä, oli he sitä tahallisesti tai tahattomasti. Silloin vika on vain ja ainoastaan siinä kusipäässä. Tuskin on sattumaa, että riidan jälkeen tuli monta sivua Mikon käytöksestä, jossa tuomittiin Mikon käytös, samoin kuin lehdissä ja sosiaalisessa mediassa. Klipeillä ei voi leikellä materiaalia, vaan nähtiin se keskustelu ja siihen yhdistettynä aiemmat riidat ja kommenit mustasukkaisuudesta kertoo millainen Mikko on.
Ohjelman asiantuntijatkin sanoivat, etteivät olleet odottaa tällaista ja heidän olisi pitänyt puuttua. Eli kertoo sekin kieltä, että se on mennyt niin että Heidi on kokenut alistetuksi. Ja niinkuin joku kertoi, niin Heidi on itse kertonut tulleensa alistetuksia eikä ole edes lähtenyt avaamaan yksityiskohtia. Kaikki kuitenkin näki Mikon alistamisyritykset sohvalla, vielä asiantuntijoiden edessä ja laivalla. Viimeisen asti Mikko koitti murtaa Heidin tahtoa ja näkemään vain se Mikon tahto. Heidin näkemyksellä ei väliä. Kuka tahansa jankkaisi, jos toienn ei kuuntelisi vaan marttyyrinomaisesti odottaidi vaan sitä toisen anteeksipyyntöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan, että nyt on rinnalla puoliso, joka tukee häntä kaikin tavoin, ilman että Mikon tarvitsee itse laittaa ns tikkua ristiin tai ottaa toisen eriäviä mielipiteitä huomioon. Järkytyin aika paljon, kun Mikko totesi viimeisessä jaksossa, ettei tekisi mitään toisin!! Ja jotain muminaa päälle, että on kiva kertoa tuleville lapsenlapsille jälkeenpäin..
Minäkin olen elämässäni saanut vaikka mitä aikaan ja edennyt urallani, mutta hyvinkin olisin voinut jymähtää Ylöjärvellä katselemaan päivät telkkaria, jos yöt ovat menneet riidellessä.
Vierailija kirjoitti:
Miten kauan tää keskustelu voi jatkua yhden ja saman teeman ympärillä? Varmaan muutama sama ihminen lähettää näitä samasisältöisiä viestejä uudelleen ja uudelleen. Heippa!
Sama huomio, aivan ihmeen kiinni tuossa täysin outojen ihmisten syväanalyysissa. Aluksi kiinnostavaa seurata kuinka ihmiset näkivät samat jutut niin eri tavoin, nyt vaan tylsää kun vääntävät jo luonneanalyysiä ja persoonan kehittymistä lapsuudesta nykypäivään muutaman klipin perusteella. No, eipä tarvitse enää tyhjää netissä roikkua, voi palata kirjoitustöihin... Hei kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myöskään usko, että näitä valintoja tähän ohjelmaan on tehty pelkkien haastattelujen perusteella. Haastattelutilanteessakin psykologi/psykiatri havainnoi paljon muutakin kuin haastateltavan puhetta. Sehän on selvää, että jokainen pyrkii antamaan itsestään mahdollisimman positiivisen kuvan sekä paperilla että kasvotusten, ja mielen toimintoihin ja käyttäytymiseen erikoistunut ammattilainen on tästä kyllä varsin tietoinen.
Miten niin itsestään selvää?
Jos minä olisin hakemassa tuonne niin kertoisin kyllä mahdollisimman rehellisesti myös omista huonoista puolistani, ts. niistä, jotka ovat aiemmissa suhteissa aiheuttaneet ongelmia. Parasta etsiä sellainen puoliso, jolle ne eivät ole mitään kynnyskysymyksiä. (Esim. etten ole mikään romantikko, en halua elämääni kukkapuskia, yllättäviä kynttiläillallisia, lahjoja tms., saati että tuollaista itse puolisolle järjestäisin.)
Tätä on tieteellisesti tutkittu ja todettu, että esimerkiksi suomalaisten arvoja ja moraalia koskevissa kyselyissä ihmiset arvioivat toimintaansa toisin kuin miten todellisessa tilanteessa toimisivat. Samalla tavalla monet kuvailevat kyselyissä haluavansa vaikkapa tasa-arvoisen parisuhteen, mutta arjessa oma käytös ei vastaakaan siinä määrin näitä itseä koskevia ideaaleja kuin mitä kyselyissä on arvioitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tossa kyse siitä, että etsii tietynlaista naista ja valittu oli vääränlainen? Jos haluaa, että nainen on aktiiivinen, ei kauhean ripustaututuva ja huomiota vaativa, on työorientoitunut, tarttuu asioihin eikä vain istu päiviä tvtä tuijottaen... Varmaan tuollaisia naisia on paljonkin ilman, että tarvitsee ruveta alistamaan tai muuttamaan. Ja sitten taas on niitä humanistimiehiä jotka tykkäävät istua ja analysoida, keskittyä taiteeseen ja nautintoon, panostaen parisuhteeseen ennen, kesken ja jälkeen työn tai vaikka koko ajan kotona työttömänä istuen... ETAssa eivät saaneet valita itse, nyt livenä voivat niin tehdä, saa valita omanlaisena jolla arvot samanlaiset kuin itsellä. Lykkyä matkaan!
Jos etsii tietynlaista, niin miksi haki ohjelmaan?? Ja äläpä höpötä siellä ettei Heidi olisi aktiivinen ja teki myös. Et voi tietää, mitä Heidi on tehnyt päivätpitkät. Ja kyllä suhteessa, kun on menty naimisiin asti ja 5 viikkoa pitäisi päättää jatkaako, niin pitää koittaa tutustua toiseen, ei se ole mitään ripustautumista XD. Ei Heidi nyt varmaan halunnut miestä, joka on koko ajan kimpussa mutta se ettei toinen ole kotona laisinkaan kun toinen on vieläpä toiselta paikkakunnalta, niin kyllä toinen pitää huomioida. On siinä välimalleja ettei huomioi lainkaan ja sitten ripustautumisessa. Heidihän oli menossa moikkaamaan Turkuun frendejä, mikä ei käynyt Mikolle, joten kukahon se ripustautui ja miten.
"Mikko alisti, huusi, oli autotitäärinen, suuttui kohtuuttomasti, antoi kritiikkiä"
Tai sitten ei vain ollut riittävän kiinnostunut toisesta jatkaakseen suhteessa.
Hän teki oikein, kun lopetti suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Pitää myös hyväksyä ja ymmärtää se, että se, mikä on omasta mielestä henkistä väkivaltaa, ei ehkä olekaan sitä toisesta. Esimerkiksi minun mielestäni Mikko ei käyttänyt henkistä väkivaltaa Heidiä kohtaan, vaan Heidi Mikkoa -- jos hänkään.
Joo. Minusta tuntui tätä paria katsellessa, että siinä missä Mikko jyrää suoraan päälle, Heidi jakelee salakavalia iskuja vyön alle. Ja ensinmainittua minun on paljon helpompi ottaa vastaan. Jälkimmäinen nakertaa vähitellen itsetuntoa, kun en tiedä miten sitä käsitellä, se on kuin saippua joka aina luiskahtaa käsistä. Mutta kummankaan en usko tahallisesti mitään henkistä väkivaltaa käyttäneen.
Moni on nähnyt Mikossa exäänsä, minä taas isääni, ja huomaan kyllä joitakin samanlaisia piirteitä itsessäni. Etenkin tuo, että työn jälkeen haluaa hetkisen olla vain ihan omassa rauhassa. Ja jonkinlainen joustamattomuus ja hitaus, vaikeus reagoida yllättäviin muutoksiin, aikatauluttamisen tarve. Ehkä nyt ei ihan mikkomaisissa mitoissa kumminkaan.
Jos näistä kahdesta olisi pakko valita niin Mikon ottaisin. Myös mainittu luokkaero painaa valinnassa; itse olen aika "Mikko-taustainen", ja näytti että Mikon kaveripiiriin sulautuisin luontevammin.
Kiinnostaisi tietää, mitä pari on puhunut keskenään siinä vaiheessa, kun Mikosta jo sangen varhain alkoi tuntua, ettei suhteesta tule mitään. Luulisi, että siitä olisi seurannut sellainen välinpitämättömyys, ettei viitsi enää ottaa mitään kilareita toisen tekemisistä. Näköjään ei sitten kuitenkaan?
Vierailija kirjoitti:
"Mikko alisti, huusi, oli autotitäärinen, suuttui kohtuuttomasti, antoi kritiikkiä"
Tai sitten ei vain ollut riittävän kiinnostunut toisesta jatkaakseen suhteessa.
Hän teki oikein, kun lopetti suhteen.
Jos et ole kiinnostunut, voit tehdä sen myös flegmaattisesti ja passiivisesti rääkkäämättä toista osapuolta. Ja mikä parasta, voit tehdä sen asiallisesti selväksi.
Mikon olisi pitänyt kertoa asiantuntijoille jo alussa, että etsii ns. pikkuvaimoa tai palvelijaa, joka odottaa häntä kotiin hyväntuulisena raskaan työpäivän jälkeen. Mikon olisi myös ollut hyvä mainita, että tykkää keskustella, KUN keskustelun aiheet ovat esim kuinka hyvä Mikko on golfissa tai kuinka hyvin Mikko tuntee eri viinejä.