Kannattaisiko käydä niissä vanhempainilloissa
Kommentit (67)
Ei siellä päätetä yhtään mitään. Ainakaan sellaista jolla olis merkitystä.
Vanhempainillat on tiedotusta varten. Ei siellä ole koskaan mitään päätetty. Onneksi ei, kun lukee mitä muut ovat tänne kirjoittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vanhempainillassa ei voida päättää yhtään mitään, vaikka moni vanhempi niin luulee. Leirikoulusta voidaan keskustella, mutta mitään juridista päätäntävaltaa ei vanhempainillalla ole, koska kyse ei ole yhdistyksestä tms. vaan joukosta tietyn luokan vanhempia. Sama juttu sen kanssa, koska lasten tulee olla kotona sai saako karkkia syödä muulloin kuin lauantaina tai saako katsoa Salatut elämät tai olla FB:ssä ennen kuin täyttää 13v. Kaikki tuo on vanhempien itsensä päätettävissä, ei siihen tarvitse pyytää vanhempainillassa lupaa, vaikka moni tuntuu niin olettavan.
Meillä oikeasti päätettiin, että kaikissa perheissä on lauantaina karkkipäivä (ekaluokkalaisista kyse). Koska meillä ei ole ennenkään ollut karkkipäivää, ei sitä ole nytkään ja eikös siitä noussut iso poru, kun yhden perheen lapset saa korvata ateriatkin karkilla. En ole koskaan väittänyt niin, olen vain kertonut, että meillä ei ole karkkipäivää eikä tule karkkipäivää. Se ei silti tarkoita sitä, että illallinen korvattaisiin Fazerin sinisellä.
Joillakin ihmisillä ihme tapa luoda sääntöjä muille. Eihän niitä kukaan tottele. Tyhmiä ihmisiä siellä käy, ainakin osa.
Joka tuollaiseen lähtee mukaan on yksinkertainen ja harvinaisen tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä niissä muka päätetään?
Vaikkapa leirikouluun liittyvistä asioista
Kouluhan sen leirikoulun asiat loppupeleissä päättää jos/kun se on opetussuunnitelmassa. Vanhempien "päätökset" on lähinnä toiveita.
Mikä siinä leirikoulussa on niin vaikeaa? Eikös teidän opettajat käytä Wilmaa?
Minulla on kolme lasta ja ole käynyt kaikissa vanhempainilloissa päiväkodista alkaen. Päiväkodissa olin vanhempaintoimikunnassa, peruskoulussa olin vanhempainyhdistyksessä (lopuksi puheenjohtaja) ja lukiossa olen hankkiutunut johtokuntaan. Olin myös se touhutäti, joka organisoi leirikoulujen rahankeräykset ja opettajien lahjat.
Vanhimman lapsen vuosi ei tarvitse enää mennä vanhempainiltaan, keskimmäinen on abi ja hänen tiimoiltaan on vielä yksi vanhempainilta. Kuopus aloitti lukion ja vanhempainiltoja on jäljellä kolme.
Loistaahan sädekehäni varmasti kaikkialle?
Olen minäkin tavannut urani aikana vanhempia, jotka ovat julistaneet, että he kävivät esikoisen vanhempainilloissa, mutta enää ei tarvitse, kun tietävät kuitenkin jo kaiken. Nykyisin koulukin muuttuu niin nopeassa tahdissa, että jos haluaa olla perillä, missä mennään, kannattaisi kyllä uhrata edes yksi ilta vuodessa. Eikä sinne ole pakko äidin mennä, jos sattuu työvuoro, vaan isäkin voisi mennä koululle. Voisi olla jopa avartava kokemus. Nyt kun uudet opetussuunnitelmat ovat astuneet voimaan, kannattaisi kyllä jokaisen vanhemman mahdollisuuksien mukaan tulla koululle.
Joka koululla on tietysti omat käytänteensä, miten vanhempainilta rakennetaan. Meillä on yleensä ollut ensin yhteinen osuus, jossa on puitu koko koulua koskevia asioita. Sitten on jakauduttu luokanvalvojan / ryhmänohjaajan johdolla luokkiin. Jos kyseessä on ensimmäisen vuoden opiskelijat, on tietysti aloitettu esittelykierroksella (opettajat esitellään aina yhteisessä osuudessa). Yleensä syntyy vilkasta keskustelua koulusta ja välillä sen ohikin. Olen kokenut ne antoisina tilaisuuksina.
Minkä minä työvuoroilleni voin? Käyn aina kun pääsen, mutta vähän paha se on mennä kun on töissä neljästä puoleen yöhön välillä.
Vierailija kirjoitti:
Mites nää luokkaretkijutut nykyään menee? Oma lapsi kävi pari vuotta sitten luokkaretkellä, myivät jotain suklaita rahan saamiseksi.
Siis lapset tekivät ison tililin sille joka toimitte ne suklaat. Tuollainen pitäisi saada pois opetustoiminnasta. Kaikki rahaan liittyvä pitäisi olla ankarasti kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä leirikoulussa on niin vaikeaa? Eikös teidän opettajat käytä Wilmaa?
Opettaja ei vastaa leirikoulun rahoituksesta, vain se sisällöstä. Opettaja ei ainakaan meillä saa olla missään tekemisissä rahankeruun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vanhempainillassa ei voida päättää yhtään mitään, vaikka moni vanhempi niin luulee. Leirikoulusta voidaan keskustella, mutta mitään juridista päätäntävaltaa ei vanhempainillalla ole, koska kyse ei ole yhdistyksestä tms. vaan joukosta tietyn luokan vanhempia. Sama juttu sen kanssa, koska lasten tulee olla kotona sai saako karkkia syödä muulloin kuin lauantaina tai saako katsoa Salatut elämät tai olla FB:ssä ennen kuin täyttää 13v. Kaikki tuo on vanhempien itsensä päätettävissä, ei siihen tarvitse pyytää vanhempainillassa lupaa, vaikka moni tuntuu niin olettavan.
Meillä oikeasti päätettiin, että kaikissa perheissä on lauantaina karkkipäivä (ekaluokkalaisista kyse). Koska meillä ei ole ennenkään ollut karkkipäivää, ei sitä ole nytkään ja eikös siitä noussut iso poru, kun yhden perheen lapset saa korvata ateriatkin karkilla. En ole koskaan väittänyt niin, olen vain kertonut, että meillä ei ole karkkipäivää eikä tule karkkipäivää. Se ei silti tarkoita sitä, että illallinen korvattaisiin Fazerin sinisellä.
Meidänkin yhdessä vanhempainillassa yksi nössö yritti että pitää sopia koko luokan kesken yhteiset kotiintuloajat, niin lapset ei pääse vedättämään väittämällä että muut saa olla pidempään ulkona. Totesin heti että meillä on meidän sännöt ja muilla omansa ja opettaja komppasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampere ja kaksi lasta. Aina saanut maksaa rahalla leirikoulut. Luokkaretket myös maksetaan rahalla mutta toinen opettaja ei edes vie luokkaretkelle.
Opettajat ilmoittaa myös asiat Helmessä. Hyvin pelittää hommat täällä päin.Muilla voi sit olla muu tilanne ja sehän ei mulle kuulu.
Ei siis haittaa mitkään päätökset vanhempainillassa vaikka muut rahaa keräisikin koska ei tarvitse olla mukana jos oman lapsen kulut maksaa rahalla.
Tosin mitään keräyksiä ei ole.
Taitaa olla siellä Etelä - Suomessa kaikki niin vaikeaa.
Rahaa kerätään luokalle, ei omalle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Olen minäkin tavannut urani aikana vanhempia, jotka ovat julistaneet, että he kävivät esikoisen vanhempainilloissa, mutta enää ei tarvitse, kun tietävät kuitenkin jo kaiken. Nykyisin koulukin muuttuu niin nopeassa tahdissa, että jos haluaa olla perillä, missä mennään, kannattaisi kyllä uhrata edes yksi ilta vuodessa. Eikä sinne ole pakko äidin mennä, jos sattuu työvuoro, vaan isäkin voisi mennä koululle. Voisi olla jopa avartava kokemus. Nyt kun uudet opetussuunnitelmat ovat astuneet voimaan, kannattaisi kyllä jokaisen vanhemman mahdollisuuksien mukaan tulla koululle.
Joka koululla on tietysti omat käytänteensä, miten vanhempainilta rakennetaan. Meillä on yleensä ollut ensin yhteinen osuus, jossa on puitu koko koulua koskevia asioita. Sitten on jakauduttu luokanvalvojan / ryhmänohjaajan johdolla luokkiin. Jos kyseessä on ensimmäisen vuoden opiskelijat, on tietysti aloitettu esittelykierroksella (opettajat esitellään aina yhteisessä osuudessa). Yleensä syntyy vilkasta keskustelua koulusta ja välillä sen ohikin. Olen kokenut ne antoisina tilaisuuksina.
Aivan tyhjänpäiväisiä tilaisuuksia, en ole käynyt enää vuosiin. Vanhempainvartteissa olen käynyt kun niihin on tarjottu mahdollisuus.
t. vanhempi
Hitot. Esikoinen 18 v ja lapsia kolme. Jokaikisessä vanhempainillassa vähintään toinen meistä on ollut. Vielä tähän päivään mennessä ei ole yhdessäkään ollut MITÄÄN asiaa, tyhjää läpinää alusta loppuun. Huippu oli kun kutosluokan ope kertoi, että hän on niin moderni, että hänen oppilaansa saavat käyttää lyijytäytekynää!
Jessus, meinasin oikeasti revetä ihan hysteeriseen nauruun. Ja tästä on siis pari vuotta aikaa. Siinä ainoa asia, joka on jäänyt vanhempainilloista mieleen. Yhtä turhia kuin suurin osa peruskoulun oppisisällöstä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme lasta ja ole käynyt kaikissa vanhempainilloissa päiväkodista alkaen. Päiväkodissa olin vanhempaintoimikunnassa, peruskoulussa olin vanhempainyhdistyksessä (lopuksi puheenjohtaja) ja lukiossa olen hankkiutunut johtokuntaan. Olin myös se touhutäti, joka organisoi leirikoulujen rahankeräykset ja opettajien lahjat.
Vanhimman lapsen vuosi ei tarvitse enää mennä vanhempainiltaan, keskimmäinen on abi ja hänen tiimoiltaan on vielä yksi vanhempainilta. Kuopus aloitti lukion ja vanhempainiltoja on jäljellä kolme.
Loistaahan sädekehäni varmasti kaikkialle?
Haistatin pitkät sille joka järjesteli rehtorille lahjan joka vuosi. Rahaa oli kai pari tonnia ja sillä osteivat eräältä vanhempainyhdistyksen jäseneltä jonku v**un ryijy. Olisi pitänyt tehdä rikosilmoitus.
Ehkäpä vanhempainilta pitäisikin muuttaa vanhempainlauantaiaamuksi, niin ihmiset pääsisivät paremmin?
Eiköhän sekin olisi väärin.
Joku puhui, ettei pääse kokouksiin, kun opiskelee ja iltaisin saattaa olla tentti samaan aikaan.
Siis kuinka suurella todennäköisyydellä näin on?? Vanhempainkokouksia lienee se kerran lukukaudessa, tenttejä on ehkä 5-10 riippuen opintopistemäärästä. Mikä on todennäköisyys että se tentti osuu just aina sen kokouksen päälle? Ja nyt ei oteta huomioon sitä, että lähes joka koulussa tentin saa uusia pariin ptteeseen...
No meillä on nyt whatsappissa kaikkien muiden oppilaiden vanhempi paitsi viimeksi tulleen kun ko. lapsen vanhemmat olleet paikalla. Muut tuntevat toisensa useamman vuoden ajalta.
Pitänee kaiketi käydä ovella puhelinnumeroa kysymässä kun asuu tässä lähellä vaikka eihän se periaatteessa mun ongelma ole.
Nuorin lapsi oli 5. tai 6. luokalla, kun oli aika pitää vanhempainvartti. Opettaja oli sanonut, että niiden vanhempien tarvitse tulla, joiden lapsilla keskiarvo on yli 8. Opettaja oli laiskan sorttinen, joten eipä yllättänyt.
En halua nähdä muiden vanhempia. Lapsen kavereiden vanhemmat tunnen, kun kaverit pysyneet jo 6 vuotta samana.
Onneksi kaikki ovat ok.
Olen nähnyt kavereiden kasvavan pikku ekaluokkalaista teineiksi ja yksi kaveri on mulle luin oma poika.