Kannattaisiko käydä niissä vanhempainilloissa
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä niissä muka päätetään?
Vaikkapa leirikouluun liittyvistä asioista
Rahalla maksetaan ja kassin osaan pakata. Paikan tiedän ja lapsesi siellä käynyt valmennusleirillä joten mulle se riittää.
Kaikki ylimääräinen jorina on muille , ei mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempainilloissa ei koskaan käy juuri ne vanhemmat, joiden nimenomaan pitäisi siellä käydä.
Ihmettelen mihin tämä väite perustuu, millä perusteella joidenkin tiettyjen lasten vanhempien pitäisi erityisesti käydä vanhempainilloissa? Jos ajatuksena on, että lapsella on vaikeuksia koulussa tms., niin miten nämä vanhempainillat siihen vaikuttavat, eikö tuollaisia asioita käsitellä ihan erikseen järjestettävissä neuvotteluissa, joissa on läsnä vain tämän kyseisen lapsen vanhemmat?
Toisaalta näin, mutta toisaalta näinkin: Ilmoitin vanhempainillassa kaikkien kuullen, että poikaani kiusataan ja tiesin nimenkin, mutta en sanonut sitä siinä vaiheessa. Tässä vaiheessa selvisi, että muita kohtaan on esiintynyt samanlaista kiusaamista. Kiusaaminen oli lievää vielä siinä vaiheessa, mutta kuitenkin sen kaltaista, että sanoin, että ellei tämä lopu, teen rikosilmiotuksen. Sanoin sitten nimen luokanvalvojalle, kun muut olivat lähteneet pois. Hän sanoi, että ihan ensimmäisenä ei uskoisi, mutta jotkut opettajat ovat epäilleet tätä. Minä sain omalla salapoliisin työlläni selville, kuka kiusaaja oli. Kiusaaja on nykyään muuten menestyvä julkisuuden henkilö, eikä poika kanna yhtään kaunaa, vaan päinvastoin, seuraa luokkakaveriaan, josta sitten ylemmillä luokilla tuli kaikille mukava, kun vähän aikuistui. Mutta tämän vanhempainillan jälkeen kiusaaminen loppui kuin seinään. Luulen, että poliisilla uhkailuni oli viety kotiin ja keskustelu siellä, vaikka ko. henkilön vanhemmat eivät ehkä tienneet, että heidän lapsena oli se kiusaaja.
Jopas oli sekavaa pätemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempainilloissa ei koskaan käy juuri ne vanhemmat, joiden nimenomaan pitäisi siellä käydä.
Ihmettelen mihin tämä väite perustuu, millä perusteella joidenkin tiettyjen lasten vanhempien pitäisi erityisesti käydä vanhempainilloissa? Jos ajatuksena on, että lapsella on vaikeuksia koulussa tms., niin miten nämä vanhempainillat siihen vaikuttavat, eikö tuollaisia asioita käsitellä ihan erikseen järjestettävissä neuvotteluissa, joissa on läsnä vain tämän kyseisen lapsen vanhemmat?
Juuri niin. Omaa pätemistä ja saavutukset on pienet jos tolle tasolle jää. Ei siellä puhuta kuin luokan asioista.
Musta juuri ne fiksut jää pois.
Pojan kaverilla vaikeuksia ja kyllä sen äiti siellä käy.
Olin yläasteen vanhempainillassa kerran. Eräs nainen jonka tiesin psykologiksi istui syvällä ja sanoi että kyllä kalja hyvää on mmmhm...nnaamm..siinä vaiheessa kun oli puhetta lasten kaljakokeiluista.
Sitten puhe sirtyikin luokkaretkeen ja rekalliseen vessapaperia.Siihen se vanheimpainilta sitten kuluikin.
En mennyt toista kertaa vanhempainiltaan , myöskään nuorempien lasten ollessa kyseeessä.
Onneksi vanhempainillassa ei voida päättää yhtään mitään, vaikka moni vanhempi niin luulee. Leirikoulusta voidaan keskustella, mutta mitään juridista päätäntävaltaa ei vanhempainillalla ole, koska kyse ei ole yhdistyksestä tms. vaan joukosta tietyn luokan vanhempia. Sama juttu sen kanssa, koska lasten tulee olla kotona sai saako karkkia syödä muulloin kuin lauantaina tai saako katsoa Salatut elämät tai olla FB:ssä ennen kuin täyttää 13v. Kaikki tuo on vanhempien itsensä päätettävissä, ei siihen tarvitse pyytää vanhempainillassa lupaa, vaikka moni tuntuu niin olettavan.
Meillä oikeasti päätettiin, että kaikissa perheissä on lauantaina karkkipäivä (ekaluokkalaisista kyse). Koska meillä ei ole ennenkään ollut karkkipäivää, ei sitä ole nytkään ja eikös siitä noussut iso poru, kun yhden perheen lapset saa korvata ateriatkin karkilla. En ole koskaan väittänyt niin, olen vain kertonut, että meillä ei ole karkkipäivää eikä tule karkkipäivää. Se ei silti tarkoita sitä, että illallinen korvattaisiin Fazerin sinisellä.
Olen kulkenut tunnollisesti 15 vuoden ajan vanhempainilloissa. Olen yrittänyt välillä olla kahdessakin yhtäaikaa. Ihan turhaa. Ei niissä yleensä tule mitään uutta, mitä ei muuta mutta saisi selville. Eikä niissä koskaan mitään päätetä.
Jos joskus keskustellaan esim raha-asioista, en ainakaan minä aio kaikkien edessä ilmoittautua varattomaksi vaan ilmoitan senkin tarvittaessa sähköpostitse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta näin, mutta toisaalta näinkin: Ilmoitin vanhempainillassa kaikkien kuullen, että poikaani kiusataan ja tiesin nimenkin, mutta en sanonut sitä siinä vaiheessa. Tässä vaiheessa selvisi, että muita kohtaan on esiintynyt samanlaista kiusaamista. Kiusaaminen oli lievää vielä siinä vaiheessa, mutta kuitenkin sen kaltaista, että sanoin, että ellei tämä lopu, teen rikosilmiotuksen. Sanoin sitten nimen luokanvalvojalle, kun muut olivat lähteneet pois. Hän sanoi, että ihan ensimmäisenä ei uskoisi, mutta jotkut opettajat ovat epäilleet tätä. Minä sain omalla salapoliisin työlläni selville, kuka kiusaaja oli. Kiusaaja on nykyään muuten menestyvä julkisuuden henkilö, eikä poika kanna yhtään kaunaa, vaan päinvastoin, seuraa luokkakaveriaan, josta sitten ylemmillä luokilla tuli kaikille mukava, kun vähän aikuistui. Mutta tämän vanhempainillan jälkeen kiusaaminen loppui kuin seinään. Luulen, että poliisilla uhkailuni oli viety kotiin ja keskustelu siellä, vaikka ko. henkilön vanhemmat eivät ehkä tienneet, että heidän lapsena oli se kiusaaja.
Mihin tämä maailma olisikaan menossa ilman sinun salapoliisityötäsi?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vanhempainillassa ei voida päättää yhtään mitään, vaikka moni vanhempi niin luulee. Leirikoulusta voidaan keskustella, mutta mitään juridista päätäntävaltaa ei vanhempainillalla ole, koska kyse ei ole yhdistyksestä tms. vaan joukosta tietyn luokan vanhempia. Sama juttu sen kanssa, koska lasten tulee olla kotona sai saako karkkia syödä muulloin kuin lauantaina tai saako katsoa Salatut elämät tai olla FB:ssä ennen kuin täyttää 13v. Kaikki tuo on vanhempien itsensä päätettävissä, ei siihen tarvitse pyytää vanhempainillassa lupaa, vaikka moni tuntuu niin olettavan.
Meillä oikeasti päätettiin, että kaikissa perheissä on lauantaina karkkipäivä (ekaluokkalaisista kyse). Koska meillä ei ole ennenkään ollut karkkipäivää, ei sitä ole nytkään ja eikös siitä noussut iso poru, kun yhden perheen lapset saa korvata ateriatkin karkilla. En ole koskaan väittänyt niin, olen vain kertonut, että meillä ei ole karkkipäivää eikä tule karkkipäivää. Se ei silti tarkoita sitä, että illallinen korvattaisiin Fazerin sinisellä.
Kunnon älykääpiöt siellä laatineet pätevinä sääntöjään. :D
Vierailija kirjoitti:
Olisin todennut tuollaisessa vanhempainillassa, että olen aina valmis osallistumaan asialliseen keskusteluun, mutta tuollaisiin tyhjänpäiväisiin kotkotuksiin en lähde mukaan enkä niihin aikaani kuluta.
Mites nää luokkaretkijutut nykyään menee? Oma lapsi kävi pari vuotta sitten luokkaretkellä, myivät jotain suklaita rahan saamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mites nää luokkaretkijutut nykyään menee? Oma lapsi kävi pari vuotta sitten luokkaretkellä, myivät jotain suklaita rahan saamiseksi.
Siis saako näin enää tehdä?
Ja me päätimme tuosta vanhempainillassa, missä oli puolet perheistä edistettuna.
Vierailija kirjoitti:
VITTU KUN PÄÄSIS NIIHIN JOSKUS!!!!! Aina töissä iltavuorossa silloin. Miksi ne pitää ilmoittaa niin viimetinkaan ettei ehdi pyytää töistä vapaata/aamua!!!! Pomo on mulkku, ei vaihda jos siitä nyt joku päättää tulla ulisemaan! Poika nyt 9. luokalla ja olen päässyt KAHTEEN!!!!!!!! vanhempainiltaan koko kouluajalta.
Poika on 9, ja sä oot teini? Ainakin kirjoitat kuin teini. Onko pakko kiroilla ja HUUTAA?
Meillä opettajat eivät mene vanhempainiltaan, koska ovat juuri sillä viikolla lomautettuja. Rehtori siellä sitten yksinään puhuu 400 oppilaan vanhemmille siitä, miten koulumaailma makaa.
Vierailija kirjoitti:
Koulujen henkilökunta saisi todellakin vihdoin oppia, että kaikilla ei ole toimistotyöaika. Meillä töissä vuorojen vaihtaminen onnistuu pääsääntöisesti, mutta olisihan se paljon helpompaa, jos vanhempainiltojen ym. koulun menojen aikataulut olisi tiedossa vähintään kuukautta ennen varsinaista ajankohtaa.
No onhan ne tiedossa hyvissä ajoin esim Wilma-viestinä ja koulun kotisivulla.
Mitä tarkoittaa että koulun pitäisi tajuta että kaikilla ei ole toimistotyöaika kun vanhempainillat kuitenkin ihan oikeasti ilmoitetaan hyvissä ajoin eli ehtii sopivia vuoroja pyytää?
Me opettajat ollaan töissä päivällä ja lisäksi sitten illalla. Monet omien lasten vanhempainillat mennyt ohi kun itse töissä oman työpaikan vanhempainillassa. Mutta kaikkea ei voi saada.
Tampere ja kaksi lasta. Aina saanut maksaa rahalla leirikoulut. Luokkaretket myös maksetaan rahalla mutta toinen opettaja ei edes vie luokkaretkelle.
Opettajat ilmoittaa myös asiat Helmessä. Hyvin pelittää hommat täällä päin.
Muilla voi sit olla muu tilanne ja sehän ei mulle kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Tampere ja kaksi lasta. Aina saanut maksaa rahalla leirikoulut. Luokkaretket myös maksetaan rahalla mutta toinen opettaja ei edes vie luokkaretkelle.
Opettajat ilmoittaa myös asiat Helmessä. Hyvin pelittää hommat täällä päin.Muilla voi sit olla muu tilanne ja sehän ei mulle kuulu.
Ei siis haittaa mitkään päätökset vanhempainillassa vaikka muut rahaa keräisikin koska ei tarvitse olla mukana jos oman lapsen kulut maksaa rahalla.
Tosin mitään keräyksiä ei ole.
Taitaa olla siellä Etelä - Suomessa kaikki niin vaikeaa.
Meillä opettaja ilmoittanut etukäteen mitä aiheita ainakin käsitellään ja halukkaat ovat varmaan voineet niitä kommentoida etukäteenkin wilman kautta.
Uusi opetussuunnitelma, arviointiperusteet ja eri aineiden tavoitteet on mielestäni kiva kuulla, vaikka voisihan ne lähettää viestinäkin. Lisäksi näkee opettajan ja muiden lasten vanhempia, mikä auttaa ainakin itseäni, jos tarvitsee vaikka jostain asiasta olla yhteydessä kouluvuoden aikana.
Koulussa on vanhempainyhdistys erikseen ja siihen en ole millään tavoin perehtynyt tai osallistunut, mutta vanhempainiltoihin kyllä aina.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin ihmisillä ihme tapa luoda sääntöjä muille. Eihän niitä kukaan tottele. Tyhmiä ihmisiä siellä käy, ainakin osa.