75 irtisanottiin ja eläkeikäinen valittaa ja ruikuttaa
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001254039.html
Taisi olla kiva eläkevirka
Kommentit (107)
Et ehkä ap. ymmärtänyt lukemaasi, vaan miten tämän päivän ihmisiä kohdellaan työelämässä ja mihin se johtaa.
Tuon "ruikuttajan" asemassa, voisi olla ap. kun hänelle on tullut muutaman vuoden työkokemusta ja töitä lisää, palkan korotuksen sijaan hän saa irtisanomislapun käteen ja halvempi palkataan tehtävään ja se on ok. kun sopimukset tehdään työpaikka kohtaisesti, mutta samaan aikaan työnantaja olettaa saavansa työntekijältä sitoutumista. Siinä työntekijän luottamus on koetuksella.
Ehkä sitten olisi pitänyt järkätä lähtökahvit kaikille 75:lle?
Suomessa on miljoona ihmistä tai enemmänkin, jotka ajattelee näin. Heidän työpanoksensa on niin merkittävä, että yt:t ei nyt vain voi koskea heitä. Samat tyypit, jotka aikoinaan saivat valita, mihin menisivät töihin. Nyt on omistusasunnot, vapaa-ajan kodit, autot ja hieno eläkekertymä. Valtava kuilu verrattuna nykynuoriin. Tämä ylimielinen sukupolvi luulee vain olevansa niin ylivertainen ja saaneensa vain ansionsa mukaan. Sitten nyrpistellään, miksi nuoret eivät tee töitä kuin kuin he.
Älkää viittikö! Tuon ikäiselle on tärkeää tunne, että tarvitaan ja voi olla yhteiskunnalle hyödyksi. Se tunne menee jopa rahan edelle.
Ja jos on ollut 39 vuotta rakentamassa firmaa, on ihan oikeutettua tuntea itsensä tarpeelliseksi. Nyt jäi eläkepäiviksi kaivertamaan, että on rakentanut 39 vuotta tomumajaa.
Uskollisen työntekijän palkitseminen: kirjekuori, irtisanoudu itse, tai irtisanotaan.
Siinä on teille pilteille mukavaa näköalaa tuleviksi vuosiksi. Hei, mehän ollaan samassa veneessä! Soutajat erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on miljoona ihmistä tai enemmänkin, jotka ajattelee näin. Heidän työpanoksensa on niin merkittävä, että yt:t ei nyt vain voi koskea heitä. Samat tyypit, jotka aikoinaan saivat valita, mihin menisivät töihin. Nyt on omistusasunnot, vapaa-ajan kodit, autot ja hieno eläkekertymä. Valtava kuilu verrattuna nykynuoriin. Tämä ylimielinen sukupolvi luulee vain olevansa niin ylivertainen ja saaneensa vain ansionsa mukaan. Sitten nyrpistellään, miksi nuoret eivät tee töitä kuin kuin he.
Kyllä sinäkin ne vielä ehdit hankkia, nuo omaisuudet.
Kaikkea kun ei saa "tässä ja mulle heti!" Viiden vuoden kuluttua on jo asiat toisin. Niin tuttua minulle 90-luvun lamasta.
Jutun henkilö voi hakea uutta työtä. Niinhän me muutkin tehdään, jos entinen työ loppuu. Jos on työhaluja, niin ei eläkeikä estä työllistymistä. Miksi ei hae? Nöyryytystä on tullut monelle muullekin ja silti on jatkettava.
Vierailija kirjoitti:
Oisko ton tyypin mielestä parempi että joku kolmikymppinen perheenisä olisi saanut potkut hänen tilaltaan?
Eipä hän mielestäni valittanut siitä, että oli lähtijöiden joukossa, koska oli jo tiedossa että jää eläkkeelle. Mutta olishan työnantaja nyt herranen aika voinut ton hiukan tyylikkäämmine hoitaa. Jos on ollut saman työnantajan palveluksessa 39 vuotta, niin kai nyt eläkekahvit voisi työnantaja sentään tarjota? Kyllä meillä harjoittelijoillekin tarjotaan kahvit ja pullat vikana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Jutun henkilö voi hakea uutta työtä. Niinhän me muutkin tehdään, jos entinen työ loppuu. Jos on työhaluja, niin ei eläkeikä estä työllistymistä. Miksi ei hae? Nöyryytystä on tullut monelle muullekin ja silti on jatkettava.
Monet eläkeläisethän tekee mielellään keikkatyötä ja meilläkin on muutama joka tekee 2-3 h/ pv
Vierailija kirjoitti:
En nähnyt tuossa jutussa mitään mielensäpahoittajaa, vaan miten tahditonta ja tunteetonta työelämä on ja miten maan hallitus kuvittelee, että asiat voidaan sopia työpaikalla ja työntekijän sitoutua, kun kohtelu on tuollaista.
Tuokin olisi voitu hoitaa tyylikkäämmin, työnantaja olisi voinut vaatia pitämään kaikki kesälomat ja mahdollinen lomautus, josta eläkkeelle.
Eikä nykyiset irtisanomiset koske ainoastaan lähellä eläkeikää olevia ja yhtä hyvin voi lukea, kuinka naisia potkitaan työpaikoilta ulos kun he palavaavat äitiyslomalta tai ovat pian jäämässä perhevapaalle.
Jutussa olevalle miehellä oli asiat hyvin ja tyytyväinen ja minusta se oli kannanotto, miten työntekijöitä kohdellaan nykyisin työelämässä, kun samaan aikaan hallitus ja elinkeinoelämä on vaatimassa työpaikan sisäisiä sopimuksia ja työntekijän sitoutumista, mutta entä jos sopimus onkin yksipuolinen ja työnantaja sanelee pelisäännöt.
Monet kommentoivat, eivät näytä näkevän metsää puilta, vaan syyttävät miestä ahneeksi eläkeläiseksi, vaikka he itse saattavat olla pelinappulana.
Juuri näin. Eikö porukka osaa enää lukea, tai ymmärrä lukemaansa.
32, juju onkin siinä, että me kaikki olemme pelinappuloita työelämässä. Lehden henkilölle tämä paljastui vasta eläkeiän kynnyksellä. Hän piti uraansa, ammattitaitoaan ja asemaansa organisaatiossaan pysyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö lukemaasi? Hän oli jäämässä muutenkin eläkkeelle, se oli työnantajan tiedossa jo puoli vuotta ennen kuin YT:t alkoivat ja eläkkeelle jäämisen ajankohta oli sovittu työnantajan kanssa, jotta hän saa tehtyä sovitut projektit loppuun. Hän ei siis jäänyt vaille työtä, vaan jäi eläkkeelle. Juttu ja alkuperäinen mielipidekirjoitus käsitteli sitä, kuinka tässä tapauksessa irtisanominen hoidettiin harvinaisen tökerösti. Miksi 39 vuoden työuran jälkeen annetaan potkut, kun kyse on parista kuukaudesta.
Mutta tässäkin ketjussa vastanneiden mielestä se on ilmeisesti ihan ok. Kyllä, kolmekymppisen perheenisän kohtalo potkujen sattuessa on traagisempi, 50 + vuotiaasta naisesta nyt puhumattakaan. Ei tässä surkuteltu tämän yksittäisen eläkeikäisen kohtaloa, vaan systeemiä ja huonoa johtamista.
Suosittelen lukemaan Iltalehden jutun samasta aiheesta. Siinä sentään tulee vähän esiin eläkeläisen motiivit haastattelun antamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Oisko ton tyypin mielestä parempi että joku kolmikymppinen perheenisä olisi saanut potkut hänen tilaltaan?
Ilmeisesti tämän minä-minä -tyypin mielestä olisi pitänyt. Toisaalta olen tavannut henkilön, jota suututti se, että nuoria perheellisiä pistettiin paikasta pois ja päätti jättäytyä eläkkeelle heti kun on mahdollista, jotta edes yksi saisi hänen työpaikkansa
Tänään HS:n mielipidesivulla eläkeläinen valittaa, miten jäädessään eläkkeelle VUONNA -95 eläkkeestä jäi enemmän käteen kuin nykyään.
Halvaksi tulee nämä...
Ehkä tuossa jutussa henkilö valinta oli väärä, koska eläkeläiset ovat kaiken pahan alku ja juuri ja tuskin se oli herättänyt ap. paheksuntaa, jos siinä olisi menestyvä sinkku, joka odottaa 5-työvuoden jälkeen työkokemuslisää palkkaansa ja se olisi riittänyt syyksi yt-neuvotteluihin ja irtisanomiseen.
Jutussahan oli kysymys työpaikalla sopimuksista, työntekijän sitoutumisesta ja luottamuksesta tämän päivän työelämässä.
Kyllä tuollainen ruikutus näiltä kermap**sesukupolven edustajilta korpeaa.
Itse olen 35-vuotias, ja olen saanut sivusta katsoa, kuinka omanikäiset ja tiukoilla jo valmiiksi olevat perheenisät saavat monosta. Uutta työtä ei löydy ihan tuosta vaan, joten vajaan vuoden kuluttua löytyy asunnon myynti-ilmoitus etuovesta.
Tällä artikkelin jäbällä on ties jo kuinka suuri omaisuus hankittuna, lapset kasvatettu, kesämökit hommattu, sijoitusomaisuuttakin voi hyvässä lykyssä olla. Ja sitten "yhyy yhyy, ikärasismia, syrjintää, pahoitin mieleni" jne.
Puhuisit sitten vasta mielesi pahoittamisesta, kun joudut myymään rakentamasi omakotitalon alihintaan ja muuttamaan pienten lasten kanssa työttömänä johonkin vuokraslummiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 35-vuotias, ja olen saanut sivusta katsoa, kuinka omanikäiset ja tiukoilla jo valmiiksi olevat perheenisät saavat monosta. Uutta työtä ei löydy ihan tuosta vaan, joten vajaan vuoden kuluttua löytyy asunnon myynti-ilmoitus etuovesta.
Tällä artikkelin jäbällä on ties jo kuinka suuri omaisuus hankittuna, lapset kasvatettu, kesämökit hommattu, sijoitusomaisuuttakin voi hyvässä lykyssä olla. Ja sitten "yhyy yhyy, ikärasismia, syrjintää, pahoitin mieleni" jne.
Puhuisit sitten vasta mielesi pahoittamisesta, kun joudut myymään rakentamasi omakotitalon alihintaan ja muuttamaan pienten lasten kanssa työttömänä johonkin vuokraslummiin.
Mitä ihmettä hän ruikutti, hänen mielestään hänellä oli kaikki hyvin ja pääsi eläkkeelle 2 kk päästä irtisanomisesta.
Hän toi julkisuuteen epäkohdan, miten työnantajat ja elinkeinoelämä kohtelee työntekijöitä, vaikka odottavat työntekijältä täydellistä sitoutumista ja sopimista, mutta samaan aikaa on molemminpuolinen luottamuspula.
Eikö ihmiset nykyään ymmärrä lukemaansa. Tuolla ihmisellä henk.koht.asiat hyvin ja oli tyytyväinen elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Puhuisit sitten vasta mielesi pahoittamisesta, kun joudut myymään rakentamasi omakotitalon alihintaan ja muuttamaan pienten lasten kanssa työttömänä johonkin vuokraslummiin.[/quot
Eli sun mielestä mitään epäkohtia ei pidä tuoda julkisuuteen ja ongelmat on lakaistava maton alle, tapahtui työelämässä miten tahansa.
Ei, tilanne on vielä kamalampi. Tämä henkilö ei saanut lainkaan ansiosidonnaista!!! Ei sentin senttiä. Järkyttävää! (Ohimennen nyt kerron, että henkilö sai täyttä palkkaa eläkkeensä alkamiseen saakka.)