75 irtisanottiin ja eläkeikäinen valittaa ja ruikuttaa
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001254039.html
Taisi olla kiva eläkevirka
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuollainen ruikutus näiltä kermap**sesukupolven edustajilta korpeaa.
Itse olen 35-vuotias, ja olen saanut sivusta katsoa, kuinka omanikäiset ja tiukoilla jo valmiiksi olevat perheenisät saavat monosta. Uutta työtä ei löydy ihan tuosta vaan, joten vajaan vuoden kuluttua löytyy asunnon myynti-ilmoitus etuovesta.
Tällä artikkelin jäbällä on ties jo kuinka suuri omaisuus hankittuna, lapset kasvatettu, kesämökit hommattu, sijoitusomaisuuttakin voi hyvässä lykyssä olla. Ja sitten "yhyy yhyy, ikärasismia, syrjintää, pahoitin mieleni" jne.
Puhuisit sitten vasta mielesi pahoittamisesta, kun joudut myymään rakentamasi omakotitalon alihintaan ja muuttamaan pienten lasten kanssa työttömänä johonkin vuokraslummiin.
Mitä ihmettä hän ruikutti, hänen mielestään hänellä oli kaikki hyvin ja pääsi eläkkeelle 2 kk päästä irtisanomisesta.
Hän toi julkisuuteen epäkohdan, miten työnantajat ja elinkeinoelämä kohtelee työntekijöitä, vaikka odottavat työntekijältä täydellistä sitoutumista ja sopimista, mutta samaan aikaa on molemminpuolinen luottamuspula.
Eikö ihmiset nykyään ymmärrä lukemaansa. Tuolla ihmisellä henk.koht.asiat hyvin ja oli tyytyväinen elämäänsä.
Tuliko tämä työelämän luottamuspula eläkeikäiselle jotenkin yllätyksenä? Tänä vuonna jo kahdet yt:t läpikäyneenä ihmettelen miten joku voi olla noin pihalla asioista. Työantaja ei todellakaan arvosta työntekijää ja pitää tätä pelkästään kulueränä ja pelinappulana. Ilmeisesti valtion virka on suojannut kovalta elämältä hyvin.
Oli kyllä outo avautuminen. Valtavan pitkä katkeamaton työura takana. Kyllä kelpasi lähteä eläkkeelle muhkea eläke hankittuna.
Onhan tuossa nyt helpolla päästy moniin muihin irtisanottuihin verrattuna, mutta ymmärrän silti mielipahan. Ei olisi tarvinnut työnantajan kuin järjestää ne kakkukahvit viimeisenä työpäivänä, niin olisi jäänyt parempi fiilis, tyyppi kuitenkin tehnyt elämänmittaisen uran kyseisessä paikassa, ilmeisen tunnollisesti vielä.
Vierailija kirjoitti:
Jos se olisi saanut mitalin 40 vuoden työurasta. Nyt mitali jäi saamatta.
Normipalkka juoksi kuitenkin heinäkuun loppuun.
Työnantaja tuskin paljon säästi sillä, että jätti läksiäiskakkukahvit järkkäämättä.
Mun työpaikalta on sanottu irti kymmeniä lähellä eläkeikää olevia, jotka kaikki pääsi "putkeen". Hyvin tyytyväisiltä vaikuttavat ne, keitä olen nähnyt. Mökkeilevät, golfaavat ja reissaavat. "Parasta, mitä mulle on tapahtunut", sanoi eräskin ex-kollega. Mikäs siinä, kun on asunnot maksettu ja lapset muuttaneet kotoa, sekä puoliso jakamassa kuluja.
Tuo Esko kuuluu siihen ikäluokkaan, jolle lojaalius työnantajaa kohtaan tarkoitti, että siitä myös eläkkeelle jäädessä jotenkin palkitaan. Jos ei muuten, niin niillä kakkukahveilla, kiitossanoilla ja kädenpuristuksella. Ei tuollainen ole ollut kuitenkaan enää 1990-luvun laman jälkeen mikään meriitti vaan työntekijöitä menee ja tulee eikä pitkä työura saman työnantajan palveluksessa ole sen parempi kuin lyhytkään. Maailma muuttuu, Eskoseni.
Kumma että noinkin pitkän uran tehneelle tulee yllätyksenä Suomen julkisen sektorin rahoituspaineet? Ei kenenkään työpaikka ole tässä taloustilanteessa kiveen hakattu, ja harvemmin niitä yt-neuvotteluita ilkeydestä organisaatioissa järjestetään. Toki työnantaja voi hoitaa yt-tilanteetkin joko tyylikkäästi tai todella tökerösti. Mutta pääosin minusta on hyvä että irtisanomiset pyritään kohdistamaan niihin joilla ura on aivan lopussa, mieluummin kuin perheellisiin nelikymppisiin joilla on paljon enemmän menetettävää.
Kyllähän ton ymmärtää, että vituttaa kun pitkä ura päätetään noin helvetin tahdittomasti. Kyllä ois pitänyt olla vähän pelisilmää johdolla. Mutta en silti kyllä olisi lehteen lähtenyt ulisemaan.
Mä olen ihmetellyt näitä erityisosaajia, he voivat pitää yhteen putkeen pitkät lomat ja siihen päälle vielä lomaltapaluurahat vapaana, voivat välillä olla vuorotteluvapaana jolloin työkkäristä joku tulee tilalle töitä tekemään. Miten tärkeää työtä sellaiset ihmiset tekevät jotka voivat olla yhteen putkeen poissa työstä?
Mitä ihminen joka on koko ikänsä ollut yhdellä työntekijällä tietää työelämästä?
Yksityisellä työnantajalla sovitaan milloin loma pidetään ja miten se jaetaan ettei poissaolo haittaa työtä, eli työntekijä ei kerro milloin haluaa olla lomalla.
Yksityisellä saralla lomaa ei myöskään pidennetä hakemalla saikkua loman alkupäivänä.. Yksityisellä ei pohdita tykypäiviä, ei olla työpäivää metsässä retkeilemässä, ei osallistuta aslakeihin, ei oteta vuorotteluvapaata. Eikä automaattisesti olla joulun ja loppiaisen väliä lomalla..ja helmikuussa sitten taas hiihtolomalla... eikä tehdä kesällä lyhyempää työpäivää.
Samaa palkkaa toimistorotalle yksityisellä ja julkisella mutta ihan eri tavalla. Yksityinen työnantaja lähtee siitä että sä et ole mulle haitaksi (olet tuottava osa koneistoa) ja julkisen puolen työntekijä miettii miten hän vähimmällä ajalla pystyy täydet edut kerryttämään.
Tunnen liian monta kunnan/valtion viranhaltijaa että yököttää. Täysyiä lusmuja kaikki, sitten itketään kun tulee 6 minuutin pidennys ja lomarahoihin kajotaan. Voi, voi..tuliko paha mieli? No hae saikkua, otat sen keskiviikkona niin saat kivasti pidemmän vapaan...
Onko muuten ensi vuoden kalenterista jo tsekattu miten lomapäivät nivotaan helatorstaihin, vappuun jne... maksimoikaa vaan hyötynne ja juokaa niitä kahvejanne. Yhteiskunnan syöpäläisiä olette, suhteilla virkanne saaneita.
Minusta oli hyvä, että hän tuli julkisuuteen. Hänhän kertoi, että hän tekee sen muiden puolesta, koska itsellä ei ole mitään menetettävää.
Uskon, että tämä kirjoitus herättää keskustelua myös yrityksissä ja työnantajapiireissä. Asiat, ikävätkin, voidaan hoitaa niin monella tavalla. Meilläkin firmassa puhutaan luottamuksesta ja työhyvinvoinnista. Hienoja ohjelmia tulee vuosittain. Tosiasiassa ne ovat pelkkää paperia!
Eihän tuo mies omaa kohtaloaan valittaakseen tullut julkisuuteen, vaan halusi tuoda esille sen, miten törkeän huonosti näitä yt-juttuja hoidetaan!
Vierailija kirjoitti:
Kurjaa joo ja samalla hyvin itsekästä. Eiköhän siellä ole 40-60 v irtisanottuja joille ei tuu tollaista mellevää eläkettä. Miehellä on mökit ja kaikki ostettuna. Nuoremmilla tuskin ja eläke jää puoleen tuosta
Ihme kitinää ihmiseltä joka on saanut 39 vuotta olla vakitöissä samalla työnantajalla.
Suhteellisuudentaju täysin kateissa. Omaa "nöyryyttämistään" vain murehti.
On noi sikoja! Meilläkin kaupungilla yt:t ja eläkeikäinen ei suostunut itse jäämään eläkkeelle vaikka on jo 66v, hänellä on kuulemma oikeus olla töissä, nuoremmat joutaa lähteä. Todella toivon, että oikeus voittaa ja laittavat ton ämmän pois ja joku nuorempi saisi pitää työnsä.
Mieslukija kirjoitti:
Eikös tuosta pääse ansiosidonnaisen kautta eläkkeelle, mikäs siinä? Moni nuorempi lentää ulos ja on asuntolaina ja lapsia. Pienempi paha tämä on.
Näinpä. Ymmärrän hyvin harmituksen siitä että pihalle lennettiin yt-neuvottelujen kikkailuissa eikä lämpimän eläkejuhlan kautta, mutta silti 64-vuotiaana tulisi jo tehdä tilaa nuoremmille työntekijöille. Työttömäksi jääneellä 40-vuotiaalla on vielä lainoja maksamatta ja mahdollisesti lapsia talossa elätettävänä, joten enemmän irtisanomiset heidän elämänsä pilaavat kuin eläkeikäisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuollainen ruikutus näiltä kermap**sesukupolven edustajilta korpeaa.
Itse olen 35-vuotias, ja olen saanut sivusta katsoa, kuinka omanikäiset ja tiukoilla jo valmiiksi olevat perheenisät saavat monosta. Uutta työtä ei löydy ihan tuosta vaan, joten vajaan vuoden kuluttua löytyy asunnon myynti-ilmoitus etuovesta.
Tällä artikkelin jäbällä on ties jo kuinka suuri omaisuus hankittuna, lapset kasvatettu, kesämökit hommattu, sijoitusomaisuuttakin voi hyvässä lykyssä olla. Ja sitten "yhyy yhyy, ikärasismia, syrjintää, pahoitin mieleni" jne.
Puhuisit sitten vasta mielesi pahoittamisesta, kun joudut myymään rakentamasi omakotitalon alihintaan ja muuttamaan pienten lasten kanssa työttömänä johonkin vuokraslummiin.
Mitä ihmettä hän ruikutti, hänen mielestään hänellä oli kaikki hyvin ja pääsi eläkkeelle 2 kk päästä irtisanomisesta.
Hän toi julkisuuteen epäkohdan, miten työnantajat ja elinkeinoelämä kohtelee työntekijöitä, vaikka odottavat työntekijältä täydellistä sitoutumista ja sopimista, mutta samaan aikaa on molemminpuolinen luottamuspula.
Eikö ihmiset nykyään ymmärrä lukemaansa. Tuolla ihmisellä henk.koht.asiat hyvin ja oli tyytyväinen elämäänsä.
Tuliko tämä työelämän luottamuspula eläkeikäiselle jotenkin yllätyksenä? Tänä vuonna jo kahdet yt:t läpikäyneenä ihmettelen miten joku voi olla noin pihalla asioista. Työantaja ei todellakaan arvosta työntekijää ja pitää tätä pelkästään kulueränä ja pelinappulana. Ilmeisesti valtion virka on suojannut kovalta elämältä hyvin.
Eikö juuri siksi, se pitäisi tuoda julkisuuteen, kun usein samaan aikaan yritykset tekevät voittoa ja henkilöitä irtisanotaan ja niillä joilla on vielä töitä, ovat jaksamisen äärirajoilla. Ja samaan aikaan hallitus ja elinkeinoelämä haluaa kiristää työntekijöiden sitoutumista ja työehtoja.
Minusta oli hyvä, että tuli julkisuuteen. Olen seurannut useamman valtion yrityksen ja yksityisen YT-neuvottelujen kulkua. Pienilläkin asioilla voidaan vaikuttaa suuresti siihen miten henkilöstä kokee YT-neuvottelut. Pelisilmääkin tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001254039.html
Taisi olla kiva eläkevirka
Joo suoraan sanoen vitutti lukea. Mies pääsi suoraan eläkkeelle ja sai vielä ennen eläkettä puolen vuoden palkallisen loman. Mutta mitä tekeekään Esko: mököttää ja avautuu kahden iltapaskan etusivulla, koska ei saanut läksiäiskahveja!
Voihan vittu sanon minä! Suomessa kengitetään vuosittain tuhansia, joilla ei ole mitään toivoakaan päästä töihin, puhumattakaan eläkkeestä. Tämä Esko sai vieläpä todennäköisesti melko muhkean eläkeen. Sellaisen, josta me nuoremmat sukupolvet, emme voi edes uneksia, josko nyt koskaan edes eläkkeelle pääsemme.
Ei Esko haastattelua antanut sen takia, että muut surkuttelisivat hänen kohtaloaan. Hänhän sanoi asioiden olevan hyvin, vaikka harmittaakin. Seuraava lainaus Iltalehdestä sisältää mielestäni Eskon tarinan tärkeimmän sanoman:
"Yt-neuvotteluissa luuta kohdistui Koistisen mukaan erityisesti GTK:n vanhempiin työntekijöihin, Koistisen mukaan jopa 80-prosenttisesti.
Eläkkeelle jäänyt erikoissuunnittelija ei halua vähätellä nuorten työntekijöiden irtisanomiskohtelua. Silti erityisesti yli 55-60-vuotiaiden työllistyminen irtisanomisten jälkeen mietityttää.
- He olivat ikävässä tilanteessa, kun joutuivat työttömyyskortistoon aika epätoivoisissa tunnelmissa. Eihän 55-60-vuotias saa oikein töitä."
Iltasanomat tyytyi kirjoittamaan vain Eskosta, Iltalehti sentään toi esiin vähän muutakin sisältöä. Toimittajat kirjoittavat sellaisen jutun kuin haluavat. Iltasanomilla oli tällä kertaa huomiohakuisempi ja faktattomampi juttu.
Ja muut ruikuttaa turhan koska HUUTAVA työvoimapula ja risusavottaa piisaa metsissä. Taitaa olla ketjun pätijöillä ne ainoat 100% varmat työpaikat. Ikävää jos näin ei olisi ja joutuisi jossain vaiheessa itse maistelemaan tota YT-soppaa...
Mitä siinä valitat rikas! Ajatteles Afrikan köyhiä. Niillä vasta on kurjaa. Ei älykännykkää ja muuta tarpeellista. Olet piimäperse!