Teini avautuu: Kaverini haluaa esittää olevansa "person of color"?
Varoitin jo otsikossa olevani teini, että ei tarvitse tulla käskemään takaisin Demiin yms. sillä minun keskusteluani ei ole pakko avata.
Mutta niin, se "ongelmani" on siis se, että yksi kavereistani esittää olevansa jonkinlainen "person of color" (en tiedä suomalaista sanaa tuolle, mutta lyhennän sen nyt PoC). Tuo on jatkunut siitä asti kun tutustuimme ensimmäisen kerran. Itselläni on siis sekä mustat että aasialaiset sukujuuret (lisäksi myös venäläistä, tämäkin liittyy tähän hieman), ja sen takia varsinkin tämä ärsyttää minua paljon.
Miten tämä siis ilmenee? No siten, että hän esim. selittää omaavansa PoC-sukujuuria ihan lähisuvussa (tytöllä on tosi vaalea iho ja siniset silmät sekä ruskeat hiukset, hänen vanhempansakin ovat vaaleita ja mm. sisarus on punapää), selittää miten joutuu kokemaan rasismia koulussa tumman ihonvärin takia (hänen ihonsa ei ole tummaa nähnytkään ja toinen kaverinikin sanoi tämän tytön olevan sairaan kalpea), kertoo miten kaikki mustien stereotyypit pätevät häneen (esim. se että hän pelaa koripalloa ja tykkää kanasta...), ja että kuulemma kaikki sanovat hänelle että hän kuulostaa afroamerikkalaiselta (EI KUULOSTA). Lisäksi hän selittää olevansa kunnon ghettogirl, vaikka on kasvanut maatilalla pienessä maalaiskylässä.
Kerran kysyin häneltä, tietääkö hän yhtä kansaa (siis sitä, mistä minulla on sukua), ja hän vastasi että joo, tietää paljon asioita siitä kun hän on lukenut siitä tosi paljon. Pyysin sanomaan jonkun asian siitä, ja sekin meni ihan päin puuta.
Sitten tämä tyttö myös itse valittaa, miten valkoisissa perheissä kasvatetaan lapset täysin ilman kuria (hän on itsekin suomalaisesta perheestä), ja hän valittaa miten suomalaiset ovat tyhmiä ja ällöttäviä rumia rasisteja. Ja kuulemma hän haluaa tulevaisuudessa ehdottomasti mustan miehen, sillä hän ei kuulemma halua mitään valkoista katkarapua.
Kerran kysyin häneltä mistä maasta hänen ulkomaalaistaustansa tulee, ja hän vastasi että Venäjältä (tiesi minun valkoisen osan suvusta tulevan sieltä). Vaikka hän oli aiemmin sanonut olevansa osittain musta. Huomautin hänelle tästä, ja sitten hän vaihtoi sen maan Amerikaksi.
Venäjän lisäksi on yksi toinenkin kansallisuus, mistä hän väittää hänellä olevan sukua (ja tästäkin on siis itselläni, alkoi väittää noin vasta kun minä kerroin omasta taustastani), kuulemma niinkin lähellä kuin 1/4. Pyysin kertomaan hieman tästäkin kansallisuudesta, MUTTA HÄN EI TIENNYT YHTÄÄN MITÄÄN. Vaikka heidän kotonaan muka eletään näiden tapojen mukaan.
En tajua, miksi hän tekee näin. Minusta tuo on loukkaavaa sekä suomalaisia että meitä oikeita PoC-ihmisiä kohtaan.
Haluaisin vain tietää, mikä motiivi tällä on.
Kommentit (85)
Haluan vaan sanoa, että mua ärsyttää koko poc puhe. Valkoinenkin on väri. Valkoinen on etninen.
Kaverisi pitää suomalaisuuttaan tylsänä ja haluaa olla jotain muuta. Koita sanoa hänelle kuinka harvinaista on olla suomalainen ja kuinka on ihan erilaiset geenit ym. niin tuo huomiohu... voisi vaihtaa puheenaihetta.
Jos kaverisi haluaa vapaalipun tehdä mitä haluaa kun on huomannut nykymenon.
Miksei valkoinen voisi kokea rasismia muilta valkoisilta?
Kyllä tuo on mun mielestä vaan jotain erilaisuudenkaipuuta ja huomiohakuisuutta. Toki on surullista jos se loukkaa jotakuta.
Itselläni on romanigeenejä jo usean sukupolven takaa, joten ulkonäöllisten ominaisuuksien luulisi sekoittuneen jo aika hyvin piiloon. Eivät ole kohdallani sekoittuneet. Kiitoksena tästä vastaantulevat romanit tuijottavat minua, koska ilmeisesti pitävät minua jonain "heimopakolaisena" ja kaupoissa laukkujani tutkitaan säännöllisesti. Ja ei, en pidä pitkiä hameita tai mitään muutakaan romaneihin yhdistettäviä ulkoisia tunnusmerkkejä, ilmeisesti vain naamani ja tukkani riittää. Hienoin hetki on ollut se, kun työhaastattelussa on kysytty suoraan että olenko ulkomaalaistaustainen...ilmeisesti se oli olevinaan hienotunteinen kiertoilmaus?
Mitä ihailtavaa ja tavoiteltavaa tässä siis on? Mieluummin itse olisin perus Elovenan näköinen, koska yleensä otan nämä jutut huumorilla ja "työtäänhän ne vaan tekee"-asenteella, mutta aina ei vaan jaksais.