Teini avautuu: Kaverini haluaa esittää olevansa "person of color"?
Varoitin jo otsikossa olevani teini, että ei tarvitse tulla käskemään takaisin Demiin yms. sillä minun keskusteluani ei ole pakko avata.
Mutta niin, se "ongelmani" on siis se, että yksi kavereistani esittää olevansa jonkinlainen "person of color" (en tiedä suomalaista sanaa tuolle, mutta lyhennän sen nyt PoC). Tuo on jatkunut siitä asti kun tutustuimme ensimmäisen kerran. Itselläni on siis sekä mustat että aasialaiset sukujuuret (lisäksi myös venäläistä, tämäkin liittyy tähän hieman), ja sen takia varsinkin tämä ärsyttää minua paljon.
Miten tämä siis ilmenee? No siten, että hän esim. selittää omaavansa PoC-sukujuuria ihan lähisuvussa (tytöllä on tosi vaalea iho ja siniset silmät sekä ruskeat hiukset, hänen vanhempansakin ovat vaaleita ja mm. sisarus on punapää), selittää miten joutuu kokemaan rasismia koulussa tumman ihonvärin takia (hänen ihonsa ei ole tummaa nähnytkään ja toinen kaverinikin sanoi tämän tytön olevan sairaan kalpea), kertoo miten kaikki mustien stereotyypit pätevät häneen (esim. se että hän pelaa koripalloa ja tykkää kanasta...), ja että kuulemma kaikki sanovat hänelle että hän kuulostaa afroamerikkalaiselta (EI KUULOSTA). Lisäksi hän selittää olevansa kunnon ghettogirl, vaikka on kasvanut maatilalla pienessä maalaiskylässä.
Kerran kysyin häneltä, tietääkö hän yhtä kansaa (siis sitä, mistä minulla on sukua), ja hän vastasi että joo, tietää paljon asioita siitä kun hän on lukenut siitä tosi paljon. Pyysin sanomaan jonkun asian siitä, ja sekin meni ihan päin puuta.
Sitten tämä tyttö myös itse valittaa, miten valkoisissa perheissä kasvatetaan lapset täysin ilman kuria (hän on itsekin suomalaisesta perheestä), ja hän valittaa miten suomalaiset ovat tyhmiä ja ällöttäviä rumia rasisteja. Ja kuulemma hän haluaa tulevaisuudessa ehdottomasti mustan miehen, sillä hän ei kuulemma halua mitään valkoista katkarapua.
Kerran kysyin häneltä mistä maasta hänen ulkomaalaistaustansa tulee, ja hän vastasi että Venäjältä (tiesi minun valkoisen osan suvusta tulevan sieltä). Vaikka hän oli aiemmin sanonut olevansa osittain musta. Huomautin hänelle tästä, ja sitten hän vaihtoi sen maan Amerikaksi.
Venäjän lisäksi on yksi toinenkin kansallisuus, mistä hän väittää hänellä olevan sukua (ja tästäkin on siis itselläni, alkoi väittää noin vasta kun minä kerroin omasta taustastani), kuulemma niinkin lähellä kuin 1/4. Pyysin kertomaan hieman tästäkin kansallisuudesta, MUTTA HÄN EI TIENNYT YHTÄÄN MITÄÄN. Vaikka heidän kotonaan muka eletään näiden tapojen mukaan.
En tajua, miksi hän tekee näin. Minusta tuo on loukkaavaa sekä suomalaisia että meitä oikeita PoC-ihmisiä kohtaan.
Haluaisin vain tietää, mikä motiivi tällä on.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
No mutta miksi hän mm. vaihtoi maata kesken kaiken (se USA/Venäjä -juttu), väittää elävänsä kotonaan tietyn kulttuurin mukaan, vaikkei tiedä kyseisesti kulttuurista yhtään mitään ja sanoo olevansa ghettogirl ja kuulostavansa afroamerikkalaiselta?
Rodullistetut ovat usein kohdanneet elämässään niin paljon ennakkoluuloja, systemaattista syrjintää ja väkivaltaa, että on absurdia ja rasistista lähteä vaatimaan virheettömiä ja koherentteja narratiivia yksittäisiltä ihmisiltä. Monet voivat jännittää omista taustoista avautumista, minkä seurauksena selonteot eivät välttämättä kuulosta uskottavilta. On ylipäätään ableistista vaatia rasismin uhrilta seikkaperäisiä ja uskottavia lausuntoja. Jos ihminen kärsii posttraumaattisesta tressireaktiosta ja aktuutista amnesiasta rasististen hyökkäysten seurauksena, niin millainen on se ihminen, joka lähtee tällaista sorrettua yksilöä vahingoittamaan lisää inkvisitoristen kuulusteluotteiden myötä? Miksi sorretun rasismin uhrin pitäisi pystyä esintymään muiden silmissä "hyvänä" sorrettuna?
Onko tämän viestin kirjoittaja tosissaan? Siis sisältö on muuten järkevä, mutta ei vain sovi mitenkään tähän yhteyteen. Ap:n kaveri on siis supisuomalaisen näköinen, suomalaisessa perheessä Suomessa elänyt ja kasvanut, suomea puhuva tyttö. Missä kohtaa hänen on edes mahdollista kokea ennakkoluuloja, systemaattista syrjintää ja väkivaltaa? Toisin kuin ap, joka ilmeisesti selkeästi ulkomaalaisen näköisenä on kokenutkin rasismia. Niin, ja tässä myös tiivistyy, miksi ap:n kaverin toiminta ei ole ok: se glorifioi joitain tiettyjä etnisyyksiä mutta ei ota huomioon realiteetteja ja rasismia, mitä oikeasti ulkomaalaistaustainen joutuu kokemaan. Siis olettaen, että ap:n kuvaus on totuudenmukainen ja kaverilla ei ole mitään oikeita sukujuuria toisaalla. Mikä kuulostaisi kyllä aloitusviestin perusteella todella omituiselta: yleensä ihmiset osaavat kyllä kertoa jotain juuristaan, jos ne eivät ole täältä. Enkä ole itse koskaan törmännyt ulkomaalaistaustaiseen, joka kokisi tarpeelliseksi korostaa erikoisuuttaan jatkuvasti, pikemminkin päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomionhakuinen patologinen valehtelija.
Itsekin olen ajatellut hänen olevan huomionhakuinen, mutta miksi hänen pitää tehdä sitä näin loukkaavalla tavalla? Jos itse alkaisin joku päivä esittää olevani valkoinen, niin kaikki nauraisivat minulle päin naamaa.
Ap
Voi Ap, huomaan sinun olevan vielä kovin nuori. Tässä maailmassa on erilaisia ihmiskohtaloita ja miljoonia tarinoita. Ymmärräthän, että kaverisi todennäköisesti ihailee ihmisiä, jotka omaavat juurensa ympäri maailmaa. Toivoo olevansa myös yksi heistä, ja siksi kertoo tarinoitaan.
En ymmärrä, miten se voi loukata sinua henkilökohtaisesti? Ärsyttääkö se jotenkin sinua, että itse et ole nyt keskipisteessä monikultuurin vuoksi? Olet selvästi asiasta ylpeä, mutta ole silti ystävällesi armollinen.
Tuskin hän tarkoittaa kenellekkään mitään pahaa, on vain epävarma itsestään.
Ei ärsytä, etten ole keskipisteessä, vaan se, että kaverini väittää omaavansa mm. rasistisia kokemuksia (ja edelleenkin, hän on vaaleaihoinen, sinisilmäinen suomalainen) ja näin vie kaiken uskottavuuden oikeista rasismin uhreista. Esim. toisen vanhempani isovanhemmat tapettiin heidän kotimaassaan (jossa he olivat vähemmistökansallisuuksina) rasististen syiden takia, ja kuten mainitsin niin itseni päälle on käyty ja minua haukutaan koulussa esim. n**keriksi tai Muhammediksi.
En ole koskaan kuullut, että joku haukkuisi häntä rasistisesti, tai että hänellä olisi muitakaan kokemuksia siitä.
Ap
Nää on näitä ihania muistoja yläasteelta. Joukkoon mahtui oppilaita, joilla oli taito heittää niin epäuskottavaa legendaa, että vielä nelikymppisenäkin muistan ja naureskelen. Urpoja kavereita on aina. Parhaat niistä kehittyy oikeiksi helmiksi aikuistuessaan, tietty prosentti jää aina elämään rinnakkaistodellisuudessa. Sellaista on elämä, myös Värin Ihmisillä :)
Itse veikkaisin, että kyseessä on todella huomionhakuinen ja erikoisuutta tavoitteleva tyyppi. Kuppaa validaatiota sinulta.
Toinen juttu mikä tulee mieleen on, että kaverisi on todennäköisesti feministinä päätynyt kosketuksiin rodullisuuteen liittyvän polittisen diskurssin kanssa, eikä pysty oikein diilaamaan sen kanssa, että hänellä on valkoihoisena tiettyjä materiaalisia etuoikeuksia, ja on siksi tekaissut itselleen "poc"-taustan. Hiukan siis ehkä samassa kastissa näiden "en voi olla rasisti, minulla on mustia kavereita" -tyyppien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen ajatellut hänen olevan huomionhakuinen, mutta miksi hänen pitää tehdä sitä näin loukkaavalla tavalla? Jos itse alkaisin joku päivä esittää olevani valkoinen, niin kaikki nauraisivat minulle päin naamaa.
Ap
Voi Ap, huomaan sinun olevan vielä kovin nuori. Tässä maailmassa on erilaisia ihmiskohtaloita ja miljoonia tarinoita. Ymmärräthän, että kaverisi todennäköisesti ihailee ihmisiä, jotka omaavat juurensa ympäri maailmaa. Toivoo olevansa myös yksi heistä, ja siksi kertoo tarinoitaan.
En ymmärrä, miten se voi loukata sinua henkilökohtaisesti? Ärsyttääkö se jotenkin sinua, että itse et ole nyt keskipisteessä monikultuurin vuoksi? Olet selvästi asiasta ylpeä, mutta ole silti ystävällesi armollinen.
Ei ärsytä, etten ole keskipisteessä, vaan se, että kaverini väittää omaavansa mm. rasistisia kokemuksia (ja edelleenkin, hän on vaaleaihoinen, sinisilmäinen suomalainen) ja näin vie kaiken uskottavuuden oikeista rasismin uhreista. Esim. toisen vanhempani isovanhemmat tapettiin heidän kotimaassaan (jossa he olivat vähemmistökansallisuuksina) rasististen syiden takia, ja kuten mainitsin niin itseni päälle on käyty ja minua haukutaan koulussa esim. n**keriksi tai Muhammediksi.
En ole koskaan kuullut, että joku haukkuisi häntä rasistisesti, tai että hänellä olisi muitakaan kokemuksia siitä.
Ap
Rasismia voi kokea myös valkoinen sinisilmäinen ihminen. Tänä päivänä se ei ole edes mitenkään erikoista. Itseni päälle syljettiin tapahtumassa, jossa kaikki muut olivat mustia minun ja kahden muun suomalaisen lisäksi. Näin siis täällä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Rasismia voi kokea myös valkoinen sinisilmäinen ihminen. Tänä päivänä se ei ole edes mitenkään erikoista. Itseni päälle syljettiin tapahtumassa, jossa kaikki muut olivat mustia minun ja kahden muun suomalaisen lisäksi. Näin siis täällä Suomessa.
Miksi hän sitten väittää kokevansa rasismia muilta suomalaisilta?
Ap
Ilmaisia intersektionalistisia sortopisteitä tyhmille valkoisille tytöille:
* polyamorikko - miksi et voisi periaatteessa rakastaa monia?
* panseksuaali - miksi et voisi periaatteessa rakastaa ketä vain?
* muunsukupuolinen - kai sinusta joskus tuntuu siltä, että sukupuoliroolit ovat liian ahtaita?
* kevyt mt-diagnoosi - masennus, ahdistuneisuushäiriö, oppimishäiriöt, jne. kelpaavat
* heimoidentiteetti - jos sukutaustasta ei löydy saamelaisuutta, niin jopa savolaisuudella voi päteä, kunhan haukuu samalla kansallisvaltioaatetta, puhumattakaan siirtokarjalaisten jälkeläisyydestä - evatkohan kokivat RASISMIA!
Näin siis vältät joutumasta ankean tylsään valkoiseen cissuheteroallyismin sudenkuoppaan! Ennen kuin transrodullisuus hyväksytään, huipputason pisteisiin pääset näillä
* "paluu" islamiin
* sukupuolenkorjaus
Pitää ei-suomalaisia "coolimpina", ei sen erikoisempaa. Teineillä on velä identiteetti ja itsetunto kehittymässä ja siihen kun lisätään vielä teinikapina niin ei ole mikään ihme. Kyllähän moni (tsin yleensä vähän nuorempana kuin teini-ikäinen) esim. kuvittelee olevansa adoptioitu, tai teini-iässä hakeutuu eri yhteiskuntaluokan pariin kuin mistä on kotoisin (slumming with the bensalenkkaris), kuuntelee musiikkia jota vanhemmat eivät hyväksy, seurustelvat "pahojen poikien" kanssa tms. Minkälaiset kotiolot hänellä on, js kotona on korostettu suomalaisten ylivoimaisuutta, niin voi olla kyse kapinastakin. Hiukan yksinkertaiselta ja naivilta tosin vaikuttaa jos sinulle suoranaisesti valehtelee ja muuttaa kertomustaan (kuten tuo venäjä/amerikka-vaihto)
Kaverisi on tyypillinen tumblrina.
Patologiselta valehtelijalta tuo kuulostaa. Lisäksi mielestäni on rasistista stereotyypitellä "mustien pelaavan korista, olevan hyviä tanssimaan ja tykkäävän kanasta", voisit huomauttaa tästä ystävällesi. Tuollainen yleistys yksinkertaistaa koko ryhmän muottiin, johon läheskään kaikki eivät sovi.
Kaverisi käytös ei ole myöskään feminististä; feminististä on tunnistaa sorron muodot ja omat etuoikeudet, ja tämä tyyppi ei näytä siihen kykenevän.
Miltä sinä näytät, ap? Mustaa, aasialaista ja slaavia.
Mahdat olla kaunis tyttö.
Vierailija kirjoitti:
Miltä sinä näytät, ap? Mustaa, aasialaista ja slaavia.
Mahdat olla kaunis tyttö.
Öö,EI tuolla sekoituksella
Oletko sanonut kaverillesi suoraan, että lopettaisi jo valehtelun, kun sokeakin näkee hänen olevan maailman valkoisin ihminen? Tai jos käyt kylässä kaverillasi, niin voisit pyytää hänen vanhempiaan kertomaan sukujuuristaan.
Haluan vain huomauttaa, että kyllä valkoinenkin voi kokea rasismia. Itse olen kokenut sitä romanien taholta, sekä sukulaiseni on kokenut sitä asuessaan Afrikassa. Kaikki rodut harrastavat sitä jossain kohtaa.
Olen itsekin kohdannut rasismia ja kerran jopa päälleni on käyty taustani vuoksi (ei edes itseasiassa taustani, vaan tämä tyyppi luuli että olen muslimi ulkonäköni takia, vaikken edes ole). Lisäksi, tämä tyttö siis menee ihan täysin suomalaisesta, kuten hänen koko perheensäkin, eli miksi hänelle oltaisiin oltu rasistisia ja miten koko "kotimaa" ja tietoisuus "omasta kulttuurista" olisi voinut mennä sekaisin?
Ap