Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini avautuu: Kaverini haluaa esittää olevansa "person of color"?

Vierailija
04.09.2016 |

Varoitin jo otsikossa olevani teini, että ei tarvitse tulla käskemään takaisin Demiin yms. sillä minun keskusteluani ei ole pakko avata.

Mutta niin, se "ongelmani" on siis se, että yksi kavereistani esittää olevansa jonkinlainen "person of color" (en tiedä suomalaista sanaa tuolle, mutta lyhennän sen nyt PoC). Tuo on jatkunut siitä asti kun tutustuimme ensimmäisen kerran. Itselläni on siis sekä mustat että aasialaiset sukujuuret (lisäksi myös venäläistä, tämäkin liittyy tähän hieman), ja sen takia varsinkin tämä ärsyttää minua paljon.

Miten tämä siis ilmenee? No siten, että hän esim. selittää omaavansa PoC-sukujuuria ihan lähisuvussa (tytöllä on tosi vaalea iho ja siniset silmät sekä ruskeat hiukset, hänen vanhempansakin ovat vaaleita ja mm. sisarus on punapää), selittää miten joutuu kokemaan rasismia koulussa tumman ihonvärin takia (hänen ihonsa ei ole tummaa nähnytkään ja toinen kaverinikin sanoi tämän tytön olevan sairaan kalpea), kertoo miten kaikki mustien stereotyypit pätevät häneen (esim. se että hän pelaa koripalloa ja tykkää kanasta...), ja että kuulemma kaikki sanovat hänelle että hän kuulostaa afroamerikkalaiselta (EI KUULOSTA). Lisäksi hän selittää olevansa kunnon ghettogirl, vaikka on kasvanut maatilalla pienessä maalaiskylässä.

Kerran kysyin häneltä, tietääkö hän yhtä kansaa (siis sitä, mistä minulla on sukua), ja hän vastasi että joo, tietää paljon asioita siitä kun hän on lukenut siitä tosi paljon. Pyysin sanomaan jonkun asian siitä, ja sekin meni ihan päin puuta.

Sitten tämä tyttö myös itse valittaa, miten valkoisissa perheissä kasvatetaan lapset täysin ilman kuria (hän on itsekin suomalaisesta perheestä), ja hän valittaa miten suomalaiset ovat tyhmiä ja ällöttäviä rumia rasisteja. Ja kuulemma hän haluaa tulevaisuudessa ehdottomasti mustan miehen, sillä hän ei kuulemma halua mitään valkoista katkarapua.

Kerran kysyin häneltä mistä maasta hänen ulkomaalaistaustansa tulee, ja hän vastasi että Venäjältä (tiesi minun valkoisen osan suvusta tulevan sieltä). Vaikka hän oli aiemmin sanonut olevansa osittain musta. Huomautin hänelle tästä, ja sitten hän vaihtoi sen maan Amerikaksi.

Venäjän lisäksi on yksi toinenkin kansallisuus, mistä hän väittää hänellä olevan sukua (ja tästäkin on siis itselläni, alkoi väittää noin vasta kun minä kerroin omasta taustastani), kuulemma niinkin lähellä kuin 1/4. Pyysin kertomaan hieman tästäkin kansallisuudesta, MUTTA HÄN EI TIENNYT YHTÄÄN MITÄÄN. Vaikka heidän kotonaan muka eletään näiden tapojen mukaan.

En tajua, miksi hän tekee näin. Minusta tuo on loukkaavaa sekä suomalaisia että meitä oikeita PoC-ihmisiä kohtaan.

Haluaisin vain tietää, mikä motiivi tällä on.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo eiköhän tuo ole normaalia huomonhakuisuutta, miten muu kaveripiiri tai koulu, onko niissä paljon muita joilla olisi aidosti etnisen taustan omaavia? EIköhän se siitä kasavaessaan tokene, tai sitten ei, gooleta Rachel Dolezal.

Vierailija
22/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukapa ei nykySuomessa tahtoisi olla musta tai joku kvasietno kun tietää millaiset edut siitä lämähtää. Voi nillittää jokapaikassa räzismiä ja saada ilmaisia fillareita yms etuja.

Ärsyttää kun hänellä ei ole oikeaa kokemusta Suomessa ulkomaalaistaustaisena olemisessa. Itse en ainakaan todellakaan saa etuja, enemmänkin päinvastoin täällä pikkukaupungissa.

Ap

Sä et yritä tarpeeksi ponnekkaasti. Mene Valtterin äidin oppiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa että molemmat hengaatte hieman liikaa tumblrissa. Ottakaa vähän etäisyyttä nettiin.

Vierailija
24/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo eiköhän tuo ole normaalia huomonhakuisuutta, miten muu kaveripiiri tai koulu, onko niissä paljon muita joilla olisi aidosti etnisen taustan omaavia? EIköhän se siitä kasavaessaan tokene, tai sitten ei, gooleta Rachel Dolezal.

Joo, tiedän tuon Rachel Dolezal -jutun kun luin siitä joskus etsiessäni tietoa transrotuisuudesta (joka on oikeasti suurinta paskaa ikinä).

Minun kaveripiirissäni joka ulottuu lähikaupunkiin (paljon suurempi paikka ja enemmän ihmisiä yms.) on paljon eri kansallisuuksia, mutta hänen kavereitaan tuntuvat olevan vain tämän meidän kaupunkimme ulkomaalaistaustaiset. Suomalaisetkin haluaisivat hengata hänen kanssaan, mutta hän itse menee aina muiden ulkomaalaistaustaisten seuraan ja on sanonut minulle suoraan haluavansa vain ulkomaalaisia kavereita.

Ap

Vierailija
25/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa rasismilta. Itse yritän olla tekemättä eroa ihmisten välille, oli musta valkoinen keltainen punainen tai vaikka venäläinen. PoC? WTF?

Vierailija
26/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epärehellisten ihmisten kanssa ei kannata olla kavereita. Jos pystyy päin naamaa silmät kirkkaina puhumaan ihan täyttä paskaa, ei sellaisella ihmisellä oikeasti ole mitään arvoa.

Vierailija
27/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä hieman, että mitähän se tyyppi kuvittelee saavuttavansa tollasella käytöksellä? Tai siis, jos se nyt on suomalaisesta perheestä ja kalpea suomalainen, niin miten tämä kuvittelee kenenkään ottavan häntä tosissaan? Joku voisi sanoa, että uskoo itsekin omiin satuihinsa, mutta luulisi viimeistään peiliin katsottaessa tajuavan, että kalpea suomalaislikkahan siellä vaan näkyy...

Aika hupsu ihminen.

Vierailija
28/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa rasismilta. Itse yritän olla tekemättä eroa ihmisten välille, oli musta valkoinen keltainen punainen tai vaikka venäläinen. PoC? WTF?

PoC on esim. USA:ssa ihan yleisesti käytetty termi. Ja kun "rotu" liittyy ihan yleisesti tähän aiheeseen, koska kaverini väittää olevansa jotain mitä ei ole.

Ap

Vierailija
29/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä asuva POC valitaan työpaikkaan positiivisen syrjinnän vuoksi jos on kaksi samantasoista hakijaa. Yhdysvalloissa intialainen nuori väitti olevansa musta hakiessaan lääkikseen ja sai opiskelupaikan positiivisen syrjinnän vuoksi koska mustille oli varattu tietty osuus paikoista.

Vierailija
30/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä asuva POC valitaan työpaikkaan positiivisen syrjinnän vuoksi jos on kaksi samantasoista hakijaa. Yhdysvalloissa intialainen nuori väitti olevansa musta hakiessaan lääkikseen ja sai opiskelupaikan positiivisen syrjinnän vuoksi koska mustille oli varattu tietty osuus paikoista.

Itselläni ei ainakaan ole mitään PoC-etuoikeuksia. Ilmeisesti ne ovat sitten menneet kaikille muille värillisille kuin minulle ja perheelleni.

Ap

Vierailija
31/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs, AP, tiedät kaverisi kantakirjat? Harvalla ihmisellä on niin perusteellisesti kartoitetut sukutaustat, etteikö sieltä voisi löytyä yllätyksiä ihmiselle itselleenkin. Itse olen sinisilmäinen blondi, mutta koska isoisäni oli puoliromani, täten minä olen intersektionalistisen teorian mukaan person of color. Minulla on oikeus retostella millä tahansa romanikulttuurin elementille miten loukkaavasti ja approprioivasti tahansa, koska olen rodullistettu. Muut ulkoisesti täysin samannäköiset ihmiset joutuvat kärvistelemään puheoikeudettomina allyina, mutta minä elän rodullistettun ihmisen elämää. Valkoiset rasistit kyynelehtivät mädännäisyydessään, kun minä yritän treenata mustalaisten bel canto -vaikutteista laulua. Nauran paskaisesti päälle rodullistetun ihmisen hybriksessäni. Puolisoni voi harjoittaa tätä samaa saamelaisena rotuihmisenä.

Vierailija
32/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäs, AP, tiedät kaverisi kantakirjat? Harvalla ihmisellä on niin perusteellisesti kartoitetut sukutaustat, etteikö sieltä voisi löytyä yllätyksiä ihmiselle itselleenkin. Itse olen sinisilmäinen blondi, mutta koska isoisäni oli puoliromani, täten minä olen intersektionalistisen teorian mukaan person of color. Minulla on oikeus retostella millä tahansa romanikulttuurin elementille miten loukkaavasti ja approprioivasti tahansa, koska olen rodullistettu. Muut ulkoisesti täysin samannäköiset ihmiset joutuvat kärvistelemään puheoikeudettomina allyina, mutta minä elän rodullistettun ihmisen elämää. Valkoiset rasistit kyynelehtivät mädännäisyydessään, kun minä yritän treenata mustalaisten bel canto -vaikutteista laulua. Nauran paskaisesti päälle rodullistetun ihmisen hybriksessäni. Puolisoni voi harjoittaa tätä samaa saamelaisena rotuihmisenä.

No mutta miksi hän mm. vaihtoi maata kesken kaiken (se USA/Venäjä -juttu), väittää elävänsä kotonaan tietyn kulttuurin mukaan, vaikkei tiedä kyseisesti kulttuurista yhtään mitään ja sanoo olevansa ghettogirl ja kuulostavansa afroamerikkalaiselta?

Ap

Vierailija
33/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin teineille on hirveän tärkeää saada olla erikoinen ja erottua jollain tavalla joukosta. Se on osa sitä identiteetin hakemista ja kaverisi on keksinyt tämän tavan. Noloa kyllä, mutta eiköhän se mene ajan kanssa ohi.

N22

Vierailija
34/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomionkipeä

Vierailija
35/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella omituiselta jos on totta. Suosittelisin tutustumaan käsitteeseen nimeltä cultural appropriation ja sitten vaikka vinkkaamaan kaverillesi aiheesta. Tuo ei nimittäin ole ok. 

Niin, ja tuolla käytöksellä ei ole mitään tekemistä feminismin kanssa. Päinvastoin, feminismi tuomitsee tuollaisen toisten kansojen hyväksikäyttämisen oman egonsa kasvattamiseen. 

Vierailija
36/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on cool olla tumma ja meitä maidonvalkeita haukutaan häpeämättä. Itse olen ainakin ylpeä ihonväristäni.

Vierailija
37/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta miksi hän mm. vaihtoi maata kesken kaiken (se USA/Venäjä -juttu), väittää elävänsä kotonaan tietyn kulttuurin mukaan, vaikkei tiedä kyseisesti kulttuurista yhtään mitään ja sanoo olevansa ghettogirl ja kuulostavansa afroamerikkalaiselta?

Rodullistetut ovat usein kohdanneet elämässään niin paljon ennakkoluuloja, systemaattista syrjintää ja väkivaltaa, että on absurdia ja rasistista lähteä vaatimaan virheettömiä ja koherentteja narratiivia yksittäisiltä ihmisiltä. Monet voivat jännittää omista taustoista avautumista, minkä seurauksena selonteot eivät välttämättä kuulosta uskottavilta. On ylipäätään ableistista vaatia rasismin uhrilta seikkaperäisiä ja uskottavia lausuntoja. Jos ihminen kärsii posttraumaattisesta tressireaktiosta ja aktuutista amnesiasta rasististen hyökkäysten seurauksena, niin millainen on se ihminen, joka lähtee tällaista sorrettua yksilöä vahingoittamaan lisää inkvisitoristen kuulusteluotteiden myötä? Miksi sorretun rasismin uhrin pitäisi pystyä esintymään muiden silmissä "hyvänä" sorrettuna?

Vierailija
38/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomionhakuinen patologinen valehtelija.

Itsekin olen ajatellut hänen olevan huomionhakuinen, mutta miksi hänen pitää tehdä sitä näin loukkaavalla tavalla? Jos itse alkaisin joku päivä esittää olevani valkoinen, niin kaikki nauraisivat minulle päin naamaa.

Ap

Voi Ap, huomaan sinun olevan vielä kovin nuori. Tässä maailmassa on erilaisia ihmiskohtaloita ja miljoonia tarinoita. Ymmärräthän, että kaverisi todennäköisesti ihailee ihmisiä, jotka omaavat juurensa ympäri maailmaa. Toivoo olevansa myös yksi heistä, ja siksi kertoo tarinoitaan.

En ymmärrä, miten se voi loukata sinua henkilökohtaisesti? Ärsyttääkö se jotenkin sinua, että itse et ole nyt keskipisteessä monikultuurin vuoksi? Olet selvästi asiasta ylpeä, mutta ole silti ystävällesi armollinen.

Tuskin hän tarkoittaa kenellekkään mitään pahaa, on vain epävarma itsestään.

Vierailija
39/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomionhakuisuus ja erikoisuuden tavoittelu yhdistettynä huonoon itsetuntoon. Joillain teineillä se perheestä irti räpistely ja oman taustan parjaaminen ilmenee tuollaisina myötähäpeää herättävinä ylilyönteinä. Joko kaverisi on hankkinut tumblrsjw-tyylisen hiusvärin ja kasvolävistykset?

Vierailija
40/85 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän sinua ole samalla tavalla rodullistettu, kun kerran menet valkoisesta. Kukaan ei ole liittämässä suhun minkäänlaisia stereotypioita nähdessään sut kadulla. Amerikkalaisessa kontekstissa näistä ihonvärijutuista ja siitä kellä on oikeus kutsua itseään mustaksi tai puhua rodullistettujen puolesta on paljon keskustelua kun ihonvärien kirjo on niin laaja. Mutta jos nyt sattumalta löytäisin sukupuustani parin-kolmen sukupolven takaa vaikka tipan saamelaisverta, niin se ei todellakaan antaisi minulle oikeutta pukea ylleni saamelaispukua tai muuten mennä ja retostella sen kulttuurin kustannuksella. Kulttuurisesti se olisi yhä aivan yhtä kaukana minusta: tietoni saamelaisuudesta ovat aivan yhtä vähäiset kuin valtaosalla väestöä enkä mitenkään voisi kutsua itseäni saamelaiseksi.