Tytär ei halua tanssia vanhoja...
Lukion tokaluokkalainen tyttö, on ihan sosiaalinen ja kavereita on, ilmoitti tänään ettei aio tanssia vanhoja, koska ei ole kiinnostunut sellaisesta. Tavallaan ymmärrän, mutta toisaalta taas harmi, kun olen itse vähän odottanut niitä ja samaten sukulaisetkin kyselleet. On meidän ainoa tytär. Pitäisikö vielä suostutella ja keskustella vai antaa vain olla ja tytön pitää päänsä?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Kysy, aikooko mennä yliopistoon. Jos aikoo, niin kerro että yliopiston järjestöjen juhlissa tanssitaan myös niitä tansseja. Siksi ne kannattaa opetella, jos ei halua jäädä ulkopuoliseksi.
Oletko tosissasi? Täällä yksi maisteri, joka ei ottanut ensimmäistäkään tanssiaskelta yliopistoaikoina. Tätä kirjoittaessa on tuo lainaus saanut 146 alapeukkua, joten siitä voi päätellä jotain.
Kysy tyttäreltäsi syytä. Jos siihen on joku järkevä syy, niin sitten asia on sillä selvä. Vain siinä tapauksessa kannattaa rohkaista, jos syy on jotain hyvin epämääräistä " mutta kun ..." tai on ujo.
Vierailija kirjoitti:
Kysy, aikooko mennä yliopistoon. Jos aikoo, niin kerro että yliopiston järjestöjen juhlissa tanssitaan myös niitä tansseja. Siksi ne kannattaa opetella, jos ei halua jäädä ulkopuoliseksi.
En tanssinut enkä jäänyt, älä puhu roskaa.
Koska kotona oli aina valitus siitä että rahaa ei ole mihinkään, tein omat ratkaisuni. Kuljin tanssiharkat, kysyin lähtisikö yksi tuttu poika tanssimaa kanssani. Ei lähtenyt. Joten päätin jättää tanssit tanssimatta ja keskityin mokutuspäivään. Kun muut pukeutuivat parhaimpiin, me mokuttajat pukeuduimme maksullisiksi naisiksi. Äiti sen jälkeen itki että olisi ollut niin hienoa kun olisin tanssinut (kiva jälkikäteen kuulla että mekkoon olisi rahat etsitty) En tiedä olisiko se nyt niin hienoa ollut viettää sitä päivää juhlamekossa, kun me pidimme hauskaa muulla tavalla :) No, sen ainakin sanon että jos omat lapset lukioon menee niin lupaan heille hienot vaatteet heti ekalla luokalla jo, enkä voivottele että kun ei ole rahaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen opiskellut yliopistossa ja käynyt myös juhlissa, mutta en kyllä kertaakaan joutunut tilanteeseen, jossa olisi pitänyt osata vanhojentansseja. Tavallista paritanssia kyllä.
No en joutunut tanssimaan paritanssiakaan. Itse asiassa en ole koskaan elämässäni kaivannut tanssitaitoja. Ikää 50 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
No en joutunut tanssimaan paritanssiakaan. Itse asiassa en ole koskaan elämässäni kaivannut tanssitaitoja. Ikää 50 vuotta.
Tämä kertookin kaiken tarpeellisen. Ei niitä tansseja kultaisella 70-luvulla villapaitaradikaalien aikaan ollut kuin muutamassa vanhoillisimmassa osakunnassa. Nyt on kulttuuri muuttunut. Esimerkiksi omassa ainejärjestössä alkoivat 2003.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kertookin kaiken tarpeellisen. Ei niitä tansseja kultaisella 70-luvulla villapaitaradikaalien aikaan ollut kuin muutamassa vanhoillisimmassa osakunnassa. Nyt on kulttuuri muuttunut. Esimerkiksi omassa ainejärjestössä alkoivat 2003.
Et ainakaan matematiikkaa ole opiskelemassa. Olin yliopistossa vuosituhannen vaihteessa. 70-luvulla olin lapsi.
En tanssinut, ei harmita :) t. 25 v. Jos lähtisin jossittelemaan ja harmittelemaan, minun pitäisi lähteä liikkeelle melko kaukaa menneisyydestäni. Siinä silloisessa tilanteessa minun oli vaan valitettavasti todettava, että minulla ei olisi ollut lainkaan hauskaa siellä wanhojen tansseissa. En tuntenut minkäänlaista yhteisöllisyyttä muita opiskelijoita kohtaan, enkä ole koskaan erityisemmin pitänyt tansseista. Hienon mekon olisin kyllä halunnut.
Sivistymättömyydestäsi en ole vastuussa. Saksalaisten akateemisten korporaatioiden kommersseihin kuuluvat tyypillisesti tanssiaiset. Samoin baltialaisten. Uppsalassa yliopistovuoden suurin juhla on vårbal, jonka muodollisuus riippuu osakunnista. Suomeen perinteet ovat tulleet Ruotsin ja Baltian kautta.
Erityisesti tanssiaiset kuuluvat itävaltalaiseen kulttuuriin. Wienin tanssiaiskauden tanssiaiset ovat niin kuuluisia, että niihin myydään pääsylippuja ja tehdään turistimatkoja ympäri maailmaa.
http://www.austria.info/uk/things-to-do/cities-and-culture/vienna-glori…