Vegaani ruokavieraaksi, millä asenteella olet?
Eli laitatko huolella vegaanista, jätätkö vain lihan pois, huomioitko mitenkään? Entä onko merkitystä, kuinka vegaanius on tuotu esiin, onko vieras näitä vaativia tyyppejä vai onko ruokavalio tullut esiin sivulauseessa.
Näitä mietin, koska lähipiirissä vegaani, joka saa aika monenlaista kommenttia ja kohtelua kylässä. Itse tykkään ilahduttaa vieraita ja teen aina täysin vegaanisen aterian. Alussa mokailin, lipsahti jotain maitotuotetta esim.pestossa, mutta onneksi tämä on rennon suunnan vegaani eikä pahoita ainakaan ääneen mieltään. Syö tai jättää syömättä ilman kommervenkkejä.
Kommentit (97)
En kyllä ikinä kutsu ketään syömään muttamutta. Joskus harvoin kun joku tulee esim. yöksi ja suunnitelma on syödä ruoka luonani niin teemme sen yhdessa, yhtälailla vegaanikin saisi siis olla mukana ruokansa tekemisessä ja ohjeistaa minua kun minulla ei vegeruuasta ole kokemusta
Pitäisi kyllä kovasti haastatella ensin tätä vegaania, ennenkuin uskaltaa mitään pöperöä mennä sokeana tekemään. Minulla kun ei oo mitään hajua vegaanieista. Kerran vain yhden livenä nähnyt ja ainoa mitä hänestä opin oli se, että hän arasteli asiaa sekasyöjien kesken. Ilmiesesti oli saanut kakkaa päälleen ja niin ne muut vähän häntä kohtelikin. Pitäisi kyllä ensin myös reenata ahkerasti ennenkuin kehtaa edes pöydälle mitään vierasta ruokaa kellekkään antaa. Vielä se, jos pitäisi tehdä ruoka mikä sopii sekasyöjille, että vegaaneille olisi ehkä ensialkuun hyvin haastavaa. Pitäisi olla kyllä hyvää pataa tän vegaanin kanssa, että voisi niitä vegaaniruokia oppia kokkaileen ja rupeaisin tarjoileen. Muussa tapauksessa saisi tyytyä kahviin ja nisuihin/leipiin niinkuin muutkin vieraat.
Vierailija kirjoitti:
Lihaanitko ei sitten pidä meteliä ruokavaliostaan? Haukutaan veganeeja (+ kaikki muut ruokavaliot ja -rajoitteet) ja suolletaan paskaa faktoina ympäri nettiä. Monikaan ei kuitenkaan tosielämässä saa suutaan auki vaan ollaan ihan hissun kissun vaan.
Sieltähän se vegaanin todellinen luonne alkaa taas nousemaan esiin, kun vähän pintaa rapsuttelee ;)
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Aivan ihmeellinen ketju. Mulla on tällainen käsitys:
- ruokakylään kutusutaan tuttuja ihmisiä, ystäviä
- ystävien ruokavaliot, olivat sitten rajotteita tai (usein eettisiä) valintoja, ovat tiedossa
- tarkoitus on viettää hauska ilta ystävien kanssa, olivat he sitten karppaajia, marsilaisia tai vegaaneja
- jos ei tykkää tai osaa laittaa ruokaa, ei kutsu ystäviä ruokakylään
- kenenkään ystävän johtava ominaisuus ei ole ruoka, jota hän syö, eihän? Se on vain jostakin syystä seuraava valinta, niin kuin meidän kaikkien ruokavalio on
Veganismiin ja kasvissyöntiin liittyvien ketjujen perusteella luulisi, että nuo ruokavaliot ovat Suomessa todella yleisiä. Niin paljon niistä on mielipiteitä. Aggressiivisuus pistää silmään, varsinkin kun sitä harvoin taustoitetaan millään. Saako kasvisruokaa syövä ihminen sekasyöjän tuntemaan syyllisyyttä? Miksi ihmeessä?
Mutta siis: vain poikkeustapauksissa ihminen kutsuu kotiinsa syömään kadulta revityn ventovieraan, joka pöytään istuessa paljastuu vegaaniksi. Mikä on ongelma?
62
Niin, vegaaniketjut ovat aina erittäin aggressiivisia. Kiitos vegaanien.
Laitan huolella. Aivan kuten allergisillekin laitan heille sopivaa maukasta ruokaa enkä hutaise vain jotain sinnepäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vegaaniliiton propagandaahan se tämäkin aloitus siis oli. Kuten jo aikaisemmin arvasinkin.
Joo, koska vegaaniliiton salainen missio on käännyttää juuri SINUT vegaaniksi. Heillä saattaa olla kätkettyjä mikkejä kiinnitettynä kotisi huonekaluihin, ja he lähettävät aktiivisesti lumevieraita kotiisi vaatimaan vegaanista ruokaa. :)
Onhan toi teidän vegaanijeesutelunne läpinäkyvämpää kuin tuorekelmu. Tai liivatelehti.
Hei, oletko sinä se Jenni-hullu? Retoriikkasi on hyvin samanlaista ja jankkaat ihan samalla tavalla, yhtä sekopäisellä tyylillä. Ja ihan yhtä vainoharhaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
- ystävien ruokavaliot, olivat sitten rajotteita tai (usein eettisiä) valintoja, ovat tiedossa
- tarkoitus on viettää hauska ilta ystävien kanssa, olivat he sitten karppaajia, marsilaisia tai vegaaneja
- kenenkään ystävän johtava ominaisuus ei ole ruoka, jota hän syö, eihän? Se on vain jostakin syystä seuraava valinta, niin kuin meidän kaikkien ruokavalio on
Veganismiin ja kasvissyöntiin liittyvien ketjujen perusteella luulisi, että nuo ruokavaliot ovat Suomessa todella yleisiä. Niin paljon niistä on mielipiteitä. Aggressiivisuus pistää silmään, varsinkin kun sitä harvoin taustoitetaan millään. Saako kasvisruokaa syövä ihminen sekasyöjän tuntemaan syyllisyyttä? Miksi ihmeessä?
Mutta siis: vain poikkeustapauksissa ihminen kutsuu kotiinsa syömään kadulta revityn ventovieraan, joka pöytään istuessa paljastuu vegaaniksi. Mikä on ongelma?
62
Niin, vegaaniketjut ovat aina erittäin aggressiivisia. Kiitos vegaanien.
😂 Täällä palstalla pyörii todella monta avohoidon potilasta! Huh huh mitä sekoilua...
Vierailija kirjoitti:
Lihaanitko ei sitten pidä meteliä ruokavaliostaan? Haukutaan veganeeja (+ kaikki muut ruokavaliot ja -rajoitteet) ja suolletaan paskaa faktoina ympäri nettiä. Monikaan ei kuitenkaan tosielämässä saa suutaan auki vaan ollaan ihan hissun kissun vaan.
Mun tutuista eniten meteliä vegaaneista ha veganismista pitää vannoutuneet lihansyöjät, joka viikko tulee etenkin facebookissa jotain väsynyttä vegaani/pekoni-"läppää", teini-iän ylittäneet vegaanit taas ei pidä asiasta meteliä mutta laittavat omille fb-sivuilleen satunnaisesti (=pari kertaa vuodessa) jotain linkkejä. Ilmeisesti tämä on sitten sitä paasausta, tuputusta ja propagandaa, mutta on ok hehkuttaa grillausta ja lihansyönnin ihanuutta joka viikko? Samoin olen nähnyt kuinka jotkut oikein kunnolla alkavat pilkkaamaan ja haukkumaan vegaania jos tämä on kysyttäessä kertonut ruokavalionsa (kerran näin tällaisen työpaikan lounaspöydässä kun joku kysyi mitä vegaanilla oli eväänä ja ihmetteli kun siinä ei ollut mitään lihaa tai maitotuotteita), ja sen jälkeen asia nousikin jatkuvasti esille - muutaman sekasyöjän toimesta ja aina pilkkaavaan sävyyn, vegaani ei koskaan mitään paasausta harrastanut. Ilmeisesti jo pelkkä vegaanin olemassaolo on joidenkin mielestä provosoivaa käännytystä.
T. sekasyöjä jota vegaaniviha ihmetyttää
Nämä ihmiset, jotka syyttävät vegaaneja ties millaisista illuminati ja foliohattu-salaliitoista, ovat suht. hupaisaa sakkia. Ensin taotaan nyrkkiä pöytään ja luetellaan tuhat ja yksi tapaa, joilla voi "saarnaavaa vegaania" näpäyttää ja lopuksi grillata vartaassa muun lihan joukossa, ja sitten syödään vielä tupla-annokset lihaa ihan vain siksi, että se vartaassa killuva vegaani olisi vieläkin vihaisempi.
Todellisuudessa nämä ihmiset eivät kuitenkaan tunne ainoatakaan vegaania henkilökohtaisesti, eivät ole kertaakaan elämässään joutuneet tarjoamaan niin minkäänmoista vegaaniruokaa, ja joiden tietämys veganismista perustuu johonkin internetissä kiertämään meemiin. :-)
Laittakaa vegaanivierailla vegaaniruokia. Lihaa voi olla erillisessä kulhossa, mistä sitä lisätään.
Täällä esim hyviä keittokirjoja: http://vegaani.org/vegaanituotteet/parhaat-vegaani-reseptikirjat/
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa vegaanivierailla vegaaniruokia. Lihaa voi olla erillisessä kulhossa, mistä sitä lisätään.
Täällä esim hyviä keittokirjoja: http://vegaani.org/vegaanituotteet/parhaat-vegaani-reseptikirjat/
Miksi laittaisin? Ei vegaani mullekaan laita, sitä ruokaa mitä minä syön, jos meen sille kylään.
Itse olen sekasyöjä, mutta en kuole vaikka söisin vegaaniruokaa silloin tällöin. Tekisin siis vegaaniruokaa ja hänellä vieraillessani odotan saavani vegaaniruokaa.
Mä haluan olla hyvä emäntä vieraille, joten otan kaikkien ruokavaliot huomioon. Hyviä reseptejä on netti pullollaan.
Esim. tein viimeksi valkosipuliperunat kaurakermaan (käy kaikille) ja muille kreikkalaiset lihapyörykät ja vegaanille falafel-pyörykät. Falafelit olivat niin hyviä että kaikki söivät lopulta myös niitä. Salaatti oli helppo koota niin että se kävi kaikille. Jälkkäriksi tein Oreo-raakakakkua ja siitäkään kukaan ei olisi edes tajunnut että on vegaaniliiton sivuilta otettu resepti.
Jos ei yhtään osaa laittaa ruokaa eikä halua emännöidä kutsuja, ei tietysti kannata kutsua ketään kotiinsa syömään.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluan olla hyvä emäntä vieraille, joten otan kaikkien ruokavaliot huomioon. Hyviä reseptejä on netti pullollaan.
Esim. tein viimeksi valkosipuliperunat kaurakermaan (käy kaikille) ja muille kreikkalaiset lihapyörykät ja vegaanille falafel-pyörykät. Falafelit olivat niin hyviä että kaikki söivät lopulta myös niitä. Salaatti oli helppo koota niin että se kävi kaikille. Jälkkäriksi tein Oreo-raakakakkua ja siitäkään kukaan ei olisi edes tajunnut että on vegaaniliiton sivuilta otettu resepti.
Jos ei yhtään osaa laittaa ruokaa eikä halua emännöidä kutsuja, ei tietysti kannata kutsua ketään kotiinsa syömään.
Olet tietysti aivan oikeassa, mutta miksi vegaanien ei tarvitse olla "hyviä emäntiä"? Mitä muuten on kaurakerma?
Oma perheeni on lihansyöjiä, voisi sanoa. Silti teen välillä enemmän tai vähemmän vegaanistakin ruokaa, miksen sitten vieraalle tekisi. En nyt välttämättä mitään kauhean erikoisia kun en ole mikään kokki. Minusta on ihan kivaa opetella vaikka tekemään pavuista pihvejä ja pyöryköitä, kuten vaikkapa viime viikolla tein, ihan omalle porukalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi laittaisin? Ei vegaani mullekaan laita, sitä ruokaa mitä minä syön, jos meen sille kylään.
Etkö syö mitään muuta kuin eläinperäisiä tuotteita? Joka päivä, jokaisella aterialla?
Minä ole ihan tavallinen sekasyöjä, mutta laitan kyllä myös kasvisruokaa vähintään kerran, pari viikossa. Ihan virallis-terveellinen suosituskin on rajoittaa lihan syöntiä, ei ole pelkästään joidenkin ituhippien keksintö tämä.
62