Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaani ruokavieraaksi, millä asenteella olet?

Vierailija
04.09.2016 |

Eli laitatko huolella vegaanista, jätätkö vain lihan pois, huomioitko mitenkään? Entä onko merkitystä, kuinka vegaanius on tuotu esiin, onko vieras näitä vaativia tyyppejä vai onko ruokavalio tullut esiin sivulauseessa.

Näitä mietin, koska lähipiirissä vegaani, joka saa aika monenlaista kommenttia ja kohtelua kylässä. Itse tykkään ilahduttaa vieraita ja teen aina täysin vegaanisen aterian. Alussa mokailin, lipsahti jotain maitotuotetta esim.pestossa, mutta onneksi tämä on rennon suunnan vegaani eikä pahoita ainakaan ääneen mieltään. Syö tai jättää syömättä ilman kommervenkkejä.

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa vaan. Eipä tuo juuri kamalasti lisäpäänvaivaa kasvissyöjälle tuottaisi: maidot ja kermat on tosi helppo korvata ruuanlaitossa kaura- ja soijapohajaisilla vastineilla. Eli tekisin vegaanista ruokaa vieraalleni.

Vierailija
22/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen sen verran hyvää ruokaa ruokavierailleni, että en näe mitään syytä alkaa tekemään kahta eri versiota ruoistani erikseen vegaanille, käyttämään useita tunteja vegaanin ruokaan erikseen ja ostamaan kalliita raaka-aineita erikseen vegaanin ruokaan. Vegaanin voin tavata kahvilassa tai ravintolassa, mutta ruokavieraakseni vegaania en kutsu.

Ensimmäinen vastaaja.

Miksi siihen pitäisi pistää tunteja? Vegaanikokkaaminen on ihan tavallista kokkaamista. Kerro ruokalista, niin kerron helpon tavan ottaa vegaani huomioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmittelen näitä ihmisiä jotka eivät suostu vegaaneja kutsumaan kylään tai muuten mollaavat. Jotkut meistä vegaaneista on terveyden takia vegaaneja. En tosin itse koskaan vaadi ketään kokkaamaan minua varten. Jos heillä ei ole vegaanisia ruokia tarjolla, niin ei minun tarvitse syödä. 

Vegaanin voi edelleenkin tavata muualla kuin kotonaan. Sinä olet siis sitä mieltä, että vegaani on pakko kutsua omaan kotiinsa? Nope.

En missään vaiheessa sanonut, että heidät on pakko kutsua, sanoin vaan että ihmettelen. Ovatko ihmiset täällä sitä mieltä, että jos on esim. maitoallergiaa, niin näitäkään ihmisiä ei kotiin kutsuta? 

En tiedä, onko täällä, mutta minua ei ainakaan moneen paikkaan kutsuta maitoallergian takia.

Vierailija
24/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, että nämä vegevihaajat eivät tunne ketään vegaania. Ei tuo muuten ole mahdollista.

Vierailija
25/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsun jonkun luokseni syömään, niin tottakai pyrin laittamaan maistuvaa ruokaa. Eli en yritä tyrkyttää vegaanille eläinkunnan tuotteita, karppaajalle leipää tai edes kaalia inhoavalle kaalilaatikkoa. On ihan sama onko syy jonkun ruoan välttelemiseen eettiset periaatteet, allergiat tai ihan vaan nirsoilu. Vieraat huomioidaan parhaan kyvyn ja mahdollisuuksien mukaan. Sellaista kutsutaan käytöstavoiksi ja se kuuluu ikäänkuin sivistyneeseen aikuisuuteen.

Vierailija
26/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju on puhdasta vegaanipropagandaa. Koomista ja niin läpinäkyvää. Animalian tytöt sopii keskenään propaganda-mainosaikansa palstalle?

Vierailija
27/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen sen verran hyvää ruokaa ruokavierailleni, että en näe mitään syytä alkaa tekemään kahta eri versiota ruoistani erikseen vegaanille, käyttämään useita tunteja vegaanin ruokaan erikseen ja ostamaan kalliita raaka-aineita erikseen vegaanin ruokaan. Vegaanin voin tavata kahvilassa tai ravintolassa, mutta ruokavieraakseni vegaania en kutsu.

Ensimmäinen vastaaja.

Yritän kysyä mahdollisimman neutraalisti enkä todellakaan yritä provosoida, mutta kun osaat ja mietit ruokaa, niin voisitko harkita tekeväsikin kaiken vegaanista, ei siis kahta ruokaa lainkaan. Vähän niin kuin haasteena?

Pohdin siis ihan vakavasti, koska olen siinä tilanteessa, että kotonani on ruoka-aikaan usein tärkeä ihminen, joka sattuu olemaan vegaani. Itse sekasyöjä, viisain mainita tämäkin! Ja aluksi vähän samansuuntaisella asenteella kuin sinä. Mutta siis, osasta näistä vegaaniruuista on tullut koko perheen herkkuja, emme siis ole joutuneet "tyytymään" mihinkään huonompaan. Yllättäviä suosikkeja mm.falafelit ja hummus. Tehdään usein ilman sitä vegaaniakin :-)

Vierailija
28/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketju on puhdasta vegaanipropagandaa. Koomista ja niin läpinäkyvää. Animalian tytöt sopii keskenään propaganda-mainosaikansa palstalle?

Täh? Miksi kukaan propagoisi ruokavaliota? Löysääpä vähän sitä foliohattua.

Vierailija
29/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen vastaaja.

Miksi siihen pitäisi pistää tunteja? Vegaanikokkaaminen on ihan tavallista kokkaamista. Kerro ruokalista, niin kerron helpon tavan ottaa vegaani huomioon.

Kun kutsun ruokavieraita, en kokkaa heille nakkikastiketta, vaan panostan ruokaani.

Siksi tapaan vegaanit muualla kuin kotonani. Kotonani on myös nahkasohvia :  )

Miksi koitat aivopestä ihmisiä?

Vierailija
30/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla noin vaikeaa joidenkin laittaa vegaanista ruokaa??:D On kuule jo kaikenmaailman vegaaniset ruokakermatki kaupoissa! Siitä vaan laittamaan.. :D Ihme keskiaikaista ajattelue, että tulee mautonta ruokaa kun laitetaan vegaanista.

Vierailija
31/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen vastaaja.

Ihan mielenkiinnolla kysyn, luulevatko kaikki että vegaanit käyttävät niitä kaikista kalliimpia raaka-aineita kaupasta? Aika moni syö linssejä ja papuja, mitkä on halvempia kuin pihvit. Yksi helpoin vegaaniruoka jonka tiedän ja joka maistuu myös lihansyöjille on linssikeitto ja on varmasti halvempaa kuin monet muut ruuat. 

Juu , ei kiitos. Miksi tuputat vegaanipropagandaasi minulle, joka ei vegaaneita kotiinsa pyydä syömään?

Mielenkiintoista, että kerroin panostavani tunteja erityisen hyvään ruokaan, ja sinun mielestäsi papusoppa ajaa saman asian?

Pyydän anteeksi tekstiäni, en todellakaan halua tuputtaa vegaanisuutta kenellekkään. Olen sitä mieltä, että jokainen saa syödä sillä tavalla kuin haluaa ja en näe siinä mitään pahaa, että jotkut syövät lihaa tai muita eläintuotteita. Ehkä itse olen ollut vain onnekas siinä suhteessa, etteivät omat ystäväni tai perheeni ole minua tällä tavalla hylänneet ja jättäneet kutsumatta, kun vegaaniksi aloin. Halusin antaa vain linssikeiton esimerkkinä sille, että vegaanille on myös helppo kokata eikä se paljoa maksa. Pahoitteluni jälleen jos pahoitin mielesi.

Vierailija
32/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Miksi kukaan propagoisi ruokavaliota? Löysääpä vähän sitä foliohattua.

Jaa, vegaanitko eivät tuputa ja julista vegaaniuttaan?

Vuoden vitsi.

Vierailija
33/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallinen keski-ikäinen perheenemäntä aloitti tämän. Sen verran liippaa läheltä, että kyllä, tämä ruokapöytäni vegaani on Animalian (ja Amnestyn) ihminen.

Vierailija
34/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon teillä yleensä käy ruokavieraita? Meillä vain pitkään viipyviä sukulaisia ja muuten vain lähinnä juhlissa ja tuparit oli ruokatuparit. Mutta harvon muita, joskus kyllä. Yleensä mennään ravintolaan. Se on helpointa, jokainen saa mitä haluaa. Jokainen yleensä tosin myös maksaa omansa. 

Vierailija
35/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen vastaaja.

Ihan mielenkiinnolla kysyn, luulevatko kaikki että vegaanit käyttävät niitä kaikista kalliimpia raaka-aineita kaupasta? Aika moni syö linssejä ja papuja, mitkä on halvempia kuin pihvit. Yksi helpoin vegaaniruoka jonka tiedän ja joka maistuu myös lihansyöjille on linssikeitto ja on varmasti halvempaa kuin monet muut ruuat. 

Juu , ei kiitos. Miksi tuputat vegaanipropagandaasi minulle, joka ei vegaaneita kotiinsa pyydä syömään?

Mielenkiintoista, että kerroin panostavani tunteja erityisen hyvään ruokaan, ja sinun mielestäsi papusoppa ajaa saman asian?

Pyydän anteeksi tekstiäni, en todellakaan halua tuputtaa vegaanisuutta kenellekkään. Olen sitä mieltä, että jokainen saa syödä sillä tavalla kuin haluaa ja en näe siinä mitään pahaa, että jotkut syövät lihaa tai muita eläintuotteita. Ehkä itse olen ollut vain onnekas siinä suhteessa, etteivät omat ystäväni tai perheeni ole minua tällä tavalla hylänneet ja jättäneet kutsumatta, kun vegaaniksi aloin. Halusin antaa vain linssikeiton esimerkkinä sille, että vegaanille on myös helppo kokata eikä se paljoa maksa. Pahoitteluni jälleen jos pahoitin mielesi.

Vegaanin voi edelleenkin tavata muualla kuin kotonaan. Ihanaa uhriutumista ja itsensä jalustalle sitä kautta nostamista  ; ) Kyllä te vegaanit propagandanne osaatte.

Vierailija
36/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen vastaaja.

Vegaanin voi edelleenkin tavata muualla kuin kotonaan. Ihanaa uhriutumista ja itsensä jalustalle sitä kautta nostamista  ; ) Kyllä te vegaanit propagandanne osaatte.

Tottakai voi, kukin tavallaan :) Joillekkin se sopii, toisille ei. Ei sitä kannata tehdä jotain, mistä ei itse nauti. 

Vierailija
37/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen vastaaja.

Kun kutsun ruokavieraita, en kokkaa heille nakkikastiketta, vaan panostan ruokaani.

Siksi tapaan vegaanit muualla kuin kotonani. Kotonani on myös nahkasohvia :  )

Miksi koitat aivopestä ihmisiä?

Minä ihan vain ihmettelen. Itse olen sekasyöjä, kaikki menee. Ystäväpiirissä vegaaneja, gluteenittomia, laktoosi-intolerantikkoja, kala-allergikko, pähkinäallergikko (tosi paha) ja muuten vain nirsoja (ei sipulia, äyriäisiä, voimakkaita juustoja, oliiveja, paprikaa). Olen onnistunut ruokkimaan kaikki. Hyvin. Ihmettelen siis asennettasi. Ihan kuin luulisit olevasi parempi kuin muut. Mutta ihan sama. Ei mulla muuta.

Vierailija
38/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai vegaani aterian ruoka-ainekset kalliita?! Paljos se liha ja kala sitten maksaa ?:D Ja vegaanille se on purkki papuja ja maksaa alle euron. Tää on just tätä kun ei oikeesti tiedetä asiasta yhtään mitään, eikä viitsitä edes ottaa selvää ja tehdään jo valmiiksi omassa päässä niin kieleteinen kuva asiasta, että vihataan ilman syytä.

Vierailija
39/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen vastaaja.

Yritän kysyä mahdollisimman neutraalisti enkä todellakaan yritä provosoida, mutta kun osaat ja mietit ruokaa, niin voisitko harkita tekeväsikin kaiken vegaanista, ei siis kahta ruokaa lainkaan. Vähän niin kuin haasteena?

Pohdin siis ihan vakavasti, koska olen siinä tilanteessa, että kotonani on ruoka-aikaan usein tärkeä ihminen, joka sattuu olemaan vegaani. Itse sekasyöjä, viisain mainita tämäkin! Ja aluksi vähän samansuuntaisella asenteella kuin sinä. Mutta siis, osasta näistä vegaaniruuista on tullut koko perheen herkkuja, emme siis ole joutuneet "tyytymään" mihinkään huonompaan. Yllättäviä suosikkeja mm.falafelit ja hummus. Tehdään usein ilman sitä vegaaniakin :-)

Tuputuksesi ei kohdallani oikein toimi. Teen jopa itse falafeleja ja kasvisruokaa, mutta en näe niitä juhlaruokana. Ehkä se teidän hippikommuuneissanne sitä on.

Kerrotko miten pidän rapujuhlat vegaanisina? Tai kuinka korvaan peuranlihan lantulla? Tai kuhan porkkanalla?

Vierailija
40/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai vegaani aterian ruoka-ainekset kalliita?! Paljos se liha ja kala sitten maksaa ?:D Ja vegaanille se on purkki papuja ja maksaa alle euron. Tää on just tätä kun ei oikeesti tiedetä asiasta yhtään mitään, eikä viitsitä edes ottaa selvää ja tehdään jo valmiiksi omassa päässä niin kieleteinen kuva asiasta, että vihataan ilman syytä.

Eli vegaanille voi laittaa kulhoon purkin papuja ilman muita raaka-aineita , kun muut syö kolmen ruokalajin illallisen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi