Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaani ruokavieraaksi, millä asenteella olet?

Vierailija
04.09.2016 |

Eli laitatko huolella vegaanista, jätätkö vain lihan pois, huomioitko mitenkään? Entä onko merkitystä, kuinka vegaanius on tuotu esiin, onko vieras näitä vaativia tyyppejä vai onko ruokavalio tullut esiin sivulauseessa.

Näitä mietin, koska lähipiirissä vegaani, joka saa aika monenlaista kommenttia ja kohtelua kylässä. Itse tykkään ilahduttaa vieraita ja teen aina täysin vegaanisen aterian. Alussa mokailin, lipsahti jotain maitotuotetta esim.pestossa, mutta onneksi tämä on rennon suunnan vegaani eikä pahoita ainakaan ääneen mieltään. Syö tai jättää syömättä ilman kommervenkkejä.

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kutsu  vegaanihörhöjä syömään. Tajuan terveyssyistä rajoitetun ruokavalion mutta eettisistä/ideologisista ym. syistä nirsoilevat voivat puolestani  mennä ihan keskenään Kallion hipsterimuonittamoihin parantamaan maailmaa mungpapu kerrallaan.

Vierailija
42/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketju on puhdasta vegaanipropagandaa. Koomista ja niin läpinäkyvää. Animalian tytöt sopii keskenään propaganda-mainosaikansa palstalle?

Täh? Miksi kukaan propagoisi ruokavaliota? Löysääpä vähän sitä foliohattua.

Jaa, vegaanitko eivät tuputa ja julista vegaaniuttaan?

Vuoden vitsi.

No ei nyt ainakaan näin. Jotkut vasta ruokavaliotaan noudattamaan alkaneet pitävät asiasta ääntä, mutta sama pätee muihinkin. Viljattomat, maidottomat, gluteenittomat, paleo, pätkäpaasto...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketju on puhdasta vegaanipropagandaa. Koomista ja niin läpinäkyvää. Animalian tytöt sopii keskenään propaganda-mainosaikansa palstalle?

Itse asiassa sinä ja toverisi käyttävät tässä klassisia propagandan keinoja saadaksesi vegaanit kielteiseen valoon. Nimittelyä ja kimaltelevia yleistyksiä, jotka jokainen oikeaa propagandaa tutkinut kyllä tunnistaa. Nyt siis vaan IPA:n Propaganda 101 käteen, jotta itsekin tunnistat sen tunnusomaiset piirteet ennen kuin itse julistat muille jotain lihagospelia.

Olen tällainen aika perusruokailija, joka syö perjantaisin Grandiosan kinkkupitsan (pitsaperjantai!) ja rakastaa hirvenlihapihvejä, muttei minulle ole mikään ongelma järjestää kaikille sopivaa syötävää. Minun ei ole pakko syödä lihaa, mutta vegaaniystäväni on oman moraalisen kompassinsa ohjaamana toimittava toisin. Ei ole hankala tehdä ruokaa, josta molemmat pitävät. Tämä on vain toisten valintojen kunnioittamista. Toki voin jollekin omnivori kaverille tehdä aivan ehdoin tahdoin lihaa joka ruualle, kun tulee käymään, jos pystyy järkevän syyn tälle uskomukselleen perustella. Vegaaneilla nyt ei erikseen ole mitään todistustaakkaa, kun mm. YK on suositellut siirtymään enemmän ja enemmän kasvisruokaan. Itse toivon, että laboratorioliha, kuten Memphis Meat, ottaisi tuulta purjeisiin, sillä en usko, että koskaan pystyn lihan syömistä lopettamaan, kun en edes halua.

Vierailija
44/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen sen verran hyvää ruokaa ruokavierailleni, että en näe mitään syytä alkaa tekemään kahta eri versiota ruoistani erikseen vegaanille, käyttämään useita tunteja vegaanin ruokaan erikseen ja ostamaan kalliita raaka-aineita erikseen vegaanin ruokaan. Vegaanin voin tavata kahvilassa tai ravintolassa, mutta ruokavieraakseni vegaania en kutsu.

Ensimmäinen vastaaja.

Yritän kysyä mahdollisimman neutraalisti enkä todellakaan yritä provosoida, mutta kun osaat ja mietit ruokaa, niin voisitko harkita tekeväsikin kaiken vegaanista, ei siis kahta ruokaa lainkaan. Vähän niin kuin haasteena?

Pohdin siis ihan vakavasti, koska olen siinä tilanteessa, että kotonani on ruoka-aikaan usein tärkeä ihminen, joka sattuu olemaan vegaani. Itse sekasyöjä, viisain mainita tämäkin! Ja aluksi vähän samansuuntaisella asenteella kuin sinä. Mutta siis, osasta näistä vegaaniruuista on tullut koko perheen herkkuja, emme siis ole joutuneet "tyytymään" mihinkään huonompaan. Yllättäviä suosikkeja mm.falafelit ja hummus. Tehdään usein ilman sitä vegaaniakin :-)

Tuputuksesi ei kohdallani oikein toimi. Teen jopa itse falafeleja ja kasvisruokaa, mutta en näe niitä juhlaruokana. Ehkä se teidän hippikommuuneissanne sitä on.

Kerrotko miten pidän rapujuhlat vegaanisina? Tai kuinka korvaan peuranlihan lantulla? Tai kuhan porkkanalla?

Rapujuhlissa vain rapu korvataan jollain muulla (tofu, seitan tms). Miksi yrittäisit korvata peuranlihan juuri lantulla? Piruuttasi?

Vierailija
45/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen sen verran hyvää ruokaa ruokavierailleni, että en näe mitään syytä alkaa tekemään kahta eri versiota ruoistani erikseen vegaanille, käyttämään useita tunteja vegaanin ruokaan erikseen ja ostamaan kalliita raaka-aineita erikseen vegaanin ruokaan. Vegaanin voin tavata kahvilassa tai ravintolassa, mutta ruokavieraakseni vegaania en kutsu.

Ensimmäinen vastaaja.

Yritän kysyä mahdollisimman neutraalisti enkä todellakaan yritä provosoida, mutta kun osaat ja mietit ruokaa, niin voisitko harkita tekeväsikin kaiken vegaanista, ei siis kahta ruokaa lainkaan. Vähän niin kuin haasteena?

Pohdin siis ihan vakavasti, koska olen siinä tilanteessa, että kotonani on ruoka-aikaan usein tärkeä ihminen, joka sattuu olemaan vegaani. Itse sekasyöjä, viisain mainita tämäkin! Ja aluksi vähän samansuuntaisella asenteella kuin sinä. Mutta siis, osasta näistä vegaaniruuista on tullut koko perheen herkkuja, emme siis ole joutuneet "tyytymään" mihinkään huonompaan. Yllättäviä suosikkeja mm.falafelit ja hummus. Tehdään usein ilman sitä vegaaniakin :-)

Tuputuksesi ei kohdallani oikein toimi. Teen jopa itse falafeleja ja kasvisruokaa, mutta en näe niitä juhlaruokana. Ehkä se teidän hippikommuuneissanne sitä on.

Kerrotko miten pidän rapujuhlat vegaanisina? Tai kuinka korvaan peuranlihan lantulla? Tai kuhan porkkanalla?

Rapujuhlissa vain rapu korvataan jollain muulla (tofu, seitan tms). Miksi yrittäisit korvata peuranlihan juuri lantulla? Piruuttasi?

Turha tolle tyypille oikeastaan edes vastailla, koska on hyvin töykeä ja aggressiivinen viesteissään. Nimittelee ja haluaa vain aiheuttaa pahaa mieltä. On törkeä myös silloin, kun häntä kohtaan kirjoitetaan mukavasti takaisin. Hän ei selkeästi pysty käsittämään, että ruudun takana on oikea elävä ihminen tai sitten käyttäytyy todella omituisesti myös todellisessa elämässä, jos keskustelun taso on tätä myös siellä.

Vierailija
46/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koskaan kutsu vegaaneita ruokavieraikseni. Miksi kutsuisin?

Sama täällä. Mulla on vain täysjärkisiä ystäviä.

En tiedä mitä tällaisella kommentilla halutaan saavuttaa, mutta luulen, ettei lopputulos ainakaan käännä ketään vegaania lihansyöjäksi :D

Vierailija
47/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan vegaanista ruokaa. Ei ole mikään ongelma, koska teen sitä säännöllisesti muutenkin vaikken vegaani olekaan.

Vierailija
48/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylpeä ruoanlaittotaidoistani, ja otan kaikki allergiat ja ruokavaliorajoitteet huomioon. Otan ne haastena tehdä maukasta ruokaa kaikille.

Olisi äärimmäisen moukkamaista kutsua joku syömään ja sitten olla huomioimatta tämän ruokavaliota.

Jos olisin epävarma kyvystäni tehdä sopivaa ruokaa, ehdottaisin, että kokkaamme yhdessä. En missään tapauksessa lähettäisi toista kotiin nälkäisenä tai olisi kutsumatta ystävää tuollaisen asian takia.

Vierailija
49/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksisin ihan mielelläni jonkin vegaanimenun, jos kyseessä olisi läheinen ihminen. Olen kokannut myös gluteenittomasti keliaakikkoystävälleni, ihan jopa ostanut erikseen gluteenittomia elintarvikkeita häntä varten, gasp!

Mutta itsekin ruoka"rajoitteisena" (lakto-ovo) tiedän, että omien rajoitusten mukaan voi pöydässä sitten syödä tai olla syömättä - en todellakaan oleta, että vain minun takiani valmistettaisiin minun tarpeisiini sopiva ruoka kylässä. Syön sitten sen mitä syön, joskus se voi olla vaikka vain salaattia ja perunaa. Tulee tietysti hyvä mieli jos emäntä tai isäntä on muistanut ottaa minut erikseen huomioon. Ihmisen, joka rajoittaa ruokavaliotaan vapaaehtoisesti pitäisi kuitenkin ymmärtää, että kaikki eivät halua/osaa/muista. Ei siinä sen kummempaa. 

Vierailija
50/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
51/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen vastaaja.

Rapujuhlat seitanisuikaleilla? Jepjep.

Vierailija
52/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Mulla on vain täysjärkisiä ystäviä.

En tiedä mitä tällaisella kommentilla halutaan saavuttaa, mutta luulen, ettei lopputulos ainakaan käännä ketään vegaania lihansyöjäksi :D

Kuvitteletko sinä puoletasi vegaanipropagandallasi taas kääntäväsi yhtäkään sekasyöjää vegaaniksi?

En tunne yhtäkään lihansyöjää, vain sekasyöjiä.

Vierailija
53/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jotenkin söpöä, kun tämä vegaani-vihaaja laittaa omille kommenteilleensa peukkua ylöspäin :)

Vierailija
54/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen vastaaja.

Rapujuhlissa voi veganaille laittaa tarjolle esim. levästä tehtyä "mätiä", olen joskus maistanut ja oli hyvää. En muista suomenkielistä nimeä, ruotsiksi on tångkaviar ja löytyy kalahyllystä mätipurkkien joukosta (siis Suomessa tutustuin tähän ekan kerran). Se millä eläintuotteen korvaa riippuu tietysti ruuasta, eikä niin että peuran tilalle aina lanttua oli kyseessä sitten pihvi tai pataruoka.

Vierailija
55/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoista syistä kuin minä, ehkä. Perheenjäsen tai tämän kumppani, ystävä tai sukulainen sattuu olemaan vegaani.

Poikkeuksena voisin tehdä sellaiselle vegaanille vegaaniruokaa, joka paistaa minulle vastavuoroisesti pihvin hänen luonaan. Eikä ilmoita joka käänteessä olevansa vegaani , ja olisi muutoinkin järkevä versio vegaanista.

Kaikkien mainitsemiesi ihmisten kanssa voi aina mennä ravintolaan syömään.

Kas kun et samalla vaadi että vegaanin pitäisi vielä metsästää ja teurastaakin sulle se pihvi !

Vierailija
56/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen vastaaja.

Rapujuhlat seitanisuikaleilla? Jepjep.

No miksi ei? Rapujuhlien tärkein tarkoitus on joka tapauksessa sosiaalinen.

Vierailija
57/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latva-artisokka on hyvä korvike ravulle. Herkullista ja ssyöminen on samanlaista puuhastelua kuin ravunkin syöminen. Pääsee imeskelemään sisuksia. 😉

Vierailija
58/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ketjussa olevat vegaanit! Vinkatkaa nyt hyviä reseptejä vegaanivieraiden varalle. Mulla on yksi kasvissyöjä sukulainen, ja vaikka ei olekaan täysin vegaani, tiedän, että eettisistä syistä arvostaa, jos eläinkunnan tuotteet voidaan välttää kokonaan.

t. se tumpelo kokki, jonka pöperöistä ei aina tiedä mitä niistä tulee

Vierailija
59/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan ruuanlaittoa enkä ole koskaan elämässäni kutsunut ketään kotiini syömään. Ravintolaan mentäisiin ja vegaani valitsisi ravintolan.

Vierailija
60/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On jotenkin söpöä, kun tämä vegaani-vihaaja laittaa omille kommenteilleensa peukkua ylöspäin :)

On jotenkin söpöä, että te vegaanit jaksatte spämmätä propagandaanne ja tuputustanne palstalle päivittäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi