Vegaani ruokavieraaksi, millä asenteella olet?
Eli laitatko huolella vegaanista, jätätkö vain lihan pois, huomioitko mitenkään? Entä onko merkitystä, kuinka vegaanius on tuotu esiin, onko vieras näitä vaativia tyyppejä vai onko ruokavalio tullut esiin sivulauseessa.
Näitä mietin, koska lähipiirissä vegaani, joka saa aika monenlaista kommenttia ja kohtelua kylässä. Itse tykkään ilahduttaa vieraita ja teen aina täysin vegaanisen aterian. Alussa mokailin, lipsahti jotain maitotuotetta esim.pestossa, mutta onneksi tämä on rennon suunnan vegaani eikä pahoita ainakaan ääneen mieltään. Syö tai jättää syömättä ilman kommervenkkejä.
Kommentit (97)
Samalla asenteells otan hänet vastaan kuin kaikki muutkin meille syömään tulevat ystävät.
Kun vieraiden joukossa on ystävä, jonka elimistö ei pilko laktoosia, pidän tarkan huolen että kaikki ainekset ovat laktoosittomia (Eila). Vegaanin tullessa toimin saman periaatteen mukaan. Nyt on helppoa kun on sieniä, vihanneksia ja juureksia pilvin pimein. Kirkasta (seljankatyyppistä) tattikeittoa tai vaikka ratatouillea, pöytään leipää ja hummusta, pestoja ja muita hyviä tahnoja. Falafeleja, pitaa, tahnoja, vihannekesia? Punajuuri- tai selleripihvejä, lisukkeena uuniperunoita ja salviaporkkanoita? Sienirisotto? Sienillä ja riisillä täytettyjä kaalikääryleitä? Tabbouleh? Lampaankääpäpihvit? Veganismi ei ole mikään ongelma.
Laktoosi-intolerantti ei ole valinnut tilaansa, vegaani on valinnut elämäntapansa. Molemmat ovat ystäviäni, kunnioitan molempia ja pidän heistä. Eikä kukaan muu ruokavieras ole koskaan valittanut saamastaan ruuasta.
Vaikeampaa olisi keksiä hyvää syötävää ihmiselle, jonka ruokavalio koostuu makkarasta. Siskonmakkarakeittoa? Jättäisikö hän juurekset lautaselle? Tai ruokavieras, joka ei hyväksy muuta kyläilyruokaa kuin kokoliha tai paksulla tuorejuustokerroksella hölvätty, tehotuotettu lohifilee ja kermaiset valkosipuliperunat. Kyllä mä niitä laitan, mutta kuka muu sitä söisi?
Vierailija kirjoitti:
Te ketjussa olevat vegaanit! Vinkatkaa nyt hyviä reseptejä vegaanivieraiden varalle. Mulla on yksi kasvissyöjä sukulainen, ja vaikka ei olekaan täysin vegaani, tiedän, että eettisistä syistä arvostaa, jos eläinkunnan tuotteet voidaan välttää kokonaan.
t. se tumpelo kokki, jonka pöperöistä ei aina tiedä mitä niistä tulee
Mä ite tykkään laittaa uunissa ruokaa tai pataruokia, kun maut pääsee silloin oikeuksiinsa. Esim joku linssipata (jota jo ehdotettiin) on todella helppo, mutta myös helposti maukas. Laitan aina ruokaa ilman reseptiä, mutta täältä löytyy kaikenlaisia: http://www.vegaaniliitto.fi/www/fi/arki/ruoka/reseptit
Kannattaa valita joku mahdollisimman yksinkertainen niin ei tunnu liian työläältä tai sit voi pyytää vegeilijän avuksi ruoanlaittoon :)
Vierailija kirjoitti:
Te ketjussa olevat vegaanit! Vinkatkaa nyt hyviä reseptejä vegaanivieraiden varalle. Mulla on yksi kasvissyöjä sukulainen, ja vaikka ei olekaan täysin vegaani, tiedän, että eettisistä syistä arvostaa, jos eläinkunnan tuotteet voidaan välttää kokonaan.
Suosittelen käymään tällä sivulla:
http://www.vegaaniliitto.fi/www/fi/arki/ruoka/reseptit
Löytyy paljon erilaisia reseptejä. Toivottavasti löytyy mieleisiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju on puhdasta vegaanipropagandaa. Koomista ja niin läpinäkyvää. Animalian tytöt sopii keskenään propaganda-mainosaikansa palstalle?
Täh? Miksi kukaan propagoisi ruokavaliota? Löysääpä vähän sitä foliohattua.
Jaa, vegaanitko eivät tuputa ja julista vegaaniuttaan?
Vuoden vitsi.
Kuule. Ne vegaanit tai lihaa syömättömät, jotka eivät tee numeroa ruokavaliostaan, jäävät sinulta huomaamatta. Juuri siksi että eivät tee numeroa.
Itse eń syö lihaa juuri koskaan, enkä puhu tästä edes vanhemmille sukulaisilleni. Olen tosi hiljaa asiasta, koska olen suoraan sanottuna hassunkin ylihienotunteinen enkä raaski pahoittaa heidän mieltään vaan syön pari kertaa vuodessa heidän tarjoamiaan liharuokia. Ja tiedätkö mitä? En ole ainoa. Tiedän monia muitakin jotka tekevät niin. Moni vegaani/lihaa syömätön/ lihaa erittäin harvoin syövä tunnistaa sekunnissa tämän kun otan vain meidän kesken puheeksi.
Otan huomioon. Minulla on kaksi vegaani-ystävää. Toinen ei ole mikään "ongelma". Hän neuvoo kun kysyn, ja maistattaa minulla uusia juttujaan ihan positiivisella mielellä. Ja aina leivän päälle leikkelettä yms., vaikka en oikeasti edes tarvitsisi.
Mutta tämä toinen... hänellä on vähän kurja, ylimielinen ja naureskeleva asenne meidän perheen ruokavalioon. Ja me emme edes syö epäterveellisesti, mutta emme ole vegaanejakaan. Hänestä se on jotenkin kauhean huvittavaa. Ei ole tehnyt mieli pyytää syömään vähään aikaan, kun viime kerralla tein pizzaa ja hän nyrpisteli vegaanivaihtoehdoille. Kaikessa olin hänet ottanut huomioon parhaani mukaan, kananmunan yms. jättänyt pois.
En ole vegaani, mutta vegaaniset nanaanimuffinit ovat meillä tosi suosittuja ja teen niitä usein.
Banaanimuffinit 12 kpl
3 erittäin kypsää banaania
1 dl öljyä (rypsi, oliivi jne.)
1 dl sokeria
1 tl muskottipähkinää jauhettuna
1 tl kardemummaa jauhettuna
½ tl suolaa
1½ tl ruokasoodaa
4½ dl vehnäjauhoja
Survo banaanit soseeksi haarukalla. Sekoita kuivat aineet keskenään. Lisää banaanin joukkoon muut aineet haluamassasi järjestyksessä. Pistä vuokiin, paista 200 astetta noin 20 min. Ihan törkeän helppoja ja hyviä.
Vierailija kirjoitti:
En ole itse vegaani, mutta mun vakioruokia on oliiviöljyyn tehdyt perunasalaatit (resepti vaihtelee, mutta yksi vakio on peruna + kurkku +kapris +puna/kevätsipuli + rucola + suola + pippuri, vaihtelua saa lisäämällä esim. minitomaatteja, paprikaa tai erilaisia siemeniä, joskus vaustan vegaanisella pestolla, ruokaisuutta vaikka pavuilla). Jos syöjiä ei ole montaa on helppo ratkaisu ostaa jotain pakasteesta, esim. vegaanisia falafeleita. Itse tykkään myös marinoida sieniä ja kikherneitä, on tosi helppoa (sienet/kikherneet + öljyä + tilkka etikkaa + vähän sinappia + valkosipulia + jotain sipulia + pippuria + jotain yrttiä kuten timjamia tai persiljaa). Yksi helppo ratkaisu on tietysti laittaa sellaista ruokaa josta eläinkunnan tuotteet on helppo laittaa tarjolle erikseen (esim. salaattia ja juusto sen viereen, tortilloita jotka jokainen saa koota itse jne), se yleensä kelpaa vaikka vegaaniverio ei olisikaan ihan optimaalinen :)
Eli vegaaniliiton propagandaahan se tämäkin aloitus siis oli. Kuten jo aikaisemmin arvasinkin.
Vierailija kirjoitti:
Eli vegaaniliiton propagandaahan se tämäkin aloitus siis oli. Kuten jo aikaisemmin arvasinkin.
Miten niin? Jos joku haluaa löytää vegaanisia perusreseptejä niin tuolta löytyy helposti. Mitä propagandaa se nyt on? Saako vain liharuoista puhua? Ihan ihme hommaa...
Vierailija kirjoitti:
Joo, koska vegaaniliiton salainen missio on käännyttää juuri SINUT vegaaniksi. Heillä saattaa olla kätkettyjä mikkejä kiinnitettynä kotisi huonekaluihin, ja he lähettävät aktiivisesti lumevieraita kotiisi vaatimaan vegaanista ruokaa. :)
Tuttavapiirissäni ei ole ainoatakaan vegaania, mutta mielelläni tekisin vegaanille sopivaa syötävää, jos kyseessä on ruokapainotteinen tilaisuus. Ja mitä isommista määristä tarjottavaa on kyse, tekisin todennäköisesti mahdollisimman monet ruoat sellaisina, että niitä voivat syödä kaikki. Syy: on yksinkertaisesti tehokkaampaa tehdä monelle mahdollisimman sopivaa ruokaa, kuin jokaiselle oma, täydellisesti omiin tottumuksiin sopiva ateria - silloin on luontevampaa tavata ravintolassa.
Sanon tervetuloa!
Olen ammatiltani keittiömestari ja kaikenlaisiin ruokavalioihin pystyn tekemään tarvittaessa ruokaa.
Meillä on käynytkin vegaaneja ja saavat tulla uudestaankin. Itse olen sekasyöjä, yksi perheenjäsen on semi-vege. Erityisruokavaliokokkaaminen on arkipäivää.
Poistetaanpa nyt harhaluulo että vegaaninen ruoka olisi kalliimpaa.
En kutsu vegaania kotiin syömään, menemme ravintolaan ja minä maksan. Tosin viimeksi Kaivohuoneella vegaani sai annoksen, jossa oli paistettua riisipuuroa (siltä se näytti ja maistui, ei ollut kvinoaa) ja pari huolella aseteltua porkkananpalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, koska vegaaniliiton salainen missio on käännyttää juuri SINUT vegaaniksi. Heillä saattaa olla kätkettyjä mikkejä kiinnitettynä kotisi huonekaluihin, ja he lähettävät aktiivisesti lumevieraita kotiisi vaatimaan vegaanista ruokaa. :)
Onhan toi teidän vegaanijeesutelunne läpinäkyvämpää kuin tuorekelmu. Tai liivatelehti.
En tiedä osaisinko kokata täysin vegaanista ruokaa, ja joka olisi vielä hyvää. Ehkä ostaisin jotain ns. valmisteita ja puolivalmisteita. Kasvissosekeiton nyt ainakin osaan tehdä vegaanisena, ehkä siihen sitten jotain siemeniä lisäksi? Leipää ja jotain hummusta esim. lisäksi.
Olen itse pähkinöille, soijalle, ja pavuille allerginen niin en noita osaa edes valmistaakaan. Tai siis en tiedä tulisiko niistä hyviä vaikka tekisin jonkun ohjeen mukaan.
Lihaanitko ei sitten pidä meteliä ruokavaliostaan? Haukutaan veganeeja (+ kaikki muut ruokavaliot ja -rajoitteet) ja suolletaan paskaa faktoina ympäri nettiä. Monikaan ei kuitenkaan tosielämässä saa suutaan auki vaan ollaan ihan hissun kissun vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju on puhdasta vegaanipropagandaa. Koomista ja niin läpinäkyvää. Animalian tytöt sopii keskenään propaganda-mainosaikansa palstalle?
Täh? Miksi kukaan propagoisi ruokavaliota? Löysääpä vähän sitä foliohattua.
Jaa, vegaanitko eivät tuputa ja julista vegaaniuttaan?
Vuoden vitsi.
Kuule. Ne vegaanit tai lihaa syömättömät, jotka eivät tee numeroa ruokavaliostaan, jäävät sinulta huomaamatta. Juuri siksi että eivät tee numeroa.
Itse eń syö lihaa juuri koskaan, enkä puhu tästä edes vanhemmille sukulaisilleni. Olen tosi hiljaa asiasta, koska olen suoraan sanottuna hassunkin ylihienotunteinen enkä raaski pahoittaa heidän mieltään vaan syön pari kertaa vuodessa heidän tarjoamiaan liharuokia. Ja tiedätkö mitä? En ole ainoa. Tiedän monia muitakin jotka tekevät niin. Moni vegaani/lihaa syömätön/ lihaa erittäin harvoin syövä tunnistaa sekunnissa tämän kun otan vain meidän kesken puheeksi.
Tämän palstan perusteella veganismista tekevät numeron kaikki muut paitsi vegaanit. Tämäkin ketju on siitä esimerkki.
Moniko on huomannut, että monet suomalaiset jouluherkut ja muut perinneruuat ovat vegaanisia?
Mitä olisi seurannut, jos otsikon "vegaanin" paikalla lukisi nainen, muslimi, lapsi, aasialainen ..." Vanhus ruokavieraaksi, millä asenteella olet?"
Öö... Laitan ruokaa, jossa ei ole eläinkunnan tuotteita? Jos on lisäksi muita vieraita, jotka eivät ole vegaaneja, laitan ehkä jonkun lisäkkeen jossa niitä on, ja jota on yksinkertaista jättää ottamatta. Ei ole vaikeaa, netti on pullollaan reseptejä enkä itsekään ole niin pakkomielteinen, että mun olisi pakko saada eläinkunnan tuotteita joka ikisellä aterialla. (:
Tämä on kyllä hysteerisen vegaanivihamielinen palsta.