Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaani ruokavieraaksi, millä asenteella olet?

Vierailija
04.09.2016 |

Eli laitatko huolella vegaanista, jätätkö vain lihan pois, huomioitko mitenkään? Entä onko merkitystä, kuinka vegaanius on tuotu esiin, onko vieras näitä vaativia tyyppejä vai onko ruokavalio tullut esiin sivulauseessa.

Näitä mietin, koska lähipiirissä vegaani, joka saa aika monenlaista kommenttia ja kohtelua kylässä. Itse tykkään ilahduttaa vieraita ja teen aina täysin vegaanisen aterian. Alussa mokailin, lipsahti jotain maitotuotetta esim.pestossa, mutta onneksi tämä on rennon suunnan vegaani eikä pahoita ainakaan ääneen mieltään. Syö tai jättää syömättä ilman kommervenkkejä.

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan kutsu vegaaneita ruokavieraikseni. Miksi kutsuisin?

Vierailija
2/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Mulla on vain täysjärkisiä ystäviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen muutenkin aika huono laittamaan ruokaa, joten pientä tuskaa voisi teettää. Sinänsä kyllä osaan hyvin huomioida mm. liivatteen ja hunajan, mutta kun muutenkaan en ole hyvä laittamaan ruokaa, ruoan maussa voisi olla toivomisen varaa. Eikä tule kovin usein testailtua erikoisempia reseptejä, kun muu perhe meinaa nirsoilla. Joskus kylläkin, ja niissä on vegaanisiakin, vaikkei ketään vegaania ole lähipiirissä.

Eli tervetuloa vegaanit, jos uskallatte ottaa riskin epäonnistuneesta pöperöstä:)

Vierailija
4/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoista syistä kuin minä, ehkä. Perheenjäsen tai tämän kumppani, ystävä tai sukulainen sattuu olemaan vegaani.

Vierailija
5/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoista syistä kuin minä, ehkä. Perheenjäsen tai tämän kumppani, ystävä tai sukulainen sattuu olemaan vegaani.

Poikkeuksena voisin tehdä sellaiselle vegaanille vegaaniruokaa, joka paistaa minulle vastavuoroisesti pihvin hänen luonaan. Eikä ilmoita joka käänteessä olevansa vegaani , ja olisi muutoinkin järkevä versio vegaanista.

Kaikkien mainitsemiesi ihmisten kanssa voi aina mennä ravintolaan syömään.

Vierailija
6/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelisin jos täys vegaani haluaisi tulla meille kylään karjatilalle.

Mutta laittaisin kyllä vegaanille vegaanista ruokaa.

Vierailija
7/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanikaverini saa tulla kokkaamaan kaveriksi

Vierailija
8/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenteeni on Jee! Haaste! Minusta on kiva etsiä uusia reseptejä. Suunnittelen ruokalistan niin, että kaikille on samanlaista ruokaa. Esim pippuripihvit, uuniperunat, kanttarellikastike, grillijuurekset ja vihreä salaatti kääntyy vegaanille niin, että korvaa pihvin seitanpihvillä ja tekee kanttarellikastikkeen kasviskermaan ja käyttää voin sijalla sinistä keijua. Leivonnaiset tekisin kaikki vegaanisina: vegaanisia erittäin maittavia kakkuja, mufgineita jne. on pilvin pimein, eikä mausta tai ulkonäöstä kukaan huomaa mitään.

Vierailija
9/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, samaa kasvissokekeittoa alkupalaksi. Pääruoaksi uunijuureksia, perunoita ja lisäksi laittaisin papuja. Vegaani voisi syödä sitten tuota lisäkettä, meille muille saattaisi olla lisäksi pihvit, lihapullat, mureke yms. Jälkiruoaksi marjoja ja vaniljakastiketta, vegaanille kaupasta valmis soijavaniljakastike.

Vierailija
10/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikkeuksena voisin tehdä sellaiselle vegaanille vegaaniruokaa, joka paistaa minulle vastavuoroisesti pihvin hänen luonaan. Eikä ilmoita joka käänteessä olevansa vegaani , ja olisi muutoinkin järkevä versio vegaanista.

Kaikkien mainitsemiesi ihmisten kanssa voi aina mennä ravintolaan syömään.

Periaatteessa, muttei käytännössä, onnistuu ravintolassa syöminen. Sen verran usein ja arkisissa tilanteissa tulee nää ruokailut. Mulla muutama luottoruoka, joihin aina tarvikkeet kaapissa ja joita syö kaikki, niin ei ole iso ongelma. Tää "mun" vegaani ei edellytä vegaaniruokaa meillä, mutta ilahtuu siitä kyllä.

Vierailija
11/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmittelen näitä ihmisiä jotka eivät suostu vegaaneja kutsumaan kylään tai muuten mollaavat. Jotkut meistä vegaaneista on terveyden takia vegaaneja. En tosin itse koskaan vaadi ketään kokkaamaan minua varten. Jos heillä ei ole vegaanisia ruokia tarjolla, niin ei minun tarvitse syödä. 

Vierailija
12/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä kutsun jonkun syömään, laitan hänelle tietenkin sellaista ruokaa, mitä hän oi syödä. Jos tiedän,metten siihen pysty, jätän kutsumatta kotiini ja mennään vaikka ravintolaan.

Vegaaniruoan teko ei ole kovin vaikeaa. Olen ollut vegaani joskus itsekin. Mlle syöjillehän pöydässä voi olla juustolisukkeita, voita ja hunajaa ja jopa lihalisukkeitakin, kunhan ne on valmistettu erikseen.

Vierailija
13/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen sen verran hyvää ruokaa ruokavierailleni, että en näe mitään syytä alkaa tekemään kahta eri versiota ruoistani erikseen vegaanille, käyttämään useita tunteja vegaanin ruokaan erikseen ja ostamaan kalliita raaka-aineita erikseen vegaanin ruokaan. Vegaanin voin tavata kahvilassa tai ravintolassa, mutta ruokavieraakseni vegaania en kutsu.

Ensimmäinen vastaaja.

Vierailija
14/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmittelen näitä ihmisiä jotka eivät suostu vegaaneja kutsumaan kylään tai muuten mollaavat. Jotkut meistä vegaaneista on terveyden takia vegaaneja. En tosin itse koskaan vaadi ketään kokkaamaan minua varten. Jos heillä ei ole vegaanisia ruokia tarjolla, niin ei minun tarvitse syödä. 

Vegaanin voi edelleenkin tavata muualla kuin kotonaan. Sinä olet siis sitä mieltä, että vegaani on pakko kutsua omaan kotiinsa? Nope.

Vierailija
15/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen sen verran hyvää ruokaa ruokavierailleni, että en näe mitään syytä alkaa tekemään kahta eri versiota ruoistani erikseen vegaanille, käyttämään useita tunteja vegaanin ruokaan erikseen ja ostamaan kalliita raaka-aineita erikseen vegaanin ruokaan. Vegaanin voin tavata kahvilassa tai ravintolassa, mutta ruokavieraakseni vegaania en kutsu.

Ensimmäinen vastaaja.

Ihan mielenkiinnolla kysyn, luulevatko kaikki että vegaanit käyttävät niitä kaikista kalliimpia raaka-aineita kaupasta? Aika moni syö linssejä ja papuja, mitkä on halvempia kuin pihvit. Yksi helpoin vegaaniruoka jonka tiedän ja joka maistuu myös lihansyöjille on linssikeitto ja on varmasti halvempaa kuin monet muut ruuat. 

Vierailija
16/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on vegaanin vegaanipropagandaa, ja kaikki palstan vegaanit on aina vegaaniketjuissa joukolla peukuttamassa.

Vierailija
17/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanin voi edelleenkin tavata muualla kuin kotonaan. Sinä olet siis sitä mieltä, että vegaani on pakko kutsua omaan kotiinsa? Nope.

En missään vaiheessa sanonut, että heidät on pakko kutsua, sanoin vaan että ihmettelen. Ovatko ihmiset täällä sitä mieltä, että jos on esim. maitoallergiaa, niin näitäkään ihmisiä ei kotiin kutsuta? 

Vierailija
18/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi on muna- ja maitoallergikko joten leipomuksissa ei ole ongelmaa, juhliin (ja toki arkenakin) teen muutenkin kaikki siis vegaanisiksi. Enköhän minä jotain suolaistakin osaisi valmistaa ilman lihaa. Ei siis tosiaan mikään ongelma, lapsemmekin on aina kyläilessämme otettu tosi hienosti huomioon.

Vierailija
19/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen vastaaja.

Ihan mielenkiinnolla kysyn, luulevatko kaikki että vegaanit käyttävät niitä kaikista kalliimpia raaka-aineita kaupasta? Aika moni syö linssejä ja papuja, mitkä on halvempia kuin pihvit. Yksi helpoin vegaaniruoka jonka tiedän ja joka maistuu myös lihansyöjille on linssikeitto ja on varmasti halvempaa kuin monet muut ruuat. 

Juu , ei kiitos. Miksi tuputat vegaanipropagandaasi minulle, joka ei vegaaneita kotiinsa pyydä syömään?

Mielenkiintoista, että kerroin panostavani tunteja erityisen hyvään ruokaan, ja sinun mielestäsi papusoppa ajaa saman asian?

Vierailija
20/97 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ongelmaa. Kyllä mä jotain keksin ja jos en keksi, kysyn suoraan. Mulle ei ole mikään ongelma ottaa huomioon toisten ruokavalioita, vaikka ainoa syy olisi pelkkä nirsous. Itse olen kohtalaisen kaikkiruokainen eikä rajoitteita ole muuta kuin soija ja maito, joista vatsa kipeytyy, mutten niihinkään kuole. Ei sitä tartte mitään ihmeellistä ruokaa tehdä, perusjuureksista saa jo hyvää ruokaa. Voisin tehdä kasvimussakaa. Teen välillä itsellenikin pelkkiä kasvisruokia ihan huvikseni. Esim. tomaattikeittoa ja vegaanista patonkia, helppoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan