Onkohan mulla paniikkihäiriö? :(
Mulle on nyt tullut pari kertaa viimeisimpien vuosien aikana (noin kerran vuodessa keskimäärin, kesto noin viisi minuuttia kerrallaan) säikähtäessäni, jännittävässä ja multitaskingia vaativassa tilanteessa sellainen olo, että en saa happea. Olen ikäänkuin haukkonut happea todella nopeasti "kuin kala kuivalla maalla" ja puhuminen on tuntunut stressaavalta, kun on jännittänyt, huomaako se toinen osapuoli, että mulle tuli yhtäkkiä hirveä olo.
Mulla on muutenkin välillä rytmihäiriöitä noin pari kertaa kuukaudessa ja nykyään reagoin vatsan lisäksi myös sydämellä stressaaviin tilanteisiin (sydän alkaa lyödä epätasaisesti tai tulee rintakipua; ennen tuli "vain" vatsakipua ja närästystä).
Taustana sellainen, että mulla on todella epämiellyttävä avioliitto, jossa mieheni on henkisesti ja fyysisesti väkivaltainen, saa raivokohtauksia päivittäin ja joskus säikyttelee tahallaan tai heittää (tai uhkailee heittää) tavaroilla sekä rikkoa tavaroitani. Ne oireet vain ovat niin voimakkaat, että välillä hieman huolestuttaa. :/
Se hengen haukkominen on varmaankin hyperventilaatiota.