Ottaa päähän kun en näköjään kykene tekemään pitkiä päiviä niin kuin muut? Miten te jaksatte ylitöitä?
Työ on melko rankkaa. Kiireistä, jatkuvaa tekemistä ja jaloilla seisomista.
Pidän kuitenkin työstäni ja tahdon kovasti saada urani edistymään tekemällä 16-18h päiviä.
Viime aikoina olenkin saanut lisää vuoroja erilaisissa työympäristöissä joten pitkiä päiviä on monta kertaa viikossa.
Ongelmani on vain etten herää aamu viideltä kelloon joka soi viisi kertaa enkä kymmeniin puheluihin.
En vain herää enkä tajua kun kapula soi yhtäsoittoa korvani juurella.
Tämä siis tapahtuu vain silloin kun olen ollut iltamyöhään töissä.
Minua ei haittaa vaikka selkä ja jalat kankeina painan menemään ja kun päivässä ei,ole muuta kuin työ. Tahdon sinnikkäästi tehdä ja kehittyä.
Tuo herääminen ei vain onnistu joka vaikuttaa päivätyöhöni.
Keho ei kai vain jaksa enkä ole edes vasta kuin parikymppinen.
Miten te muut pystytte?
Olen hämilläni kuin kuuntelen joidenkin työkavereiden elämää. Lähes joka päivä väh. 16h töitä ja monen vuoden ajan jo ja vieläkin hymy huulilla vaikkakin ovat väsyneitä mutta heillä on hyvä asenne joka minultakin kyllä löytyisi.
Kommentit (31)
Ootko sama joka kirjoitti kilpirauhasfoorumille myös? Ikävä kyllä tuo sairaus voi rajoittaa aika paljon jaksamista... Kyllä mäkin ennen jaksoin vaikka mitä, vaan en enää. Itselle ja kropalla pitää opetella olemaan armollinen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vain ei tuohon pysty, ja silloin kannattaisi kuunnella kroppaa. Olen itse alalla, jolla 60 - 70 h työviikot ovat melkein enemmän sääntö kuin poikkeus (kaikki työntekijät eivät kuulu työaikalain piiriin, joten on ihan mahdollista Suomessa tehdä yhtäkin työä jatkuvasti huomattavasti yli 40 h/viikko). Olen nähnyt monia, jotka sippaavat muutaman kuukauden jälkeen ja sitten niitä, joiden olisi pitänyt ymmärtää lopettaa ajoissa mutta sen sijaan on haaskattu koko elämä ja terveys työlle.
Heräämiskysymykseen en kyllä osaa antaa neuvoa, itse nukun kevyesti ja herään helposti vaikka olisin ollut juuri yli vuorokauden putkeen töissä (tavallista sekin meillä).
Kerrotko meille ketkä eivät kuulu työaikalainsäädännön piiriin? uskaltaisin väittää että 95% vähintään kuuluu. Laissa on erikseen mainittu ketkä eivät kuulu. Nämä ovat henkilöitä joiden työaikaa työnantaja ei voi tosiasiallisesti valvoa (eli itse päättävät täysin paljon tekevät työtänsä ja työnantajalla ei ole mahdollisuuksia todentaa että lusmuuko vai tekeetö töitä) ja firman johto. Firman johdolla ei tarkoiteta sitä että sulla lukee "johtaja" käyntikortissa ja työsopparissa vaan johdat aidosti yritystä tai sen itsenäistä osaa.
melko sekaisin olet, mutta tietty SOS- miesten (sipilä, orpo, soini) märkä uni. Tosin kustannuksia susta alkaa tulla mielettömät määrät ihan muutaman vuoden sisällä kun olet fyysinen ja henkinen raunio, jota sitten sairaalassa ja terapiassa yritetään jotenkin vielä kursia kokoon. Luultavasti sairaseläke alle 30-vuotiaana voi olla sun tulevaisuus. Hirveä kustannustaakka, mutta se on mielestäni pienin ongelma, suurempi ongelma on sun ainutkertainen elämä, jota pilaat.
- firma jossa teet, vääristää kilpailutilannetta jättämällä ylityökorvaukset ym. maksamatta. Aiheuttaa isoja yhteiskunnallisia ongelmia.
- Et varmaan tajunnut sanaakaan, joten jatka ihmisparka "uralla". Kuulostaa kyllä työltä, jossa ei varsinaista uraa voi luoda.
Luulisi että noin nuorena osaisit olla myös hiukan mukavuudenhaluinen, kukaan ei neuvo jos et itse ajattele.
Joskus tehty melkein ilmaiseksi ympäripyöreitä, kadut todella jollet hiljennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vain ei tuohon pysty, ja silloin kannattaisi kuunnella kroppaa. Olen itse alalla, jolla 60 - 70 h työviikot ovat melkein enemmän sääntö kuin poikkeus (kaikki työntekijät eivät kuulu työaikalain piiriin, joten on ihan mahdollista Suomessa tehdä yhtäkin työä jatkuvasti huomattavasti yli 40 h/viikko). Olen nähnyt monia, jotka sippaavat muutaman kuukauden jälkeen ja sitten niitä, joiden olisi pitänyt ymmärtää lopettaa ajoissa mutta sen sijaan on haaskattu koko elämä ja terveys työlle.
Heräämiskysymykseen en kyllä osaa antaa neuvoa, itse nukun kevyesti ja herään helposti vaikka olisin ollut juuri yli vuorokauden putkeen töissä (tavallista sekin meillä).
Kerrotko meille ketkä eivät kuulu työaikalainsäädännön piiriin? uskaltaisin väittää että 95% vähintään kuuluu. Laissa on erikseen mainittu ketkä eivät kuulu. Nämä ovat henkilöitä joiden työaikaa työnantaja ei voi tosiasiallisesti valvoa (eli itse päättävät täysin paljon tekevät työtänsä ja työnantajalla ei ole mahdollisuuksia todentaa että lusmuuko vai tekeetö töitä) ja firman johto. Firman johdolla ei tarkoiteta sitä että sulla lukee "johtaja" käyntikortissa ja työsopparissa vaan johdat aidosti yritystä tai sen itsenäistä osaa.
Tosiasiahan on, että esimerkiksi asianajotoimistoissa nuorimmat painavat vähintään 60-tuntista viikkoa jatkuvasti ilman mitään erillistä korvausta. Onko tämä lainvastainen tilanne? Ironista sinänsä, että asianajotoimistossa rikotaan lakia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiahan on, että esimerkiksi asianajotoimistoissa nuorimmat painavat vähintään 60-tuntista viikkoa jatkuvasti ilman mitään erillistä korvausta. Onko tämä lainvastainen tilanne? Ironista sinänsä, että asianajotoimistossa rikotaan lakia...
Kyllä on, jos työnantaja vaatii tekemään ylitöitä. Ja onhan sitä varatuomareitakin tuomittu rikoksista. Ja jos taas jäät roikkumaan toimistolle tekemään ilmaiseksi tunteja niin silloin ei rikota lakia kun työntekijä tekee sen omaa typeryyttään, mutta tämä ei olekaan ylityötä. Ylityö on aina työnantajan aloitteesta lähtevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on, jos työnantaja vaatii tekemään ylitöitä. Ja onhan sitä varatuomareitakin tuomittu rikoksista. Ja jos taas jäät roikkumaan toimistolle tekemään ilmaiseksi tunteja niin silloin ei rikota lakia kun työntekijä tekee sen omaa typeryyttään, mutta tämä ei olekaan ylityötä. Ylityö on aina työnantajan aloitteesta lähtevää.
Ei niitä toki erikseen käsketä, mutta jos aamuksi tarvitaan se ja se asia valmiiksi, niin kaikille on selvää, että duunia tehdään vaikka koko yö. Ilmeisesti tilanne on sitten ihan ok, ja miksipä ei olisi, kun maineen ja mammonan vuoksi työntekijät siihen ovat itse lähteneet. Onko se sitten typeryyttä, en tiedä. Kaipa jokaisella on omat prioriteetit elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole hajuakaan siitä, ketkä kaikki eivät työaikalain piiriin kuulu, tiedän vain että minä ja kollegani emme työaikalain piiriin kuulu emmekä ole ainoita Syy on meillä juurikin työn itsenäisyys ja työajan valvomisen mahdottomuus (tehdään vaihtelevissa paikoissa yksin, ei toimistolla), mutta siitä huolimatta emme päätä suinkaan itse kuinka paljon teemme töitä vaan meillä on viran tuoma velvollisuus hoitaa meille osoitetut tehtävät. En ole myöskään väittänyt, että työaikalain piiriin kuulumattomuus olisi yleistä - ei onneksi ole, mutta mahdollista kyllä. Kunhan nyt mainitsin asiasta kun aina pidetään jonain itsestään selvyytenä, ettei Suomessa ihmiseltä voi vaatia jatkuvasti ylipitkiä viikkoja. Aloittajan kohdalla tilanne oli kuitenkin mitä ilmeisimmin aivan eri kuin minulla.
Ylityöt rasittavat erillä lailla ns duunarihommissa ja akateemisissa. Duunarihommissa se on fyysistä: ruumista särkee rasitus. Valkokaulushommissa särkee lähinnä päätä: silmät väsyy tuijottamaan konetta, hartiat jäykistyy istumisesta. Eniten väsyy aivot kun joutuu ylikierroksilla painamaan. Nuo tiukat työrupeamat akateemisella vaikuttaa monesti unen laatuun: herää yöllä miettimään kuinka homma pitäisi ratkaista, olisko sittenkin niin, miten kirjoitan/ratkaisen sen. Noita rupeamia jaksaa ja niistä hassusti nauttiikin kun tilanne ei ole jatkuva. Jos koko ajan on olo ettei pysy tehtävissä deadlineissa vaikka iltakaudet kotona värkkää väsähtää kunnolla. Eli ainakin itse jaksan ne lyhyet puristukset vähemmällä yöunella laittamalla pään totaalisesti työjuttuihin, mutta sitten tarvitsen löysempiä aikoja jolloin "karkaa" töistä aiemmin ja töissäkin tekee paljon helppoja hommia (matkalaskut, muut mekaaniset systeemien täyttelyt jne) joissa Johanne Virolaisen sanoin "ei aivojansa tarvitse nyrjäyttää".