Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsella kova kuume ja nopea syke!!

Vierailija
02.09.2016 |

1vuotias kyseessä, toista päivää jo kuumetta 40astetta. Päivystyksessä käyty, pitää kuulemma vielä odotella pari päivää jospa kuume sitten loppuisi -> vauvarokko. Ei otettu tulehdusarvoja tai muutenkaan tutkittu. Muita oireita ei ole, ei nuhaa, joskus harvoin yskäsee. Itkuinen ja väsynyt, lääkettä annetaan ja se alentaa lämpöä vähäksi aikaa. Vaikea lohduttaa kun kosketuskin satuttaa, kosketusarka iho :( oisko kellään ollut samanlaista, mikä voisi olla syy? Huomenna marsitaan yksityiselle jos vielä jatkuu.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittakaa terveysneuvontaan tai paikalliseen päivystykseen. Kuvatkaa tarkasti lapsen yleisvointi (kuluneen päivän aikana). Muistakaa mainita lapsen käsittelyarkuus ja itsestään ilmaantunut mustelma, mitkä mielestäni ovat huolestuttavimmat oireet. Jos lapsi on jaksanut edes kiukutella normaalisti, sekin on hyvä merkki. Käsittelyarkuus/veltto/flegmaattinen lapsi puolestaan ei. Onko iholla muita muutoksia? Mainitkaa myös, jos olette itse hyvin huolissanne. Jos tämän jälkeen päivystyksestä arvioidaan, että voitte odottaa aamuun, huokaiskaa helpotuksesta ja menkää te vanhemmatkin lepäämään. T: edelleen sama (pehmo) palstalääkäri

Vierailija
42/81 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna nyt lapsen nukkua, jos hän ei illalla ollut mitenkään poikkeuksellisen sairaan oloinen. Ilman muuta 40 asteen kuume tekee kärttyisäksi ja väsyneeksi, toisin kuin tuo itseään lääkäriksi väittävä sanoi.

Menette sitten aamulla.

Keuhkokuumeessa vauvalle tulee kyllä aivan selvä yskä ja hengitys kulkee vaikeasti. Jos sellaista ei ole, niin älä panikoi. Joten 36:n kommentin voit nyt tässä yhteydessä jättää omaan arvoonsa (sinänsä tietysti lapsen hengitystä on yskässä hyvä seurata, mutta sun lapsellasihan ei yskää ole). Ok, joskus keuhkokuume alkaa ilman yskää, mutta parissa vuorokaudessa kovakuumeinen keuhkokuume olisi jo alkanut oirehtia yskänä/hengitusvaikeuksina.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Verikokeet eivät ole mikään taikapeili, jolla selviää kaikki. Niistä näkee vain, onko CRP koholla. Jos on, se on merkki jostakin tulehduksesta. jonka aiheuttajaa aletaan sitten seuraavaksi arvuutella. Minä veikkaan, että se sairaanhoitajan arvaus vauvarokosta on aivan oikea.

Mutta nuo ehtii katsoa huomenna aamullakin. Onpa lapsi ainakin saanut nukkua sen sijaan, että makaisi rättiväsyneenä sylissäsi terveyskeskuspäivystyksessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soittakaa terveysneuvontaan tai paikalliseen päivystykseen. Kuvatkaa tarkasti lapsen yleisvointi (kuluneen päivän aikana). Muistakaa mainita lapsen käsittelyarkuus ja itsestään ilmaantunut mustelma, mitkä mielestäni ovat huolestuttavimmat oireet. Jos lapsi on jaksanut edes kiukutella normaalisti, sekin on hyvä merkki. Käsittelyarkuus/veltto/flegmaattinen lapsi puolestaan ei. Onko iholla muita muutoksia? Mainitkaa myös, jos olette itse hyvin huolissanne. Jos tämän jälkeen päivystyksestä arvioidaan, että voitte odottaa aamuun, huokaiskaa helpotuksesta ja menkää te vanhemmatkin lepäämään. T: edelleen sama (pehmo) palstalääkäri

Mainitsemisen arvoista on myös se, ettei kuume kuumelääkkeistä huolimatta laske tuon alemmaksi. T: sama

Vierailija
44/81 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainitsemisen arvoista on myös se, ettei kuume kuumelääkkeistä huolimatta laske tuon alemmaksi. T: sama

Ei se oikeastaan koskaan laske 40 asteesta alle 38:n kuumelääkkeillä, kun on rokosta tai vaikkapa influenssasta kyse. Onko sulla oikeasti mitään kokemusta pienistä lapsista?

Vierailija
45/81 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin jo siellä päivystyksessä ja vaatisin lääkärin paikalle. Tässä maassa ei uokisella puolella saa mitään tapahtumaan huutamatta.

Huuda siis ja mesoa, saat lääkärin katsomaan lastasi ja verokokeet otetuksi. Jos on liian myöhäistä, on turha katua. Mene jo. Hus.

Jollet pääse, menet yksityiseen päivystykseen, johan tapahtuu!

Hengitä syvään ja rauhoitu iso ihminen. Ei kannata hysteeriseksi heittäytyä. Ja se huutamalla palvelujen vaatiminen on ihan vihoviimeistä.

Mun lapseni meinasi kuilla ja hoitajat vaan koppavasti käski odottamaan tai menemään kotiin. Huusin. Huusin niin perkeleesti.

Sain lääkärin paikalle, lapsen teholle ja hengissä on.

Oliko sulla mulle muuta asiaa?

Alapeukut lapsen hengenvaarasta vai hoitsujen koppavuudesta? Vai siitä, että puolustin lastani? Sain kiitos tilanteessakin kuulla olevani sitä ja tätä, mutta kun porukkaa runtäsi paikalle ja lasta alettiin kiikuttaa teholle, hiljeni kanalauma. Edelleen vituttaa se asenne. Opin pitämään puoleni, ja pidän. Vaikka se ei aina niin naisellista ja alistuvaa ole, että avmammoille sopii, mutta arvatkaa mitä.

Mun. Lapsi. Pelastui. Koska. Huusin.

Vierailija
46/81 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin uskonut hoitajaa, ei olisi lasta enää.Terveisin toinen " vauvarokko"

Painu helvettiin siitä trollaamasta vakavalla asialla.

Painu helvettiin taitaa olla hoitsu? Kolahtiko kalikka, tuliko hoitovirhe vai mikä vaivaa?

Mua vituttaa se, miten sä nautit ap:n säikyttelemisestä.

Vierailija
47/81 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy nyt ensin siltä mieheltä, onko lapsi loukannut itsensä, kun on leikkinyt väsyneenä. Meinaan voi se mustelma olla ihan "luonnollinenkin"

Vierailija
48/81 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille joka haloota huuteli. Luepas vastaukseni ajatuksella. Mistä sait päähäsi että vastauksessani lukee ettei ap olisi laskenut kuumetta tai että lapsi ei olisi juonut.

Olen vain työssäni nähnyt monia lapsia jotka kuumeesta kuivuttuaan ovat jo hyvin heikossa kunnossa sairaalaan tullessaan, että toistan vielä ap on syystäkin huolissaan. Vauvarokko on todellakin kotona hoidetta tauti, mutta jos korkea kuumetta ei saada laskemaan tai muuten tilanne huolestuttaa on syytä soittaa neuvoa.

Vierailija
49/81 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin jo siellä päivystyksessä ja vaatisin lääkärin paikalle. Tässä maassa ei uokisella puolella saa mitään tapahtumaan huutamatta.

Huuda siis ja mesoa, saat lääkärin katsomaan lastasi ja verokokeet otetuksi. Jos on liian myöhäistä, on turha katua. Mene jo. Hus.

Jollet pääse, menet yksityiseen päivystykseen, johan tapahtuu!

Hengitä syvään ja rauhoitu iso ihminen. Ei kannata hysteeriseksi heittäytyä. Ja se huutamalla palvelujen vaatiminen on ihan vihoviimeistä.

Mun lapseni meinasi kuilla ja hoitajat vaan koppavasti käski odottamaan tai menemään kotiin. Huusin. Huusin niin perkeleesti.

Sain lääkärin paikalle, lapsen teholle ja hengissä on.

Oliko sulla mulle muuta asiaa?

Alapeukut lapsen hengenvaarasta vai hoitsujen koppavuudesta? Vai siitä, että puolustin lastani? Sain kiitos tilanteessakin kuulla olevani sitä ja tätä, mutta kun porukkaa runtäsi paikalle ja lasta alettiin kiikuttaa teholle, hiljeni kanalauma. Edelleen vituttaa se asenne. Opin pitämään puoleni, ja pidän. Vaikka se ei aina niin naisellista ja alistuvaa ole, että avmammoille sopii, mutta arvatkaa mitä.

Mun. Lapsi. Pelastui. Koska. Huusin.

Kerros nyt niistä noin sadasta muusta kerrasta, jolloin myös huusit "koppaville hoitsuille" ja raivoamalla vaadit tutkimuksia ja kokovartalomagneettikuvaa, ja lapsellas olikin vaan normaali nuhaflunssa...?

Jännästi niitä kertoja  ei kukaan koskaan myönnä, vaikka varmasti 90% lääkärillä käynneistä on olleet turhia tai ainakin sellaisia, että mitään erityisempää hätää ei ollutkaan.

Mutta ah, siinä saa av-mamma oikein orgasmin, kun KERRANKIN tiesi paremmin kuin lääkärit!

Ps. mä ihan maallikkona mutta kolmen lapsen äitinä väitän, että ne lääkärit yleensä tietää. Varsinkin, kun niille malttaa kunnolla, loogisesti ja kattavasti SELITTÄÄ lapsen oireet. Jos on tuollainen pääkkö ja häslä kuin sä, niin voi ollakin, etteivät lääkärit pääse selville lapsen tilanteesta.

Vierailija
50/81 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sille joka haloota huuteli. Luepas vastaukseni ajatuksella. Mistä sait päähäsi että vastauksessani lukee ettei ap olisi laskenut kuumetta tai että lapsi ei olisi juonut.

Olen vain työssäni nähnyt monia lapsia jotka kuumeesta kuivuttuaan ovat jo hyvin heikossa kunnossa sairaalaan tullessaan, että toistan vielä ap on syystäkin huolissaan. Vauvarokko on todellakin kotona hoidetta tauti, mutta jos korkea kuumetta ei saada laskemaan tai muuten tilanne huolestuttaa on syytä soittaa neuvoa.

Kun ap selvästi tuossa sanoi, että lapsi juo hyvin, miksi mainitset edes kuivumisriskistä? Ja perustelet yhä lääkäriin menoa sillä, että kuumetta pitää laskea - NO NIINHÄN ap on tehnyt!

Jumaleissön. Mitä tapausta sä oikein nyt kommentoit, jotain fiktiivistä tapausta muualla netissäkö?

Keskitytään nyt kuiteskin vaan tähän käsillä olevaan. Joka siis juo ja jolle on annettukin kuumelääkettä. Ja kuume laskenut sillä 1,5 astetta.

Vierailija
51/81 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se oikeastaan koskaan laske 40 asteesta alle 38:n kuumelääkkeillä, kun on rokosta tai vaikkapa influenssasta kyse. Onko sulla oikeasti mitään kokemusta pienistä lapsista?

Ei sen enempää, kuin että olen työssä neuvolassa ja kotona 1- ja 3-vuotiaat. En ole erehtymätön, mutteivät nämä ohjeet nyt mielestäni ihan väärinkään ole. Kuka meistä oikeastaan uskaltaa sanoa ap:lle, että jääkööt kotiin hyvillä mielin? Vauvapalstan perusteella? Tilanne arvioitakoon puhelimessa tai vastaanotolla terveydenhuollon ammattihenkilön toimesta. Kaipaisin teidän kriitikoiden taustoja?

Vierailija
52/81 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mihin päädyitte?

Vierailija
53/81 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se saanut rokotukset vasta? Niistäkin voi nousta kuume ja tuo mustelma kädessä?

Ei ole saanut rokotuksia. Ja mustelma on käsivarren taipeessa. Ei ainakaan olla huomattu että ois mihinkään sitä satuttanut. Ei ole kiukutellut, ollaan ajateltu että tuollainen olisin itsekin kuumeessa. Mielellään makoilee kärryssä ja nukahtaa välillä. Jaksaa myös leikkiä lääkkeitten vaikuttaessa, syö mitä syö pöydän ääressä. Syliin nosto ja käsittely saa pienen itkemään, iho on varmasti hellänä noin kovassa kuumeessa. :( katsotaan jos hän nyt nukkuisi tämän yön ja huomenna viedään lääkäriin! Vauvarokko tai ei, vaadin että hänet ainakin tutkitaan varmuuden vuoksi. Kiitos kaikille kommenteista!

Vierailija
54/81 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sen enempää, kuin että olen työssä neuvolassa ja kotona 1- ja 3-vuotiaat. En ole erehtymätön, mutteivät nämä ohjeet nyt mielestäni ihan väärinkään ole. Kuka meistä oikeastaan uskaltaa sanoa ap:lle, että jääkööt kotiin hyvillä mielin? Vauvapalstan perusteella? Tilanne arvioitakoon puhelimessa tai vastaanotolla terveydenhuollon ammattihenkilön toimesta. Kaipaisin teidän kriitikoiden taustoja?

Kuule, mä voin myös keksiä ihan mitä taustaa itselleni, kuten sinäkin olet mitä ilmeisimmin tehnyt.

Ap:n lapsihan ON juuri ollut sellaisen ammattihenkilön katsottavana, millaisen ap voi tähän aikaan illasta saada puhelimeenkaan (sillä erotuksella, että se puhelimessa puhuja ei näe ap:n lasta).

Se ei ole hyvän lääkärin merkki, että a) huolestuttaa potilasta turhaan, b) usuttaa häntä tekemään turhia valintoja, jotka vain uuvuttavat lasta lisää JA c) antaa vääriä tietoja.

Jokainen äiti tietää, että kunnon flunssassa ja rokossa kuume on herkästi kova. Jokainen äiti tietää, että 40 asteen kuumeessa JOPA se yksivuotias on vaisu ja väsynyt. Toisin kuin sinä väität.

Totta kai lääkärissä voi käydä uudestaan, mutta sinne EI kannata mennä tänä yönä väsyneen kuumepotilaan kanssa. Mitä oikein kuvittelet, että yön aikana ehtii tapahtua lapselle, jolle kuitenkin kuumelääke laskee kuumetta, joka juo, ja joka jaksaa välillä leikkiäkin? Jolla henki kulkee normaalisti?

Kerropa nyt, olen utelias kuulemaan, mikä niin akuutti vauvalla voi olla, että sinne päivystykseen pitää ehdottomasti lähteä juuri nyt?

Ja ei, yhden lapsen äidin paniikki ei ole minusta yksistään riittävä syy. Jos ap:n lapsi ei ole aiemmin sairastellut, eka kunnon kuumetauti on aina pelottava juttu.

Vierailija
55/81 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se saanut rokotukset vasta? Niistäkin voi nousta kuume ja tuo mustelma kädessä?

Ei ole saanut rokotuksia. Ja mustelma on käsivarren taipeessa. Ei ainakaan olla huomattu että ois mihinkään sitä satuttanut. Ei ole kiukutellut, ollaan ajateltu että tuollainen olisin itsekin kuumeessa. Mielellään makoilee kärryssä ja nukahtaa välillä. Jaksaa myös leikkiä lääkkeitten vaikuttaessa, syö mitä syö pöydän ääressä. Syliin nosto ja käsittely saa pienen itkemään, iho on varmasti hellänä noin kovassa kuumeessa. :( katsotaan jos hän nyt nukkuisi tämän yön ja huomenna viedään lääkäriin! Vauvarokko tai ei, vaadin että hänet ainakin tutkitaan varmuuden vuoksi. Kiitos kaikille kommenteista!

hyvä päätös! Ja pidetään peukkuja, vauva voi jo aamulla olla parempi. 

Vierailija
56/81 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki näin, mutta kosketusarkuus on kyllä hälytysmerkki, jonka vuoksi en odottelisi huomiseen.

Vierailija
57/81 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna nyt lapsen nukkua, jos hän ei illalla ollut mitenkään poikkeuksellisen sairaan oloinen. Ilman muuta 40 asteen kuume tekee kärttyisäksi ja väsyneeksi, toisin kuin tuo itseään lääkäriksi väittävä sanoi.

Menette sitten aamulla.

Keuhkokuumeessa vauvalle tulee kyllä aivan selvä yskä ja hengitys kulkee vaikeasti. Jos sellaista ei ole, niin älä panikoi. Joten 36:n kommentin voit nyt tässä yhteydessä jättää omaan arvoonsa (sinänsä tietysti lapsen hengitystä on yskässä hyvä seurata, mutta sun lapsellasihan ei yskää ole). Ok, joskus keuhkokuume alkaa ilman yskää, mutta parissa vuorokaudessa kovakuumeinen keuhkokuume olisi jo alkanut oirehtia yskänä/hengitusvaikeuksina.

Verikokeet eivät ole mikään taikapeili, jolla selviää kaikki. Niistä näkee vain, onko CRP koholla. Jos on, se on merkki jostakin tulehduksesta. jonka aiheuttajaa aletaan sitten seuraavaksi arvuutella. Minä veikkaan, että se sairaanhoitajan arvaus vauvarokosta on aivan oikea.

Mutta nuo ehtii katsoa huomenna aamullakin. Onpa lapsi ainakin saanut nukkua sen sijaan, että makaisi rättiväsyneenä sylissäsi terveyskeskuspäivystyksessä.

Kiva, että lähihoitajaopiskelijakin ehti palstalle.

Vierailija
58/81 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö löpö, Kyllikki. Kovassa kuumeessa jopa aikuisellakin on iho arka. Lisäksi nivelet särkevät. Mullakin on ollut aina, ja olen viisikymppinen jo.

Saati nyt vuoden ikäisellä, jolle saattaa olla puhkeamassa rokko iholle.

Vierailija
59/81 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllikki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menette sitten aamulla.

Kiva, että lähihoitajaopiskelijakin ehti palstalle.

Mistä niin päättelit? Kun ei hysterisoi kuten sinä?

Vierailija
60/81 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

N1967 kirjoitti:

Höpö löpö, Kyllikki. Kovassa kuumeessa jopa aikuisellakin on iho arka. Lisäksi nivelet särkevät. Mullakin on ollut aina, ja olen viisikymppinen jo.

Saati nyt vuoden ikäisellä, jolle saattaa olla puhkeamassa rokko iholle.

Tuleeko sinulle myös spontaanisti mustelmia? Onko oikea menettelytapa olla ottamatta tulehdusarvoja tällaiselta lapselta, koska "saattaahan se olla vauvarokkokin"?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän