Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sairastanut vesirokon?

Vierailija
02.09.2016 |

Niin, oletko? Ja kuinka vanha olet?

Itse en ole, tai ainakaan niin että sitä olisi huomattu. Olen 23v nainen ja äiti aina ihmettelee miten ei ole tullut mulle vesirokkoa. Siskoni ja veljeni on sairastanut ne ihan pieninä, eikä mulle ole tarttunut kummaltakaan. Lisäksi oltiin joskus kuulemma leikkimässä mun lapsuudenkavereilla ja sieltä taloudesta kahdella oli vesirokko. Voisiko olla mahdollista, että on immuuni vesirokolle sitä sairastamattakin? :D

Yritetään miehen kanssa lasta ja täytyy kyllä ottaa rokote varmuuden vuoksi, en halua enää aikuisiällä sairastaa sitä!

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ennen sairastettiin rokot lapsena. Rokottamisen ongelma on juurikin se, että sitten tulevat aikuisille, jolloin ne voivat olla tuhoisia.

Vierailija
2/30 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sairastin vesirokon yläasteella yhdeksännellä luokalla. Sain sen ystäväni siskon lapselta. 

Kutina ja näppyjen määrä oli ihan uskomaton. Jopa silmiin ja suuhun tuli näppyjä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, olin n. 11v ja veli 8v. Omistani lapset on kuopusta lukuunottamatta ja hän on 6v.

Vierailija
4/30 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut 1970-luvulla. Nyt 40v.

Vierailija
5/30 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut ihan vauvana kuulemma :)

Vierailija
6/30 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin lapsena 80-luvulla, ja muistan ikävä kyllä vieläkin rokkonäppylöiden aiheuttaman kammottavan kutinan :D

Vierailija
7/30 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en muista mitään siitä kun sairastin, mutta muistan kun siskoni sairasti sen ihan pikkuvauvana ja oltiin hotellissa silloin. Muistan ihan selvästi mitkä vaatteetkin siskolla oli päällä ja olin itse n 6 v :D

Vierailija
8/30 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut lapsena 1960-luvulla. Kuten myös vihurirokon, sikotaudin ja tuhkarokon. Olen nyt 55 v.

Vierailija
9/30 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään olen, vaikka äitikään ei muista. Lääkäri sanoi, että vesirokon voi lapsena sairastaa niin huomaamattomasti, parilla näpyllä, ettei se lasta häiritse, eivätkä vanhemmatkaan huomaa. Lääkäri sanoo minun kuitenkin sen sairastaneen, koska minulle tuli vyöruusu, kauhea kipu melkein viisi viikkoa ja päälle kuiva kutina ja oudon kosketusarka iho kolme viikkoa myöhemminkin, joten itse kyllä suosittelen rokottamista, oli tuo vyöruusu kauhea tauti ja varsinainen vesirokko aikuisena kuulemma vasta hirveää onkin, voi joutua sairaalaankin. Olen 52-vuotias.

Muuten, minulle vyöruusukipuun auttoi parhaiten kostea, sileäkankainen (ei froteinen) liina ihottumalla/rakkuloilla ja kipulääkeyhdistelmä 400mg ibufrofeiinia yhdistettynä 500 mg paracetamolia, saa ilman reseptiä (auttaa myös kauheimpaan hammassärkyyn ja kuulemma migreeniinkin).

Vierailija
10/30 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oispa ollut rokete kirjoitti:

Näköjään olen, vaikka äitikään ei muista. Lääkäri sanoi, että vesirokon voi lapsena sairastaa niin huomaamattomasti, parilla näpyllä, ettei se lasta häiritse, eivätkä vanhemmatkaan huomaa. Lääkäri sanoo minun kuitenkin sen sairastaneen, koska minulle tuli vyöruusu, kauhea kipu melkein viisi viikkoa ja päälle kuiva kutina ja oudon kosketusarka iho kolme viikkoa myöhemminkin, joten itse kyllä suosittelen rokottamista, oli tuo vyöruusu kauhea tauti ja varsinainen vesirokko aikuisena kuulemma vasta hirveää onkin, voi joutua sairaalaankin. Olen 52-vuotias.

Muuten, minulle vyöruusukipuun auttoi parhaiten kostea, sileäkankainen (ei froteinen) liina ihottumalla/rakkuloilla ja kipulääkeyhdistelmä 400mg ibufrofeiinia yhdistettynä 500 mg paracetamolia, saa ilman reseptiä (auttaa myös kauheimpaan hammassärkyyn ja kuulemma migreeniinkin).

Tätä ollaan mietittykkin, että olisiko esim hiusten seassa ollut muutama näppylä tai pari hajanäppyä ympäri kehoa. Mutta on kyllä ollut sen verran lievä sitten, että voiko se tulla vielä uudestaan? Joskus biologian opettajakin ihmetteli että enkö oikeasti ole sairastanut vesirokkoa.

Ap

Vierailija
11/30 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin vesirokon 15-vuotiaana, ysiluokan keväällä 1980-luvun lopussa. En siis enää ihan lapsena. Arvet näkyvät vieläkin, nyt olen yli nelikymppinen. Myös kasvoissa. Kannattaa rokottaa. Rokotetut aikuiset eivät sairasta vvesirokkoa sen todennäköisemmin kuin nekään, jotka ovat sairastaneet vesirokon lapsena. Sen sijaan heiltä puuttuu elävää herpesvirusta elimistössään kantaville (eli siis vesirokon sairastaneille) ominainen mahdollisuus saada vyöruusu kun viruksen aktivoituu elimistön imunipuolustuksen joskus vanhetessa tai muuten jostain syystä pettäessä.

Vierailija
12/30 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että olet saattanut sairastaa vesirokon hyvin lievänä. Mutta jos on aikuinen eikä ole vesirokkoa sairastanut, suosittelen todella lämpimästi rokotusta! Itse sairastin myöhäisessä teini-iässä ja olin pari viikkoa poissa koulusta ja todella sairas. Vesikelloja oli aivan hirveästi ja kutina infernaalinen. Ikeneni olivat tulehtuneet vielä pitkään senkin jälkeen, kun olin parantunut muuten, koska myös suu oli tullut rakkoja täyteen. En syömäänkään meinannut pystyä, kun kaikki kirveli. Myös intiimialueen limakalvot olivat rakoilla. Pikkulapset selviävät yleensä pienellä lämmönnousulla ja muutamalla rakolla; aikuisille tauti on lähes aina paha. Siinä vaiheessa, kun on pieniä lapsia tai pitäisi käydä töissä, voi viikkojen sairastaminen olla hyvin hankalaa.

Vierailija
13/30 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin 13-vuotiaana, kamala tauti ja ikuiset arvet ympäri kehoa, myös kasvoihin! Omat lapseni sairastivat pienempinä, mutta kamala määrä rakkuloita, kuumetta ja tuskaa pitkään (sairastivat tietenkin peräkkäin, ei samaan aikaan). Kahden ystävän lapset joutuivat sairaalaan ab-tiputukseen koska saivat jonkin bakteerin ihon alle. 

Vierailija
14/30 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ja olen 35-vuotias.

Vierailija
15/30 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat sanoi myös etten ole sairastanut. Koskaan eivät ole ainuttakaan näppylää nähneet. Mutta silti raskausaikana, kun otettiin vasta-ainekoe, selvisi että oon sen joskus sairastanut. Ollut vain niin tosi lievä.

Vierailija
16/30 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, aikuisena. Kaamea tauti, olin sairauslomalla liki 2 kk, siitä 2 vko sairaalahoidossa

Vierailija
17/30 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olenkin sairastanut erittäin lievän vesirokon, kun näppylöitä ei ole edes huomattu, voinko kuitenkin saada sen esim tulevilta lapsilta vielä myöhemmin?

Vierailija
18/30 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole, tai sitten ihan lievän. äiti ei ole varma. nyt olen kolmekymppinen atoopikko ja otin itselleni vesirokko-rokotteen

Vierailija
19/30 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin kun olin reilu 30-v. Kuumeen nosti ja näppylät mutta parani muutamassa päivässä. Ei kutissut ollenkaan mikä ei kai ole yleistä. Oli koko ajan parempi olo kuin normaaliflunssassa. Kauhujuttuja olen kyllä kuullut että usein aikuisilla voi olla ikävämpi.

Vierailija
20/30 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista selvitä aikuisikään sairastamatta vesirokkoa. Olen jo 30-kymppinen, mutta verikokeella on varmennettu, että en ole koskaan sairastanut vesirokkoa.  Lapsena tuli kyllä oleskeltua vesirokkoisten kavereiden kanssa. Mutta olinkin varsin terve lapsi, kaikki tavalliset lastentaudit jäivät sairastamatta. Oletan, että sitten vanhuksena olen varsinainen tautimagneetti...

Tiesittekö, että vesirokkoon voi sairastua monta kertaa, vaikka harvinaista se on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän