Oletko sairastanut vesirokon?
Niin, oletko? Ja kuinka vanha olet?
Itse en ole, tai ainakaan niin että sitä olisi huomattu. Olen 23v nainen ja äiti aina ihmettelee miten ei ole tullut mulle vesirokkoa. Siskoni ja veljeni on sairastanut ne ihan pieninä, eikä mulle ole tarttunut kummaltakaan. Lisäksi oltiin joskus kuulemma leikkimässä mun lapsuudenkavereilla ja sieltä taloudesta kahdella oli vesirokko. Voisiko olla mahdollista, että on immuuni vesirokolle sitä sairastamattakin? :D
Yritetään miehen kanssa lasta ja täytyy kyllä ottaa rokote varmuuden vuoksi, en halua enää aikuisiällä sairastaa sitä!
Kommentit (30)
En ole varsinaisesti sairastanut, mutta vasta-aineet löytyi. Tutkittiin kun olin raskaana ja esikoisella vesirokko.
Kyllä. Olen 47 v.
Myös esikoiseni, nyt 16, on sairastanut. Kuopuksesta en ol varma.
Kyllä, n 5 vuotiaana. Myös vyöruusun sairastin aikuisena. Se oli uskomattoman kivulias, olin viikon sairauslomalla.
Eikös tuo vesirokko rokote tule nyt rokoteohjelmaankin. Sen saa nyt ilmaiseksi siis.
Tähän asti suurinosa mammoista on kilpaa kiljunut miten se on turha rokote vaikka lääkärit on jo pitkään olleet sitä mieltä, että pitäisi rokottaa.
Vaikka ne pahat jälkitaudit tulee vain harvalle niin jollekkin ne aina osuu, enkä halua, että se on oma lapseni.
Kummatkin lapset sairastaneet vesirokon. Olivat 5 v ja vuoden ja todella sairaita, päästä jalkoihin rakkuloissa ja kuumeessa. Siinä samassa sairasti myös mies vaikka anoppi väitti, että on sairastanut sen jo lapsena. Lääkäri tosin sanoi, että ko tauti voi tarttua myös uudestaan. Tuolloin 2000 luvun alussa ei ollut ikävä kyllä vielä rokotetta tarjolla.
Joku rokko oli kuulemma 1v...olen nyt yli 30. Ap, huonompi tuuri sulla, ne rokot kannattas sairastaa nuorena
-IISAK SONNI
Nyt on maha täynnä
Ikää 35 ja en ole sitä sairastanut, ainakaan tietääkseni. Aikuisena tosin tuli vyöruusu. Pyysin lääkärissä että tutkitaan onko vesirokkoa sairastanut. Ei suostuttu, koska "ei niitä kalliita testejä muuten vaan varmuuden vuoksi oteta". No elän siinä uskossa edelleen että en ole sitä sairastanut. Enkä nyt viitsi rokotusta sitten turhaan ottaa. Miten muuten on, annetaanko rokotus vaikka henkilö ei tiedä sairastamisestaan vai tutkitaanko tämä ensin?
En ole, eikö ole siskonikaan. On tietty mahdollista, että olemme sairastaneet todella lievän vesirokon, mutta tuskinpa. Olen 24 v., ja otin rokotteen pari vuotta sitten, sillä en halua sairastaa vesirokkoa aikuisiällä
Olen sairastanut 8-vuotiaana, kävin pientä kyläkoulua ja kun yksi oppilas sai vesirokon sukulaiseltaan, niin virus kiersi kaikki oppilaat, jotka ei ennestään olleet sairastaneet vesirokkoa. Ei ollut mikään kovin paha tauti. Mutta sepä se, kun on niin kovin tuurissaan myös pikkulapsilla, miten voimakkaina oireet tulee, osalla on jopa limakalvoilla rakkuloita ja joskus harvoin tauti voi tulla niin pahana että rakkuloita tulee sisäelimiinkin, ja sairaalahoitoahan se silloin vaatii, ja lievemmistäkin tapauksista voi saada jonkun ikävän jälkitaudin. Vesirokko voi tulla uudestaankin joskus harvoin, tai tosiaan voi tulla vyöruusu. Toivottavasti vesirokkoa vastaan alettaisiin rokottaa ihan rokotusohjelmassa, rokotuksesta huolimatta joillekin tulee rokko, mutta se tulee kaiketi todella paljon lievempänä vaan silloin.
Sairastin 5-vuotiaana, otettiin vieläpä kuva todisteeksi :D