Pihapiirin hankala lapsi
Naapurustossamme on muutamia alle kouluikäisiä lapsia, joiden kanssa lapseni leikkii ja jotka ovat meille tervetulleita. Jokin kuukausi sitten naapuriimme muutti lapselle harrastuksesta tuttu kaveri, mikä tuntui aluksi hienolta asialta. Lapsi pyyti tätä lasta muutamana kerran kylään. Näiden kyläilyjen jälkeen päätin, että ensimmäistä kertaa elämässäni teen vierailukiellon. Muutaman vierailun aikana lapsi valehteli minulle useampaan kertaan, ei uskonut mitään käskyjä tai rajoja, hukkasi omaisuuttani, rikkoi lapseni lelun ja levitti ihan levittämisen ilosta tavaroita pitkin lattioita. Mutta tämä ei ole nyt se ongelma mikä jäi minua painamaan, sillä tämä ratkeaa ihan sillä, ettei lapsi enää saa tulla meille kylään. Omalle lapselleni olen tästä jo kertonut.
Mutta nyt mietin jo ennalta niitä kaikkia hankalia tilanteita, joissa lapsia on mukana enemmän kuin omani ja tämä "hankala" lapsi. En jaksaisi yhtään riitelyä tai mielensä pahoittamisia tai pohtimista kaikkien lasten edessä että miksi tuo saa tulla mutta minä en. Kun muita ei ole paikalla, niin voin aivan hyvin selittää lapselle miksi hän ei ole enää tervetullut, mutta sitten kun on muita paikalla, niin onhan se noloa sille lapsellekin. Ja sitten mietin jo valmiiksi niitä vanhempia. Että harmittaa. On ollut niin kiva kun tässä pihassa on ollut näitä muitakin lapsia, että aina välillä lapselle löytyy pihasta seuraa ja he ovat voineet kyläillä puolin ja toisin. Nyt on sitten tällainen tapaus, jota ei voi päästää sisälle ja jonka touhuja pitää nyt pihassakin seurata tarkemmin. (On ehtinyt jo mm. käyttämään luvatta tavaroita muiden pihalta eikä näissäkään tilanteissa kuuntele lainkaan aikuisia, ja on suihkuttanut vettä ihmisten ovista sisään, jne.)
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Keskustele asiasta tämän lapsen vanhempien kanssa.
No en kyllä keskustele, useammasta syystä. Olemme vaihtaneet vanhempien kanssa vain pari hassua sanaa ja lisäksi välillämme on kieliongelmia. En todellakaan halua mennä koputtamaan uuden tuttavuuden ovea ja sönköttämään, että me ei tykätä teidän lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä keskustele, useammasta syystä. Olemme vaihtaneet vanhempien kanssa vain pari hassua sanaa ja lisäksi välillämme on kieliongelmia. En todellakaan halua mennä koputtamaan uuden tuttavuuden ovea ja sönköttämään, että me ei tykätä teidän lapsesta.
T. siis ap
Miten te muut olette toimineet tilanteissa, jossa lapsiporukassa on yksi, jota ette halua kutsua kotiinne?
Vierailija kirjoitti:
Miten te muut olette toimineet tilanteissa, jossa lapsiporukassa on yksi, jota ette halua kutsua kotiinne?
Jos porukassa on tällainen lapsi, niin silloin leikitään ulkona. Jos taas lapsi ei ole mukana, voidaan olla sisälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos porukassa on tällainen lapsi, niin silloin leikitään ulkona. Jos taas lapsi ei ole mukana, voidaan olla sisälläkin.
No entäs tilanne kun tämä kaveri tulee ovelle muiden jo ollessa sisällä?
Vierailija kirjoitti:
Kirjota kirje vanhemmille.
??? Ja kirjoittaisin mitä? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kysynyt omalta lapseltani, haluaako hän lähteä kavereineen tämän kaverin kanssa ulos. Jos ei, niin olen kaverille sanonut, että lapseni ei ole nyt tulossa ulos. Jos lapsi on kysynyt, saako sitten tulla meille sisään, olen sanonut, että ei. Mun ei tarvitse selitellä kenellekään, miksi joku ei pääse kotiini. Ei varsinkaan lapselle.
Lapsellani on ollut yksi tällainen kaveri ja mulla ei ole ollut mitään sitä vastaan, että leikkivät ulkona. Meille ei kuitenkaan ole ollut asiaa, koska lapsi ei totellut aikuista vaan toistuvasti kielloista huolimatta kiusasi meidän kissoja ja koiraa.
Meillä vähän sama juttu, yhden naapuritalon kakarat ovat kauheita.
Olen ratkaissut asian siten että kokoonpanolla ilman näitä kauhukakaroita saa tulla meille ja jos he ovat tulossa joko alunperin tai ovelle ronkumaan kun muut ovat jo sisällä, sanon että ei mahdu enää meille eli koko porukka ulos jos haluavat yhdessä leikkiä. Meillä ei superiso talo ja lasten huoneet pienehköjä.
Muutenkin, vaikka ois kivojakin kavereita saatan sanoa että nyt ei käy sisäleikit jos teen itse töitä tai jotain muuta eli patistan ulos välillä muutenkin. Ei sitä syytä tarvi aikuisen lapselle sanoa, sinä määräät teillä!
Kuinka pahoja nuo kieliongelmat sitten ovat? Oletko varma etteivät ymmärtäisi sinua?
T'älle riiviölle sanoisin aivan suoraan, ilman mitään kainostelua, että käytöksesi on sellaista (voit vielä yksilöidä muutamantapauksen), että emme halua sinua leikkimään kotiimme.
Se että joutuu sanomaan tämän muiden lasten kuullen toimii vielä paremmin. Kerro vielä, että sitten kun opit käyttäytymään olet tervetullut leikkimään meille.
Jos lupaa käyttäytyä kunnolla ja pääsee kotiinne ja silti vielä toimii häiritsevästi, ilmoita vain heti että se tuli nyt lähtö, heippa.
Nämä tapaukset käyttävät toisten hienotunteisuutta kylmästi hyväksi ja siihen ei pidä alistua.
Kiitos viesteistä 11 ja 12. Kuulostaa helpolta, toivottavasti se tulee olemaankin sitä. Inhoan niin kovasti tällaista ylimääräistä skismaa. Mutta jos koitan asennoitua tolleen tosi pragmaattisesti niin ehkä se oikeesti on helppoa... Ap
Oletko kertonut lapselle että tuollainen käytös ei käy teillä? Ja nimenomaan kertonut yksityiskohtaisesti mikä ei ole hyvää käytöstä ja mitä se aiheuttaa/mitä siitä seuraa ja miltä se tuntuu? Ja jos teidän kodin sääntöjä ei noudateta, niin leikit täytyy järjestää jossain muualla. Mitään ikuista porttikieltoahan ei tarvitse antaa. Minkähän ikäiset kyseessä? Toki jos on jo yli 10-vuotias voi olla liian haasteellista. Mutta toisaalta jos lapsi on tärkeä omalle lapsellesi, niin olisihan se sen lapsenkin etu, joku vähän "ojentaisi", jos kotona esim tähän ei kyetä. Toisaalta käyttäytymiseen voi monia eri syitä. Hankalaa..
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pahoja nuo kieliongelmat sitten ovat? Oletko varma etteivät ymmärtäisi sinua?
No pelkään että ymmärtävät liian negatiivisesti. Lapset kun ovat varmaan kaikille herkkä kohta. Enkä jaksa jos sitten seurauksena olen "riidoissa" näiden kanssa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko sille sanoa suoraan siinä ovella, että et pääse koska ei osaa käyttäytyä ja hajottaa tavaroita. Hävettäähän se varmaan sitä lasta, mutta lieneekö kovin vaarallista koska ihan syystä torutaan. Seuraavalla kerralla voi sanoa, että mikäli osaa käyttäytyä niin saa tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pelkään että ymmärtävät liian negatiivisesti. Lapset kun ovat varmaan kaikille herkkä kohta. Enkä jaksa jos sitten seurauksena olen "riidoissa" näiden kanssa. Ap
Entä jos ensin kertoisit näille vanhemmille lapsensa teoista teillä, mutta et varsinaisesti kieltäisi teille tuloa? Jospa he ymmärtäisivät puuttua asiaan? Lapsia voit kuitenkin patistaa leikkimään ulkona, kun tämä kyseinen tyyppi on mukana.
Mä kyllä ymmärrän ap sua, en itsekään pidä konflikteista.
Kerran kun se hankala tyttö oli meillä sotkemassa menin seisomaan sen viereen ja sanoin ihan ystävällisesti että ei näin ja että nyt levitellyt tavarat takaisin. Ei vastannut mitään ja tuijotti vaan seinää jolloin jatkoin ystävällistä kehoittamista. Ilmeisesti paine kasvoi liian suureksi ja tämä liimanäppi lähti sitten ihan oma-aloitteisesti kotiinsa. Siellä onkin ihan luokaton siivo, kerran käytiin heillä kahvilla.