Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pihapiirin hankala lapsi

Vierailija
01.09.2016 |

Naapurustossamme on muutamia alle kouluikäisiä lapsia, joiden kanssa lapseni leikkii ja jotka ovat meille tervetulleita. Jokin kuukausi sitten naapuriimme muutti lapselle harrastuksesta tuttu kaveri, mikä tuntui aluksi hienolta asialta. Lapsi pyyti tätä lasta muutamana kerran kylään. Näiden kyläilyjen jälkeen päätin, että ensimmäistä kertaa elämässäni teen vierailukiellon. Muutaman vierailun aikana lapsi valehteli minulle useampaan kertaan, ei uskonut mitään käskyjä tai rajoja, hukkasi omaisuuttani, rikkoi lapseni lelun ja levitti ihan levittämisen ilosta tavaroita pitkin lattioita. Mutta tämä ei ole nyt se ongelma mikä jäi minua painamaan, sillä tämä ratkeaa ihan sillä, ettei lapsi enää saa tulla meille kylään. Omalle lapselleni olen tästä jo kertonut.

Mutta nyt mietin jo ennalta niitä kaikkia hankalia tilanteita, joissa lapsia on mukana enemmän kuin omani ja tämä "hankala" lapsi. En jaksaisi yhtään riitelyä tai mielensä pahoittamisia tai pohtimista kaikkien lasten edessä että miksi tuo saa tulla mutta minä en. Kun muita ei ole paikalla, niin voin aivan hyvin selittää lapselle miksi hän ei ole enää tervetullut, mutta sitten kun on muita paikalla, niin onhan se noloa sille lapsellekin. Ja sitten mietin jo valmiiksi niitä vanhempia. Että harmittaa. On ollut niin kiva kun tässä pihassa on ollut näitä muitakin lapsia, että aina välillä lapselle löytyy pihasta seuraa ja he ovat voineet kyläillä puolin ja toisin. Nyt on sitten tällainen tapaus, jota ei voi päästää sisälle ja jonka touhuja pitää nyt pihassakin seurata tarkemmin. (On ehtinyt jo mm. käyttämään luvatta tavaroita muiden pihalta eikä näissäkään tilanteissa kuuntele lainkaan aikuisia, ja on suihkuttanut vettä ihmisten ovista sisään, jne.)

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis alle kouluikäisistä kyse. Ap

Vierailija
22/33 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä ymmärrän ap sua, en itsekään pidä konflikteista.

Kerran kun se hankala tyttö oli meillä sotkemassa menin seisomaan sen viereen ja sanoin ihan ystävällisesti että ei näin ja että nyt levitellyt tavarat takaisin. Ei vastannut mitään ja tuijotti vaan seinää jolloin jatkoin ystävällistä kehoittamista. Ilmeisesti paine kasvoi liian suureksi ja tämä liimanäppi lähti sitten ihan oma-aloitteisesti kotiinsa. Siellä onkin ihan luokaton siivo, kerran käytiin heillä kahvilla.

Mua hämmensi tämän kohdalla kanssa että käyttäytyi eri tavalla mitä olen muiden lapsien kohdalla nähnyt. Esim eteisessä seisoin hänen edessään toistaen monta kertaa että kengät pois ennen sisälletuloa. Ja kaikkien toistojen jälkeenkin hän vain tunki ohitseni sisälle kengät jalassa niin että jouduin ottamaan kädestä kiinni että estäisin niillä kurakengillä sisälle menon! En mä halua kenenkään lapseen "käydä käsiksi"! Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattomia kakaroita nämä umpimieliset riehujat ja muuten vain seinää toljottajat. Mitä otatte noista ongelmaa? Teette kotonanne juuri niinkuin teille sopii ja ylimääräiset haitantekijät pihalle.

On alkanut mennä  tässä kaiken ymmärtävässä ja sallivassa tyylissä, ettei vain tule pahamieli, liian pitkälle.

Mitä sitten jos tulee pahamieli? Selvät sävelet. Jos et toimi kuten meillä vaaditaan, se on sitten voi voi ulos.

Vierailija
24/33 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä ymmärrän ap sua, en itsekään pidä konflikteista.

Kerran kun se hankala tyttö oli meillä sotkemassa menin seisomaan sen viereen ja sanoin ihan ystävällisesti että ei näin ja että nyt levitellyt tavarat takaisin. Ei vastannut mitään ja tuijotti vaan seinää jolloin jatkoin ystävällistä kehoittamista. Ilmeisesti paine kasvoi liian suureksi ja tämä liimanäppi lähti sitten ihan oma-aloitteisesti kotiinsa. Siellä onkin ihan luokaton siivo, kerran käytiin heillä kahvilla.

Mua hämmensi tämän kohdalla kanssa että käyttäytyi eri tavalla mitä olen muiden lapsien kohdalla nähnyt. Esim eteisessä seisoin hänen edessään toistaen monta kertaa että kengät pois ennen sisälletuloa. Ja kaikkien toistojen jälkeenkin hän vain tunki ohitseni sisälle kengät jalassa niin että jouduin ottamaan kädestä kiinni että estäisin niillä kurakengillä sisälle menon! En mä halua kenenkään lapseen "käydä käsiksi"! Ap

Kotona ei rajoja joten luulee ettei teilläkään TAI sitten hakee huomiota muualta kun ei kotoa sitä saa.

Mun mielestä voit hyvin välttää puhumasta vanhemmille jos et halua. Pieniä, alle kouluikäisiä on vielä suht helppo "manipuloida" eli istuttaa heihin säännöt joita teillä noudatetaan.

Sunhan ei ole pakko päästää tätä tuholaista sisään mutta toki tavallaan hyvän työnhän sä teet jos koulit sitä vähän ja jaksat paimentaa. Mutta ei sua kyllä kukaan syytä jos et jaksa! Ei se sun hommas ole.

12

Vierailija
25/33 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pihapiirissä vähän sama juttu, yksi lapsi tekee usein kiusaa tai hölmöilee muuten. Itse olen sitten alkanut valvomaan lasten leikkejä enemmän ja meillä leikittäessä olen selittänyt, että meillä on meidän kodin säännöt ja myös vieraat ovat sen mukaan. En oikein ymmärrä sitä, että aikuinen lähtee syrjimään lasta. Varsinkin, jos sillä lapsella ei ole kotona kaikki ihan hyvin.

Vierailija
26/33 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomattomia kakaroita nämä umpimieliset riehujat ja muuten vain seinää toljottajat. Mitä otatte noista ongelmaa? Teette kotonanne juuri niinkuin teille sopii ja ylimääräiset haitantekijät pihalle.

On alkanut mennä  tässä kaiken ymmärtävässä ja sallivassa tyylissä, ettei vain tule pahamieli, liian pitkälle.

Mitä sitten jos tulee pahamieli? Selvät sävelet. Jos et toimi kuten meillä vaaditaan, se on sitten voi voi ulos.

Kyllä, tavallaan juuri näin. Mutta kyse ei ole teineistä vaan alle kouluikäisistä eli ihan pikkulapsista. Heiltä voi ja pitää vaatia hyvää käytöstä mutta tuonikäisille ei mun mielestä ole kovin fiksua olla turhan julma. Vanhempien vikahan se on!

Vierailija
27/33 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhan julma? Julmaa sanoa, että ei käy, ei sovi?  Nuorena se on kuule vitsa väännettävä, teini ikäisen kanssa ollaan jo peli menetetty, jos silloin vasta aletaan kasvattamaan.

Vierailija
28/33 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toimin vastaavassa tilanteessa näin:

-Kun meillä oli kaveri, niin "ei saa tulla nyt lisää", jos tämä häirikkö yritti tunkea.

- Kun tämä häirikkö kysyi yksin, niin koskaan ei käynyt.

Alkoi pyöriä jossain vaiheessa toisten nurkissa. Tuon lapsen tempaukset oli vaan jotain semmoista, etten oikesti kestänyt. Esimerkiksi nukutin kuopusta ja kävin erikseen sanomassa lapselleni ja tälle häirikkölapselle, että nyt pitää olla 10 minuuttia hiljaa huoneessa, jotta vauva nukahtaa. Tulen sanomaan, kun olen saanut vauvan unille. (ei herännyt herkästi nukahdettuaan, nukahtamisvaiheessa vaikeaa) Ei ollut kerta tai kaksi, kun tämä lapsi noin 2 minuuttia ohjeesta tuli kiljuen huutamaan mulle jotain oman jäädessä nolona huoneeseen. Sen lisäksi kerran hänen käyntinsä jälkeen mun puhelin oli hukassa ja etsittiin valehtelematta kaksi tuntia sitä miehen kanssa, kun oli äänettömällä, niin ei soinut. Lopulta löytyi pihavarastosta kaapin takaa, jossa värisi hiljaa. En tajunnut, miten se on sinne joutunut, kunnes tämä häirikkölapsi tuli ovelle kertomaan vitsinä, että piilotti mun kännykän. Me kaksi aikuista etsittiin sitä puhelinta tajuton aika, kun vieras kakru haluaa pilailla. Ei naurattanut. Oli siinä kaikkea muutakin, lainaili tavaroita, tonki kaappeja jne.

Vierailija
29/33 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkien kaveri tarvitse olla eikä kaikkia mielenvikaisen temppuja tarvitse sietää. Teet ihan oikein, kun et päästä sitä pikku pirua kotiinne. Toivottavasti kaikkien muidenkin lasten vanhemmat älyäisivät tehdä saman.

Mahtaakohan se pentu olla riivattu? Vai onkohan se muuten vain lanttu-b? Mistä kulttuurista se tulee, tai sen vanhemmat, kun kerroit Ap tuossa yllä, että keskustelemisessa sen perheen kanssa on kieliongelmia?

Mutta olipa kakara sitten sitä tai tätä, se on joka tapauksessa oikea paskakasa.

Täytyy vain toivoa, että hulluuksissaan se juoksee junan alle tai vetää mahdollisimman nuorella (varhaisnuorella) iällä jotkut överit jostain heikkolaatuisesta kuona-aineesta.

Vierailija
30/33 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustele asiasta tämän lapsen vanhempien kanssa.

No en kyllä keskustele, useammasta syystä. Olemme vaihtaneet vanhempien kanssa vain pari hassua sanaa ja lisäksi välillämme on kieliongelmia. En todellakaan halua mennä koputtamaan uuden tuttavuuden ovea ja sönköttämään, että me ei tykätä teidän lapsesta. 

Sekö tässä on ongelma, että ette pidä lapsesta? Vai oliko ongelma lapsen käytös, joka ei ole sopivaa. Ei vanhemmat tiedä mitä heidän lapsensa tekee, jos heille ei kerrota. Veden suihkuttaminen sisälle ovesta pilaa lattian, seinän ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa kalliin remontin, tästä asiasta olisi vanhempienkin hyvä tietää.

Vierailija
31/33 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustele asiasta tämän lapsen vanhempien kanssa.

No en kyllä keskustele, useammasta syystä. Olemme vaihtaneet vanhempien kanssa vain pari hassua sanaa ja lisäksi välillämme on kieliongelmia. En todellakaan halua mennä koputtamaan uuden tuttavuuden ovea ja sönköttämään, että me ei tykätä teidän lapsesta. 

Sekö tässä on ongelma, että ette pidä lapsesta? Vai oliko ongelma lapsen käytös, joka ei ole sopivaa. Ei vanhemmat tiedä mitä heidän lapsensa tekee, jos heille ei kerrota. Veden suihkuttaminen sisälle ovesta pilaa lattian, seinän ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa kalliin remontin, tästä asiasta olisi vanhempienkin hyvä tietää.

Siis ei ole kyse pitämisestä vaan käytöksestä, käytin väärää sanaa. No joo, täytyy katsoa miten tää tästä kehittyy, ovat tosiaan asuneet tässä vasta muutaman kuukauden. Jos nyt jotain tosi kurjaa tapahtuu, niin täytyy jutella niiden vahnempien kanssa. Äh. Ap

Vierailija
32/33 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että lapsi ymmärtää puheesi, jos vanhempien kotikieli ei ole suomi ja on alle kouluikäinen niin missä oppii suomea? Onko lapsi suomenkielisessä päiväkodissa?

Vierailija
33/33 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, että lapsi ymmärtää puheesi, jos vanhempien kotikieli ei ole suomi ja on alle kouluikäinen niin missä oppii suomea? Onko lapsi suomenkielisessä päiväkodissa?

Olen varma. Lapsi puhuu sujuvasti suomea, en kuule eroa natiiviin.