Onko outoa, että joku syö kalaa, mutta kokee kalastamisen etovana?
Mietin omaa suhdettani kalaan. Olen aina ollut kalanystävä, mutta en pystyisi kalastamaan enkä perkailemaan kaloja.
Kommentit (20)
Kyllähän se vähän luonnosta vieraantunutta on. Samoin ihmiset, jotka kauhistelee metsästystä ja käyvät kuitenkin ostamassa jauhelihapaketin kaupasta.
Ei ole outoa. 99% syö nautaa ja sikaa, muttei pystyisi niitä henkilökohtaisesti tappamaan...
Vierailija kirjoitti:
Ei ole outoa. 99% syö nautaa ja sikaa, muttei pystyisi niitä henkilökohtaisesti tappamaan...
Tuoreen tutkimuksen mukaan vain 93 % syö lihaa (suomalaisista).
Onko outoa että joku syö lihaa, mutta pitää metsästämistä/teurastamista etovana?
Riippuu mitä tarkoitat oudolla. Epätavallista? Ei. Vähän tekopyhää? Juu. Iso osa meistä (minä mukaan lukien) syö harmillisen tyytyväisenä nugetteja lapsityövoimalla tuotettu pikamuoti-t-paita päällään, mutta tuskin kukaan haluaisi olla itse teurastamassa niitä kanoja tai todistamassa niitä vaateteollisuuden työoloja joita oma osa-aikaisen duunarin palkka riittää mahdollistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko outoa että joku syö lihaa, mutta pitää metsästämistä/teurastamista etovana?
Minä luulen, että sellainen ihminen, joka syö lihaa ei varmaankaan pidä metsästämistä tai teurastamista etovana. Jos pitäisi, niin ei söisi siinä tapauksessa lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä tarkoitat oudolla. Epätavallista? Ei. Vähän tekopyhää? Juu. Iso osa meistä (minä mukaan lukien) syö harmillisen tyytyväisenä nugetteja lapsityövoimalla tuotettu pikamuoti-t-paita päällään, mutta tuskin kukaan haluaisi olla itse teurastamassa niitä kanoja tai todistamassa niitä vaateteollisuuden työoloja joita oma osa-aikaisen duunarin palkka riittää mahdollistamaan.
Niinpä! On vaan joskus mahdotonta tietää esim. vaatteiden alkuperästä.
Paljon mieluummin kalastaisin kuin teurastaisin sikoja, lampaita tai nautoja.
Suurin osa ihmisistä on varmaan joskus edes ollut katsomassa onkimista, virvelöimistä, katiskalla kalastamista, verkkokalastusta tms. ja kalojen perkaaminen tuskin on kovin kumma juttu.
Kuinka moni jauhelihan syöjistä on edes käynyt teurastamossa tai ollut todistamassa teurastusta tai sen jälkeistä eläimen ruhon käsittelyä?
Eräjopet on kalastusta varten. Onko outoa, ettei osaa kutoa, vaikka käyttää pipoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luulen, että sellainen ihminen, joka syö lihaa ei varmaankaan pidä metsästämistä tai teurastamista etovana. Jos pitäisi, niin ei söisi siinä tapauksessa lihaa.
Ihanko tosi? Kuinka moni lihansyöjä on ollut edes katsomassa teurastusta? Kuinka moni edes siihen suostuisi? Moni ei pysty katsomaan edes videolta sitä, mitä sialle tapahtuu teurastamolla.
Olen katsonut videolta teurastuksia. Tainnutus ja veret lasketaan eläimestä. Kalastamista en harrasta. Katselin kun maaaammut kalasti ja paiskoi niitä kaloja maahan. Huusin niille, että perkele kidutatte niitä. Kerran olivat jättäneet ison hauen roskikseen. Siis roskikseen. Ja tällaiset sitten perivät tämän maan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosi? Kuinka moni lihansyöjä on ollut edes katsomassa teurastusta? Kuinka moni edes siihen suostuisi? Moni ei pysty katsomaan edes videolta sitä, mitä sialle tapahtuu teurastamolla.
Okei. Hyvä. Ajattelin vaan. Lopetin itse lihansyönnin heti kun ymmärsin mistä liha on peräisin, eli 4-vuotiaana. Olen ollut kasvissyöjä kohta 70 vuotta.
Ehkä outoa jos sulle käy matoisa järvikala myös. Vaikka tottakai kalastus voi silti etoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! On vaan joskus mahdotonta tietää esim. vaatteiden alkuperästä.
Yleensä suurempi ongelma on hinta kuin vaihtoehtojen puute.
En minäkään perkaisi kalaa enkä osaisi edes. Mieheni kalastaa, on työtön ja käy kalassa lähes joka päivä ja sitten tuo kalaa kotiin ja perkaa niitä keittiössä. On ottanut fileen jo veneessä pois ahvenista että ei niitä sisälmyksiä tuo kotiin. Mutta kala on hyvää ja syömme sitä melko usein.
Mulla on toisinpäin. Rakastan kalastamista.
Syön minäkin jauhelihaa mutten välitä olla katsomassa kun lehmiä lahd ataan.
On se aika outoa! Tavallaan jätät likaisen työn muille ja keräät kerman pinnalta.