***HEINÄTOSSUJEN VIIKONLOPPU***
Hyvää huomenta vaan ja olipas kerrankin tuuria ehtiä aloittamaan uusi pino:)
Pikkuinen herätti tänään kyllä äitinsä potkuillaan, jotka muistuttivat vanhan ajan singerin putkutusta masussa. Mylläkkä oli melkoista. Mieskin tunsi nyt ekan kerran liikkeet vatsan päältä, sen verran voimaa niissä jo oli. Tosin tuo tunnustelu on jäänyt viime viikolla iltavuoron vuoksi olemattomiin. Minä ja lapset kun olemme jo nukkumassa, kun hän tulee kotiin.
Raskausarvista kyselisisin, onko jollekin jo tullut ja kuinka moni ennaltaehkäisee niitä rasvailemalla? Minulla ei nyt ole tullut uusia arpia, aiempia on joitakin. Kahdesta edellisestä en rasvannut, mutta nyt ajattelin kokeilla. Saahan siinä vaavi samalla hierontaakin:)
Entäpäs tukisukkahousut? Itse ostin sellaiset Instrun stay up -malliset ja ovat olleet tosi hyvät. Ei ole enää turvottanut jalkoja ollenkaan.
Ja tästäpä se alkaa, nimittäin HIIHTOLOMA ON EDESSÄ!!!!!
Carelia ja Tiitiäinen
Kommentit (23)
Onpas ollut hiljaista.. itekkin olen ollut lasten kanssa reissussa, eilen luin viikon pinot.
Ostin Ruotsista ihania lahkeellisia bodeja, ihan valkoisia, ite suosin yksinkertaisia vauvan vaatteita, ja ihania tutteja ja tuttipulloja, mitä Suomesta ei saa! Mammavaatteitakin kattelin, mutta ei oikeen kiehtonut sovitella..joten ne jäi sinne. Tytöllekkin sain jotain nättejä paitoja ja pojalle ostin kasoittain kalsareita ja kivoja kevätpöksyjä.
Laivalta ostin hirveesti karkkia ja voisin elää niillä.. Painoa on mulle tullut 6 kg:tä, eli pitäs vähän kattella mitä suuhun pistää.. Tuntuu että muille ei niitä kiloja tule lainkaan.. Mulle on edellisissä raskauksissakin tullut n 20 kg:tä. Nyt sain kivasti kyllä laihdutettua ennen raskautta, ja syksyllä taitaa olla painonvartijat kova juttu-Taas..
Nyt lähden pihalle neidin kanssa!
maryanne + poika 21+5
Voi maryanne, kyllä tähän naiseen ainakin kiloja kertyy. Olen aivan toivoton tapaus kun on herkuista kyse. Viimeksi neuvolassa oli tullut yli puoli kiloa joka viikko, eli vähän yli sallitun. No toiveikkaana olen ajatellut sen tasaantuvan kunhan tulee keväisempää ja alan liikkua enemmän. Seli, seli siis.
Tosin tänään olen jo hiihtolenkin tehnyt, mutta kun hiihtelin samaa vauhtia 5-vuotiaan kanssa niin ei oikein päässyt hikeen, paitsi yhdessä ylämäessä kun ei meinattu päästä lipsuvien suksien kanssa sitä ylös...
Mä suunnittelen kans jo synnytyksen jälkeistä aikaa ja ensi syksyä, että pistän itseni kuntoremonttiin ja ensi talveksi hommaan luistelusukset, joilla sitten sivakoin kunnan mestaruuskisoissa. Palkintosija on varma, koska huomasin että ikäisteni sarjassa oli tänäkin vuonna vain 2 kilpailijaa. Onhan se sitten hienoa lukea lehdestä oma nimi, että oikein 3. mestaruuskisoissa.( niin jos ei vaan kukaan muu ota samaa tavoitetta)
Eipä muuta täl kertaa meriaani rv20+5
Kyllä on niitä kiloja kertynyt täälläkin, tällä hetkellä 6 kg, reilu puoli kiloa viikossa on tahti. Ei siitä varmaan paljoa saisi nousta...
Vattassa on pidetty bileitä jo vkosta 15 lähtien, siis siitä asti on tuntunut, ja päivä päivältä voimistuu. Aamu-uninen näyttää olevan (olisipa synnyttyäänkin :)) mutta kun vauhtiin pääsee niin myöhään vipelletään TAUKOAMATTA!!! Päällepäinkin näkyy muksautukset hyvin..on se vaan niin ihanaa!
Mikä se sf-mitta oikeen on, kun tuntuu että kaikilla mitataan ja minä en ole kuullut puhettakaan neuvolassa sellaisesta?
Ei millään malttaisi olla ostamatta vaaville kaikkea ihanaa jo, vähän tarvii toppuutella, isää varsinkin..Miten paljon te muut olette jo hankkineet?
Mukavaa lauantai-iltäpäivää toivottelee deanny rv22
Eilen käytiin tytön kanssa uimassa ja shoppailemassa. Pitihän sitä käydä myös herkuttelemassa ja syötiin siis pizzat.
Kiva kuulla, että muillakin on neuvolat menneet hyvin :) Mulla oli tuo sf-mitta 20, ihan normaalisti kasvanut. Käyrän yläpuolellahan sitä mennään muutenkin, kun eihän sitä niin tarkkaa mittausarvoa noiden läskien alta saa ;)
Olo on ollut taas ihan hyvä ja vauvakin liikkuu. Ukon kanssa on ollut taas välillä sukset ristissä ja välillä kaikki on ollut ihan hyvin. En ole nyt sitten jaksanut edes välittää koko asiasta ja päivät on vain menneet eteenpäin. Vauva syntyy joka tapauksessa, ollaan yhdessä tai ei. Mutta se siitä..
Nyt lähden viemää vanhoja leipiä navetalle ja sitten haen puita. Tuvassa on varmaan just ja just +16 lämmintä, hrr..Eilen ei kukaan kerennyt lämmittää, kun mekin tultiin reissun päältä vasta illalla ja mentiin saman tien nukkumaan..
~suviande ja öttiäinen 23+1~
Eikös se ole kohdunpohjan korkeus? Ainakin mun neuvolakortissa on siihen kohtaan merkitty ja sitten vielä sinne kortin taakse käyrälle pisteinä. Meillä neuvolatäti mittaa sellaisen kunnon mittanauhan kanssa ;)
Heh, ette usko paljon mun sf-mitta (eli just se kohdunpohjankorkeus) oli torstaina neuvolassa rv 23+0. No, huimat 24,5cm!! =D Esikoisesta samat mitat oli jossain tuossa rv 28, heh.
Tämä maha on tullut ihan yllättäen muutamassa viikossa tällaiseksi. Painoa on tullut nyt 6kg. Olen aika pieni, mutta pituutta kuitenkin 166cm, että en ihan hirmuisen lyhyt. Tämä rakas ei siis ole enää mikään salarakas! Käyrän ensimmäinen piste meni siis huimasti yläkäyrän yläpuolelle. Tätä ennen ei oltukaan mitattu.
Selkäsäkyä yhä odottelen, mutta ei ole vielä näkynyt.
Joku kyseli rasvaamisesta. Mä rasvailen, kun muistan. Mulla on Body shopin kaakaopuikko (muistaakseni, se on tuolla kaukana vessassa...), joka on tarkoitettu raskausarpien ehkäisyyn. Body shopista siis anyway. Kaverit on välttynyt kokonaan arvilta sen avulla. Lisäksi oon välillä laittanut vähän rasvaisempaa perusvoidetta.
Nyt alkoi viikon loma :) En opiskele juuri yhtään, nautitaan vaan tytön kanssa elämästä. Mieskin on lomalla :) Tällä hetkellä meillä menee ihanasti, mies on kokeillut kovasti potkuja (oon laittanut sen käden mahalla, mutta pari kertaa se on itsekin laittanut), joten eiköhän tämä tästä!
Kaveri toi just kylään tullessaan mukanaan peräkkäin olevat matkatuplat, jotka osti mulle kirpparilta kotinsa läheltä (maksoin niistä vain 60e). Ihan kivoilta vaikuttavat, mutta vielä ostetaan vierekkäin olevat kunnon pyörillä. Matkarattaat tarvitaan kun reissataan niin paljon.
Uusi ätiyspakkaus on ihana, mun lempivärit, mutta otan kai sen rahan, kun pitää ostaa turvakaukalokin. Mitenkäs muut? Laittakaa niin myöhään kuin mahdollista se hakemus, jos haluatte uuden pakkauksen. Kaverilla oli muutama vuosi sitten laskettuaika kesäkuun puolivälin jälkeen ja sai vanhan pakkauksen.
Pärjäilkää! Liinaharja 23+2
Mä olen ostanut nyt kolme vaatetta alesta: kaksi vaaleanvihreää bodya 50 cm ja yhden beigen haalarin (ihan sisäasu siis) kokoa 50cm. Näin pieniä meillä ei ollut yhtään. Muut yritän malttaa ostaa vasta kesällä, kun nähdään kumpi tulee. Tytön vaatteita on huima määrä odottamassa, mutta pojalle saisi sitten ostella, jos sellainen tulee.
tänään on tiedossa ravintola ilta:) Miehen täti ja sen mies tulivat käymään ja kutsuivat sit illalla ravintolaan syömään. Ihanaa saada vähän omaa aikaa. Viedään poika mummolaan ja nautitaan hyvästä ruoasta:) taidan tilata jotain alkoholitonta viiviä, kun tekis mieli maistaa punkkua. Löydettin aivan hurmaavan ihana pieni vauvansänky, jossa oikeat prinsessa helmat maahan asti, niin ettei pyöriä näy ja ihana katosverho. Mukaan kuuluu kaikki pehmustet ja muhkea peitto.viidellä eurolla kirjaileevat siihen nimenkin! nimi meillä on valmiina ja täällä saksassa lapsi saa nimen heti synnyttyään. kaste on sit täysin kirkollinen toimenpide, jolla ei ole mitään tekemistä nimen kanssa, vaan siunaamisen. Ensin käyn vielä parissa ultrassa varmistamassa tuon tyttö arvion, ettei sit tule yllätys synnärillä ja kaikki tavarat on vaaleanpunaista. Hui, jännää millaista täällä on synnyttää.. Kieli kyllä on hallussa ja ymmärrän mitä lääkärit puhuu, vaan tuskin tulee olemaan samanlaista, kuin synnytys siellä Suomessa. Ekassa synnytyksessä ei edes kironnut (odotin, että kätilöt poistuu vähintäänkin huoneesta naama punasiena!), mutta jos jostain syystä pääsee pari porua, niin ainakaan täällä eivät ymmärrä;) Mies tarvii tietokonetta ja hoputtaa vieressä, joten lopettelen. hauskaa viikonloppua kaikille!!
En olekaan taas vähään aikaan kirjoitellut...
Eipä täällä kovin ihmeellisiä kuulu. Vauva on ruvennut pitämään kovempaa jumppaa ja siinä on jopa vähän rytmiäkin. Eilen oli sen verran kovat potkut, että mieskin tunsi vähän :) Lapset ovat kokeilleet myös, mutta aivan kuin vauva tunnistaisi käden ja jää ihmettelemään, että " kenen tuo on, ei äitillä ole noin isoa/pientä kättä" ...
Meidän kylälle avattiin torstaina uusi lastentarvikeliike ja onnistuttiin jopa löytämään se. Sieltä olis tarttunut matkaan kaikkea ihanaa, mutta " tyydyin" turvakaukaloon. Noh, marketissa pysähtyminen johti sitten siihen, että meikäläisestä tuli sukse(e)llinen nainen... Kun suksien hinnalla sai kaiken tarpeellisen, niin pitihän ne ostaa, kun koko talven olen valittanut, miten ei hikilankkuja ole.
Varastoa katteltiin tuossa viikolla ja siellä on edelleen uusia käyttäjiä odottamassa vierekkäiset tuplarattaat. Niistä kun pääsis vielä kohtuuhinnalla eroon, niin olisin enemmän kuin tyytyväinen.
Hiihtoloma rupeaa olemaan lopuillaan... Ma sairastui poika, ke tyttö, pe minä pikatautiin ja toivottavasti edes huomenna päästään ulos...
Heddastiina 22+1? emminämuista...
isä leikittää poikaa, niin mulla on sopivasti aikaa istahtaa hetkeksi koneelle. Ollaankin oltu koko päivä taas menossa, käytiin Akvaariolinnassa kaloja ja kilppareita pällistelemässä ja pulkkamäessä ja kaupoilla ja ties missä...sillä seurauksella, että poika nukahti autoon ja n.20 minuutin unilla sitten on sinnitellyt koko päivän, kun omaan sänkyyn ei suostunut enää menemään.
Joku kyseli siitä sf-mitasta. Eli kirjaimet tulee sanoista symfyysi-fundus. Symfyysi tarkoittaa häpyluuta ja fundus kohdun' pohjaa' eli kohdun ylintä kohtaa. Tällä mitalla saadaan viitteitä lapsen koosta, lapsiveden määrästä jne, mutta ihan orjallisesti sitä ei kannata tutkiskella, sillä arvot heittelevät suurestikin- ksäityönä jokainen th mittaa vähän eri tavalla tuota sf-mittaa ja vaikuttaahan siihen mm. vauvan senkertainen asentokin kohdussa. Jos sf-mitta ei nouse muutamaan käyntiin lainkaan tai se ponnahtaa yht' äkkiä paljon ylöspäin, voidaan laittaa äiti loisätutkimuksiin, mutta usein mennään silti seurailulinjalla. Kokenut th/kötilö tuntee käsin kyllä, onko vettä riittävästi ja minkä kokoinen vauva on (myöhemmillä viikoilla).
Mullakin mahassa alkaa kova möyrintä aina varsinkin ruokailun yhteydessä ja sen jälkeen. Kunnon herkkupeppu siis äitinsä tavoin;)
Mukavaa viikonloppua kaikille!
sitruska rv 21+6
En ole minäkään pitkään aikaan kirjoitellut, harvakseltaan säännöllisesti käyn kyllä lukemassa pinoja. On kiva kuulla mitä muille kuuluu samassa vaiheessa raskautta.
Ihan kauhistuin, kun kirjoittelitte painonnoususta. Mulle on tullut painoa 8kg, viime neuvolakäynnistä 800g viikossa! Viime raskaudessa painoa ei kertynyt kun 9kg, mutta eipä silloin ollut näitä hillittömiä mielihalujakaan. Ja lisäksi alun pahoinvointiin auttoi parhaiten jatkuva syöminen, joten mässäiltyä on nyt tullut ihan liikaa. Mutta eikö ne viimeiset 3kk ole ratkaisevia sen suhteen, kuinka iso vauvasta kasvaa? En todellakaan halua synnyttää mitään 5-kiloista lasta sen takia, että en ole malttanut pysytellä erossa sipseistä. Että nyt voin vielä pari viikkoa herkutella ennen kuin pitää ruveta välttämään sokeria ja rasvaa ;)
Olo on muuten oikein hyvä, masu on ihanasti pyöristynyt ja esittelen sitä ylpeänä. Tämä on mukavaa aikaa, kun ei vielä ole loppuraskauden ja jättimahan vaivoja riesana. Suonikohjut tosin on mukavasti aluillaan, ja käytänkin päivitttäin tukisukkia. ja rasvailen masua ja reisiä ahkerasti erilaisilla voiteilla. Body Shopin vartalovoit on mun mielestä hyviä, pitääpä kuitenkin koittaa sitä puikkoa, josta joku antoikin hyvän vinkin.
Mukavaa vointia kaikille heiniksille ja masuvauvoille toivottaa Sisil
Heippa! Tossa muutamia päiviä sitten äkkäsin tän heinätossujen juttu pinon ja on tosi mukavaa lukea suurinpiirtein samoilla viikoilla olevien juttuja.
Taisi olla muutama sellainenkin täällä jolta sain apua kysymykseeni matkustelusta toisessa keskustelussa joten kiitokset teille niistä. Tosin se rokotus asia on näköjään vaivannut sen verran mieltä että on uniinikin vaikuttanut mutta huomenna reippaasti menen ottamaan sen Havriks rokotteen.
Tuli vähän ihmetetltyä mitä ihmettä otan vaatteiksi Egyptiin kun en oikein mahdu viime kesäisiin vaatteisiin massuni ja rintojeni kasvun vuoksi. Nyt on massussa esikoisemme joten ennakkoon ei varastossa ollut mitään. Bikinien ja shortsien hankinta oli hankalaa eikä shortseja ole vieläkään. Meinasin pyörtyä kun löysin edes jotenkin päälle menevät bikinit, niiden hinnan vuoksi enkä koko uikkareita halua. Onko samaa kokemusta jollakin? Mietin vaan että mistä raskauden vuoksi isohkoiksi kasvaneet rintaiset ostavat rintsikkansa tai bikinit entä onko hinnat ollut kovat?
Jännittää kovasti kun on toinen ultra keskiviikkona. Kovin toivoo että kaikki on ok ja mahtaako jalkojaan levitellä kovasti,niin että väkisin näkee sukupuolen. Ei muuten meinata kysyä jollei se näy ihan itsekseen. On vaan sellainen olo että poika se on. Miehelläni on monta veljeä ja itsellänikin muutama eli vaavelillamme ei tätejä ole.
rv19+3
Käyppä katsastanassa Lindexiltä, ainakin yhden äitiysbikinit löytyi ja ihan ok-hintaisen (muitaakseni 14e). Mammashortsit ostin H&M:ltä, mustat ihan kivat. Siellä on myös lyhempiä mammahameita, joissa kehtaa just ja just etelässä tallustella;) Mulla oli sama ongelma siellä Dubaissa, ettei oikein mitään löytynyt päällepantavaa. Onneksi tavallaan kohdekin oli kyllä sen sorttinen, ettei missään paljastavissa topeissa olisi saanutkaan liikkua. Pidin usein siis kevyitä housuja ja t-paitaa/hihallista toppia.
Raskausaroivoiteista vielä...olen okikea pahanilmanlintu,mutta lääkäri oli sitä mieltä, että ne ovat humpuukia ja rahastusta SILLÄ arvet sybtyvät ihon sisäkerroksessa, ei siis pinnassa, johon rasvaa levitellään. Ihohan ei ratkea ' päällisosasta' vaan kuten kaikki näkee, joilla niitä on, syntyvät ne siellä ihon alla. Mutta ei kai siitä rasvailusta haittaakaan ole, jos joku uskoo niiden auttavan:)
sitruska rv 22 tasan!
Minä olen ihan rikki!
Miehellä on ollut toinen jo pian 2 kk! Sain eilen tietää, kun miehen kaveri tuli kertomaan :´( Olen huutanut (vaikkei se mitään auta) ja raivonnut ja vaikka sun mitä tämän aamun aikana! Sain tietää asiasta aamuyöstä oltuani kaverille kuskina..Olenhan minä jo jotain aavistellutkin, mutta että se ämmä on yksi mun tuttu ja vielä kaiken lisäksi sellainen jokapaikan jakorasia! Joudun varmaan huomen aamuna menemään verikokeisiin noista taudeista ym, kun pelkään että olen saanut ne ja ne on tarttunut vauvaankin :´(
Kaiken kamaluuden lisäksi mies sanoo rakastavansa mua ja haluavansa olla mun kanssa, vaikka tykkääkin tuosta toisesta! Haluaisi muka yrittää vielä!
En tiedä. Yritän kuumeisesti etsiä itselleni ja tytölle jostain majapaikkaa mihin mennä! Kotona on tuskaa olla!
nyt en jaksa kirjoitella mitään muita kuulumisia :(
Kiitos, jos jaksoit lukea tämän loppuun..
kaikkea ne miehet tekevätkin ja vieläpä raskausaikana! ei omakaan parisuhde ole ollut näin raskaanaollessa ruusuilla tanssimista, mutta siihen on vaikuttanut oma väsymys ja sitten miehelle nalkuttaminen. mies on kolmena viikonloppuna peräkkäin ollut viihteellä olevinaan paineita purkamassa. no, tämän viikonlopun oli kotona. mielessäni jo uhkasin et sanon kohta et saa etsiä itselleen oman asunnon jos ei perhe-elämä kiinnosta. pihtasin seksiä niin kauan ennen kuin suostui keskustelemaan mun kaa. me olemme molemmat huonoja keskustelijoita ja kaiken lisäksi tyttö vie energiaa ettei oo oikein kahdenkeskistä aikaa keskustella. viime viikkokin meni vauvarokkoa sairastaessa.
maha-asukki jaksaa potkia useasti päivässä ilman et erityisesti rupee kuulostelemaan ja välillä potkut on todella kipeitä. kyllä aika menee nopeasti, puoliväli on mennyt. huomaa et odotus menee paljon nopeammin kuin ekassa raskaudessa.
sassa 22+5
Voi karsee mikä mies sulla Suviande!! Anna sen nyt oikeesti ymmärtää, mitä on menny tekemään! :' ( tulipa inha olo sun puolesta... Toivottavasti saat asiat selviteltyä teille parhain päin, oli ratkaisu sit mikä tahansa.
Sf-mittakeskusteluun vielä osallistun: Mulla oli vaaaaaltava se mitta viimeraskaudessa (lopussa jotain 35cm tienoilla) ja vauva arvioitiin reilusti yli 4 kiloiseksi mutta sieltä sit onneksi pyörähtiki semmonen 3,5 kiloinen normivauva. Et ei mitään paniikkia vaikka mitta oiski iso. Joo ja mittaajalla on väliä ;). Harjoittelija mittas mulle viime kerralla 25cm ja th sai 23cm.
No höh, nyt ei sit kerkeekään kirjottelemaan enempää, kun neiti kuulostais heräilevän päikkäreiltään :). Palaillaan siis taas jossain vaiheessa.
-Nöftis rv22+3-
Heippa kanssasisaret!
Erityisesti Sisilille: täällä kohtalotoveri, mulla tuli samat kauhutunnelmat kun luin muiden minimaalisesta painonnoususta.. Viime viikolla neuvolassa sain todeta painonnousun alkaneen todella, viikkonousu reilussa kuukaudessa siis lähes 700g. Terkka ei kyllä sanonut mitään, että ois liikaa noussut. Lähtöpainoon on tullut nyt n. 5 kiloa. Alkuraskauden kärsin pahoinvoinnista, eikä tammikuun loppuun mennessä ollut tullut kuin kilo marraskuusta. Mutta nyt sitten.. Mutta minkä sille voi kun KOKO ajan on nälkä. Enkä edes voi syödä paljoa kerralla, mut uusi nälkä tuntuu tulevan lähes samantien.. Normaalia?
Muuten on ihan hurjan hauskaa kun vauva on alkanut potkia niin, että ihan maha hölskyy, kun sitä miehen kanssa seurataan. :) Ja ilmeisesti iso vauva tulossa, kun pistää äidin syömään koko ajan..
suviandelle kovasti pahoitteluja ja tsemppiä vaikeaan tilanteeseen. Sulla on varmasti meidän kaikkien myötätunto puolella. Toivon, että saatte asiat järjestymään, jos se on mahdollista.
Tuulis rv 22+1
Pää on tyhjää täynnä samoin maha. Olen pelkästä inhotuksesta oksentanut mahanesteet pihalle jo monen monta kertaa! Mitään ruokaa en ole suuhuni laittanut sitten eilisen iltakuuden, sen verran on paha olla! En oikeasti enää tiedä itkeäkö vaiko nauraako :´( Onneksi tyttö sentään oli ja on edelleen tuossa mummolassa, joten saan ulista täällä itse ihan rauhassa. Ukko vissiin kohta lähtee taas sinne akkansa luo vaikka väittääkin sen olevan ohi nyt! Kovasti se yrittää roikkua kaulassa ja anella anteeksiantoa, mutta eihän tällaista voi ikinä antaa anteeksi kenellekään?!?!? Tämän päivän aikana on tullut ilmi, että melkein kaikki (paitsi minä) on tiennyt asiasta ja puolet niistä tietää vauvastakin! Mä en ymmärrä miten sairaita nuo ihmiset on, kun ei tuon vertaa välitä edes vauvasta ja tytöstä!
Mutta nyt taas vessaan!
Miten pohjimmaisen kurja tilanne! Jos yhtään hyvää puolta pitäisi löytää, niin se on se, että nyt sinä määräät tilannetta ja teet päätöksen suhteen jatkumisesta täysin itsenäisesti. Ei kannata miettiä, miten pärjää, koska tunnut olevan vahva nainen ja tunnut hoitaneen kotia yksin muutenkin.
Ihan ensimmäisenä rupeat hoitamaan itseäsi kuntoon. Keitä itsellesi kuppi teetä ja nauti se hitaasti. Sinun on jo vauvan vuoksi saatava ravintoa jostain. Tee pieni leipäpala, mieluiten tummaa, joka sulaa nopeasti ravinnoksi. Mitä huonompi olo sinulla fyysisesti on, sitä huonommalta henkinen puoli tuntuu. Ja se nyt on jo tarpeeksi kurja muutenkin, eikös? Sinun on paljon helpompi esikoisenkin kanssa olla, kun hän mummolasta kotiutuu, kun pystyt vähän syömäänkin. Pääkin tuntuu sitten jo selkeämmältä ja pystyt hillitsemään itseäsi. Ehkä olisi hyvä mummollekin kertoa, mikä tilanne on, ei miehen jälkiä ainakaan peittelemään kannata ruveta.
Soita huomenna aamulla neuvolaan ja pyydä sinne aika. Menet sinne juttelemaan tädin kanssa. Voit saada häneltä lähetteen mielenterveyshoitajalle, jonka kanssa voit selvitellä tunteitasi ja ajatuksiasi. Jos olet töissä, voit saada sairaslomaa, kunnes saat asiat järjestykseen. Sairasloman aikana pystyt jo ruveta selvittämään asioita, jos haluat sinulle ja lapsille oman asunnon. Tulet sitten suhteen kanssa mihin tulokseen tuletkaan, sinulle itsellesi on äärimmäisen tärkeää nyt pitää lomaa ja käydä tuulettamassa tunteitasi ammattilaisen luona.
Niin hullulta kuin se kuulostaakin, niin ehkä jonain päivänä voit antaa anteeksi. Anteeksianto ei tarkoita sitä, että rupeaisit pitämään miehen tekoa oikeana. Se ei tarkoita, että miehen teko pyyhittäisi pois. Se ei tarkoita, että sinun pitää puolustaa miestäsi. Se tarkoittaa sitä, että sinä pystyt joku päivä olemaan sinut asian kanssa. Aikaa siihen menee, se on varma. Mitään pikaparannusta asiassa ei ole.
Nyt keskityt itseesi, esikoiseen ja vauvaan. Pidä omasta voinnistasi huolta. Toivon sinulle oikein paljon voimia tähän raskaaseen aikaan. Sinä selviät kyllä. Laita tuonne kriisikeskusteluun avaus tilanteesta, voit löytää sieltä muita, jotka ovat selvinneet samasta. Se voi auttaa sinua yllättävän paljon.
Ihanaa, kun päivät ovat täälläkin pohjoisemmassa pidentyneet ja on muutenkin valoisampaa ja aurinko paistaa. Kevättä alkaa olla ilmassa ja rinnassa, hyvä niin! :D
Torstaina kävin neuvolassa ja kaikki oli ok. Verenpaineet 129/67, pissa puhdas ja sydänäänet kuuluivat pontevasti. Sf-mitta oli siinä 14-15 tuntumassa, eli hiukan keskikäyrän alapuolella viikkoihin nähden. Painoakin oli tullut just sopivasti vähän lisää, viimeksi kun sitä ei vielä ollut tullut ja th sitä hieman ihmetteli. Olen joutunut olemaan sairaslomalla supistelujen ja flunssan vuoksi nyt pari viikkoa, joten siitäkin ehkä johtunee, että on tullut syötyä vähän enemmän ja liikuttua vähemmän...painoa lisää nyt 1,9kg edellisestä kerrasta, eli 300g/vko oli noussut, normaalinrajoissa siis. Yhteensä painoa tullut lisää 2kg.
Ensi torstaina olisi sitten ultra,(rv 20) jota jo innolla odotan, kun lähes kaikki muut ovat jo käyneet. Olen joka kerran innolla lukenut ultrakuulumisianne ja pian niitä kuuluu tältäkin suunnalta!
Oikein ihanaa viikonloppua kaikille ja nautiskelkaa keväisistä ilmoista!
t. SaraIda + pikkuinen rv 19+2