Voiko tarhatädille huomauttaa kännykän räpläämisestä kun ovat lasten kanssa pihalla, vai onko heillä lupa siihen?
En haluaisi nyt mitään paskamyrskyä, en täällä palstalla enkä myöskään tarhatädeiltä, koska mielestäni kysymys on ihan asiallinen. Itsekään en tuijota kännykkää kun olen lapsen kanssa ulkona, vaan olen lapsen kanssa. Muillakaan aloilla ei asiakkaiden seurassa selailla kännykkää. Onko siis tarhatädeillä ihan lupa uppoutua älylaitteeseen lasten ollessa läsnä, vai voiko asiasta sanoa? Kyseessä kunnallinen päiväkoti.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vela - 72 kirjoitti:
Minusta on kerran vanhempi tehnyt pomolle valituksen. Istuin lapsiryhmässä pöydän ääressä nenä kiinni tabletissa. Lapset touhusivat omiaan ympärillä.
Tämä toki pitää paikkansa, käytin työtablettia ja olin tekemässä sijaistilausta Seureen. Toinen työntekijä oli viereisessä huoneessa vahtimassa ryhmän nuorimpien leikkejä. Mulla oli siinä lähinnä eskareita ja viskareita juuri siksi, että sen ikäiset osaavat jo leikkiä niin, että riittää että on läsnä. Mukavahan se olisi nää jutut hoitaa kaikessa rauhassa kansliassa, mutta monesti ei vaan voi olla poissa lapsiryhmästä.
Ymmärrän toki, että helposti vanhemmille tulee sellainen mielikuva, että siellä vaan somessa istutaan, jos aikuinen räplää älypuhelinta tai tablettia. Olisin kuitenkin toivonut, että kyseinen vanhempi olisi jutellut minulle asiasta sen sijaan, että valittaa pomolle.
taas yksi asia, missä on tehostamisen varaa. Nuo sijaispyynnöt voisi varsin hyvin keskittää eli soitto keskitetysti asiaa hoitavalle henkilölle, joka tekee varaukset ja hoitaa paperisodan. Miksi ihmeessä päiväkodeissa ei suostuta siihen, että hoitajat hoitavat lapsia sen sijaan, että keksitään ties mitä tilauksia, hankintoja, varauksia jne., joiden ansiosta ei tarvitse olla lasten kanssa.
Voi luoja, vai ei päiväkodeissa suostuta siihen, että hoitajat hoitaisivat lapsia?!? Minä en mitään muuta haluaisi tehdä kuin olla niiden lasten kanssa. Mutta kun todellakaan kunnat eivät palkkaa ihmisiä tekemään näitä muita juttuja! Sehän olisi unelma jos ei tarvitsisi tehdä tilauksia, soitella sijaisia, merkkailla vuoroja, pyyhkiä pöytiä... Tehostamisen nimissä kaikki avustavat työntekijät on leikattu pois. Ja nyt sinä syytät siitä päiväkoteja. Anteeksi vaan, mutta pakko ihmetellä: Kuinka tyhmiä ihmisiä sitä oikein onkaan?
Asun vastapäätä lastentarhaa ja opiskelijana olen usein päivät kotona. Tahtomattaankin joutuu seuraamaan päiväkodin elämää päivästä toiseen. Lapset ovat ulkona noin tunnin-puolitoista aamupäivällä ja pari tuntia iltapäivällä. Heidän kanssaan ulkona on 3 ohjaajaa, jotka koko ulkoilun ajan seisovat sisäänkäynnin edessä olevan katoksen alla. Ja räpläävät puhelimiaan. Kaikki, ihan koko ajan, ja joka kerta. He uskaltautuvat hiekkapihalle vain jos lasten välillä on jotain tappelua tms. Muuten lapset istuvat hiekkapihalla ja taputtelevat muovilappareillaan kovaa hiekkaa.
Iltapäiväulkoilussa kännykkä on kädessä tosiaan lähes koko ajan koska kirjaamme ulos lähteviä lapsia ja tarkistamme lapsitilannetta toisissa ryhmissä. Sen lisäksi vastailen vanhempien sähköposteihin ja tarkistan ketkä kaikki ovat "unohtaneet" ilmoittaa lapsen seuraavan viikon hoitoajat Päikky-sovellukseen, se pitäisi tehdä keskiviikkoon mennessä ja muistutan jokaista "unohtelijaa" kun hakevat lastaan. Unohtaminen lainausmerkeissä koska 9/10 unohtaneesta ei ole oikeasti unohtanut vaan kysyy minun mainitessa asiasta että enkö minä voisi tehdä sitä niinkun ennenkin. Mutta sitten en kuitenkaan saisi olla kännykällä siinä ulkoillessa. Ylitöitäkään ei saa tehdä niin lapsen hoitopäivät jää kirjaamatta sitten, korjaamme vahinkoja seuraavan viikon ulkoiluissa että siellä ollaan taas kännykkä kourassa, sori siitä.
Kyllä minä joskus ulkoillessa katson omaakin kännykkää, saatan katsoa mitä kello on tai mihin vuoroon tulenkaan huomenna (eli esim jätänkö tiettyjä vaatteita työpaikalle, siivoanko lelut kokonaan varastoon vai jätänkö katokseen koska olen seuraavana päivänä itse aamu-ulkoilussa jne), pomokin soittelee usein iltapäivästä omaan puhelimeen koska ei muista kuka on töissä enää.. Joskus katson ihan huvikseenkin sitä!
Suurin riski siinä pihalla ei ole kännykkää tarkistava aikuinen vaan lapset joista osa tuntuu olevan totaalisen kykenemättömiä muistamaan yksinkertaisimpia ohjeita kymmentä sekuntia pidempään. Teen työtäni lapsia ohjeistaessa mutta hyvin usein teen sitä myös kännykkää katsoessa, en kaipaa mulkoilua.
Ja insinööri Sipilän hallitus haluaa leikata lisää lapsien oikeutta aikuiskontakteihin päiväkodissa kasvattamalla ryhmäkokoja 21:stä 24:ään! Lapsiin kuluu liikaa verovaroja eli rahaa. Silti varhaiskasvatuksen pitäisi yhä tehokkaammin ennaltaehkäistä syrjäytymistä, eli tukea lasten itsesäätelykyvyn kehitystä, puheen kehitystä, vuorovaikutusta ja sosiaalisia taitoja yms. Siihen tarvitaan läsnäolevaa aikuista ja pientä lapsiryhmää, ihan Hölmöläisten politiikkaa tämä Sipilän aivopierupolitiikka.
Vela - 72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä Jyväskylässä hoidetaan kirjaukset, tiedotteet ja muut puhelimella. Ehkä hoitaja katsoi ketä on vielä paikalla ja vielä haettavien lasten hakuaikoja, tai viestitteli pomon tai vanhempien kanssa. Ei sille ole mitään erillistä aikaa työpäivään varattu.
No eipä ole ihme, että eilenkin hain päiväkodista verisen lapsen eikä kenelläkään ollut mitään tietoa, mitä 2v:lle oli tapahtunut. Kun intin, että ketä oli pihassa niin listasta löytyi 2 henkilöä työvuorosta (lapsia oli noin 15) eli aikuisia oli riittävästi, mutta kumpikaan ei nähnyt mitään. Nähtävästi heillä oli ollut menossa tärkeä viestittely pomon kanssa, koska lapsille ei riittänyt aikaa.
Muuten en ota tilanteeseen kantaa, mutta aikuisia ei todellakaan ole riittävästi, mikäli paikalla on 2 aikuista ja 15 lasta, joiden joukossa on alle 3-vuotiaita.
Tarhatäditkin käyvät välillä kotona ja heillä on työaika kuten kaikilla muillakin. Riittää, että henkilökuntaa on ollut riittävästi päivän aikana. Kukaan ei ole töissä klo 6.30-17.30.
Tiedätkö mitä oli tekemässä? Meillä on esimerkiksi ohjelma, jolla seurataan puhelimen välityksellä diabeetikkolapsen verensokeria. ei tarvitse häiritä lasta turhaan kesken leikkiä, vaan v.s vilkaistaan puhelimesta.
Ei kuulosta mielestäni hyvältä, että lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien täytyy hoitaa muita asioita lapsiryhmän kanssa ollessaan. Lapset tarvitsevat ohjausta, valvontaa ja läsnäoloa! Henkilökunnan vika tämä ei tietenkään ole. Laittakaa siis huolestuneet vanhemmat palautetta suoraan kunnalle, valittakaa epäkohdista ja vaatikaa resursseja päivähoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vela - 72 kirjoitti:
Minusta on kerran vanhempi tehnyt pomolle valituksen. Istuin lapsiryhmässä pöydän ääressä nenä kiinni tabletissa. Lapset touhusivat omiaan ympärillä.
Tämä toki pitää paikkansa, käytin työtablettia ja olin tekemässä sijaistilausta Seureen. Toinen työntekijä oli viereisessä huoneessa vahtimassa ryhmän nuorimpien leikkejä. Mulla oli siinä lähinnä eskareita ja viskareita juuri siksi, että sen ikäiset osaavat jo leikkiä niin, että riittää että on läsnä. Mukavahan se olisi nää jutut hoitaa kaikessa rauhassa kansliassa, mutta monesti ei vaan voi olla poissa lapsiryhmästä.
Ymmärrän toki, että helposti vanhemmille tulee sellainen mielikuva, että siellä vaan somessa istutaan, jos aikuinen räplää älypuhelinta tai tablettia. Olisin kuitenkin toivonut, että kyseinen vanhempi olisi jutellut minulle asiasta sen sijaan, että valittaa pomolle.
taas yksi asia, missä on tehostamisen varaa. Nuo sijaispyynnöt voisi varsin hyvin keskittää eli soitto keskitetysti asiaa hoitavalle henkilölle, joka tekee varaukset ja hoitaa paperisodan. Miksi ihmeessä päiväkodeissa ei suostuta siihen, että hoitajat hoitavat lapsia sen sijaan, että keksitään ties mitä tilauksia, hankintoja, varauksia jne., joiden ansiosta ei tarvitse olla lasten kanssa.
Siis päiväkodeissa ei suostuta siihen, että hoitajat ja opettajat vapautetaan muista töistä, jotta voisivat keskittyä lapsiin?? Kerrotko vielä että kuinka moneen päiväkotiin sinä olet tarjoutunut omasta pussistasi palkkaamaan tällaisen erillisen asioidenhoitohenkilön? Kerro myös millä perusteella päiväkoti on kieltäytynyt jalomielisestä tarjouksestasi?
Mielestäni kolme aikuista lapsiryhmässä on liian vähän, neljä olisi minimi, millä tulee järkevästi toimeen. Nyt säästöt vedetään suoraan lasten ja henkilökunnan selkänahasta. Ei tosiaankaan järkevää! Juuri tänään mietin, voiko kukaan oikeasti olla sataprosenttisen tarkkaavainen lähes kahdeksan tuntia putkeen päiväkotiolosuhteissa, joissa on melua ja paljon tapahtumaa ympärillä, pitää tarkkailla suurta määrää lapsia ja aikuisia (kun lapsia haetaan päiväkodista, pitää vaihtaa kuulumisia vanhempien kanssa, työpäivän aikana työtovereiden, terapeuttien jne.), ohjata lasten toimintaa ja oppimista yms ja venyä monen lapsen samanaikaisiin tarpeisiin? Kymmenen minuutin kahvitauko ei riitä aivoille levoksi kesken työpäivän. Aika suuret vaatimukset työssä, joka joillekin ilmeisesti näyttäytyy tuntien kahvitaukoina ja lorvimisena kännykän ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita ehdottomasti viestiä kunnan kautta. Tuossahan voi tapahtua jotain kun täti ei seuraa lasten leikkejä. Hän on kuitenkin hoitamassa työtehtäviään. Naputelkoot kännykkää tauollaan kuten muutkin. Todella usein näillä päikyntädeillä on taipumus laiskotteluun jos joku ei vahdi.
Lastenhoitajien ja lastentarhanopettajien työpäivään kuuluu yksi ruhtinaallinen 10 minuutin tauko. Jippii! Siinähän ehtii tosi hyvin käydä vessassa, keittää ja juoda kahvia, soittaa ja lähettää tärkeät viestit. 3 min riittää hyvin vessareissuun, 3 min kahvinkeittoon ja 4 min kännykän käyttöön. Ja sitten takaisin sorvin - siis huutavien lasten - ääreen!
Olen pk:ssa ollut töissä kymmenen vuotta ja voin sanoa, ettei juttu kyllä ihan noin mene, mitä kirjoitat. Kummasti keretään istumaan kahvilla ( ja tottakai saakin pitää kahvitauon ) ja rampata tupakalla.
Ihme selittelyä ettei mitään keretä.
Ei pidä paikkaansa.
Lastentarha oli vielä parikymmentä vuotta sitten ihan oikea sana.Siihen ei nyt tartte tarttua.Itsekin huomaan tuota sanaa käyttäväni,kun tietääkseni päiväkoti ei ole koti.Muuten en kommentoi.
Kun huomio on kännykässä se ei ole lapsessa.
Piste.
Ottaa todella paljon päähän nämä kännykän räplääjät työpaikoilla.
Työn johtamisesta ja valvonnasta on vastuussa työntekijän esimies. Ihan hienoa että teillä on omia periaatteita puhelimen käytöstä, mutta päiväkodin asiakkaina teillä ei ole minkäänlaisia valtuuksia tuputtaa niitä työntekijöille.
Usko pois, en haluaisi näprätä puhelinta, mutta kun on pakko. Meillä on lasten kirjausjärjestelmä puhelimessa. Joka ikinen kerta kun lapsi haetaan, pitäisi mahdollisimman nopeasti kirjata lapsi pihalle kännykällä, jotta ei näytä siltä että lapsi olisi ollut yliaikaa hoidossa. Tästä on pomo huomautellut, kun en ole aina erinäisistä syistä pystynyt katsomaan puhelinta heti esim. Itkevän lapsen takia. Lisäksi työpuhelin ja sovellus ovat aivan sanonko mistä, heittää monesti ulos, lataa tuhottoman kauan ja salasanan joutuu kirjoittamaan monta kertaa ennen kuin pääsee kirjaamaan lasta ulos.
En minäkään halua niitä puhelinsovelluksia päiväkotiin, älä syytä minua siitä.
Asun kunnallista päiväkotia vastapäätä. Lapset ulkoilevat 9-11 ja 14-17joka päivä satoi tai paistoi. Päiväkodin tädit seisovat porukalla sisäänkäynnin katoksen edessä juttelemassa tai räpläämässä puhelimiaan. Näin viisi tuntia joka ikinen päivä. Lapset istuvat apaattisina kuralätäkössä.
Joskus pihalla on vaan seisottava nokat vastakkain, koska se on ainoa hetki päivässä, kun ehtii vaihtaa tietoa lapsista tiimikaverin kanssa. Kerta viikossa on oman työtiimin palaveriaikaa tunti, sen lisäksi on pakko pystyä vaihtamaan tietoa, kertoa omia lapsihavaintojaan ja miettiä esim. keinoja auttaa jotain lasta vaikeuksissa ja miten muuttaa toimintaa, että se palvelisi tätä lasta ja auttaisi häntä haasteissaan. Aivan varmasti päiväkodeissa on myös turhaa aikuisten välistä seurustelua, joka ei liity töihin, on varmasti päiväkotikohtaisia eroja, mutta on myös paljon asioita, joita pitää jakaa ulkona niin oman tiimin kuin naapuriryhmän työntekijöiden kanssa, jotta lapsille saadaan hyvä päivä ja hyvä hoito, kasvatus ja opetus päiväkodeissa.