Voiko tarhatädille huomauttaa kännykän räpläämisestä kun ovat lasten kanssa pihalla, vai onko heillä lupa siihen?
En haluaisi nyt mitään paskamyrskyä, en täällä palstalla enkä myöskään tarhatädeiltä, koska mielestäni kysymys on ihan asiallinen. Itsekään en tuijota kännykkää kun olen lapsen kanssa ulkona, vaan olen lapsen kanssa. Muillakaan aloilla ei asiakkaiden seurassa selailla kännykkää. Onko siis tarhatädeillä ihan lupa uppoutua älylaitteeseen lasten ollessa läsnä, vai voiko asiasta sanoa? Kyseessä kunnallinen päiväkoti.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Ah. PäiväkodinTÄDIT. Tuo vihattu ryhmä ihmissaastaa. Työt tulisi tehdä robottimaisesti ja jokaisen perheen tulisi saada päättää miten MINUN lastani hoidetaan. Kusipäitä koko porukka. Silti lapset tuodaan sinne joka aamu vaatimuslistan kera. En keksi tähän vihamielisyyteen mitään muuta selitystä kuin sen, että vanhemmat (=yleensä äiti) tuntevat niin suurta syyllisyyttä hylätessään oman lapsensa vieraille ihmisille päivittäin, etttä on pakko survoa joka ikinen TARHATÄTI helvetin perimmäiseen nurkkaan.
ps. ne päiväkodissa työskentelevät kusipäät tuskin ovat lapsesi tätejä ja eläimiä pidetään tarhassa, ei ihmisiä.
Voi se sitä huonoa omaatuntoakin olla, en sitä sano, mutta seuraan aika läheltä yhden päiväkodin touhua, ja se on kyllä kaukana hyvästä. Tämän lainaamani tekstin on kirjoittanut varmaan joku niistä turhautuneista päiväkotityöntekijöistä, joiden mahdottomuus onnistua tehtävässään johtuu henkilökohtaisten ominaisuuksien puutteista (ei niinkään koulutuksen). Rakkautta lapseen ei voi opettaa koulussa. Minunkin mielestäni eläimet kuuluvat tarhaan, mutta kun Suomi on niin köyhä maa, että täällä ne vaan pistetään lapsetkin tarhaan, vaikka sitä sievistelevästi kutsutaankin nykyisin päiväkodiksi.Itse en panisi lemmikkimarsuanikaan sinne.
Minusta on kerran vanhempi tehnyt pomolle valituksen. Istuin lapsiryhmässä pöydän ääressä nenä kiinni tabletissa. Lapset touhusivat omiaan ympärillä.
Tämä toki pitää paikkansa, käytin työtablettia ja olin tekemässä sijaistilausta Seureen. Toinen työntekijä oli viereisessä huoneessa vahtimassa ryhmän nuorimpien leikkejä. Mulla oli siinä lähinnä eskareita ja viskareita juuri siksi, että sen ikäiset osaavat jo leikkiä niin, että riittää että on läsnä. Mukavahan se olisi nää jutut hoitaa kaikessa rauhassa kansliassa, mutta monesti ei vaan voi olla poissa lapsiryhmästä.
Ymmärrän toki, että helposti vanhemmille tulee sellainen mielikuva, että siellä vaan somessa istutaan, jos aikuinen räplää älypuhelinta tai tablettia. Olisin kuitenkin toivonut, että kyseinen vanhempi olisi jutellut minulle asiasta sen sijaan, että valittaa pomolle.
Ensi kerralla työnnät kännykän hänen peräaukkoonsa ja sitten soittelet siihen niin, että hän saa värinähälytyksestä satoja erittäin voimakkaita orgasmeja ja pyörtyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä Jyväskylässä hoidetaan kirjaukset, tiedotteet ja muut puhelimella. Ehkä hoitaja katsoi ketä on vielä paikalla ja vielä haettavien lasten hakuaikoja, tai viestitteli pomon tai vanhempien kanssa. Ei sille ole mitään erillistä aikaa työpäivään varattu.
No eipä ole ihme, että eilenkin hain päiväkodista verisen lapsen eikä kenelläkään ollut mitään tietoa, mitä 2v:lle oli tapahtunut. Kun intin, että ketä oli pihassa niin listasta löytyi 2 henkilöä työvuorosta (lapsia oli noin 15) eli aikuisia oli riittävästi, mutta kumpikaan ei nähnyt mitään. Nähtävästi heillä oli ollut menossa tärkeä viestittely pomon kanssa, koska lapsille ei riittänyt aikaa.
Muuten en ota tilanteeseen kantaa, mutta aikuisia ei todellakaan ole riittävästi, mikäli paikalla on 2 aikuista ja 15 lasta, joiden joukossa on alle 3-vuotiaita.
Mä oon paha ihminen ja olen joskus laittanut viestin lapselleni, etten pääsekään hakemaan häntä ajoissa, koska menee taas ylitöiksi.
En ymmärrä tuollaista toisten työnteon kyyläämistä. Tässäkään tilanteessa ei tiedetä onko kyse työpuhelimesta, mutta kovasti sormet syyhyää jo, että pitäisi päästä tekemään valitus!
Päiväkodin tädeillä on usein myös omia lapsia. Itse olen joutunut iltapäivisin silloin tällöin viestittämään mieheni kanssa oman lapsen hakemisesta. Miehellä työt venyvät aina välillä eikä pääsekään hakemaan lasta, vaikka niin on alunperin sovittu. Tähän viestittelyyn on mennyt se 30-60sek. Lisäksi ryhmän oma puhelin on älypuhelin. Välillä joutuu vastaamaan myös lasten vanhempien viesteihin tai laittamaan seuraavan viikon ohjelmaa nettiin vasta ulkona, jos ei ole aiemmin päivällä ehtinyt.
Vierailija kirjoitti:
Laita ehdottomasti viestiä kunnan kautta. Tuossahan voi tapahtua jotain kun täti ei seuraa lasten leikkejä. Hän on kuitenkin hoitamassa työtehtäviään. Naputelkoot kännykkää tauollaan kuten muutkin. Todella usein näillä päikyntädeillä on taipumus laiskotteluun jos joku ei vahdi.
Lastenhoitajien ja lastentarhanopettajien työpäivään kuuluu yksi ruhtinaallinen 10 minuutin tauko. Jippii! Siinähän ehtii tosi hyvin käydä vessassa, keittää ja juoda kahvia, soittaa ja lähettää tärkeät viestit. 3 min riittää hyvin vessareissuun, 3 min kahvinkeittoon ja 4 min kännykän käyttöön. Ja sitten takaisin sorvin - siis huutavien lasten - ääreen!
Räplää? Inhottava sana, minä käytän puhelinta, en räplää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah. PäiväkodinTÄDIT. Tuo vihattu ryhmä ihmissaastaa. Työt tulisi tehdä robottimaisesti ja jokaisen perheen tulisi saada päättää miten MINUN lastani hoidetaan. Kusipäitä koko porukka. Silti lapset tuodaan sinne joka aamu vaatimuslistan kera. En keksi tähän vihamielisyyteen mitään muuta selitystä kuin sen, että vanhemmat (=yleensä äiti) tuntevat niin suurta syyllisyyttä hylätessään oman lapsensa vieraille ihmisille päivittäin, etttä on pakko survoa joka ikinen TARHATÄTI helvetin perimmäiseen nurkkaan.
ps. ne päiväkodissa työskentelevät kusipäät tuskin ovat lapsesi tätejä ja eläimiä pidetään tarhassa, ei ihmisiä.
Voi se sitä huonoa omaatuntoakin olla, en sitä sano, mutta seuraan aika läheltä yhden päiväkodin touhua, ja se on kyllä kaukana hyvästä. Tämän lainaamani tekstin on kirjoittanut varmaan joku niistä turhautuneista päiväkotityöntekijöistä, joiden mahdottomuus onnistua tehtävässään johtuu henkilökohtaisten ominaisuuksien puutteista (ei niinkään koulutuksen). Rakkautta lapseen ei voi opettaa koulussa. Minunkin mielestäni eläimet kuuluvat tarhaan, mutta kun Suomi on niin köyhä maa, että täällä ne vaan pistetään lapsetkin tarhaan, vaikka sitä sievistelevästi kutsutaankin nykyisin päiväkodiksi.Itse en panisi lemmikkimarsuanikaan sinne.
Itse asiassa en kyllä ole töissä päiväkodissa, en vain ymmärrä teitä, jotka kyttäävät muiden työntekoa. Itse kyllä nostan hattua päiväkodissa työskenteleville, koska jaksavat huolehtia muiden lapsista. Siinäpä voi jokainen mamma kokeilla esimerkiksi syömistä tai pukemista seitsämän kolmevuotiaan kanssa. Voi olla, ettei enää niin tee mieli valittaa. Ja vanhempien tehtävä on rakastaa lapsiaan, ei päiväkodin työntekijöiden. Toki he voivat kiintyä lapsiin ja kohdella heitä lämmöllä ja rakkaudella, mutta heidän ei tarvitse rakastaa vierasta lasta. Ps. Minkä merkkiset kiikarit sulla on? Siis ne, milllä kyyläilet päiväkodin toimintaa?
Vela - 72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä Jyväskylässä hoidetaan kirjaukset, tiedotteet ja muut puhelimella. Ehkä hoitaja katsoi ketä on vielä paikalla ja vielä haettavien lasten hakuaikoja, tai viestitteli pomon tai vanhempien kanssa. Ei sille ole mitään erillistä aikaa työpäivään varattu.
No eipä ole ihme, että eilenkin hain päiväkodista verisen lapsen eikä kenelläkään ollut mitään tietoa, mitä 2v:lle oli tapahtunut. Kun intin, että ketä oli pihassa niin listasta löytyi 2 henkilöä työvuorosta (lapsia oli noin 15) eli aikuisia oli riittävästi, mutta kumpikaan ei nähnyt mitään. Nähtävästi heillä oli ollut menossa tärkeä viestittely pomon kanssa, koska lapsille ei riittänyt aikaa.
Muuten en ota tilanteeseen kantaa, mutta aikuisia ei todellakaan ole riittävästi, mikäli paikalla on 2 aikuista ja 15 lasta, joiden joukossa on alle 3-vuotiaita.
Kyse olikin siitä, ketä oli pihassa eli listan mukaan pihalla oli 2, sisällä suunnittelemassa 1 eli yhteensä 3 aikuista.
Vela - 72 kirjoitti:
Minusta on kerran vanhempi tehnyt pomolle valituksen. Istuin lapsiryhmässä pöydän ääressä nenä kiinni tabletissa. Lapset touhusivat omiaan ympärillä.
Tämä toki pitää paikkansa, käytin työtablettia ja olin tekemässä sijaistilausta Seureen. Toinen työntekijä oli viereisessä huoneessa vahtimassa ryhmän nuorimpien leikkejä. Mulla oli siinä lähinnä eskareita ja viskareita juuri siksi, että sen ikäiset osaavat jo leikkiä niin, että riittää että on läsnä. Mukavahan se olisi nää jutut hoitaa kaikessa rauhassa kansliassa, mutta monesti ei vaan voi olla poissa lapsiryhmästä.
Ymmärrän toki, että helposti vanhemmille tulee sellainen mielikuva, että siellä vaan somessa istutaan, jos aikuinen räplää älypuhelinta tai tablettia. Olisin kuitenkin toivonut, että kyseinen vanhempi olisi jutellut minulle asiasta sen sijaan, että valittaa pomolle.
taas yksi asia, missä on tehostamisen varaa. Nuo sijaispyynnöt voisi varsin hyvin keskittää eli soitto keskitetysti asiaa hoitavalle henkilölle, joka tekee varaukset ja hoitaa paperisodan. Miksi ihmeessä päiväkodeissa ei suostuta siihen, että hoitajat hoitavat lapsia sen sijaan, että keksitään ties mitä tilauksia, hankintoja, varauksia jne., joiden ansiosta ei tarvitse olla lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita ehdottomasti viestiä kunnan kautta. Tuossahan voi tapahtua jotain kun täti ei seuraa lasten leikkejä. Hän on kuitenkin hoitamassa työtehtäviään. Naputelkoot kännykkää tauollaan kuten muutkin. Todella usein näillä päikyntädeillä on taipumus laiskotteluun jos joku ei vahdi.
Lastenhoitajien ja lastentarhanopettajien työpäivään kuuluu yksi ruhtinaallinen 10 minuutin tauko. Jippii! Siinähän ehtii tosi hyvin käydä vessassa, keittää ja juoda kahvia, soittaa ja lähettää tärkeät viestit. 3 min riittää hyvin vessareissuun, 3 min kahvinkeittoon ja 4 min kännykän käyttöön. Ja sitten takaisin sorvin - siis huutavien lasten - ääreen!
Ja sitten me herättiin. Olen ollut saikunsijaisena päiväkodissa. Olen oppinut siellä kaikenlaista. Ihan ensimmäinen opetus oli " Aikuiset EIVÄT leiki". Muuta samantyyppistä seurasi, ja huomasin, että aikuiset eivät tehneet juuri paljon muutakaan, jos talousapulaista ei lasketa. Iltapäivällä minut pantiin ulos lasten kanssa. Heitä oli 14. En vielä tuntenut heitä edes nimeltä. Lapset olivat 3-5 vuotiaita. Kun tuskahiki otsallani yritin valvoa , että kaikki lapset pysyisivät silmäni alla ja turvassa, niin se kävi kyllä työstä. Onneksi varttia vaille neljä kaksi varsinaista lastenhoitajaa ilmestyivät parahiksi paikalle, kun lapsia alettiin hakea hoidosta. He kertoivat vuolaasti, miten kunkin lapsen päivä oli sujunut ja antoivat mielikuvan, miten koko henkilökunta on ollut ulkoilussa mukana. Olin vähällä oksentaa, kun ajattelin mitä valheita olisi mahdettu suoltaa, jos jollekulle pienokaiselle olisi jotain sattunut.
Joku kyseli kiikarieni merkkiä, kun "kyylään" päiväkodin toimintaa. Ei minulla ole kiikareita. Kuljen kyllä päivittäin kahden päiväkodin ohi aamuin illoin. Kun kotikunnassani tapahtui ikävä tapaus, jossa pieni lapsi karkasi päiväkodista ja ehti olla kateissa huomattavan kauan, ennenkuin päiväkodin henkilökunta edes huomasi hänen kadonneen, alkoi valtava selittely. Lehdet olivat täynnä selvityksiä, kuinka koko pk:n henkilökunta oli tapahtumahetkellä ulkoilemassa. Kaikki portit oli varmasti suljettuna. Loppupeleissä tädit löysivät syypukin tapahtumiin. Se oli lumenauraaja, joka oli aurannut niin ison lumivallin päiväkodin kanala-aidan viereen, että lapsonen oli käyttänyt hyväkseen sitä pakoon pyrkiessään. Paha vain, että lumi oli aidan ulkopuolella. Ketään ei liioin tuntunut kiinnostavan, MIKSI pieni tyttönen oli karannut tai MITÄ voitaisiin tehdä, ettei tapaus pääse toistumaan. Lähetin paikallislehteen ehdotuksen, mikä parantaisi lasten turvallisuutta erittäin merkittävästi ja olisi ilmainen; ehdotin, että ulkoilua valvova henkilökunta kääntyisi 180 astetta. Jostain syystä ehdotustani ei julkaistu, liekö päätoimittajan tai toimitussihteerin tai muun viskaalin vaimo ollut ko päiväkodissa töissä. En tiedä, mutta kyseistä ilmaista ideaa ei ainakaan tähän päivään asti ole otettu käyttöön. Nokat vastakkain seisoivat siellä pihalla tänäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vela - 72 kirjoitti:
taas yksi asia, missä on tehostamisen varaa. Nuo sijaispyynnöt voisi varsin hyvin keskittää eli soitto keskitetysti asiaa hoitavalle henkilölle, joka tekee varaukset ja hoitaa paperisodan. Miksi ihmeessä päiväkodeissa ei suostuta siihen, että hoitajat hoitavat lapsia sen sijaan, että keksitään ties mitä tilauksia, hankintoja, varauksia jne., joiden ansiosta ei tarvitse olla lasten kanssa.
Tuollaisen henkilön palkkaaminen vaatisi rahaa. Idean voit siis esittää sinne kunnan tasolle, me päiväkotihenkilöstö emme tällaista henkilöä voida alkaa omin päin palkkaamaan. Sijaisten tilaamiseen tosin tuo tuskin kannattaisikaan, koska usein sijaistarve tulee yllättäen. Ja mitä nopeammin sijaisen tilaa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä sellaisen jopa saa. Siinä ei ole mitään järkeä, että kun tarve sijaiselle ilmenee, sä soitat jollekin vastuuhenkilölle, joka sanoo, että juu, ehdin hoitaa tilauksen parin tunnin kuluessa. Itse sen hoitaa vaikka sillä tabletilla alle viidessä minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä odotin itseasiassa enempi tämmösiä vastauksia, mutta suurin osa olikin ihan asiallisia. Osataanhan täällä keskustellakin :)
Ei se ole mitään vihaamista, jos asia todella vaivaa ja siitä anonyymisti ja asiallisesti kysyy, siten ettei paljastu mikä päiväkoti on edes kyseessä. En mä voinut missään Facebookissa asiasta tehdä päivitystä koska niin moni tietää, missä tarhassa lapsi on, ja kiva sitten kun käy ilmi että hei se on voinut olla ihan vaikka vaan työasia, työkännykällä, niin siinä kohtaa kyseinen päiväkoti on jo saanut leiman otsaan! Ei se olis musta ollu kauheen kivaa. Nyt asia on selvä eikä vaivaa enää.
Eikä täti-sanassa ole mitään väärää, puhutaan me nauvolantädistäkin vaikka on meitä nuorempi. Itseasiassa tarhatädeistäkin on moni meitä nuorempi. Ihan vakiintunut puhekielen ilmaisu on kyseessä vailla minkäänlaista vihataustaa. Sama juttu tarha-sanassa. Ikävää jos näiden käyttö harmittaa. Enkä mä kyllä ole koskaan nähnyt kenenkään tuovan lastaan tarhaan minkään vaatimuslistan kanssa :D
Mut helpottiko kun pääsit riehumaan :)
meidän lapsen hoidossa , hoitajat kirjaa lapset ulos pk.sta kun vanhempi saapuu
Päiväkoteja on hyvin erilaisia, ja varhaiskasvatuksen laatu vaihtelee. Fakta kuitenkin joka paikassa on, että vaikka laskennallisesti aikuisia on 21 lapsen ryhmässä 3, he eivät kaikki ole koko aikaa lapsiryhmässä. Se olisi aivan mahdotonta, jos päiväkoti on auki esim. 6.15-1730, ja työaika on 7.39h. Ruokataukoa ei ole, koska lasten kanssa syödään samalla, ja valvotaan, autetaan yms. lapsia, siinä on vaikea keskittyä omaan ruokailuun, ja se on siis työaikaa. Aamupäiväulkoiluissa on yleensä mukana 1 aikuinen, pienten ryhmästä korkeintaan 2. Yksi ryhmän aikuisista vetää toimintaa sisällä, kun muut ulkoilevat, eikä kolmas ole välttämättä vielä tullut omaan työvuoroonsa, joka alkaa 9.54. Tai koska on sijaiskielto, koko päivä mennään kahdella aikuisella, eli osan päivästä ryhmässä on paikalla vaiin yksi aikuinen. Vaikka olisit kuinka lasten kanssa tarkkaavaisesti ulkona, aina voi tapahtua jotain, mitä et näe ja mihin et ehdi puuttua. Vai kuvitteleeko joku, että 21 lapsen vahtimiseen pystyy kukaan inhimillinen olento? Ulkoilussa ei voi olla enempää työntekijöitä myöskään silloin, kun ulkoillaan ennen ruokailua, sillä jonkun pitää sisällä kattaa pöydät sekä vetää sängyt paikoilleen lepohuoneeseen, sekin vie aikaa. Kukaan jolla on yksi pää ja kaksi kättä ei voi venyä kaikkeen, harva äitikään pystyy täysin kontrolloimaan ja hallitsemaan omien lastensa toimintaa, vaan lapsille sattuu vahinkoja myös kotioloissa.
Tehkää ilmoitus!
Ei lapsia kyllä vahdita puolihuolimattomasti kännykkä kourassa!