Paljonko pitää tienata kuussa ennen kuin pankki myöntää asuntolainan?
Kommentit (27)
120 000 eurolla et edes saisi minkäänlaista rivitaloasuntoa ainakaan Helsingistä, Espoosta tai Vantaalta. Kannattaa katsella asuntojen hintapyyntöjä Oikotieltä ja kokeilla erilaisia lainasumma- ja maksuerävaihtoehtoja pankkien lainalaskureilla, niin haaveisiin tulee realismia. Vaihtoehtosi ovat säästäminen ja laina yksiöön jostain pääkaupunkiseudun reunamilta tai (pieni) asumisoikeusasunto.
Me otettiin just asuntolaina. Miehen brutto 35 000/v ja mulla 28 000/v, vakituiset työt. Ei säästöjä, miehen vanhemmat takasivat jollain panttisysteemillä noin parinkymmenen tonnin edestä.
Saatiin se mitä haettiin eli 185 000 jolla Jyväskylästä ostimme 2010 valmistuneen rivitalokolmion.
Lainanlyhennysten päälle tulee yhtiölaina 150 + sähkö (suora sähkölämmitys + varaava takka) + vesi + autopaikka eli maksetaan varmaan noin 1200 asumiskuluja tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä pelkät vakuudet riitä lainanmyöntöön, täytyy se laina pystyä maksamaan takaisinkin. Tulotaso täytyy siis olla sen mukainen että riittää lainanlyhennykseen ja korkoihin, myös korkotason kasvaessa.
Tietysti riittää. Jos sulla on miljoona tilillä ja mahdollisuus käyttää sen lisäksi vielä vakuutena miljoonnan kiinteistöä, niin ihan varmasti saat 300 tonnia lainaa, vaikka sulla ei olisi ollut vuosiin mitään varisinaisia tuloja. Diili on pankini kannalta vaan aivan idiootti varma, ei pienintäkään riskiä etteivätkö saisi omiaan pois jos lainaa ei lynennetä.
Jos ihmisellä on "miljoona tilillä", niin minkä ihmeen takia hän ottaisi 300 000 lainaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä pelkät vakuudet riitä lainanmyöntöön, täytyy se laina pystyä maksamaan takaisinkin. Tulotaso täytyy siis olla sen mukainen että riittää lainanlyhennykseen ja korkoihin, myös korkotason kasvaessa.
Tietysti riittää. Jos sulla on miljoona tilillä ja mahdollisuus käyttää sen lisäksi vielä vakuutena miljoonnan kiinteistöä, niin ihan varmasti saat 300 tonnia lainaa, vaikka sulla ei olisi ollut vuosiin mitään varisinaisia tuloja. Diili on pankini kannalta vaan aivan idiootti varma, ei pienintäkään riskiä etteivätkö saisi omiaan pois jos lainaa ei lynennetä.
Jos ihmisellä on "miljoona tilillä", niin minkä ihmeen takia hän ottaisi 300 000 lainaa?
Jos se miljoona on sijoitustilillä. Tällä hetkellä laina on lähes ilmaista jos takuut löytyy, joten pääoma kannattaa sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei minkään takia mutta tuo nyt oli (jonkun, ei minun) vastaus kommenttiin ettei pelkät vakuudet riitä.
Mä oon saanut 200k lainan jota en muuten tulojeni perusteella varmaan olisi saanut koska vanhemmat on takaamassa ja heillä on kiinteää omaisuutta 10 kertaa enemmän kuin mulla on lainaa. Pankki siis saa varmasti rahansa takaisin tavalla tai toisella.
Sai meidän köyhä opiskelijatytärkin asuntolainaa kun takuuna on se asunto ja me vanhemmat lainan takaajina ja meillä vanhemmilla on varallisuutta.
Ok eli en ole ostamassa omaa asuntoa. :D ap