Maksaisitko 13-vuotiaalle kirjeenvaihto-harrastuksen? kirjoittaa kun voi netissäkin
Haluaisi alkaa vaihtaa etanapostia parin kaverinsa kanssa. Kirjepaperit, kuoret ja postimerkit maksavat + bensa koska asumme syrjässä ja kirjeet joutuisi aina erikseen viemään autolla postilaatikolle. Esim. whatsapp ja Facebook on kuitenkin ilmaisia.
Kommentit (27)
Ennenvanhaan nuorena oli juuri tuota. Kirje viesti monta asiaa, tunnelmasta, tyylitajusta. Oli erilaatuisia ja kuviollisia papereita ja kuoria, kirjekuori jossa oli silkkipaperivuori. Ohut tai paksu kynä, hauras tai suorastaan hyökkäävä käsiala. Oppi paremmin ihmisistä kuin täällä ikinä. Myös rivien välistä.
Myöskin, kun ei voinut kaikkea laittaa, laittoi sen sillä hetkellä tärkeimmän. Muistan ystävän kasvukertomuksen, syvällisen pohdinnan, ja itsekin sellaista kirjoitin. Miten pitkässä tekstissä oppi jäsentelemään ajatuksia tavalla josta on ollut hyötyä myöhemminkin. Kirjeenvaihto on luovaa ja järkevää.
Lisäjännitystä nykypäivään tuo, josko posti on kadonnut kun jakaja on jäänyt lumitöihin tai leikkaamaan nurmikkoa.
Minä voin vaikka lahjoittaa tyttärellesi kirjepapereita, kuoria yms, jos vaan kelpaa. Mulla vaan ei ole riittänyt aikaa ja puhtia kirjeenvaihtoon vaikka kovasti tykkäisin. Mulla on erilaisia värikkäitä ja nättejä kirjepapereita, sellaisia sikäli ihan tavallisia, eli ei mitään kovin ihmeellistä, mutta hyvään kotiin voisin lahjoittaa. Vuosien varrella on tullut hankittua.
Kirjeenvaihto on katoava, mutta upea, harrastus!
Ai niin, ja halpaa kirjepaperia saa, kun ostaa sellaisen muistikirjan, jossa on nätisti kuvioidut tai kivan väriset sivut. Sitten vielä jos omistaa sellaiset kuviosakset, niillä voi leikata kauniisti sen irtirepäistyn paperin reunan. Jos oikein innostuu askartelusta, saa halvalla upeita ja yksilöllisiä papereita ja kuoria. Voi käyttää leimasimia yms, ja ihan vaan vaikka halvimpia pakkauksia värillisiä kopiopapereita.
Mitä mä just luin.
Toki maksaisin jos näin halvan harrastuksen lapsi haluaa, olen maksanut kalliimpiakin.
Loistava idea. Ystävättärelläni on ollut yli 40 vuotta kirjeenvaihtokaveri Ranskasta, mielestäni aivan huikeaa.
Kehittyy kielitaito, somekieli on niin erilaista kuin paperille tekstinä kirjoitettu. Toivottavasti lapsi saa rahaa paperiin, kyniin ja postimerkkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kierrellä kirpparia,jos löytyisi käytettyjä hyväkuntoisia papereita ja kyniä.
Roskiksista voisi löytyä valmiiksi kirjoitettuja kirjeitä, niin ei mene rahaa paperiin tai kyniinkään. Eikä ranne väsy, kun ei tarvitse kirjoittaa itse.
Tän täytyy olla provo. Tuohan on huippu harrastus.