Mitä eroa on halpalentoyhtiöllä ja ei-halpalentoyhtiöllä?
Mediassa tiettyjä lentoyhtiöitä kutsutaan halpalentoyhtiöiksi. Mikä lopulta erottaa halpalentoyhtiön tavallisesta? Esim. Finnairilla saa halvimmillaan menopaluulennot 69 eurolla ja pitää maksaa erikseen laukusta ja ruoasta. Onko Finnair halpalentoyhtiö?
Kommentit (23)
Mä kuvittelen että ei-halpalentoyhtiöllä on enemmän luokkia (ensimmäinen, business, economy jne) ja niiden mukaan eritasoisia palveluita. Kalleimmissa luokissa ruoat ja juomat kuuluvat hintaan, astiat ja aterimet eivät ole muovia, tilaa on enemmän, voi olla oma check in joillakin kentillä, pääsee ensimmäinenä koneeseen. Vielä tuolla taivaalla lentää todella ylellisiä, kaksikerroksisia koneita baareineen ja erillisine nukkmumatiloineen.
Halpalentoyhtiöiden koneet ovat nokasta pyrstöön samaa tuubia, kaikki maksaa, check in pitää tehdä itse, matkatavarat checkata itse, on ahdasta ...
Näin mä tuon erottelun ymmärrän. Esim Norwegian oli alusta asti tuollainen massakuljetusyhtiö.
Luotettavuus, lisämaksujen osuus, matkatavaroiden painorajat.
Vierailija kirjoitti:
Halpalentoyhtiöllä maksat joka ikisestä asiasta erikseen, lipun perushintaan ei sisälly juuri mitään, jokin satunnaisesti valikoitu istumapaikka juuri ja juuri.
Finnairilla pitää maksaa ruoasta, tietystä istumapaikasta ja matkatavaroista. Joten tämän määritelmän mukaan Finnair = halpisyhtiö.
Finnairilla on ihan oma uniikki positionsa. Palvelut halpisyhtiöstä, hinnat ei-halpisyhtiöstä. Mielenkiintoista nähdä kuinka tälläinen positionti toimii.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Halpalentoyhtiöiden koneet ovat nokasta pyrstöön samaa tuubia, kaikki maksaa, check in pitää tehdä itse, matkatavarat checkata itse, on ahdasta ...
Finnairilla ei ole enää lähtöselvitystä, vaan ainoastaan netti tai automaatit ja laukkujen jättöpiste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpalentoyhtiöllä maksat joka ikisestä asiasta erikseen, lipun perushintaan ei sisälly juuri mitään, jokin satunnaisesti valikoitu istumapaikka juuri ja juuri.
Finnairilla pitää maksaa ruoasta, tietystä istumapaikasta ja matkatavaroista. Joten tämän määritelmän mukaan Finnair = halpisyhtiö.
Finnair kotimaassa on tätä muuten paitsi että ei ole kovin halpa. Finnair ulkomaanlennoilla on vähän eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Halpalentoyhtiöiden koneet ovat nokasta pyrstöön samaa tuubia, kaikki maksaa, check in pitää tehdä itse, matkatavarat checkata itse, on ahdasta ...
Finnairilla ei ole enää lähtöselvitystä, vaan ainoastaan netti tai automaatit ja laukkujen jättöpiste.
Riippuu lentokentästä, joillain kentillä on edelleen lähtöselvitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpalentoyhtiöllä maksat joka ikisestä asiasta erikseen, lipun perushintaan ei sisälly juuri mitään, jokin satunnaisesti valikoitu istumapaikka juuri ja juuri.
Finnairilla pitää maksaa ruoasta, tietystä istumapaikasta ja matkatavaroista. Joten tämän määritelmän mukaan Finnair = halpisyhtiö.
Saa noilta mustikkamehut, kahvit ja teet ilman lisämaksua. Nestemäistä dieettiä noudattavien unelma.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Halpalentoyhtiöiden koneet ovat nokasta pyrstöön samaa tuubia, kaikki maksaa, check in pitää tehdä itse, matkatavarat checkata itse, on ahdasta ...
Finnairilla ei ole enää lähtöselvitystä, vaan ainoastaan netti tai automaatit ja laukkujen jättöpiste.
Kuka nykyään edes haluaa tehdä lähtöselvityksen kentällä, jos se on mahdollista tehdä kotona netin kautta?
Finnair on muuttunut halpalentoyhtiöksi.
Vierailija kirjoitti:
Finnair on muuttunut halpalentoyhtiöksi.
Ei ole, vaan kilpailukykyisemmäksi halpalentoyhtiöitä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Finnair on muuttunut halpalentoyhtiöksi.
Maailman kallein halpalentoyhtiö.
Vierailija kirjoitti:
Finnairilla on ihan oma uniikki positionsa. Palvelut halpisyhtiöstä, hinnat ei-halpisyhtiöstä. Mielenkiintoista nähdä kuinka tälläinen positionti toimii.
Finnairin hinnat vaikuttais itseasiassa tulleen alaspäin viime aikoina. Esim. Helsinki-tukholma-helsinki n. 70€. Ihan samassa sarjassa Norskin kanssa.
Halppiksessa vain yksi matkustajaluokka, lentokentät syrjässä, laivaston koneet yhtä konetyyppiä, yksinkertainen hinnanmuodostus (ei erilaisia matkustajaluokkia jne.), nopeat käännöt, lisäpalvelut maksullisia ja tappiolla myytyjen lentolippujen hinta kompensoidaan lisämaksuilla. Lisäksi kaikki lippumyynti tapahtuu netissä ja maapalvelut netin lisäksi automaateilla.
Perinteisessä lentoyhtiössä useita matkustajaluokkia, laivastossa eri konetyyppejä käytössä, monia eri hinta- ja matkustajaluokkia, yhden solmukohdan hyödyntäjiä, isot kansainväliset lentokentät käytössä, koneeseeen/koneesta siirtymiset usein matkustajasillan kautta, enemmän palveluita sis. lipun hintaan, lippujen myynti netin lisäksi myös toimistoissa, kattavammat maapalvelut.
Itse koen tärkeimpänä erona sen, että jos ottaa Helsinki-Tukholma-Pariisi lennon, niin Finnair, SAS tai joku muu normaali lentoyhtiö hoitaa koko reissun alusta loppuun yhdellä lipulla ja laukut siirtyy koneeseen.
Halpalentoyhtiöllä esim. WizzAir tama ei ole mahdollista. Vaan pitää ottaa kaksi eri matkaa ja hoitaa laukut itse seuraavaan koneeseen.
Varsinkin myöhästymistilaneissa jälkimmäinen on kamala vaihtoehto ja vaihtoon pitää varata paljon enemmän aikaa joka tapauksessa. Finnair esim. vastaa siitä, jos ei ehdi heidän myöhästymisen takia jatkolennolle.
Vierailija kirjoitti:
Itse koen tärkeimpänä erona sen, että jos ottaa Helsinki-Tukholma-Pariisi lennon, niin Finnair, SAS tai joku muu normaali lentoyhtiö hoitaa koko reissun alusta loppuun yhdellä lipulla ja laukut siirtyy koneeseen.
Halpalentoyhtiöllä esim. WizzAir tama ei ole mahdollista. Vaan pitää ottaa kaksi eri matkaa ja hoitaa laukut itse seuraavaan koneeseen.
Varsinkin myöhästymistilaneissa jälkimmäinen on kamala vaihtoehto ja vaihtoon pitää varata paljon enemmän aikaa joka tapauksessa. Finnair esim. vastaa siitä, jos ei ehdi heidän myöhästymisen takia jatkolennolle.
Mä sanoisin, että jako menee juuri tässä. Halpalentoyhtiö tarjoaa vain tiettyjä erillisiä lentoja kaupunkien välillä, ilman välilaskuja. Täten halpalentoyhtiö ei koskaan yhdistä lentojaan jonkun muun lentoyhtiön kanssa. Tällä jaottelulla easyJet, Ryanair ja Whizzair olisivat halpalentoyhtiöitä, mutta airBaltic, EuroWings (ent. GermanWings) ja Norwegian ei.
Lisämaksut eivät vielä halpalentoyhtiötä tee, sillä käytännössä kaikki lentoyhtiöt nykyään perivät lisämaksua halvimmassa lippuluokassa, Euroopan sisäisillä lennoilla.
Halpalentoyhtiöille tuntuu olevan yleistä, että lentoja perutaan usein.
Mielestäni suurin ero on se, että oikealla lentoyhtiöllä saa kaikki legit samalla lipulle, ainakin jos muut legit saman allianssin sisällä. Myös lounget ja muut kanta-asiakaspalvelut toimivat allianssin muidenkin yhtiöiden lipuilla ja kertyneet mailit voi käyttää sitten miten haluaa. En näe mitään syytä käyttää halpayhtiöitä.
Itse käytän vain tiettyjen allianssien lentoyhtiöitä. Näihin ei halpalentoyhtiöt kuulu.
Syynä kanta-asiakasohjelmat ja lentopisteiden hyödyntäminen. Työmatkoilta etenkin kertyy noita lentopisteitä.
Halpalentoyhtiöllä maksat joka ikisestä asiasta erikseen, lipun perushintaan ei sisälly juuri mitään, jokin satunnaisesti valikoitu istumapaikka juuri ja juuri.
Halpalentoyhtiöissä ei kai ole myöskään yleensä kuin yksi matkustusluokka eli jos haluaa matkustaa vähän mukavammin, niin ei onnistu.