Mikä hitto siinä on, että on vallalla käsitys, että kaikille olisi töitä jos vaan niitä töitä OTTAISIVAT?!
Mä olen ollut vuoden työttömänä ja viimeisimpään hakemaani paikkaan en päässyt edes haastatteluun. Sekin olisi ollut vain osa-aikatyö ja sellaista, jonka jokainen osaa, mutta siltikään en päässyt edes haastatteluun!
V*tuttaa sitten tuollanen, että "jokaiselle on töitä jos vaan kelpaisi".
Tulipahan vaan taas mieleen, kun luin IS:n uutisen työttömien työstä kieltäytymisestä.
Kommentit (106)
Jos nyt pilkkua nussitaan niin kyllä, meillä olis kaks kertaa enemmän työpaikkoja kuin työttömiä.
Jäis vaa yöunet vähäisiks kun matkat nousevat yli 50km ja omaa autoa ei ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän työttömät myöskään ole aina samojen ihmisten joukko, suuri osa seilaa töiden, osa-aikatöiden ja työttömyyden välillä. Ihmisiä on paljon myös työkokeiluissa ym. "kuntouttavissa", jolloin status on myös työtön vaikkei olekaan kotona. On ihmisiä jotka tekevät pitkän uran ja ikää on jo sen verran ettei enää työllisty. Silti kaikki haluttaisiin niputtaa tähän lusmuilijoiden ja työnvieroksujien joukkoon. /1
Mutta jos olet pitkäaikaistyötön, mutta et täyty tuossa antamiasi kriteerejä, niin olet lusmu ja työnvieroksuja. Asia selvä!
t. lusmu ja työnvieroksuja
No en todellakaan tarkoittanut noin. Tuossa oli vain joitakin esimerkkejä. Aitojen työnvieroksujien joukko on häviävän pieni eikä heidän työhönpakottamisensa millään tavalla ratkaise Suomen työttömyysongelmaa. Siinäkin voi taustalla olla sellaisia ongelmia, joista nämä kaikentietävät itsensäkorottajat eivät ymmärrä mitään.
Palkattoman työn teettäminen pitäisi lopettaa ja osa-aikatyötä ja yrittämistä pitäisi helpottaa, tämä hallitus vain pahentaa tilannetta kiristämällä työttömän asemaa. /1
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt pilkkua nussitaan niin kyllä, meillä olis kaks kertaa enemmän työpaikkoja kuin työttömiä.
Jäis vaa yöunet vähäisiks kun matkat nousevat yli 50km ja omaa autoa ei ole
Aivan varmasti siellä lähelläkin olisi tekijöitä, jos vaan viidentoista vuoden työkokemuksesta ja muista epärealistisista vaatimuksista pystyttäisiin tinkimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia isolla työpaikallani kaikki siivoojat ovat maahanmuuttajia? Minkähän takia 85% bussikuskeista joita tapaan työmatkallani on maahanmuuttajia?
Olisiko nyt kumminkin niin, että suomalaisille ei paskaduuni kelpaa- mieluummin maataan sohvalla ja odotellaan sossumasseja tai roolia elokuvassa tms. erikoisduunia josta palkka tietty vähintään 3k/kk.
Osa suomalaisista on myös niin vajakkeja etteivät voi työllistyä koska eivät siellä mitenkään pärjää.Vajakeista suurin osa ottaa puolisokseen samanlaisen ja tekjevät lisää vajakkilapsia.
Huraa Suomi!
Siivota voisin ihan hyvin, mutta 1200 e käteen kuussa on jo ihmiskauppaa.
Miten helvetissä siivoojana muka noin paljon saa? Itse sain siivoojana 400-600€/kk, koska työtunteja ei annettu tarpeeksi. Ja mulla saattoi se 4h työpäivä alkaa kuudelta aamulla ja päättyä klo 22 illalla, välissä paljon tyhjää. Ja sitten vielä kohteita, joiden kunnolliseen siivoamiseen olisi tarvinnut pikkuisen enemmän aikaa, esim. valtava toimisto kymmeniä huoneita, aikaa 1,5h, ei mitään järkeä.. Ja kolmannes kohteessa tienatusta palkasta meni työmatkaan sinne kohteeseen!
Siivoojana täysillä viikkotunneilla 1800-2000e/kk brutto.
Ylänuoli - Olen hakenut töitä menemällä paikan päälle yritykseen.
Alanuoli - Haen ainoastaan netin kautta avoimilla hakemuksilla ja työnvälityspaikkojen (Mol, Monsteri, Oikotie) avoimia työpaikkoja.
t. kiinnostaa vaan tietää
Vierailija kirjoitti:
> Täälläpäin bussikuskit ovat kyllä ihan kantasuomalaisia, varmaan siksikin, että osan täytyy osata palvella myös ruotsiksi riittävän hyvin.
Kertoo paljon Vauvan väestä! Kaikki kommentoineet ovat pääkaupunkiseudun liepeiltä. Kun ollaan jo ehkä 50 km Helsingin ulkopuolella, niin ei täältä mamubussikuskia löydä. Yhtäkään en ole bongannut.
Joo täällä päin ihan aikuisten oikeasti ihmiset huutavat bussikuskille KIITOS joka kerta kun jäävät kyydistä pois. Minusta se on aika hauskaa.
Jos niitä duuneja on koko ajan muka niin paljon täyttämättä, niin herää epäilys, onko niitä tarkoituskaan täyttää ja onko paikassa jokin vika, kun ei niitä kyetä täyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Alanuoli - Haen ainoastaan netin kautta avoimilla hakemuksilla ja työnvälityspaikkojen (Mol, Monsteri, Oikotie) avoimia työpaikkoja.
Kiinnostaa vaan tietää kuinka voit kirjoitella nettiin sieltä missä olet? Siis kasikytluvulta!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut vuoden työttömänä ja viimeisimpään hakemaani paikkaan en päässyt edes haastatteluun. Sekin olisi ollut vain osa-aikatyö ja sellaista, jonka jokainen osaa, mutta siltikään en päässyt edes haastatteluun!
V*tuttaa sitten tuollanen, että "jokaiselle on töitä jos vaan kelpaisi".Tulipahan vaan taas mieleen, kun luin IS:n uutisen työttömien työstä kieltäytymisestä.
Totuus taitaa olla jostain sieltä väliltä. On totta, ettei työpaikkoja ole tarpeeksi, mutta kaikkia työpaikkoja ei suinkaan ole ilmoitettu työvoimatoimiston sivuilla vaan niitä on osattava itse hakea. Jostain kumman syystä jotkut onnistuvat aina saamaan töitä, kun jotkut ei koskaan. Tämä tarkoittaa sitä, että toiset ihmiset ovat parempia hakemaan töitä kuin toiset. Kysyntä ja tarjota eivät kovinkaan usein kohtaa. Moni hyvä työntekijä on vailla töitä, mutta se ei tarkoita, että kortistot olisivat täynnä ainoastaan hyviä työntekijöitä, joille kelpaisi mikä vain työ.
Jotenkin on hauskaa, että puhutaan siitä miten työtä on tarjolla enemmän kuin jaksaa tehdä, mutta silti melkein joka viikko irtisanotaan kymmeniä tai satoja ihmisiä, eikä loppua näy.
Terveisin Naispelko23
Tiedoksesi että aika monet toimittajat ovat vuokratyöläisiä tällä hetkellä. Ainakin Maikkarilla ja just iltapäivälehdissä tätä viikkosopimusta 0–40 h viikossa ja työntekijät elävät jatkuvassa epävarmuudessa. Just Maikkarilla sai kenkää vähän alle kymmenen ihmistä viime viikolla ja nämä ihmiset ovat olleet vuokraoppareilla useita vuosia samalla työnantajalla. Vielä noin kymmenen vuotta sitten osalla ei edes työsopimusta ollut.
Toimittajat puolestaan eivät harrasta minkään sortin vehkeilyä esim. työttömiä kiusatakseen, kuten joku täällä väitti. Miksi tavallinen ihminen tekisi sellaista? Juttuaiheet nimittäin päätetään toimittajien ja toimituspäälliköiden kesken, ei missään salamyhkäisissä kokouksissa, joissa kehitellään salaliittoteorioita.[/quote]
Mutta kyllä aivan selvästi huomaa, että lehtien laatu on huonontunut. Terveiset vaan sinne toimituskokouksiin. Moni toimitus on heittänyt pellolle kokeneet ja osaavat toimittajat ja ottaneet tilalle nuoria naisia, joilla ei ole toimittakokemusta saati pitkää kokemusperäistä tietoa kirjoittamistaan jutuista. Kyllä lukijat odottavat toimittajilta vahvaa kokemusta, joka heijastuu jutun ns. syyvyydessä ja laajuudessa sekä ennen kaikkea monipuolisuudessa. Median tuote on tieto, useimmiten puhdas, objektiivinen tieto. Siitä sen tulisi saada leipänsä. Mutta jos tuo tieto on laadultaan vajavaista, ei sitä asiakaskaan (lue maksava lukija) osta.
Nyt jutut ovat liian usein joko kevyttä hömppää tai pintaraapaisuja suoraan tiedotteista tai noukittu erilaisista blogeista.
Toimittajan tulee olla tiedon välittäjä ja tulkki, ei omia näkemyksiään ja vajavaisia mielipiteitään tuova manipuloija. Toimittaja pysyköön lestissään ja antakoon lukijoiden tehdä oman päätelmänsä.
Oikein odotan toimitusrobottien tulevan entistä enemmän tuottamaan kaipaamaani selkeää, faktapohjaista tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa vaan tietää kuinka voit kirjoitella nettiin sieltä missä olet? Siis kasikytluvulta!
Saiskos saman suomeksi kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
> Täälläpäin bussikuskit ovat kyllä ihan kantasuomalaisia, varmaan siksikin, että osan täytyy osata palvella myös ruotsiksi riittävän hyvin.
Kertoo paljon Vauvan väestä! Kaikki kommentoineet ovat pääkaupunkiseudun liepeiltä. Kun ollaan jo ehkä 50 km Helsingin ulkopuolella, niin ei täältä mamubussikuskia löydä. Yhtäkään en ole bongannut.
Joo täällä päin ihan aikuisten oikeasti ihmiset huutavat bussikuskille KIITOS joka kerta kun jäävät kyydistä pois. Minusta se on aika hauskaa.
Itse sanon aina "kiitos" jos poistun sporasta tai bussista etuovesta. Mielestäni siinä ei ole mitään huvittavaa eikä varsinkaan negatiivista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia isolla työpaikallani kaikki siivoojat ovat maahanmuuttajia? Minkähän takia 85% bussikuskeista joita tapaan työmatkallani on maahanmuuttajia?
Olisiko nyt kumminkin niin, että suomalaisille ei paskaduuni kelpaa- mieluummin maataan sohvalla ja odotellaan sossumasseja tai roolia elokuvassa tms. erikoisduunia josta palkka tietty vähintään 3k/kk.
Osa suomalaisista on myös niin vajakkeja etteivät voi työllistyä koska eivät siellä mitenkään pärjää.Vajakeista suurin osa ottaa puolisokseen samanlaisen ja tekjevät lisää vajakkilapsia.
Huraa Suomi!
Täälläpäin bussikuskit ovat kyllä ihan kantasuomalaisia, varmaan siksikin, että osan täytyy osata palvella myös ruotsiksi riittävän hyvin.
Mitä siivoojiin tulee, onhan siellä ulkomaalaistaustaisia, mutta enemmistö suomalaisia syntyperältään, ja myös nuoria. Vanhempi polvi kokonaan suomalaisia, enkä edes tiedä palkataanko yli 45-vuotiaita siivoojiksi, ainakaan perushoitajiksi ei enää pääse, ellei pysty todistamaan hyvää fyysistä kuntoaan.
1990-loppupuolella muuten tehtiin Suomessa kysely, miksi aiemmin siivoojina toimineet eivät hakeneet vapaita siivoojanpaikkoja. Kyselyssä huomattiin, että ne siivoojat, jotka aiemmin tekijät kokopäivätyötä, pääasiassa päivätyönä ja saivat kutakuinkin asiallista, josko matalahkoa pelkkää, voisivat hyvinkin palata alalle. Valitettavasti tuollaisia työpaikkoja ei juuri ole, vaan siivous on osa-aikaista, paikasta toiseen juoksemista, työaikamitoitus erittäin kireä ja palkkä huono, mm. koska kaikki menee nykyään siivous- tms. yritysten kautta. Jos valtiolla, kunnalla tai kuntayhtymällä tai yksityisellä on kokopäiväinen, asiallisesti mitoitettu ja palkattu työpaikka auki, sitä kyllä haetaan. Kai siivoojillakin on oikeus tavoitella parempaa? Joskus tuntuu, että työsuojeluvaltuutetut, ammattiliitot ja työnantajaliitot ja maan hallitus voisivat ottaa opikseen näitä tutkimuksista.
Ja
Tässä on totuuden jyvänen. Minä valmistuin alalle 2000-luvun alussa, ja vielä pitkään sen jälkeenkin sai ammattilainen valita työpaikkansa. Niinpä ne alalle koulutetut suomalaiset ovat usein töissä julkisella sektorilla ja laitoksissa, koska työehtosopimukset ovat vielä inhimillisiä ja palkka kohtuullinen (omastani jää käteen 1600, olen päivätöissä. Ulkoistamiset on toistaiseksi hylätty kalliina ja kannattamattomina). - Ja sitten ovat ne huonot työnantajat, jotka ovat usein yksityisiä firmoja. Puhkikilpailutettuja sopimuksia, hankalia tai silppuisia työaikoja, puutetta välineistä ja perehdytyksestä, armoton kiire, palkanmaksun ongelmat ja yleinen työntekijän kusetus ovat näissä yleisiä. Niihin ei joko palkata suomalaista, jolle joutuu maksamaan tessin mukaisesti palkan ja siirtymät, tai niihin ei haeta em. syistä. Puskaradio pitää kyllä huolen siitä, että huonot työpaikat ovat tiedossa.
Myös Suomeen on nyt rantautunut alipalkatut työt joita tekevät vain maahanmuuttajat. Asuin 5 vuotta sitten Espanjassa jossa oli aivan tavallista että kotisiivoojina ja muina siivoojina oli vain mamuja. He olivat usein entisen itä-Euroopan alueelta tai E- Amerikasta kotosin ja nuoria naisia/miehiä. Asuivat esim. 10 ihmistä yhdessä huoneistossa. Perheelle lähetettiin rahaa ja lapset jätettiin kotiin isovanhempien huomaan.
Nyt sama on rantautunut Suomeen. SEN VUOKSI useimmat siivoojat jne ovat maahanmuuttajia kun heillä ei ole täällä perhettä! Eli ovat tulleet tänne yksinään ja ovat sinkkuja tai perhe on muualla. Asuvat kimppakämpissä jollon kuluja ei ole samalla tavalla kuin suomalaisella perheellisellä. Jossain Puolassa tai Afrikassa se siivoojan palkkakin on enemmän rahaa kuin täällä.
Turha syyttää suomalaisia, joilla on esim. perhe. Turha syyttää ettei työ kelpaa, kun ei sillä voi maksaa pk maksuja tai vuokraa. En perheellisenä naisena kun on pienet lapset halua kotimaassani mennä asumaan kimppakämppään esim. Kuopioon ja lähettää rahaa kotiin kun hinnat ovat samat ja palkka huono. Jokainen ulkomailla nuorena työskennllyt tietää että huonompaakin työtä tekee jonkin aikaa kokemuksinkin vuoksi, samalla voi oppia vaikka kieltä ja asua kimppakämpässä jossa on aina seuraa ja bileitä tms.
Itse esimerikiksi rappusiivoojana tienaisin sen verran että joutuisimme käytännössä näkemään nälkää eikä olisi varaa vuokraan, jos siis haluaisin eroon yhteiskunnan tulonsiirroista. Se, että lasken, kannattaako jokin työ ei tarkoita sitä etten halua tehdä mitään, haluan tehdä jotain, jonka avulla voin elättää itseni ja lapseni, enkä niin että joudun silti kerjäämään osan rahasta pärjätäkseni.
Olen nuorena ollut mansikkapellolla, jakanut lehtiä, siivonnut monissa paikoissa vuosia jne, silloin asuin vanhempieni kanssa ja sen jälkeen olin opiskelija, eivät pienet tulot niin haitanneet. Ja ehkä jos nyt ei olisi lapsia, olisi varaa mennä pienempipalkkaiseenkin työhön, tarkoitan juuri siivousta. Nyt hoidan lapsiamme kotona niin kauan kunnes löydän työtä. Miksi laittaisin lapset hoitoon, maksaisin siitä, menisin töihin eikä sillä palkalla tulisi toimeen, ja joutuisin hakemaan silti sossutukea? Eikö ole kannattavampaa että holidan lapsemme kotona, kunnes saan työn jossa tienaan esim. 1500 nettona.
Ulkomaalainen siivooja (harjoittelija) saa surkeaa palkkaa alkukuukausina...olisko tuntipalkka 7,50-8 e. Ja harjoittelupaikka voi jatkua pidempään jos ei tajua pyytää. Onneksi kait ymmärtävät, että palkka nousee harjoittelun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huraa Suomi!
Olen hakenut vaikka kuinka moneen paskaduuniin ja en pääse!!! Minulla on matkailualan koulutus, työhistoriaa 14 vuotta takana (olen 30v ja sinkku). Ravintola missä olin viimeksi töissä meni konkkaan 11/2 vuotta sitten enkä sen jälkeen ole töitä saanut! Miksiköhän näissä paskaduuneissa on ulkomaalaisia?? He eivät tiedä mitään TES:sistä, eivät uskalla pitää lakisääteisiä taukoja, tekevät ylitöitä ilman korvausta ym. ym. ja tämä tuli nähtyä kun itse olin hotellin respassa duunissa ja katselin kerrossiivoojien touhua. Mulle on palkan määrä ihan paskan hailee ja se onko duuni ns. paska duuni vai ei. Haluan vain töihin.
Jos Kelan opintotukioikeus on mennyt voisit hakeutua vaikka lukemaan ravintola-alan tutkintoa sossun tukemana. Jos työhistoriaakin ja toinen tutkinto löytyy voisit saada paperit nopeasti. Itse pystyin hyväksilukemaan 1,5 vuodessa kokin paperit ja olen nyt kunnalla töissä. Jos kaikki menee hyvin minut saatetaan vakinaistaa.
Tässä on vain yksi idea enkä tiedä miten relevantti se on tilanteessasi. Huomasin kuitenkin itse, että olen päässyt haastatteluihin paljon useammin kuin aiemmin.
Omaa oksaansa sahaa se, jonka mielestä m u i d e n pitäisi mennä mihin tahansa työhön millä tahansa ehdoilla. Eiköhän meillä jokaisella ole ollut se vaihe, kun on taskurahaa ansaittu lehtiä jakamalla ja mansikoita poimimalla. Aikuiselle perheelliselle ihmiselle se taskuraha ei riitä, tai sitten pitäisi muitakin elämisen kustannuksia saada roimasti alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saiskos saman suomeksi kiitos.
Kirjoitus on suomeksi. Sinun ymmärryttäsi en voi taikoa suuremmaksi, enkä buustata älykkyyttäsi millään tavoin. Sori.
"Työntekijän palkkaaminen on liian kallista" uli uli. Onhan se kallista, jos liikeidea, ja hallinto on paskaa eikä ymmärretä rahaa.
Miten voi olla, ettei työnantaja millään muka keksi, miten työntekijä voisi saada asianmukaisen korvauksen työstään ja työnantaja vastineeksi tehdyn työn? Eikä sitäkään, miten sillä saadaan tehtyä voittoa? Mielummin ei sitten palkata?
Kuulostaa siltä, että moni yritys on huonoissa käsissä.