Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä hitto siinä on, että on vallalla käsitys, että kaikille olisi töitä jos vaan niitä töitä OTTAISIVAT?!

Vierailija
31.08.2016 |

Mä olen ollut vuoden työttömänä ja viimeisimpään hakemaani paikkaan en päässyt edes haastatteluun. Sekin olisi ollut vain osa-aikatyö ja sellaista, jonka jokainen osaa, mutta siltikään en päässyt edes haastatteluun!
V*tuttaa sitten tuollanen, että "jokaiselle on töitä jos vaan kelpaisi".

Tulipahan vaan taas mieleen, kun luin IS:n uutisen työttömien työstä kieltäytymisestä.

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkähän takia isolla työpaikallani kaikki siivoojat ovat maahanmuuttajia? Minkähän takia 85% bussikuskeista joita tapaan työmatkallani on maahanmuuttajia?

Olisiko nyt kumminkin niin, että suomalaisille ei paskaduuni kelpaa- mieluummin maataan sohvalla ja odotellaan sossumasseja tai roolia elokuvassa tms. erikoisduunia josta palkka tietty vähintään 3k/kk.

Osa suomalaisista on myös niin vajakkeja etteivät voi työllistyä koska eivät siellä mitenkään pärjää.Vajakeista suurin osa ottaa puolisokseen samanlaisen ja tekjevät lisää vajakkilapsia.

Huraa Suomi!

Mun työpaikalla on kyllä yleensä ollut kantasuomalainen siivoaja. Ehkä teidän duunin siivousfirma vaan suosii maahanmuuttajia?

Esimerkiksi jotkut pääkaupunkiseudun bussiliikennöitsijät palkkaavat tarkoituksella lähinnä maahanmuuttajia töihin. Olen seurannut vierestä tätä, joten tiedän mistä puhun... Sinne hakee siis suomalaisia ihan yhtälailla, mutta heitä ei oteta hommiin. Toisinpäinhän tuollainen toiminta olisi syrjintää, mutta suomalaista voi ihan polkea maahan.

Vierailija
22/106 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen koulutukseltani lisensiaatti. Aikanaan valmistuessani töitä oli vielä saatavissa ja tein monta vuotta koulutustani vastaavaa työtä. Nyt ne ovat sitten loppuneet. Olen hakenut mm. bussikuskikoulutukseen, mutta olen kuulemma ylikoulutettu. Olen hakenut käsityönopettajan koulutukseen, mutta olen kuulemma ylikoulutettu. Olen pyrkinyt veneveistämölle luttaamaan lujitemuovin kanssa, mutta sain kuulla olevani ylikoulutettu. Olen hakenut hiton moneen ja monenlaiseen työhön, mutta ei. En kelpaa.

Minun näkemykseni on, että nyt pitäisi tehdä todella raju työreformi. Ja se tarkoittaa sitä, että hyväosaisten eli suojatyöllistettyjenkin pitäisi tinkiä elintasostaan. Tilanne alkaa olla sellainen, että kun sopiva aate tai karismaattinen johtaja löytyy, meillä on käsissämme aggressiivinen vähemmistö, joka ei enää suostu tottelemaan. Moinen reformi kyllä satuttaisi ja pahasti, mutta pitkän päälle se voisi sittenkin olla parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on firmoissa tekemätöntä hommaa, mutta paljon myös syitä miksi ei pystytä maksamaan kummoista palkkaa. Yksi syy eesim hurjat sivukulut. Ja ei nyt puhuta niistä muutamista jättiosinkoa jakavasta pörssiyhtiöstä.

Pienyrittäjille joku kevennetty palkkojen sivukulumalli, niin jo alkaisi ihan säädyllistä palkkaa maksavat työpaikat lisääntyä.

Vierailija
24/106 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkähän takia isolla työpaikallani kaikki siivoojat ovat maahanmuuttajia? Minkähän takia 85% bussikuskeista joita tapaan työmatkallani on maahanmuuttajia?

Olisiko nyt kumminkin niin, että suomalaisille ei paskaduuni kelpaa- mieluummin maataan sohvalla ja odotellaan sossumasseja tai roolia elokuvassa tms. erikoisduunia josta palkka tietty vähintään 3k/kk.

Osa suomalaisista on myös niin vajakkeja etteivät voi työllistyä koska eivät siellä mitenkään pärjää.Vajakeista suurin osa ottaa puolisokseen samanlaisen ja tekjevät lisää vajakkilapsia.

Huraa Suomi!

Mun työpaikalla on kyllä yleensä ollut kantasuomalainen siivoaja. Ehkä teidän duunin siivousfirma vaan suosii maahanmuuttajia?

Näin kerran Ruotsinlaivalta tullessani, kun siivousfirman väki tuli isona ryhmänä sisälle laivaan ja porukasta oli 90% tummia kolmekymppisiä vahvan ja vetreän näköisiä miehiä. Luulen, että ovat nopeampia siivoojia kuin keskimääräinen kantasuomalainen työtön, joten kävi mielessä, että voivat olla siivousfirmalle parempi palkattava.

Kävin tässä yksi päivä metsässä ja törmäsin porukkaan, josta jokainen oli tummempi hipiäinen. Olisikohan niin, että voisivat olla marjafirmalle parempi palkata. Jo vain, viime viikollahan sitä marjapomo lehdissä valitteli suomalaisten työntekijöiden laiskuutta kun ei työ ja palkka kelpaa. Oliko se jotain pari euroa se palkka..

Vierailija
25/106 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on osa hallituksen suurta myrskyä, mediakampanjaa, mielikuvavaikuttamista.

Vierailija
26/106 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen näitä työttömiä valittajia kuunnellut useampiakin. He pitävät itsestäänselvänä sitä, että työnanataja kustantaa heidän elämäntapansa. He vain ilmestyvät aamulla työpaikalle ja tekevät työajalla mitä huvittaa. Jos pomo sattuu sanomaan vähänkin ankarammin asiasta niin hän on riistäjä. Sitten kun työnanataja on saanut tarpeekseen ja päättää työsopimuksen niin tämä vätys odottaa, että löytää jostain samanlaisen työpaikan. Siivoushommia ei oteta vastaan kun joutuu hikoilemaan. Yrittäjäksi ei voi ryhtyä kun siinä on ne omat riskinsä. Jonkun pitäisi heille taikoa mukava toimistotyö säännöllisin työajoin ja hyvällä palkalla, koska pomot saavat 32 000 eur/kk.

Vierailija
27/106 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huraa Suomi!

Siksi koska niitä mamuja voi kusettaa enemmän, eivät tiedä oikeuksiaan eivätkä uskalla vaatia niitä. Onko tossa nyt mielestäsi laitaa hurrata tuollaisen järjestelmän puolesta? Tuntuu että tässä maassa on tällä hetkellä joku ihme psykoosi herroilla päällä, että ne joiden ainoa mahdollisuus on oman työvoiman myyminen ovat täällä olemassa heidän palvelijoinaan.

Johan se Etlan Vihriäläkin puuhaa mamuille "työharjoittelua" joka ainakin hänen antamien tietojen mukaan kuulostaa ihan selvällä suomen kielellä orjuudelta.

Vierailija
28/106 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huraa Suomi!

Siivota voisin ihan hyvin, mutta 1200 e käteen kuussa on jo ihmiskauppaa.

Ai. No sitten olen ollut ihmiskaupan uhri jo yli 10 vuotta. Tukia en saa. Pärjään ihan hyvin.

Vierailija
29/106 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin on toisaalta vähän vaarallinen asenne, että koska työpaikkoja on vähemmän kuin hakijoita, en itse ole vastuussa työllistymisestäni. Jos kaiken vastuun ulkoistaa vaikkapa nyt sitten hallitukselle tai yritysjohdolle, voi huomata ettei niitä töitä tosiaan saanutkaan koskaan.

Hallitus voisi toki harjoittaa miljoona kertaa järkevämpää politiikkaa, mutta yksilönä ei oikeasti kannata jäädä sitä odottamaan.

Vierailija
30/106 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska:

1. Suomen HUUTAVA työvoimapula

2. Risusavotan tarve mettissä on loputon

Vierailija
31/106 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kukaan niin ajattele. Kaikki tietävät kyllä luvut.

Ongelma on vaan siinä, että tuille kuitenkin helposti jäädään möllöttämään. Turha kiistää, näitä ihmisiä on. Ei edes mietitä esim yrittäjyyttä. Vaikkei sekään ratkaise kaikkien ongelmia, osalla työttömistä olisi eväät siihen kyllä. Myös asenne, että en ota töitä vastaan, koska saan melkein yhtä hyvin tukia, olisi syytä päivittää.

Kaikki sympatiat niille, jotka töitä haluavat ja hakevat. Toivottavasti onnistutte.

Se että tätä kommenttia alapeukutetaan kertoo juuri yhteiskunnan kannalta erittäin ikävästä asenteesta. Sääli.

Vierailija
32/106 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tulee sieltä Suomen omalta trollitehtaalta.

Vierailija
33/106 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on vaan siinä, että tuille kuitenkin helposti jäädään möllöttämään. Turha kiistää, näitä ihmisiä on. Ei edes mietitä esim yrittäjyyttä. Vaikkei sekään ratkaise kaikkien ongelmia, osalla työttömistä olisi eväät siihen kyllä. Myös asenne, että en ota töitä vastaan, koska saan melkein yhtä hyvin tukia, olisi syytä päivittää.

Kaikki sympatiat niille, jotka töitä haluavat ja hakevat. Toivottavasti onnistutte.

Se että tätä kommenttia alapeukutetaan kertoo juuri yhteiskunnan kannalta erittäin ikävästä asenteesta. Sääli.

Niin tai sitten siitä, että ajattelit työttömyydestä juuri niin kliseisesti, kuin sinun halutaankin ajattelevan. Tulet sitten uudestaan, kun se oma ajattelu on muodostunut.

Vierailija
34/106 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulo ei ole tiedon väärti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä puoluetta iltis tukee? Iltiksen toimittajat voisivat sanoutua irti ja ottaa vuokratyön 0-40 h/viikkosopimuksen.

Käsittääkseni nollatulosta ei tässä maassa elä.

Tiedoksesi että aika monet toimittajat ovat vuokratyöläisiä tällä hetkellä. Ainakin Maikkarilla ja just iltapäivälehdissä tätä viikkosopimusta 0–40 h viikossa ja työntekijät elävät jatkuvassa epävarmuudessa. Just Maikkarilla sai kenkää vähän alle kymmenen ihmistä viime viikolla ja nämä ihmiset ovat olleet vuokraoppareilla useita vuosia samalla työnantajalla. Vielä noin kymmenen vuotta sitten osalla ei edes työsopimusta ollut.

Toimittajat puolestaan eivät harrasta minkään sortin vehkeilyä esim. työttömiä kiusatakseen, kuten joku täällä väitti. Miksi tavallinen ihminen tekisi sellaista? Juttuaiheet nimittäin päätetään toimittajien ja toimituspäälliköiden kesken, ei missään salamyhkäisissä kokouksissa, joissa kehitellään salaliittoteorioita.

Kuka tahansa voi nähdä, että mediassa on nyt päällä propanda-kampanja työttömyysturvaa vastaan. Esim. tämän päivän netti-Hesarissa otsikoidaan näin:

OECD:n vertailu: Työtön pääsee Suomessa helpommalla kuin naapurimaissa (http://www.hs.fi/talous/a1472531698716)

Tuo juttu on täysin tarkoitushakuinen, ja sitäpaitsi tutkimus, johon juttu perustuu, on jo vuoden vanha, joten sillä ei ole mitään uutisarvoakaan enää. Mutta täytti kai tämä tarpeensa.

Vierailija
35/106 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tai sitten siitä, että ajattelit työttömyydestä juuri niin kliseisesti, kuin sinun halutaankin ajattelevan. Tulet sitten uudestaan, kun se oma ajattelu on muodostunut.

Ei, minä en ajattele, että työttömät olisivat luusereita tms enkä elätä harhaluuloja, että ainakaan nykytilanteessa kaikille töitä olisi. Mutta ei mielestäni tuon kommentinkaan kirjoittaja niin väittänyt. Esimerkiksi kun akateeminen työttömyys kun on korkealla, luulisi joukosta löytyvän niitä, joille yrittäjyys olisi ihan vaihtoehto, jos vaan uskallettaisiin tehdä muuta kuin palkkatyötä toisen leivissä. Ainakin toivon että tässä maassa akateeminen koulutus opettaa ajattelemaan ja innovoimaan.

Vierailija
36/106 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivota voisin ihan hyvin, mutta 1200 e käteen kuussa on jo ihmiskauppaa.

Ai. No sitten olen ollut ihmiskaupan uhri jo yli 10 vuotta. Tukia en saa. Pärjään ihan hyvin.

Minusta se vain on väärin, että kokoaikatyötä (näin oletan) tekevä ihminen joutuu elämään köyhyysrajalla, olipa hän siitä itse kuinka ylpeä tahansa. Tietysti tuossa riippuu missä ja miten asuu, pääkaupunkiseudulla tuo raha ei riitä mihinkään. 

Vierailija
37/106 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska:

1. Suomen HUUTAVA työvoimapula

2. Risusavotan tarve mettissä on loputon

3. Mettästä se leipä on ennenkin tullut. Ei kun pettua vuolemaan!

Vierailija
38/106 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

31 ja 35 jatkaa...

Työn luonne on muuttunut ja luultavasti muuttuu yhä enemmän siihen itsensä kauppaamisen suuntaan. Yritykset ostavat palveluja toisilta yrityksiltä ja palkkaavat yhä vähemmän. Tässä piilee monelle mahdollisuus, jos sen oikean sauman löytää.

Se että onko tämä suunta mieluisa, on täysin yhdentekevää. Maailma muuttuu ja ne jotka ymmärtävät tämän, pärjäävät paremmin.

Kaikille ei töitä näin löydy, se on selvää, mutta osalle varmasti.

Vierailija
39/106 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, minä en ajattele, että työttömät olisivat luusereita tms enkä elätä harhaluuloja, että ainakaan nykytilanteessa kaikille töitä olisi. Mutta ei mielestäni tuon kommentinkaan kirjoittaja niin väittänyt. Esimerkiksi kun akateeminen työttömyys kun on korkealla, luulisi joukosta löytyvän niitä, joille yrittäjyys olisi ihan vaihtoehto, jos vaan uskallettaisiin tehdä muuta kuin palkkatyötä toisen leivissä. Ainakin toivon että tässä maassa akateeminen koulutus opettaa ajattelemaan ja innovoimaan.

Yrittäjyyden aloittamiseen työttömänä on siksi iso riski, että perustoimeentulosta ei ole oikeasti yhtään mitään takeita. Työttömyysturvan määrässä ei ole musta mitään vikaa (ei sitä ainakaan liikaa anneta), mutta siinä on, että tulojen kasvaessa vähänkään joutuu käymään uskomattoman paperisodan ja sen jälkeen mahdollisesti venailemaan päätöstä rahoista parin kuukauden ajan. Aika harva ottaa määräaikaista duunia vastaan tuossa tilanteessa, puhumattakaan yrityksen perustamisesta. Toivon tosissaan että silloin kun itse valmistun olisi edes se 500-600 euron perustulo käytössä mikä tienestien kasvaessa vähennetään verotuksessa ilman ylimääräisiä selvityspyyntöjä tai lippulappusia, koska itsellä on suunnitelmissa perustaa oma yritys, kuten omalla alalla aika usein tehdään. 

Ts. ei se rahan määrä ole passivoiva, vaan ne toimenpiteet mitä joudutaan tekemään jonkun parin viikon työn takia. Tai se että säännöllinen tuki viedään heti pois jos tyyliin ajatteletkin (väliaikaista) yrittäjyyttä vaihtoehtona. Mitäköhän ne vaikka vaan joulusesonkiin tähtäävät uusyrittäjät joutuvat käymään Kelan kanssa läpi... 

Vierailija
40/106 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://yle.fi/uutiset/sisaministerio_pelastyi_turvapaikanhakijoiden_maa…

Elikäs onko tämä osana samaa touhua? Kun kaikki vihaa niinkin harmittoman pientä kuin työttömien ryhmää, saadaan huomio pois muista metkuista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi