Mikä hitto siinä on, että on vallalla käsitys, että kaikille olisi töitä jos vaan niitä töitä OTTAISIVAT?!
Mä olen ollut vuoden työttömänä ja viimeisimpään hakemaani paikkaan en päässyt edes haastatteluun. Sekin olisi ollut vain osa-aikatyö ja sellaista, jonka jokainen osaa, mutta siltikään en päässyt edes haastatteluun!
V*tuttaa sitten tuollanen, että "jokaiselle on töitä jos vaan kelpaisi".
Tulipahan vaan taas mieleen, kun luin IS:n uutisen työttömien työstä kieltäytymisestä.
Kommentit (106)
Kyseiset ihmiset ovat vain todella yksinkertaisia ja kun joutuvat itse kokemaan saman he muuttuvat niiksi pahimmiksi valittajiksi.
Ja tämä on nähty on jo monta kertaa lähipiirissä.
Ja en koskaan unohda olla aukomatta päätäni näille entisille "uraohjuksille", ketkä eivät kyenneet näkemään oman kuplansa ulkopuolelle ja huomioimaan karuja faktoja.
Olkaa todella kiitollisia, jos teidän taidoille löytyy vielä kysyntää. Ettekä joudu kokemaan työttömän/osa-aikaduunarin paperisotaa.
No se on sellaisen yksinkertaisen ihmisen ajattelua, jolla halutaan etäännyttää kaikki pelottavat ja epämiellyttävät asiat itsestään, ihan niin kuin sitä oltaisiin jotenkin suojassa kaikilta uhkilta kun selitellään että ne ovat vain sellaisia asioita joita tapahtuu itseä huonommille.
Esim.
-Työttömyyttä ei voi tapahtua minulle, koska työttömyys on aina työttömän laiskuudesta johtuva ongelma
-Ylipainoiseksi en voi tulla koskaan, koska se tulee vain heikoille ja tyhmille ihmisille
-En voi sairastua syöpiin, koska sekin tulee tyhmille ja epäterveellisesti eläville negatiivisuudessa vellojille
-Raiskaukseltakin olen turvassa, koska se sattuu vain kevytkenkäisille hempukoille jotka ovat yöllä puistossa lähteneet tummaihoisen matkaan
-Auto-onnettomuutta ei voi minulle tapahtua koska se tapahtuu vain huonoille kuskeille jotka eivät vaan osaa niin hyvin kuin minä
-Mielenterveysonglemia ei voi minulle tulla, koska olen niin vahva että kestän mitä vaan ja olen niin viisas
Vierailija kirjoitti:
31 ja 35 jatkaa...
Työn luonne on muuttunut ja luultavasti muuttuu yhä enemmän siihen itsensä kauppaamisen suuntaan. Yritykset ostavat palveluja toisilta yrityksiltä ja palkkaavat yhä vähemmän. Tässä piilee monelle mahdollisuus, jos sen oikean sauman löytää.
Se että onko tämä suunta mieluisa, on täysin yhdentekevää. Maailma muuttuu ja ne jotka ymmärtävät tämän, pärjäävät paremmin.
Kaikille ei töitä näin löydy, se on selvää, mutta osalle varmasti.
Ja osa saa tuloa tikku-ukkojen piirtelystä (xkcd-viittaus), mutta tällaisten asioiden toteaminen on silti turhaa ja äärioikeistopropagandaa.
Olisko jokin uusi yritysmuoto kehitettävä nykyisten lisäksi? Sellainen, joka olisi ei-yrittäjähenkisellekin sopiva?
Vierailija kirjoitti:
No se on sellaisen yksinkertaisen ihmisen ajattelua, jolla halutaan etäännyttää kaikki pelottavat ja epämiellyttävät asiat itsestään, ihan niin kuin sitä oltaisiin jotenkin suojassa kaikilta uhkilta kun selitellään että ne ovat vain sellaisia asioita joita tapahtuu itseä huonommille.
Esim.
-Työttömyyttä ei voi tapahtua minulle, koska työttömyys on aina työttömän laiskuudesta johtuva ongelma
-Ylipainoiseksi en voi tulla koskaan, koska se tulee vain heikoille ja tyhmille ihmisille
-En voi sairastua syöpiin, koska sekin tulee tyhmille ja epäterveellisesti eläville negatiivisuudessa vellojille
-Raiskaukseltakin olen turvassa, koska se sattuu vain kevytkenkäisille hempukoille jotka ovat yöllä puistossa lähteneet tummaihoisen matkaan
-Auto-onnettomuutta ei voi minulle tapahtua koska se tapahtuu vain huonoille kuskeille jotka eivät vaan osaa niin hyvin kuin minä
-Mielenterveysonglemia ei voi minulle tulla, koska olen niin vahva että kestän mitä vaan ja olen niin viisas
Hieno. Taidan tehdä tästä itselleni huoneentaulun. 1, 36
Vierailija kirjoitti:
Olisko jokin uusi yritysmuoto kehitettävä nykyisten lisäksi? Sellainen, joka olisi ei-yrittäjähenkisellekin sopiva?
Se on sen omasta mielestään ei-yrittäjähenkisen kannalta vaan ikävä homma, että tuon ajatuksen taakse piiloutuminen jättää vaan sivuun työmarkkinoilta. Perus palkkatyö kun valitettavasti vähenee.
Osa-aikainen yrittäjyys nyt voitaisiin tehdä hallituksen toimesta helpommaksi. Siinä olisi turvallisempaa yrittää kasvattaa sitä liiketoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia isolla työpaikallani kaikki siivoojat ovat maahanmuuttajia? Minkähän takia 85% bussikuskeista joita tapaan työmatkallani on maahanmuuttajia?
Olisiko nyt kumminkin niin, että suomalaisille ei paskaduuni kelpaa- mieluummin maataan sohvalla ja odotellaan sossumasseja tai roolia elokuvassa tms. erikoisduunia josta palkka tietty vähintään 3k/kk.
Osa suomalaisista on myös niin vajakkeja etteivät voi työllistyä koska eivät siellä mitenkään pärjää.Vajakeista suurin osa ottaa puolisokseen samanlaisen ja tekjevät lisää vajakkilapsia.
Huraa Suomi!
Olen hakenut vaikka kuinka moneen paskaduuniin ja en pääse!!! Minulla on matkailualan koulutus, työhistoriaa 14 vuotta takana (olen 30v ja sinkku). Ravintola missä olin viimeksi töissä meni konkkaan 11/2 vuotta sitten enkä sen jälkeen ole töitä saanut! Miksiköhän näissä paskaduuneissa on ulkomaalaisia?? He eivät tiedä mitään TES:sistä, eivät uskalla pitää lakisääteisiä taukoja, tekevät ylitöitä ilman korvausta ym. ym. ja tämä tuli nähtyä kun itse olin hotellin respassa duunissa ja katselin kerrossiivoojien touhua. Mulle on palkan määrä ihan paskan hailee ja se onko duuni ns. paska duuni vai ei. Haluan vain töihin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä puoluetta iltis tukee? Iltiksen toimittajat voisivat sanoutua irti ja ottaa vuokratyön 0-40 h/viikkosopimuksen.
Käsittääkseni nollatulosta ei tässä maassa elä.
Kookomuslainen lehtihän se on, Alma median omistuksessa ja Aamulehden perustama. Alma mediahan oli aikaisemmin Aamulehti-yhtymä Oy ja Aamulehtihan oli aiemmin Kokoomuksen äänenkannattaja, kuten Uusi Suomikin, joka oli vuoteen 1976 asti Kokoomuksen pää-äänenkannattaja. Sittemin molemmat lehdet naamioitiin sitoutumattomiksi, että duunaritkin olisivat niitä tilanneet. Uusi Suomi lopetettiin 90-luvun alussa ja se fuusioitiin Aamulehteen. Muunmuassa Uuden Suomen historiassa mainitaan Iltalehti Uuden Suomen henkisenä jatkajana, joten ihan putipuhdas kokkarilehti siis kyseessä.
Minä olen ollut 14 vuotta vakityössä ja olin silloin vahva. Jos olin jostain mieltä, uskalsin sen sanoa. Jos olin sairas (harvoin), jäin kotiin sairastamaan. Olin onnekas, kuuluin ahkeriin ja hyviin ihmisiin. Lopulta yksikkömme lopetettiin kokonaan tästä kaupungista ja jäin työttömäksi. No, tekevälle löytyy vai mitä? omasta asenteesta kiinni? Työttömät laiskoja?
Olen nyt neljä vuotta ollut pätkätyö ja työttömyys -kierteessä. Saan koko ajan ansiosidonnaista, mutta se on paljon vähemmän kuin palkka, että ei tätä kannata kenenkään kadehtia. Olen tehnyt niin paljon hakemuksia, etten jaksa enää muistaa. Haastatteluja, loputtomia hylsyjä, joskus joku pätkä irronnut. On ollut päiviä, että itken kotona, koska koen itseni niin huonoksi, epähalutuksi jne. Minä? Aiemmin vahva, pärjäävä ihminen. Kyllä työttömyys syö ihmisen ihan alas. Se jatkuva torjunta on pahinta. Miettikääpä, että laittaisitte jatkuvasti koko persoonanne peliin ja yrittäisitte iskeä seuraa baarista. 99% torjuisi teidät, osa ei jaksaisi olla edes kohteliaita. Jaksaisitteko vaan aina uudelleen tsempata, ottaa silmäkulmaan pilkkeen ja syöksyä kohti uusia pettymyksiä?
Vielä uutena ilmiönä on ammatillisen itsetunnon romahdus. Olen epävarma nykyään, olen alkanut epäillä, että olen niin huono työntekijänä ja kaikki työnantajat tietää sen. Siksi en pääse töihin. Kun lopulta sain pätkän, niin laitin neljä herätyskelloa soimaan, etten vahingossakaan koskaan myöhästy, vaikkei myöhästely ole ongelma ollutkaan aiemmassakaan työssä. Menin töihin jopa angiinassa salaten sen, etten vaan ole pomolle vaivaksi ja saisin ehkä pätkälle jatkon tai suositukset edes....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim.
Hieno. Taidan tehdä tästä itselleni huoneentaulun. 1, 36
Sellainenhan ei montaa sataa euroa kalliimpi olisi, jos tilaisi netistä itse suunnittelemansa fototapetin. Työpöydälle alkaa vain kopsailemaan parhaimpia vauvapalstan kommentteja kollaasiksi.
On sitten lapsenlapsenlapsillekin kiva esitellä sitä seinää.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut 14 vuotta vakityössä ja olin silloin vahva. Jos olin jostain mieltä, uskalsin sen sanoa. Jos olin sairas (harvoin), jäin kotiin sairastamaan. Olin onnekas, kuuluin ahkeriin ja hyviin ihmisiin. Lopulta yksikkömme lopetettiin kokonaan tästä kaupungista ja jäin työttömäksi. No, tekevälle löytyy vai mitä? omasta asenteesta kiinni? Työttömät laiskoja?
Olen nyt neljä vuotta ollut pätkätyö ja työttömyys -kierteessä. Saan koko ajan ansiosidonnaista, mutta se on paljon vähemmän kuin palkka, että ei tätä kannata kenenkään kadehtia. Olen tehnyt niin paljon hakemuksia, etten jaksa enää muistaa. Haastatteluja, loputtomia hylsyjä, joskus joku pätkä irronnut. On ollut päiviä, että itken kotona, koska koen itseni niin huonoksi, epähalutuksi jne. Minä? Aiemmin vahva, pärjäävä ihminen. Kyllä työttömyys syö ihmisen ihan alas. Se jatkuva torjunta on pahinta. Miettikääpä, että laittaisitte jatkuvasti koko persoonanne peliin ja yrittäisitte iskeä seuraa baarista. 99% torjuisi teidät, osa ei jaksaisi olla edes kohteliaita. Jaksaisitteko vaan aina uudelleen tsempata, ottaa silmäkulmaan pilkkeen ja syöksyä kohti uusia pettymyksiä?
Vielä uutena ilmiönä on ammatillisen itsetunnon romahdus. Olen epävarma nykyään, olen alkanut epäillä, että olen niin huono työntekijänä ja kaikki työnantajat tietää sen. Siksi en pääse töihin. Kun lopulta sain pätkän, niin laitin neljä herätyskelloa soimaan, etten vahingossakaan koskaan myöhästy, vaikkei myöhästely ole ongelma ollutkaan aiemmassakaan työssä. Menin töihin jopa angiinassa salaten sen, etten vaan ole pomolle vaivaksi ja saisin ehkä pätkälle jatkon tai suositukset edes....
Kyllä se on vaan pakko alkaa kaikkien työttömien yhdessä alkaa luomaan täällä maan alla luolissamme salaa, sellaista uutta henkistä kulttuuria, jossa ihmisen arvo ei enää perustuisi siihen miten kiireinen olet ja miltä näytät, mikä statuksesi, tittelisi, nimikkeesi on.
Ihmiset rakentaisivat sitä identiteettiään ihan itse niistä lähtökohdista mitä itse on, eikä mitä ulkoa ohjataan.
Kyllähän niitä löytyy lyttyyn lyöjiä, halveksijoita ja päälle räkijöitä, jotka ovat jatkuvasti kintereillä tökkimässä kepillä selkään: "Tee enemmän, yritä enemmän, ole älykkäämpi, ole kauniimpi, ole laihempi, tuota enemmän, osallistu kaikkeen ja SUORITA SAATANA!"
Saahan sitä totella ja kuunnella niitä tökkijöitä, mutta mielestäni kannattaa ainakin kokeilla mitä tapahtuu jos kääntyykin ja huutaa sille hepulle että: "Hei, tunge se keppi perseesees, katso peiliin ja jätä minut rauhaan, minulla on oma arvomaailma ja rehellinen maailmankuva, jossa ei kuvia kumarrella, adjö!"
Vierailija kirjoitti:
Paljon on firmoissa tekemätöntä hommaa, mutta paljon myös syitä miksi ei pystytä maksamaan kummoista palkkaa. Yksi syy eesim hurjat sivukulut. Ja ei nyt puhuta niistä muutamista jättiosinkoa jakavasta pörssiyhtiöstä.
Pienyrittäjille joku kevennetty palkkojen sivukulumalli, niin jo alkaisi ihan säädyllistä palkkaa maksavat työpaikat lisääntyä.
Kerro toki mitä nämä sivukulut sitten ovat?
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia isolla työpaikallani kaikki siivoojat ovat maahanmuuttajia? Minkähän takia 85% bussikuskeista joita tapaan työmatkallani on maahanmuuttajia?
Olisiko nyt kumminkin niin, että suomalaisille ei paskaduuni kelpaa- mieluummin maataan sohvalla ja odotellaan sossumasseja tai roolia elokuvassa tms. erikoisduunia josta palkka tietty vähintään 3k/kk.
Osa suomalaisista on myös niin vajakkeja etteivät voi työllistyä koska eivät siellä mitenkään pärjää.Vajakeista suurin osa ottaa puolisokseen samanlaisen ja tekjevät lisää vajakkilapsia.
Huraa Suomi!
Täälläpäin bussikuskit ovat kyllä ihan kantasuomalaisia, varmaan siksikin, että osan täytyy osata palvella myös ruotsiksi riittävän hyvin.
Mitä siivoojiin tulee, onhan siellä ulkomaalaistaustaisia, mutta enemmistö suomalaisia syntyperältään, ja myös nuoria. Vanhempi polvi kokonaan suomalaisia, enkä edes tiedä palkataanko yli 45-vuotiaita siivoojiksi, ainakaan perushoitajiksi ei enää pääse, ellei pysty todistamaan hyvää fyysistä kuntoaan.
1990-loppupuolella muuten tehtiin Suomessa kysely, miksi aiemmin siivoojina toimineet eivät hakeneet vapaita siivoojanpaikkoja. Kyselyssä huomattiin, että ne siivoojat, jotka aiemmin tekijät kokopäivätyötä, pääasiassa päivätyönä ja saivat kutakuinkin asiallista, josko matalahkoa pelkkää, voisivat hyvinkin palata alalle. Valitettavasti tuollaisia työpaikkoja ei juuri ole, vaan siivous on osa-aikaista, paikasta toiseen juoksemista, työaikamitoitus erittäin kireä ja palkkä huono, mm. koska kaikki menee nykyään siivous- tms. yritysten kautta. Jos valtiolla, kunnalla tai kuntayhtymällä tai yksityisellä on kokopäiväinen, asiallisesti mitoitettu ja palkattu työpaikka auki, sitä kyllä haetaan. Kai siivoojillakin on oikeus tavoitella parempaa? Joskus tuntuu, että työsuojeluvaltuutetut, ammattiliitot ja työnantajaliitot ja maan hallitus voisivat ottaa opikseen näitä tutkimuksista.
Eiväthän työttömät myöskään ole aina samojen ihmisten joukko, suuri osa seilaa töiden, osa-aikatöiden ja työttömyyden välillä. Ihmisiä on paljon myös työkokeiluissa ym. "kuntouttavissa", jolloin status on myös työtön vaikkei olekaan kotona. On ihmisiä jotka tekevät pitkän uran ja ikää on jo sen verran ettei enää työllisty. Silti kaikki haluttaisiin niputtaa tähän lusmuilijoiden ja työnvieroksujien joukkoon. /1
> Täälläpäin bussikuskit ovat kyllä ihan kantasuomalaisia, varmaan siksikin, että osan täytyy osata palvella myös ruotsiksi riittävän hyvin.
Kertoo paljon Vauvan väestä! Kaikki kommentoineet ovat pääkaupunkiseudun liepeiltä. Kun ollaan jo ehkä 50 km Helsingin ulkopuolella, niin ei täältä mamubussikuskia löydä. Yhtäkään en ole bongannut.
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän työttömät myöskään ole aina samojen ihmisten joukko, suuri osa seilaa töiden, osa-aikatöiden ja työttömyyden välillä. Ihmisiä on paljon myös työkokeiluissa ym. "kuntouttavissa", jolloin status on myös työtön vaikkei olekaan kotona. On ihmisiä jotka tekevät pitkän uran ja ikää on jo sen verran ettei enää työllisty. Silti kaikki haluttaisiin niputtaa tähän lusmuilijoiden ja työnvieroksujien joukkoon. /1
Mutta jos olet pitkäaikaistyötön, mutta et täyty tuossa antamiasi kriteerejä, niin olet lusmu ja työnvieroksuja. Asia selvä!
t. lusmu ja työnvieroksuja
Jos sivukuluja kevennettäisiin, että voitaisiin palkata väkeä, niin aika varmasti ei palkattaisi, vaan kerättäisiin isommat voitot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huraa Suomi!
Siivota voisin ihan hyvin, mutta 1200 e käteen kuussa on jo ihmiskauppaa.
Miten helvetissä siivoojana muka noin paljon saa? Itse sain siivoojana 400-600€/kk, koska työtunteja ei annettu tarpeeksi. Ja mulla saattoi se 4h työpäivä alkaa kuudelta aamulla ja päättyä klo 22 illalla, välissä paljon tyhjää. Ja sitten vielä kohteita, joiden kunnolliseen siivoamiseen olisi tarvinnut pikkuisen enemmän aikaa, esim. valtava toimisto kymmeniä huoneita, aikaa 1,5h, ei mitään järkeä.. Ja kolmannes kohteessa tienatusta palkasta meni työmatkaan sinne kohteeseen!
Vierailija kirjoitti:
No tämäpä. Mut kai se on niin kiva ajatella noin niputtaen, nousee omat pisteet ja itsetunto, kun voi elää siinä illuusiossa, että itse on pitkäaikaisen (suoja-)työpaikkansa ansainnut ja uransa luonut. Just uutisoitiin, miten työnantajien mielestä työttömistä ei muka löydy yhtään osaajaa eli siellä ne pahimmat asennevammaset on.
Ei voi oikein syyllistää koko ajan ja kaikesta työttömiä. Työnantajapuoli on ehkä sitä kaikkein eniten laiskaa ja saamatonta porukkaa.
Siitä olen täysin samaa mieltä, että aloittelevan pienyrittäjän byrokratiaa pitäisi todella keventää. Ja ehdottomasti jonkinlainen perustulo myös.
31, 35