Tiesittekö tämän lähihoitajakoulutuksesta?
Lähihoitajakoulutuksen (sosiaali- ja terveysalan perustutkinto) pääsykokeet on jo itsessään vaativat, mutta ei tietenkään samalla lailla vaativat kuin esim. yliopiston pääsykokeet (monta viikkoa lukemista), sillä ammattikouluihin pääseminen ei yksinkertaisesti voi olla liian vaikeaa, jottei alaikäiset nuoret jäisi täysin ilman opiskelupaikkaa ja syrjäytyisi.
Itse lähihoitajakoulutus kuitenkin muuttuu loppua kohden mitä vaativammaksi ja alan opiskelijat joutuvat kunnolla puristuksiin, jotta alalta karsiutuu sellaiset pois, jotka eivät selviä työelämänkään haasteista. Koulupäivät ovat pitkiä (8-16) ja siihen päälle tulee vielä lukuisat yksilötehtävät, ryhmätehtävät, opinnäytetyöt ym., joissa todella laitetaan opiskelijan stressinsietokyky koetukselle. Ne jotka eivät tästä selviä, eivät luultavasti selviäisi tulevaisuudessa työelämässäkään. Tällöin on parasta keskeyttää koulu ja harkita toista, itselleen sopivampaa alaa.
Kuulin tämän luotettavalta taholta, jota en tietenkään voi kertoa (kyseessä yksityinen henkilö), joten turha uikuttaa lähteiden perään.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen opiskellut lukiossa, ammattikoulussa, amkissa ja yliopistossa (HY, vaikea ala päästä sisään). Ehkä olen poikkeuksellisen älykäs,mutta olen kokenut amkin kaikista vaativimmaksi. Siellä piti aidosti olla läsnä ja osata myös nippelitietoa, eli oikeasti opetella. Yliopisto on kuin kirjekurssi; istutaan joko laajoilla massaluennoilla joilla ei läsnäolopakkoa tai kirjoitellaan kotona esseitä. HY:ssä keskiarvoni on noin 4,8 ja helppoa on. Mitään ei oikeastaan vaadita -kun suuret linjat ovat hallussa niin pojoja ropisee.
Yliopistossakin on ihan alakohtaista, että miten opetus on järjestetty. Kyllä sielläkin monilla aloilla pitää olla paikalla ja silti tehdä esseitä, tenttejä, harjoitustehtäviä jne.
Eikö palstalla käy muita ammattikoulun opeja? Vähän epäilyttää yhden tai jopa kahden opettajan tietämys asiasta, olisko vähän puolueellista.
Vierailija kirjoitti:
Eikö palstalla käy muita ammattikoulun opeja? Vähän epäilyttää yhden tai jopa kahden opettajan tietämys asiasta, olisko vähän puolueellista.
Onhan meitä täällä, mutta enpä jaksa täällä päteä, kun katkerat pitkäaikaistyöttömät haukkuvat väärää puuta siitä, että joutuvat opiskelemaan lähihoitajiksi, kun omalla, monta vuotta kestäneellä koulutuksella ei olekaan enää töitä. Siitähän tämä yleinen katkeruus lähihoitajia kohtaan on peräisin, mikä on kyllä niin epäloogista kuin olla ja voi.
Keskuspuiston ammattiOPISTO siis ammattiopisto kuten korostetaan järjestää jo soveltuvaa koulutusta lähihoitajan ammattiin. Kuten otsikko kkertoo opinnot kertoo kukin voi googlettaa miten erikoista oppimista siellä on. Ei todellakaan vaativaa
ope kirjoitti:
Keskuspuiston ammattiOPISTO siis ammattiopisto kuten korostetaan järjestää jo soveltuvaa koulutusta lähihoitajan ammattiin. Kuten otsikko kkertoo opinnot kertoo kukin voi googlettaa miten erikoista oppimista siellä on. Ei todellakaan vaativaa
Oikein pätevältä opettajalta vaikutat! :)
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin suurkuluttaja ja pilveä poltteleva tuttuni valmistui mielenterveys- ja päihdetyön lähihoitajaksi. Hän oli pois koulusta kolme päivää viidestä, koska nukkui pommiin. Peruslaiska, valmistui 5kk muiden jälkeen.
Koulutuksesta saa varmasti paljon irti ja se on haastava - jos sen ottaa tosissaan. Suurin osa vaan ei ota.
Pääsikö töihin valmistumisen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Noh, mun tuttu lähäri kertoi, että ihmisen anatomia ja fysiologia opetetaan lähäreille samalla tarkkuudella kuin lääkiksessä, ja tentti kun kuulemma tiukempi kuin tulevilla lääkäreillä.
Uskokoon ken tahtoo.
Taisi tuttusi testata sun älykkyyttäsi ;)
Siis ihan tavallisia 8 tunnin koulupäiviä ja läksyt päälle kuten kaikilla muillakin. Oivoi, rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin suurkuluttaja ja pilveä poltteleva tuttuni valmistui mielenterveys- ja päihdetyön lähihoitajaksi. Hän oli pois koulusta kolme päivää viidestä, koska nukkui pommiin. Peruslaiska, valmistui 5kk muiden jälkeen.
Koulutuksesta saa varmasti paljon irti ja se on haastava - jos sen ottaa tosissaan. Suurin osa vaan ei ota.
varmaan ihana työtoveri.
Nuoriso-ja vapaa-ajan ohjaajan koulutukseen voi liittää opintoja lähihoitajan koulutuksesta. Tämän jälkeen opintoja voit jatkaa tavallisen lähihoitajan koulutuksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Älä naurata. Lähes kuka tahansa selviäisi lähärikoulutuksesta. Ei ole vaativaa ehkä kuin joillekin vajakeille tai vammaisille.
Minä en selvinnyt. Oli liian rankkaa ja väärä ala mulle, jätin kesken. Tästä on tosin yli 10 vuotta.
Opiskelin hammashoitajaksi ja siitä suuhygienistiksi.
Olen tyytyväinen tähän toiseen valintaan ja tykkään työstäni :)
ei ole vaativaa, ja ihan helsingistä olen valmistunut. ainoat raskaat osuudet oli näyttösuunnitelmien tekeminen. niihin menee aikaa, ja niissä pitää ottaa huomioon kaikki asiat viimisen päälle. muuten tehtävät ovat kuin mitä tahansa koulutehtäviä. harjoitteluissa on myös omat haasteensa tietty, kun pitää sulautua erilaisiin työyhteisöihin ja suht. nopeasti oppia hommat, mutta niinhän se on kaikissa koulutuksissa. voin sanoa että lukematta ja vasemmalla kädellä hoidin koulutuksen taskuun hyvillä arvosanoilla.
Se ei silti poista sitä, että itse työ on todella rankkaa ja vastuullista.
Itse lähihihoitajana välillä ihan hirvittää millaisia opiskelijoita meille tulee harjoitteluun. Ja yleensä meille tullaan harjoitteluun opiskelujen loppupuolella, kun alla on jo paljon teoriaopintpja ja useampi harjoittelu. Silloin voi vaan ihmetellä miten kyseinen ihminen on ensinnäkin pärjännyt koulussa ja mikä kauheinta päässyt harjoittelut läpi. Mutta sitten jos meinaat antaa hylätyn niin oppilaitos voi vielä päästää opiskelijan läpi harjoittelusta.
Näitä sitten ikäväkyllä palkataan myös töihinkin, koska ei vaan saada ketään muuta. Sijaisista on huutava pula. Alalle sopimaton ihminen on vaarallinen työntekijä hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä naurata. Lähes kuka tahansa selviäisi lähärikoulutuksesta. Ei ole vaativaa ehkä kuin joillekin vajakeille tai vammaisille.
Minä en selvinnyt. Oli liian rankkaa ja väärä ala mulle, jätin kesken. Tästä on tosin yli 10 vuotta.
Olen tyytyväinen tähän toiseen valintaan ja tykkään työstäni :)
Ja tuo koulutus olikin niiiiin helppoa verrattuna lähäriopintoihin... Jepjep, näitähän kuulee jatkuvasti täällä eri muunnelmin:
Menin yliopistoon opiskelemaan teoreettista fysiikkaa. Taivas kuinka löysää paskaa! Sain täydet pisteet kaikista tenteistä, joissa kävin. Olin jo puolen vuoden päästä valmistumassa, mutta jokin ei ollut kunnossa. Sydämeni ei ollut touhussa mukana. Pyrin ja, onnekseni, pääsin opiskelemaan vaativaa lähärikoulutusta. Oli todella vaativaa matikkaa ja eettisiä periaatteita. Valmistuin 2 vuoden päästä tooooosi vaativien opintojen jälkeen. Sen jälkeen elämäni on ollut yhtä auringonpaistetta hullujen parissa työskennellen. Miksi te lähärit mollaatte lähäriopiskelua?
Teoriakoulutus olisi varmaan helppoa minulle mutta perseiden pesu tekisi tuskaa tai minkä tahansa eritteiden siivoaminen. Joten ala ei sopisi minulle.
Vierailija kirjoitti:
ei ole vaativaa, ja ihan helsingistä olen valmistunut. ainoat raskaat osuudet oli näyttösuunnitelmien tekeminen. niihin menee aikaa, ja niissä pitää ottaa huomioon kaikki asiat viimisen päälle. muuten tehtävät ovat kuin mitä tahansa koulutehtäviä. harjoitteluissa on myös omat haasteensa tietty, kun pitää sulautua erilaisiin työyhteisöihin ja suht. nopeasti oppia hommat, mutta niinhän se on kaikissa koulutuksissa. voin sanoa että lukematta ja vasemmalla kädellä hoidin koulutuksen taskuun hyvillä arvosanoilla.
Se ei silti poista sitä, että itse työ on todella rankkaa ja vastuullista.
Et tainnut lukea koko ketjua läpi. Jossain kohtaa ketjua puhuttiin nimenomaan siitä, miten löysää opiskelu sosiaali- ja terveysalalla on pääkaupunkiseudulla verrattuna muuhun Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tyytyväinen tähän toiseen valintaan ja tykkään työstäni :)Ja tuo koulutus olikin niiiiin helppoa verrattuna lähäriopintoihin... Jepjep, näitähän kuulee jatkuvasti täällä eri muunnelmin:
Menin yliopistoon opiskelemaan teoreettista fysiikkaa. Taivas kuinka löysää paskaa! Sain täydet pisteet kaikista tenteistä, joissa kävin. Olin jo puolen vuoden päästä valmistumassa, mutta jokin ei ollut kunnossa. Sydämeni ei ollut touhussa mukana. Pyrin ja, onnekseni, pääsin opiskelemaan vaativaa lähärikoulutusta. Oli todella vaativaa matikkaa ja eettisiä periaatteita. Valmistuin 2 vuoden päästä tooooosi vaativien opintojen jälkeen. Sen jälkeen elämäni on ollut yhtä auringonpaistetta hullujen parissa työskennellen. Miksi te lähärit mollaatte lähäriopiskelua?
Koulutus voi olla helppo, mutta ammatti väärä. Miksi siis edes kouluttautua, jos kesken opiskelujen huomaa, ettei ole oikea ala? Hyvä vaan jos sillon tajuaa jättää kesken!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tyytyväinen tähän toiseen valintaan ja tykkään työstäni :)Ja tuo koulutus olikin niiiiin helppoa verrattuna lähäriopintoihin... Jepjep, näitähän kuulee jatkuvasti täällä eri muunnelmin:
Tuleeko sinulle yllätyksenä että ihmiset ovat erilaisia ja jotkut asiat on vaikeita toisille ja helppoja toisille?
Tuo on muuten ihan totta tuo ero koulujen välillä pääkaupunkiseudulla ja pohjoisempana, koskien nyt siis nimenomaan lähihoitajakoulua. Ainakin itse olen saanut huomata sen opettaessani kahdessa eri koulussa: ensin kotipaikkakunnallani (pienempi kaupunki rannikolla), sitten vuoden sijaisuus Helsingissä, jonka jälkeen palasin taas kotipaikkakunnalleni jatkamaan virkaani. Aivan eri taso niin oppilaissa kuin opinnoissakin!
Sitten kannattaa lähteä huitsin nevadaan koko Pirkanmaalta! Työttömyys ei vähene kouluttamalla lisää työttömiä. Mikä pakko sinne on jäädä tappelemaan opiskelupaikoista ja töistä??? Menette sinne minne pääsette ilman hemmetillistä kitinää.