Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiesittekö tämän lähihoitajakoulutuksesta?

Vierailija
31.08.2016 |

Lähihoitajakoulutuksen (sosiaali- ja terveysalan perustutkinto) pääsykokeet on jo itsessään vaativat, mutta ei tietenkään samalla lailla vaativat kuin esim. yliopiston pääsykokeet (monta viikkoa lukemista), sillä ammattikouluihin pääseminen ei yksinkertaisesti voi olla liian vaikeaa, jottei alaikäiset nuoret jäisi täysin ilman opiskelupaikkaa ja syrjäytyisi.

Itse lähihoitajakoulutus kuitenkin muuttuu loppua kohden mitä vaativammaksi ja alan opiskelijat joutuvat kunnolla puristuksiin, jotta alalta karsiutuu sellaiset pois, jotka eivät selviä työelämänkään haasteista. Koulupäivät ovat pitkiä (8-16) ja siihen päälle tulee vielä lukuisat yksilötehtävät, ryhmätehtävät, opinnäytetyöt ym., joissa todella laitetaan opiskelijan stressinsietokyky koetukselle. Ne jotka eivät tästä selviä, eivät luultavasti selviäisi tulevaisuudessa työelämässäkään. Tällöin on parasta keskeyttää koulu ja harkita toista, itselleen sopivampaa alaa.

Kuulin tämän luotettavalta taholta, jota en tietenkään voi kertoa (kyseessä yksityinen henkilö), joten turha uikuttaa lähteiden perään.

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko provoilette tai sitten pääkaupunkiseudulla lähihoitajakoulutus on kovin eritasoista kuin muualla. Itse olen aloittamassa lähihoitajaopiskelijoiden opettamisen pohjoisemmassa, mutta en usko meidän koulun olevan ainoa poikkeus tutkinnon vaativuudessa.

Ap

Amiksissa on valtakunnalliset opetussuunnitelmat.

Hakijat voivat silti kai olla eritasoisia muualla Suomessa. Koulutukseen kun ei voi kaikkia halukkaita ottaa, on pääsykokeilla jo karsittava osa.

Ap

Vierailija
22/91 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

25 v sitten apuhoitajaksi pääsi 1 v koulutuksella. Joku ihan simppelikoulu oli ja töihin pääsi heti.

Ei varmasti muuten päässyt mihinkään heti töihin 90-luvun laman aikana.

Ihan alussa vielä pääsi. 91 minäkin pääsin Postiin melkein tosta noin vaan töihin. Mutta sitten olikin ainakin 2-3 vuotta hyyyyyvin vaikeaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko provoilette tai sitten pääkaupunkiseudulla lähihoitajakoulutus on kovin eritasoista kuin muualla. Itse olen aloittamassa lähihoitajaopiskelijoiden opettamisen pohjoisemmassa, mutta en usko meidän koulun olevan ainoa poikkeus tutkinnon vaativuudessa.

Ap

Hakijat voivat silti kai olla eritasoisia muualla Suomessa. Koulutukseen kun ei voi kaikkia halukkaita ottaa, on pääsykokeilla jo karsittava osa.

Ap

Jos joku poikkeaa opetussuunnitelmasta, voit ilmoittaa siitä Opetushallitukseen. Sinun kuuluukin tehdä niin jos kyse on tapauksista joissa lasketaan rimaa että saadaan isompi osa oppilaista läpäisemään koulutus.

Vierailija
24/91 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vähänkään järkeä päässä niin ei hae lähihoitajakoulutukseen. Aivan paska palkka ja helvetin raskas duuni useimmissa paikoissa valmistumisen jälkeen. Riippuu tietysti mihin erikoistuu.

Kannattaa mielummin miettiä, mikä ala on sellainen, joka tuottaa rahaa. Esim. rakennusalalla on monenlaisia työtehtäviä. Jos pystyt tuottamaan jotain lisäarvoa yritykselle niin palkka on hyvä ja työajat kohtuulliset. Esim. vanhustenhoidosta ei kukaan saa voittoa = miksi pitäisi antaa työntekijöille yhtään enempää palkkaa?

Vierailija
25/91 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Jos joku poikkeaa opetussuunnitelmasta, voit ilmoittaa siitä Opetushallitukseen. Sinun kuuluukin tehdä niin jos kyse on tapauksista joissa lasketaan rimaa että saadaan isompi osa oppilaista läpäisemään koulutus.

Kerroin vain omasta opetuspisteestäni. Meillä opiskelijat laitetaan kunnolla puristuksiin, eikä päästetä helpolla. Meiltä valmistuu ainoastaan hyviä hoitajia. Onneksi he eivät tiedä etukäteen, mikä epäarvostus heitä odottaa tulevaisuudessa. Jäisi monelta hyvältä hoitajalta koulutus käymättä. Asenteet saisivat kyllä muuttua, kyllä minun nuoruudessani hoitajia arvostettiin, niin perus-(nykyinen lähihoitaja) kuin sairaanhoitajiakin.

Ap

Vierailija
26/91 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ins. kirjoitti:

Jos on vähänkään järkeä päässä niin ei hae lähihoitajakoulutukseen. Aivan paska palkka ja helvetin raskas duuni useimmissa paikoissa valmistumisen jälkeen. Riippuu tietysti mihin erikoistuu.

Kannattaa mielummin miettiä, mikä ala on sellainen, joka tuottaa rahaa. Esim. rakennusalalla on monenlaisia työtehtäviä. Jos pystyt tuottamaan jotain lisäarvoa yritykselle niin palkka on hyvä ja työajat kohtuulliset. Esim. vanhustenhoidosta ei kukaan saa voittoa = miksi pitäisi antaa työntekijöille yhtään enempää palkkaa?

Tämä on todella hyvä pointti. Hoitajia kuitenkin tarvitaan, soisi heille heille hieman parempaa palkkaa maksettavan ja enemmän arvostusta kuin nykypäivänä. Tosin, jos Suomen pääkaupunkiseudulla todella(?) koulutuksen taso on tuo, mitä ketjun alussa kerrottiin, en ihmettele yhtään.

Ap

Vierailija
27/91 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pitkiä päiviä 8-16" siis mitä 😂 jos mulle tulis joku kyseisellä asialla kerskumaan niin nauraisin päin naamaa. Huhhuh.

Vierailija
28/91 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Kerroin vain omasta opetuspisteestäni. Meillä opiskelijat laitetaan kunnolla puristuksiin, eikä päästetä helpolla. Meiltä valmistuu ainoastaan hyviä hoitajia. Onneksi he eivät tiedä etukäteen, mikä epäarvostus heitä odottaa tulevaisuudessa. Jäisi monelta hyvältä hoitajalta koulutus käymättä. Asenteet saisivat kyllä muuttua, kyllä minun nuoruudessani hoitajia arvostettiin, niin perus-(nykyinen lähihoitaja) kuin sairaanhoitajiakin.

Ap

Ketjun viesteistä voi päätellä muutamankin syyn lähihoitajien huonoon arvostukseen.

TE-toimistot järjestää kursseja, ja pakottaa pitkäaikaistyöttömät osallistumaan niihin.

Normaaliin, oppilaitoksen järjestämiin koulutuksiin otetaan ja sieltä päästetään valmistumaan ongelmatapauksia. Tuo yksikin kertoi että polttaa polveä ja oli poissa keskimäärin kolme päivää viidestä.

Täysin oma lukunsa on sitten entiset narkkarit, nykyisin korvaushoidossa olevat, jotka tieten tahtoen ohjataan kouluttautumaan lähihoitajiksi.

Vierailija
29/91 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla vaativaa opiskella joskus ihan kahdeksankin tunnin päivä. Ainakin jos ei ole koulussa jaksanut tunneilla istua. Onkohan kukaan kertonut ap sinulle, että työelämässä sen mittainen päivä ei ole ollenkaan harvinainen? Uskotko, kun kerron, että ihan ilman lähihoitajakoulutustakin suoraan peruskoulun penkiltä jotkut alkaa tekemään 8 tuntisia päiviä?

Vierailija
30/91 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan se olla vaativaa opiskella joskus ihan kahdeksankin tunnin päivä. Ainakin jos ei ole koulussa jaksanut tunneilla istua. Onkohan kukaan kertonut ap sinulle, että työelämässä sen mittainen päivä ei ole ollenkaan harvinainen? Uskotko, kun kerron, että ihan ilman lähihoitajakoulutustakin suoraan peruskoulun penkiltä jotkut alkaa tekemään 8 tuntisia päiviä?

Ystävä hyvä, sinulla taitaa olla joko luetunymmärtämisessä ongelmia tai sitten et lukenut koko aloitusviestiä.

Ap

Vierailija
31/91 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, mun tuttu lähäri kertoi, että ihmisen anatomia ja fysiologia opetetaan lähäreille samalla tarkkuudella kuin lääkiksessä, ja tentti kun kuulemma tiukempi kuin tulevilla lääkäreillä.

Uskokoon ken tahtoo.

Vierailija
32/91 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluista on jo muutama vuosi, mutta kyllä normaaliajassa yliopisto-opinnoista selviytyäkseen piti olla 3-4 luennolla tai laskuharjoituksissa päivittäin. Harvemmin aloitettiin kahdeksalta, mutta välillä luennot kestivät esim. seitsemään illalla. Sen lisäksi piti tehdä ne laskuharjoitukset, ja mielellään ainakin vilkaista seuraavan päivän luentojen aiheita. Opettaminen oli mitä oli. Jotkut oikeasti osasivat homman ja toiset olivat klassisia taululle mumisevia professoreita.

Ja tentteihin luettiin viikkoja. Ei ollut ehkä ihan paras alan valinta, taloustiede, koska mun tenttiin lukeminen oli sellaista, että tankkasin välillä samaa sivua monta kertaa, ennen kuin ymmärsin asian. Kaikki kirjat ensimmäisen vuoden jälkeen olivat englanniksi, joten tenttiin lukiessa piti myös muistella miten tämän kertoisi suomeksi.

Vierailija
33/91 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, mun tuttu lähäri kertoi, että ihmisen anatomia ja fysiologia opetetaan lähäreille samalla tarkkuudella kuin lääkiksessä, ja tentti kun kuulemma tiukempi kuin tulevilla lääkäreillä.

Uskokoon ken tahtoo.

No, kuten taidat itse arvatakin, ei tuttusi tietenkään tuossa asiassa puhu totta. Siihen on ihan syynsä, miksi lähihoitajille opetetaan eri asioita kuin lääkäreille. Kuten varmaan ymmärrätkin.

Ap

Vierailija
34/91 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluista on jo muutama vuosi, mutta kyllä normaaliajassa yliopisto-opinnoista selviytyäkseen piti olla 3-4 luennolla tai laskuharjoituksissa päivittäin. Harvemmin aloitettiin kahdeksalta, mutta välillä luennot kestivät esim. seitsemään illalla. Sen lisäksi piti tehdä ne laskuharjoitukset, ja mielellään ainakin vilkaista seuraavan päivän luentojen aiheita. Opettaminen oli mitä oli. Jotkut oikeasti osasivat homman ja toiset olivat klassisia taululle mumisevia professoreita.

Ja tentteihin luettiin viikkoja. Ei ollut ehkä ihan paras alan valinta, taloustiede, koska mun tenttiin lukeminen oli sellaista, että tankkasin välillä samaa sivua monta kertaa, ennen kuin ymmärsin asian. Kaikki kirjat ensimmäisen vuoden jälkeen olivat englanniksi, joten tenttiin lukiessa piti myös muistella miten tämän kertoisi suomeksi.

Tarkoitukseni ei ollut väittää, että lähihoitajakoulutus olisi vaativampi kuin yliopistokoulutus. Olen itse käynyt yliopiston, joten tiedän kyllä, minkälaista opiskelu yliopistossa on. Anteeksi, jos ilmaisin itseäni epäselvästi.

Ap

Vierailija
35/91 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskokoon ken tahtoo.

No, kuten taidat itse arvatakin, ei tuttusi tietenkään tuossa asiassa puhu totta. Siihen on ihan syynsä, miksi lähihoitajille opetetaan eri asioita kuin lääkäreille. Kuten varmaan ymmärrätkin.

Ap

Eikö niille kannata opettaa samojakin asioita? Edes vähän?

Vierailija
36/91 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskokoon ken tahtoo.

Ap

Eikö niille kannata opettaa samojakin asioita? Edes vähän?

Oletpa oivaltava!

Ap

Vierailija
37/91 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitukseni ei ollut väittää, että lähihoitajakoulutus olisi vaativampi kuin yliopistokoulutus. Olen itse käynyt yliopiston, joten tiedän kyllä, minkälaista opiskelu yliopistossa on. Anteeksi, jos ilmaisin itseäni epäselvästi.

Ap

Olet käynyt yliopiston?

Vierailija
38/91 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskokoon ken tahtoo.

Olipa joku lähihoitaja sitäkin mieltä, että koulutus on vaikeustasolta ihan samaa kuin esim sairaanhoitajan tai sosionomin koulutus.

Vierailija
39/91 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskokoon ken tahtoo.

Olipa joku lähihoitaja sitäkin mieltä, että koulutus on vaikeustasolta ihan samaa kuin esim sairaanhoitajan tai sosionomin koulutus.

Ja _joku_ sairaanhoitajakin on varmasti sitä mieltä, että sairaanhoitajakoulutus on vaativuustasoltaan yhtä kuin lääketieteenopinnot!

Ap

Vierailija
40/91 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsykoe in ennemminkin soveltuvuuskoe jolla karsitaan alalle sopimattomat henkilöt pois. Esim itse en soveltunut hoitoalalle (kaikeksi onneksi!) Mutta joo, lähäriopinnot ovat haasteelliset, ehkä kuitenkin ihmeellistä että esim matikka joka vaaditaan suoritettavaksi täydellisesti oikein, voidaan uusia kymmenenkin kertaa. Arvostan lähihoitajaksi opiskelleita ihan hitokseen paljon