Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PK-sedun asuntojen hinnat mitä hittoa!? :((

Vierailija
30.08.2016 |

Vihdoinkin elämässä on sellainen tilanne, että omistusasunnon ostaminen voisi tulla kyseeseen. Perheen palkansaajien bruttotulot vakituisista töistä ovat yhteensä n. 7000 euroa kuussa. Ajatuksena oli alunperin rivarikolmio kivalta alueelta Vantaa-Espoo-Helsinki akselilta mieluiten metro- tai junaradan varrelta (koska molemmat käyvät Helsingin keskustassa töissä). Melkoinen järkytys on iskenyt molempiin kun tajuttiin miten kalliita asunnot täällä oikeasti on. Lisäksi katselen ihan uusin silmin lähiseudun ihmisiä, jotka on ostanut rivitalo- tai omakotitalon: miten heillä on siihen varaa? Uskaltaako ihmiset oikeasti ottaa kolmensadantonnin lainoja rivitaloon? Itse en ainakaan halua sellaista taakkaa, vaan myös jättää varaa myös muulle elämiselle. Hieman tutkimme mahdollisuutta muuttaa kehyskuntiin, mutta työmatkoista tulisi liian hankalia (toinen tekee kolmivuorotyötä). Pääkaupunkiseudulta ei näillä näkymin voi poiskaan muuttaa töiden takia. Jatkamme siis vuokra-asumista toistaiseksi..

Mielenkiinnolla kysyisinkin, miten olette päätyneet tämänhetkiseen asumisratkaisuunne ja millainen se on?

Kommentit (163)

Vierailija
61/163 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunto täyttää yhden perustarpeen, siksi se kannattaaa omistaa.Ei sitätietenkään osteta niinkuin ranskista kaupasta.

Ranskanleipä täyttää myös yhden perustarpeen. Silti se ostetaan pikkurahalla kaupasta. Mikä pointti?

Vierailija
62/163 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hmmm. Me ollaan miehen kanssa 26 vuotiaita, bruttotulot 8000e ja nousee ja otetaan 600k laina. ja mielestäni se on ihan ok määrä. 

Ihmettelen miksi tämä on saanut niin paljon miinuksia? Helsingin keskustasta ei saa edes kunnon pientä kolmiota/perheasuntoa 600 tuhannella. Tiedän monia jotka ostaa tuon hintaisia asuntoja ja vielä pienemmillä tuloilla. 

No, me uskallettiin nippa nappa ottaa 430 ke lainaa 600 ke taloon - ja meidän bruttotulot on 15 ke kuussa + miehen bonarit vuositasolla 20-50 ke. Okei, me ollaan 32 ja 33 v ja kaksi lasta. Miten te edes saitte tuollaisen lainan, onko muuta omaisuutta vakuudeksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/163 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen säästänyt lapsesta lähtien asuntoon ja vanhempani auttoivat osalla summasta ensiasunnon ostossa. Se oli yksiö markka-aikana ja siitä pikkuhiljaa isompaan. ennenvanhaan ei ostettu kolmioita ensiasunnoiksi.

Pakko hankkia vähän isompi, koska perheeseen on tulossa kaksoset ja yksi lapsi löytyy jo ennestään. Ollaan köyhistä perheistä, niin ei ole valitettavasti ollut apua vanhemmista tai mahdollisuutta säästää ennen tätä vuotta. Säästössä on asuntoa varten kertynyt jo n. 25000 €. Emme osaa remontoida ja remonttien teettäminen kuulostaa kalliilta, joten olisi kiva ostaa kohtuu hyväkuntoinen asunto heti.

-ap-

Kuka tahansa osaa tehdä pientä pintaremonttia eli maalata seinät ym. ja jos ei osaa, aika opetella. Hyväkuntoisessa asunnossa maksat suoraan siitä, että joku muu on remontoinut puolestasi.

Vierailija
64/163 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän noita alle 250 000 euron rivarikolmioita löytyy jopa ihan kohtalaisesti helsinki-espoo-vantaa-akselilta. Suosittelisin, että määrittelette suurin piirtein alueen, jolta haluatte asunnon ja alatte sitten aktiivisesti seurata asuntotarjontaa. Pankista kannattaa myös hakea lainalupaus etukäteen, että voitte sitten tehdä tarjouksen heti, kun sopiva asunto osuu kohdille. Älä siis ap vielä lannistu :) Asunnon etsiminen vaatii aikaa ja aktiivisuutta, mutta minusta nuo teidän kriteerinne eivät vaikuttaneet mitenkään mahdottomilta.

Vierailija
65/163 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 250 000 eurolla voi saada myös rivarineliön, kolmioiden ja neliöiden välillä hintaero ei välttämättä ole suuri. Kuitenkin asumismukavuuden kannalta on hyvinkin eri asia, onko makkareita kaksi vai kolme, varsinkin kun teillä noita lapsiakin on :)

Vierailija
66/163 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän noita alle 250 000 euron rivarikolmioita löytyy jopa ihan kohtalaisesti helsinki-espoo-vantaa-akselilta. Suosittelisin, että määrittelette suurin piirtein alueen, jolta haluatte asunnon ja alatte sitten aktiivisesti seurata asuntotarjontaa. Pankista kannattaa myös hakea lainalupaus etukäteen, että voitte sitten tehdä tarjouksen heti, kun sopiva asunto osuu kohdille. Älä siis ap vielä lannistu :) Asunnon etsiminen vaatii aikaa ja aktiivisuutta, mutta minusta nuo teidän kriteerinne eivät vaikuttaneet mitenkään mahdottomilta.

Lisään vielä, että kannattaa laittaa esim. Etuoveen ja Oikotiehen hakuvahdit, joiden avulla näette aina uudet asunnot. Kannattaa myös muistaa, että asuntojen hinnassa saattaa olla hieman tinkimisvaraakin, tosin ei varmaan ihan hirveän monta prosenttia pääkaupunkiseudun hyväkuntoisista asunnoista.

Vierailija
67/163 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostimne paritaloneliön Vantaalta 11 vuotta sitten. Pohjalla oli rahaa edellisestä asunnosta. Maksettiin suht nopealla tahdilla pois, kun lapsia oli vasta yksi. Nyt laina maksettu.

Vierailija
68/163 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhoja isoja kerrostaloasuntoja Vantaalta tai Espoosta voisi löytyä siedettävällä hinnalla.

Vantaalta löytyy kivoja ja rauhallisia alueita, hintataso on vielä kohtuullinen. Mutta ymmärrän jos joku haluaa maksaa kolminkertaisen hinnan "osoitteesta", mä käytän rahani mieluummin matkusteluun ja muihin pikku nautintoihin.

Vierailija
69/163 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli säästössä melkein 40 prosenttia asunnon arvosta, joten uskalsimme ostaa 300t euron kämpän.

Vierailija
70/163 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuolla rahalla saa Vantaalta hyvällä tuurilla jo rivarineliönkin. Katsopa Oikotieltä tai Etuovesta.

Vierailija
71/163 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin monen muun tavoin yksiön kun lähdin opiskelemaan. 20 vuotta sitten hinnat oli alhaalla eli vanhempien takaamalla lainalla se onnistui. Siitä sitten pikkuhiljaa isompaan. Tuuriakin ollut matkassa: parhaimmillaan olen myynyt asunnon yli 100 000 euroa ostohintaa kalliimmalla.

Vierailija
72/163 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt 150 000 e lainaa, puolikas paritalosta (maksoi 300 000e). Omistan talosta nyt 70 prosenttia, ex-mies loput (sijoitti asuntoon, emme asuneet oston aikaan yhdessä).

Tulot 2 300 e netto, lainanlyhennys 700e.

Minulla jää hyvin rahaa elämiseen, matkusteluunkin...en tiedä olenko outo, kun ei yhtään pelottanut asunnon osto, vaikka olin silloin opiskelija (toki minulla oli syytä uskoa pian työllistyväni).

Sijainti on tärkeä: Helsingissä on varmoja alueita, joilla asuntojen arvo pysyy varmasti (ellei ns. asuntokupla puhkea, mihin en ollenkaan usko). Tiettyjen lähiöiden keskustan pientaloalueet esim.

Teidän tuloillanne - ja vielä kaksi maksajaa - en kyllä epäröisi yhtään!

Vierailija
73/163 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksistanne! Huvittaa kyllä vähän kun puhutaan "ettei heti unelmakämppää voi olettaakkaan saavan". Rivarikolmio ei siis todellakaan ollut meidän ajatus unelmasta. Lapsellisesti ajattelin vielä pari vuotta sitten, että muutetaan ihanaan pieneen omakotitaloon koko perhe. Rivitalo olisi vaan kompromissi.

-ap-

Aikamoinen kompromissi, ja vielä hyvien ja mutkattomien kulkuyhteyksien varrelta pitäisi asunto löytyä.

Kompromissi köyhälle olisi ennemminkin kerrostaloasunto jostain edullisesta kaupunginosasta.

Mielestäni sellainen asunto ei olisi liikaa vaadittu, kun perheen bruttotulot on 7000 € /kk (miehen palkka tulee nousemaan tod.näk. ensi vuonna) + lapsilisät. Kämppiä kun katsoo niin tulee kyllä kieltämättä köyhä olo..

-ap-

Minä tienaan yksin tuon 7000 kuussa enkä kyllä haaveillut yli 300k asunnosta vaan suosiolla tyydyin vähän edullisempaan. Onneksi meitä on vain kolme (minä ja kaksi lasta) joten mahdumme hyvin kolmioon eli päästiin kivalle alueelle Hkiin tälläkin budjetilla. Ehkä teidänkin pitäisi katsoa jotain vähän pienempää?

Vierailija
74/163 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihan oikeesti aikuisia, jotka eivät muka osaa mitään remontoida, jos on terve ja käy töissä. En usko,että  se omistusasunto oikeasti ap.tä  kiinnostaa. Kyllä meidän tutut perheelliset ovat hyvin kiinnostuneita raha-asioista ja asuntojen hinnoista.  Jokainen osaa maalata ja lapsikin laittaa laminaattia. Itse olen kaakeloinnut ja tehnyt vaikka mitä. Jo nuorena olin kesämökkityömaalla, kaikkea on apuna tehty.  Meidän perheellä on ollut ainakin 20 asuntoa, melkein kaikki on porukalla remontoitu. Nyt asumme hulppeasti ja loput kämpät ovat vuokralla. Lapsilla on myös perheasunnot.  Lainaakin pidämme aina muuten vain. Yrittämällä ja ahkeruudella köyhäkin porskuttaa.  En tarvitse kuntosaleja, aina on joku projekti, vene tai perinnetalo mökkinä. Jos ei viitsi edes oikotie.fi  käyttää ???

Vierailija
75/163 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyytykää nyt aluksi kerrostaloneliöön. Tai vaikka kolmioon vielä kun lapset ovat pieniä ja mahtuvat kaikki yhteen huoneeseen.

Kolmiot hyvien yhteyksien varrella menevät Helsingissä AINA kaupaksi. Asutte siinä 3-5 vuotta tai lasten alakouluun menon aikoihin viimeistään myytte voitolla ja ostatte sen rivarinpätkänne. Suhtaudutte ekaan asuntoonne sijoituksena.

Kolmio olisi myös siitä fiksu sijoitus, että voisitte lainanmaksun lisäksi säästää esim.osakkeisiin kun kaikki rahat eivät mene lainankorkoihin.

Esimerkiksi Munkkivuori, Pohjois-Haaga ja Roihuvuori ovat vielä melko edullisia, mutta nousussa olevia alueita.

Vierailija
76/163 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkkivuori, Pohjois-Haaga ja Roihuvuori ovat olleet "nousuhdanteessa" jo kolkytvuotta. 

Sikspä just ei kannata ostaa kallista "laitettua" asuntoa Hesasta kun sen on joku rähmäkäpälä ihan itse remontoinut.

Vierailija
77/163 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästämällä ensin 15 % asunnnon hinnasta, ostamalla ensiasunnoksi pienemmän ja vaatimattomamman asunnon kuin lopullinen tarve ja 6 vuoden kuluttua sitten vaihto upouuteen rivariin.

Vierailija
78/163 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselisin tuolla rahalla rivaria Malmilta, Vesalasta, Kannelmäestä tai Malminkartanosta. Espoon radanvarsiin ei raha riitä, Vantaalla voi onnistua. Kannattaa ehkä miettiä kuinka tärkeä juuri rivitalo on. Kehyskunnissa kuluihin pitää laskea kaksi autoa.

Vierailija
79/163 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloneliö Espoon Perkkaalta radan varresta? Vieressä leikkipuisto ja kaikki palvelut. Merenrantaa pääsee kätevästi Munkkiniemeen uimarannalle.

Vanhoja elementtikerrostaloja, jotka rumia ulkoa, mutta remppaamalla kivaksi sisältä. Asunnot niin edullisia, että voitte palkata remontin tekijän.

Vierailija
80/163 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaisten kanssa katsoisin sen alueen koulutilanteen. Mieluummin kaksiossa hyvän koulun vieressä kuin kolmiossa kouluhelvetin keskellä. Muuten joudutte sitten kuskaamaan ne koululaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi