Kissan peti, kuinka monen kissa käyttää?
Olen miettinyt hankkiakko kissalle erillistä petiä ollenkaan. Omasta kokemuksesta entisistä vanhuskissoista vanhemmilla asuessa oli että mieluummin nukutaan kenkälaatikossa, paperipussissa tai vaikka vain papereiden päällä, ja ostettu peti pölyyntyy vintillä. Miten muiden kissojen kanssa on käynyt? Ja jos nukkuu pedissä niin millainen se on matskuilta ja muodoilta ym
Kommentit (48)
Valmiit kissanpedit on kelvanneet vasta kun tekokuituinen alusta on korvattu vanhalla froteepyyhkeellä. Kisun turkki sähköistyy fleece- yms tekokuitualustoista eikä semmoisessa tee mieli köllötellä.
Meillä toinen nukkuu päivät mun sylissä ja yöt mun kyljen tai vatsan päällä. Toinen nukkuu päivisin kahdeksikon mallisen kissojen aktivointiradan toisessa kiepissä tai pois viemistä odottavien tyhjien limukkapullojen päällä jätesäkissä. Yöksi tulee sängyn jalkopäähän. Petiäkin kokeiltiin aikoinaan, mutta ei se kummallekaan kelvannut.
Minun kissani peti on minun petini. Siinä nukutaan kissa minun kainalossa tai vatsan päällä.
Illalla sitten sylissä. Siihen laitan peiton ja kissa tulee siihen nukkumaan. Osaa vaatia sitä kun kello alkaa olla niin paljon :D
Sitten hänellä on sellainen pitkäkarvainen talja jossa nukkuu lämpöpatterin vieressä. Mitään varsinaista kissanpetiä en ole ostanut kun ne tuppaa olemaan turhia, vanhasta kokemuksesta tiedän.
Vierailija kirjoitti:
kissan petejä pitää olla ympäriinsä, meillä on oh ikkunan allaolevan kirjahyllyn päällä, jotta katselee siitä ulos ja siinä vieressä heti on divaani jolle oikaista välillä, takan takana on savukaasutunneli jonka päälle on muurattu hylly juurikin kissaa ajaltelle, viihtyykin talviaikaan hyvin siellä. Makkarissa yläkerrassa on kaapin päällä ikkunan kohdalla oma korinsa ja yläkerran käytävän kirjastossa on sohvalla oma ja sellainen rottinkinen vanha kissan korkea kori. Oh sohvalla 1 paikka, mutta mieluisin on olla tv tuolissa, joko sylissä tai sitten peiteltynä sillä sylitysviltillä siihen tuoliin.
Kun tulee kuuma, niin sitten oikaisee pitkin pituuttaan lattialle.
Kesällä ulona on oma aurinkotuoli 'Titanic'in aikainen bambusta tehty, niitä oli 2 toinen meni jo totaalisesti rikki, vaikka ei ikinä siinä istunut kukaan, olivat rekvisiitaksi hankittu/saatu/löydetty. Kissan käytössä pääosin. Valjaissa ollaan ja valvotusti ulkona, muualle ei käy makuulle kuin siihen bambutuoliin ulkosalla
Tämä on totta, kissa tykkää vaihtaa paikkaa ja siksi niitä paikkoja pitäisi olla useampia. Itselläni on kaksi ostettua kissapetiä ja pari lampaantaljaa lisäksi. Minun kissani ovat aina halunneet myös ylös jonnekin kaapin päälle ja olen tehnyt sen mahdolliseksi. Ulkona terassilla on pikkuinen koirankoppi pehmusteineen, siellä myös päiväunilla keväästä myöhään syksyyn. Olen tehnyt kissoille pikkuruisia tyynyjä, jotka ovat myös kovassa käytössä, joskus ihan pää tyynyllä nukkuvat, muuten halailevat ja leikkivät niiden kanssa. Ainakin omat kissani tarvitsevat jonkin aikaa ennenkuin joku uusi hyväksytään, sitä käydään nuuskimassa viikon pari, ennenkuin siihen voi ruveta koisimaan.
Meidän kissalla oli lemmikkikaupasta ostettu iglupeti. Aiemmassa asunnossa iglu oli meidän makuuhuoneen nurkassa, ja kissa vetäytyi igluunsa yöksi samaan aikaan kuin ihmisetkin menivät nukkumaan. Kun muutimme uuteen taloon, kissa oli vähän pois tolaltaan ja kusi igluunsa (+ moniin muihin paikkoihin). Siitä on vuosia aikaa. Nyt ollaan mietitty jouluksi uuden pedin hankintaa. 😼
Vierailija kirjoitti:
Meidän kissalla oli lemmikkikaupasta ostettu iglupeti. Aiemmassa asunnossa iglu oli meidän makuuhuoneen nurkassa, ja kissa vetäytyi igluunsa yöksi samaan aikaan kuin ihmisetkin menivät nukkumaan. Kun muutimme uuteen taloon, kissa oli vähän pois tolaltaan ja kusi igluunsa (+ moniin muihin paikkoihin). Siitä on vuosia aikaa. Nyt ollaan mietitty jouluksi uuden pedin hankintaa. 😼
On iglukin, mutta ei neidille kelpaa, muut paikat parempia. Kokeilin myös vaihtaa pohjaan muuta materiaalia, mutta ei silti kelvannut. Tuossa se pyörii ajoittain tarjolla, jos alkaisi kelvata.
Kissan hankkimista harkinnut joten kysyn. Tykkääkö kissa nukkua avoimella paikalla vai mieluummin jossain vähän hämyisemmässä, esim. vaikkapa jonkun pöydän alla tms.
Jos laittaa kissalle oman pedin, niin onko se parempi olla vaikkapa katettu ja vain kulkuaukko vai ihan vaan tyyny vaikkapa pöydällä tms.
Siis osin ummessa vai avoin paikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kissan petejä pitää olla ympäriinsä, meillä on oh ikkunan allaolevan kirjahyllyn päällä, jotta katselee siitä ulos ja siinä vieressä heti on divaani jolle oikaista välillä, takan takana on savukaasutunneli jonka päälle on muurattu hylly juurikin kissaa ajaltelle, viihtyykin talviaikaan hyvin siellä. Makkarissa yläkerrassa on kaapin päällä ikkunan kohdalla oma korinsa ja yläkerran käytävän kirjastossa on sohvalla oma ja sellainen rottinkinen vanha kissan korkea kori. Oh sohvalla 1 paikka, mutta mieluisin on olla tv tuolissa, joko sylissä tai sitten peiteltynä sillä sylitysviltillä siihen tuoliin.
Kun tulee kuuma, niin sitten oikaisee pitkin pituuttaan lattialle.
Kesällä ulona on oma aurinkotuoli 'Titanic'in aikainen bambusta tehty, niitä oli 2 toinen meni jo totaalisesti rikki, vaikka ei ikinä siinä istunut kukaan, olivat rekvisiitaksi hankittu/saatu/löydetty. Kissan käytössä pääosin. Valjaissa ollaan ja valvotusti ulkona, muualle ei käy makuulle kuin siihen bambutuoliin ulkosalla
Tämä on totta, kissa tykkää vaihtaa paikkaa ja siksi niitä paikkoja pitäisi olla useampia. Itselläni on kaksi ostettua kissapetiä ja pari lampaantaljaa lisäksi. Minun kissani ovat aina halunneet myös ylös jonnekin kaapin päälle ja olen tehnyt sen mahdolliseksi. Ulkona terassilla on pikkuinen koirankoppi pehmusteineen, siellä myös päiväunilla keväästä myöhään syksyyn. Olen tehnyt kissoille pikkuruisia tyynyjä, jotka ovat myös kovassa käytössä, joskus ihan pää tyynyllä nukkuvat, muuten halailevat ja leikkivät niiden kanssa. Ainakin omat kissani tarvitsevat jonkin aikaa ennenkuin joku uusi hyväksytään, sitä käydään nuuskimassa viikon pari, ennenkuin siihen voi ruveta koisimaan.
Unohdin mainita että 11 v on nukkunut yöt kanssani, kainalossa, pää tyynyllä. Pitää pehmein tassuin kädestä kiinni ettei voi pois vetää. Joudun hankalassa asennossa olemaan jonkin aikaa, mutta mitäpä sitä ei kissansa eteen tekisi....Tuo 11 vuoden jälkeen on tullut öitä, jolloin on ihan koko yönkin ollut 'omilla teillään', eli muissa nukumapaikollaan, mutta ei niitä montaa yötä ole ettei kissa jossain vaiheessa viereeni tule.
Puolison viereen ei mene nukkumaan, kokoee varmaan vaaralliseksi tyypiksi, kun tykkää nukkua tiukassa paketissa, jos kissa menisi peiton alle, niin kääntyessään ei kisu pois pääsisi paketista...joten minä olen se nukkumakaveri,
Kissa laitettiin ihan pentuna nukkumaan pieneen pyöreään juurista punottuun melko korkeaan kahvalliseen koriin.
Sinne se kömpi vielä isonakin kissana, vaikka luulisi olleen ihan liian pieni.
Kissoilla on tuo tottumus kovin tärkeä juttu. Minkä pienenä oppii, sitä toistaa.
Vierailija kirjoitti:
Kissan hankkimista harkinnut joten kysyn. Tykkääkö kissa nukkua avoimella paikalla vai mieluummin jossain vähän hämyisemmässä, esim. vaikkapa jonkun pöydän alla tms.
Jos laittaa kissalle oman pedin, niin onko se parempi olla vaikkapa katettu ja vain kulkuaukko vai ihan vaan tyyny vaikkapa pöydällä tms.
Kissat tykkää laatikkotyylistä, joissa on siis reunat, oli sen muoto mikä tahansa, kantikas tai pyöreä, mutta reunat on se, mistä kissat pitää.Kattoa ei välttämättä tarvi, haluaa kuitenkin pitää silmällä ympäristöään. Jokin matala kaappi/pöytä, mieluusti ikkunan kohdalla on mieluisaa, myös joku sohvan nurkka on hyvä, kulmissa, joissa on sitä reunaa, kissat viihtyy.
Muita asioita mistä kissat pitää, on kunnon raapimapuu, joka olisi hyvä olla valmiina kissan tullessa, ja opettaa hellästi sinne raapimaan, niin säästyy huokalut ja tapetit moitteettomina.Jos kissa muualle yrittää raapia, kantaa vaan hellästi sinne raapimapaikalle ja näyttää vaikka mallia, niin nopeasti oppii. Ja sitten kehut päälle kun oikein toimii. Oma kissani viihtyy raapimatolpassa tähystelemässä, on sellainen omatekemä 1.5 m korkuinen.
Kaikki tuntemani kissat tykkää olla jonkin päällä mielummin kuin lattiatasolla, siksipä ne makuukorit +muut oleilut on jonnekin kaappien, hyllyjen pälle laitettu.
Olet onnellinen, kun saat kisulapsen seuraksesi. Omaani kantelin ja laulelin hiljaa höpöjuttuja sen ekan kesän kun heinäkuussa saimme hänet, muut hommat sai jäädä, kesäkukat kävin nopeasti kastelemassa ja olin kokoajan kisun kanssa.. Vieläkin kannan sylissä ja kävelen pitkin taloa ikkunoista ulos katselemassa kisunkanssa, pääsee toi itsekin ikkunoihin, muutama on sellainen ettei mitään kaappia/hyllyä ole, niistä näytän mitä näkyy. Tänään oli pupujen jälkiä.
Ostin kissalle kalliin pörröfleecepedin, ja se käpertyi tiukalle kerälle metrin päähän pedistä, ompelutarvikkeideni päälle.
Vierailija kirjoitti:
Kissa nukkuu ihan missä haluaa, ja lempipaikka vaihtuu säännöllisesti (omalla n. kuukauden välein). Oman kissan lempipaikkoja on ollut mm. seuraavat:
- sivupöydälle viikattu (siis meille ihmisille tarkoitettu) fleeceviltti
- pianon alle työnnetty pianojakkara tyynyineen
- pyöreä nojatuoli
- viikattu viltti pöydän alle työnnetyllä tuolilla
- kissapuun pyöreä roikkuva kangaskori
- iso huopalaukkuni (laukku lyttääntyy aina mystisesti ollessani pois kotoa)
- pestyt ja viikatut pyykit
- pyykkiteline
- virkkaustyöni
- ihmisten tyynyt/sänky
- kangassohvan lyttääntyvä yläreuna
Neljän kissanomistajavuoden aikana tasan yksi varta vasten kissalle ostetty nnukkumapaikka on kelvannut. Juurikin tuo kissanpuusta roikkuva kangaskori, vähän kuin umpinainen koripallorengas. Muut on tasan tarkkaan jäänyt käyttämättä ja kissa nukkuu mieluummin vaikka keskeneräisen virkkaustyöni päällä tai pyykkitelineessä märkien pyykkien päällä.
Vierailija kirjoitti:
Nukkuu pahvilaatikossa. Mikään muu ei kelpaa lattiaa lukuunottamatta :D
Meillä kisu nukkuu myös pahvilaatikossa, raahasi peitteen "oikeasta" kissanpedistään pahvilaatikkoonsa. Ei mikään tyhmä mirri!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissat tykkää laatikkotyylistä, joissa on siis reunat, oli sen muoto mikä tahansa, kantikas tai pyöreä, mutta reunat on se, mistä kissat pitää.Kattoa ei välttämättä tarvi, haluaa kuitenkin pitää silmällä ympäristöään. Jokin matala kaappi/pöytä, mieluusti ikkunan kohdalla on mieluisaa, myös joku sohvan nurkka on hyvä, kulmissa, joissa on sitä reunaa, kissat viihtyy.
Muita asioita mistä kissat pitää, on kunnon raapimapuu, joka olisi hyvä olla valmiina kissan tullessa, ja opettaa hellästi sinne raapimaan, niin säästyy huokalut ja tapetit moitteettomina.Jos kissa muualle yrittää raapia, kantaa vaan hellästi sinne raapimapaikalle ja näyttää vaikka mallia, niin nopeasti oppii. Ja sitten kehut päälle kun oikein toimii. Oma kissani viihtyy raapimatolpassa tähystelemässä, on sellainen omatekemä 1.5 m korkuinen.
Kaikki tuntemani kissat tykkää olla jonkin päällä mielummin kuin lattiatasolla, siksipä ne makuukorit +muut oleilut on jonnekin kaappien, hyllyjen pälle laitettu.
Olet onnellinen, kun saat kisulapsen seuraksesi. Omaani kantelin ja laulelin hiljaa höpöjuttuja sen ekan kesän kun heinäkuussa saimme hänet, muut hommat sai jäädä, kesäkukat kävin nopeasti kastelemassa ja olin kokoajan kisun kanssa.. Vieläkin kannan sylissä ja kävelen pitkin taloa ikkunoista ulos katselemassa kisunkanssa, pääsee toi itsekin ikkunoihin, muutama on sellainen ettei mitään kaappia/hyllyä ole, niistä näytän mitä näkyy. Tänään oli pupujen jälkiä.
AP:lle onnea täältä myös. Mä kannan myös sylisääni meidän kisulia, katsellaan autoja ja mä lässytän: "mamma näyttää, tuolla, oi sentään, iiiiisoo auto...". Perheen miesväkeä vähän huvittaa, jos kohta pelaavat kissan kanssa pallopeliä..
Vierailija kirjoitti:
Nukkuu pahvilaatikossa. Mikään muu ei kelpaa lattiaa lukuunottamatta :D
Jännä kun kissat yleensä haluavat nukkua korkealla.
Taiteltava Softn Scratchy-raapimistynnyri
https://www.zooplus.fi/shop/kissat/raapimispuut/raapimistynnyrit/muut/6…
Tämä on meidän kissalla päiväsaikaan nukkumapaikkana.
Yöllä nukkuu sängyssä tai pyykkitelineen päälle asetetussa huovassa.
Ostin siihen tekolammasturkin ja hylkäsi nukkumapaikan.
Nyt mietinnässä mikä olisi se paras peti.
Ehkä
https://www.zooplus.fi/shop/koirat/pedit/koiranpedit/pedit/493622
Minun koirani nukkuu jommassa kummassa kahdesta pedistään, ja se on suloisempi kuin yksikään kissa, tai yksikään muu koira.
Pienempi nukkuu polvitaipeessani tai kissapuun ylimmäisessä kupissa.
Isompi on sängyn jalkopäässä tai hiukan liian pienessä pahvilaatikossa jossa on kissan psyykelle mieluisat sopivan korkeat laidat niin sinne voi maastoutua omaan rauhaan välillä mutta sinne pääsee helposti.
Kissanpeti on mielestäni joutava ostos, paremmin kelpaa n. kissan lepotilan tai vähän isomman kokoinen pahvilaatikko johon voi laittaa vaikka villapeiton talvisin ja kesällä kevyemmän lasten täkin. Laatikko sitten johonkin sopivaan paikkaan vaikka oman sänkysi viereen jollekin vanhalle kissalle sopivan korkuisen tason päälle mutta ei korkealle jotta vanhan kisun nivelille ei tule rasitusta hyppimisestä.
Kissa nukkuu mieluusti jossain lattiatasoa ylempänä. Kissanpedit on usein karmeaa tekokuitua joka saattaa tuntua sähköiseltä turkkiin.
Varmaan näistä syistä meilläkin kissa katsoi viisaammaksi kusta siihen ettei tarvi mennä siihen maate.
meillä on kaks petiä, makkarin pedissä nukutaan yöllä ja olkkarin pedissä päivällä. kaita paikkaan jossa kissa tykkää makoilla