Mitäs tähän vastaat niin ettei kaikki suutu? :/
Ollaan kutsuttu miehen kanssa molempien lähisukua meille grillibileisiin. Tarkoitus grillata, saunoa ja uida. Ja ei tietenkään kuivinsuin.
Siskollani on 3kk täysimetetty vauva ja olen luvannut, että hän saa tulla vauvan kanssa, mutta että juhlat on k-18. Nyt eräs miehen puolen sukulainen ilmoitti myös, että hänen mukanaan kulkee myös vauva. Tämä vauva on konttausikänen, nousee tukea vasten seisomaan, ei täysimetetty ja siis kohta jo 1v.
Mitä ihmettä vastaan tuommoiseen niin ettei koko suku suutu minulle? :( Ja olenko ainoa, jonka mielestä 3kk täysimetetty on eri juttu kuin konttausikäinen? Etenkin,kun puhutaan nyt tilanteesta jossa ollaan ulkona juhlimassa, uidaan ja saunotaan. Ei ole kovin kiva muillekaan juhlijoille väistellä jatkuvasti liikkuvaa konttaajaa.
Nyt tuntuu, että tein väärin,kun lupasin edes siskolleni tuota. Koin sen kuitenkin eri asiaksi ja kyse ei ole nyt siitä, että hän on nimenomaan siskoni ja tämä toinen miehen puolelta. Tykkään kyllä tästä naisesta ja olisi kiva,kun hänkin tulisi. Hänen vauvansakin on ihana, mutta tämä nyt vaan on eri asia kuin synttärikahvit. Eri juttu, jos hänenkin vauvansa saisi pelkkää tissiä ja löytyisi siitä mihin hänet on laskettu.
Tekis mieli alkaa vaan itkee. Sen kerran,kun yrittää jotain järjestää. :(
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Siis oletteko oikeasti kaikki sitä mieltä että joka ikisiin juhliin pitää lasten olla tervetulleita? Ja että on jotenkin väärin pitää aikuisten alkoholipitoiset illanistujaiset? Voi elämä (ilmeisesti teillä aika lapsikeskeinen sellainen).
Välillä on tosi kiva olla ilman lapsia. Niin omia kuin myös toisten lapsia. Joku kysyi mitä haittaa on yksivuotiaasta paikalla jos otetaan alkoholia vain vähän. No vaikkapa sitä että aina joku joutuu juoksemaan sen lapsen perässä eikä siitä aikuisten illan istumisesta tule mitään.
"Joku", eli lapsen vanhempi. Ei kai sitä ipanaa muiden vastuulle lykättäisi?
Kertokaa, että tarkoitus oli pitää antiikin Rooman tyyliset sikailuorgiat ja että 1-vuotias ei ihan sovi konseptiin.
Minä en kyllä ymmärrä miksi sen konttausikäisen kanssa pitää ängetä aikuisten allasbileisiin... Eipä tulisi itselle mieleenkään kun selvästi ovat iltajuhlat, jo ihan lapsen turvallisuudenkin vuoksi. Eri asia tietty jos vaan pistäytyvät syömässä ja moikkaamassa sukulaisia ja lähtevät ajoissa kotiin. Rento tunnelma olisi itseltäni ainakin mennyttä, jos koko illan saisi pelätä, että milloin se vauva konttaa sinne altaaseen.
Ap:lle en osaa antaa muuta neuvoa kuin sen , että voit vain toivoa, että ko. sukulainen on järjen ihminen ja todellakin aikeissa olla paikalla vain alkuillasta. Paha tuosta on mitään lähteä sanomaankaan, kun ei tiedä mitä toiset ovat suunnitelleet.
Eikö vauvan/taaperon juhliin mukaan ottaminen tai jättäminen ole vanhempien tehtävä...miettiä miten toimitaan...jos juhlien järjestäjä kutsuu juhliiin, onko se hänen tehtävä rajoittaa kutsua sä pääset vauvan kaa, sä et pääse taaperon kaa... Miettisin kutsujana ketä haluan ko tyyliseen kattaukseen mukaan niin että kaikilla on kiva olla, myös vauva ja taaaperovanhemilla jos haluavat olla mukana
Vierailija kirjoitti:
Vähän minua nyt kyllä surettaa, ettei se alle 1-vuotias ole täysimetetty.
Entä käyttääkö hän kestovaippoja, ärsyttää jollei käytä. Entä sitten vegaaniruoka, onko otettu huomioon, että osa vieraista voi olla vegaaneja?
Jos tuon ipanan tulla, niin ettei todellakin KAIKKi suutu, ilmoitat muillekin, että lapset ovatkin tervetulleita. Mikä ei liene tarkoitus :).
Meitä oli kaveriporukka kutsuttu mökkibileisiin. EI LAPSIA. Itsekin teimme suuren työn, että löysimme viime hetkellä siskoni sairastuttua hoitajan. Jolle maksoimme kaikkien muiden kulujen päälle.
Mökille kurvattuamme, niin pihalla leikki kolme tenavaa. Samanikäisiä kuin omamme. Emäntä selitteli, että ei KEHDANNUT kieltää, kun ilmoittivat, että tulevat koko perhe.
Mitä vittua. Olin paska vieras, mutta sanoin emännälle suoraan, että olisi voinut kyllä kertoa, että meidänkin lapset olisi voinut ottaa mukaan, kun tuskailin että ehdimmekö saada hoitajaa ollenkaan, kun siskoni sairastui.
Et voi miellyttää kaikkia. Jos mä menen AIKUISTEN allas/grillibileiseen en halua sinne lapsia, en omia enkä vieraita, vaan aikuisten yhdessäoloa.
Ja tiedoksi noille vauvasta vaariin juhlijoille ja kesäpäivän viettäjille, kyllä mekin vietämme moisia juhlia. Ei ne sulje pois toisiaan. :)
Ilmoitat, että mielestäsi koko ajan vahdittavalle 1-vuotiaalle ryyppybileet uima-altaineen ei ole sopiva paikka.
Tai jos lapsi on sitä tyyppiä, että nukahtaa aikaisin ja helposti vieraassakin paikassa, niin löytyisikö joku rauhallisempi soppi, missä voisi nukkua. Silloin ei tarvitsisi vahtia kuin alkuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meidän suvussa voi aina sanoa, että kiitos ei, nyt ei päästä mukaan. Ap:n kertomanlaisiin juhliin sen kiitos ein sanoisi myös vanhempani ja kaksi veljeä perheineen. Ihan ystävällisesti kiitettäisiin, mutta ei tällä kertaa. Grillata, uida ja saunoa voidaan koska tahansa vaikka aamulla vanhempien mökillä isolla porukalla, ei siihen tarvita lastenhoitajia tai etukäteen varattuja kännitakseja.
Voi sanoa kiitos ei, jos ei pääse. Ei tarvitse edes selittää miksi ei pääse. Se on ihan normaalia ja olettavaakin ettei aina kaikki pääse. En itsekään aina pääse enkä aina edes tahdo.
Sen sijaan saunailta grillauksineen jne aikuisten kesken on aika tavallista. Vai mitä vihjaat tuolla, että sinun suvussasi niin moni kieltäytyisi moisesta kutsusta?
Mekin grillataan, saunotaan ja uidaan ihan jatkuvasti, mutta nyt vaan päätettiin että kiva pitää juhlat niin että kutsutaan kaikki tästä lähipiirin suvusta. Ihan kauhean törkeää käytöstä meiltä vai mitä?
Kun yritän epätoivolla etsiä, että missä tuossa on se juhla. Kun grillaaminen, saunominen ja uiminen on kaikkein tavallisinta ajanviettoa ja arkea suomalaismökeillä, niin siitä tulee mielestäsi juhla, kun paikalla ei ole lapsia?
Ettekä te kutsu kaikkia siitä lähipiirin suvusta, itsehän kerroit, että ei lapsia. Jos sinulle kiva juhla tulee siitä, että osa joutuu epätoivolla etsimään lapsille hoitopaikkaa ja järjestelemään elämäänsä toiveittesi mukaan, niin sinulla on kieroutunut käsitys juhlasta.
Jos ne kaikki nyt suuttuu eikä tule, niin mä voin tulla bileisiin!
Kuulostaa kivalta uida syysillassa kynttilöiden valossa ja syödän maha täyteen hyvää grilliruokaa. :D
Mihin aikaan aloitetaan?
Mä en kyllä ymmärrä, miten joku edes haluaisi lähteä 1-vuotiaan kanssa aikuisten juhliin. Vaikka olisi absolutistien bileet. Tuon ikäistä on vahdittava IHAN KOKO AJAN. Varsinkin paikassa, jossa on sekä vettä että kuumia esineitä. Ihmiset liikkuvat ja kyllä mä ainakin oletan, että jos jalkani takana ei ollut 5 minuuttia sitten kenenkään sormet, niin ei siinä ole nytkään. Varsin hyvin saattaisin astua taaksepäin ja lapsen sormille, jos vanhempansa eivät olisi valppaina. Mitä iloa juhlista on näille vanhemmillekaan, jos joutuvat koko juhlien ajan keskittymään vain lapseensa? Ikävä kyllä tulee itsellenikin mieleen, että nämä vanhemmat olettavat myös muiden juhliin kutsuttujen vahtivan heidän lastaan. Mulla on joskus pikkuväkeä juhlissa ihan kutsuttuina ja jo emäntänä joudun aina kuumia astioita kantaessani varomaan, että ei ole joku just jalkojen edessä. Puhumattakaan, että olisi kynttilöitä tai piharoihuja siellä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia kysymyksiä voi nousta vain suomalaisessa sosiaalisessa kanssakäymisessä. Vietin aikaani Ranskassa, siellä juhlivat kaikki vauvasta vaariin. Aikuiset miehet joivat viiniä, ja varmaan naisetkin, mutta etupäässä syötiin, nauretiin, hoidettiin omia ja toisten mukeloita kuka oli lähimpänä tenavia tai sattui olemaan vapaana. Miksi kummassa me suomalaiset elämme niin ahdasta elämää? Kaikki asiat pitää olla tarkkaan lokeroituina. Sattumille, spontaaniudelle ja talonpoikaisjärjelle ei ole oikein tilaa.
Minä Italiassa. Ei tulisi kenelläkään mieleenkään järjestää mitään juhlia joihin lapset eivät olisi tervetulleita. Niin ankeaa tämä suomalainen meininki. Aikuiset ihmiset haluavat rauhassa juoda viinaa.
Vierailija kirjoitti:
En mä laittaisi vielä 1v mukulaa pippaloiden ajaksi hoitoon. Muksu tulis mun/meidän mukana tai jompikumpi jäisi muksun kanssa kotiin.
Meidän lapsen päivärytmin mukaan voisimme piipahtaa bileissä päikkäreiden jälkeen, eli lähteä kotoa noin kahdelta. Jos paikan päällä ei ole mahdollista lapselle ruokaa lämmittää (lapselle ottaisimme omat ruuat ja juomat mukaan), niin neljäksi tultaisiin takaisin kotiin. Vaihtoehtoisesti jos ruokinta on mahdollista, niin tultaisiin (joko kaikki, tai lapsen kanssa toinen vanhempi) kuudeksi kotiin keittelemään iltapuuroa ja rauhoittumaan iltapuuhiin. Alle 4h siis kaikkinensa voisi meidän piltti olla pilaamassa muiden kännäystä, olisiko tämä liikaa?
Toki juhlissa jos alkaisi aikuisten meno olla holtitonta, niin tulisimme aikaisemmin kotiin. Mielestäni lapsen paikka ei ole humalaisten joukossa, kuten joku muukin jo mainitsi.
Mutta jos kyseessä on AIKUISTEN juhlat niin miksi edes tälläinen spekulaatio?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia kysymyksiä voi nousta vain suomalaisessa sosiaalisessa kanssakäymisessä. Vietin aikaani Ranskassa, siellä juhlivat kaikki vauvasta vaariin. Aikuiset miehet joivat viiniä, ja varmaan naisetkin, mutta etupäässä syötiin, nauretiin, hoidettiin omia ja toisten mukeloita kuka oli lähimpänä tenavia tai sattui olemaan vapaana. Miksi kummassa me suomalaiset elämme niin ahdasta elämää? Kaikki asiat pitää olla tarkkaan lokeroituina. Sattumille, spontaaniudelle ja talonpoikaisjärjelle ei ole oikein tilaa.
Minä Italiassa. Ei tulisi kenelläkään mieleenkään järjestää mitään juhlia joihin lapset eivät olisi tervetulleita. Niin ankeaa tämä suomalainen meininki. Aikuiset ihmiset haluavat rauhassa juoda viinaa.
Voi teitä ulkomaanmammoja :D Vai ettei Italiassa järkätä bileitä jonne ei lapset ole tervetulleita...Tämän päätelmän olet tehnyt ilmeisesti siltä pohjalta kun ne sinun kaksi tuntemaasi paikallista toimii noin.
Jaa no jos mut olis kutsuttu aikuisten juhliin ja haluaisin mennä, mutta en saisi vauvallesi hoitajaa. Soittaisin ja kysyisin saako vauva kans tulla ja jos saa niin pidän kyllä itse lapsestani huolen, ei mun lapsi ainakaan konttailisi muiden jaloissa ja sitten lähtisin lapsen nukkumaanmenoajan tultua kotiin myöhäisintään kahdeksalta. Missä ongelma? Vai tiedätkö naisen olevan sitä sorttia että lykkää mukulansa muiden hoidettavaksi ja alkaa itse dokaamaan?
Mä en Suomessa menisi vauvan tai lasten kanssa mihinkään alkoholipitoisiin juhliin. Ulkomailla voin mennä, ei tarvitse pelätä että porukka on hulluna humalasta kakskyt minnuuttia juhlien alkamisesta.
Miksi sun sisko haluaa tuoda noin pienen jota vielä imettää? Eikö hän ajattele vauvaa ollenkaan? Vain sitä että vauva ei häiritse muita:( Sairasta toimintaa.
Mä sanoisin näin...
Ää ota lasta mukaan, kun nimenomaan nyt on tarkoitus jättää lapset pois sen takia, että voi rauhassa ottaa alkoholia ja rentoutua kaikella tavalla. Ja konttausikäiselle lapselle paikka on vaarallinen, emmekä halua jatkuvasti valvoa ja varoa lapsia. Siskoni saa tuoda vauvan, koska se on täysimetyksellä eikä liiku, joten on turvassa.
Jos tästä suuttuu, niin oma on häpeänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai nämä vauvan tuojat on kuitenkin selvin päin. Itse tekisin selväksi ettei lasten vanhemmille alkoa tarjota ja lapsesta otetaan vastuu. Lasten paikka ei oikeasti ole humalaisten luona.
No oletettavasti ovat kyllä. En nyt ollenkaan ajatellut edes, että he jotain joisivat. Mutta tämä konttausikäinen on kyllä nyt sellainen,että sen perässä saa mennä ihan koko ajan. Siskoni vauva kun saa tissiä niin hän nukkuu monta tuntia siihen perään eli ei muuta aikuistenjuhlien luonnetta mitenkään, mutta pelkään että jos siellä yksi juoksee koko ajan konttaajan perässä niin siitä tulee vähän hassua touhua,kun aikuistenjuhlat kyseessä.
Kyllä siellä "aikuistejuhlissa" niitä konttaajia on varmasti vähän enemmänkin.
Ihan vain AIKUISTEN JUHLAT. Miten ihmiset osaavatkin vääntää yhdys- ja epäyhdyssanat niin päin persettä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa no jos mut olis kutsuttu aikuisten juhliin ja haluaisin mennä, mutta en saisi vauvallesi hoitajaa. Soittaisin ja kysyisin saako vauva kans tulla ja jos saa niin pidän kyllä itse lapsestani huolen, ei mun lapsi ainakaan konttailisi muiden jaloissa ja sitten lähtisin lapsen nukkumaanmenoajan tultua kotiin myöhäisintään kahdeksalta. Missä ongelma? Vai tiedätkö naisen olevan sitä sorttia että lykkää mukulansa muiden hoidettavaksi ja alkaa itse dokaamaan?
Ei ole oikein kysyä että saako lapsen ottaa mukaan, koska 99% ihmisistä ei uskalla/ilkeä kieltää jos asiaa vielä selkeän kutsun jälkeen kysytään. He ovat pakotettuja antamaan luvan.
Ainoa hyväksyttävä tapa on ilmoittaa että ei pääse koska ei saa lasta hoitoon. Kutsuja voi sitten mahdollisesti antaa luvan tulla lapsenkin kanssa, mutta sitä EI SAA KYSYÄ itse. Poikkeaminen kutsusta tulee tapahtua vain ja ainoastaan kutsujan aloitteesta.
Tuoreilla äideillä ei varmaan ole tarkoitus vetää mitää kaatoperseitä. Voi olla että eivät ota lainkaan alkoholia ja osaavat kyllä huolehtia lapsistaan. Ei syyskyyyssa konttaila enään nurmikolla ilalla, paitsi tietysti te umpikänniset aikuiset. Jos olisin listalla niin jättäisin tulematta tämän avautumisen perusteella.
t.mies
On kyllä elämä vaikeaa, kun ei saa suutaan auki.