Mirtazapin- kokemuksianne?
Aloitin viime viikolla ko.lääkkeen unettomuuden ja ahdistuksen hoitoon, on nukuttanut aikalailla. Otan siis iltaisin 15mg. Aamut on hankalia kun tekis vaan mieli jäädä nukkumaan. Ruokahalu vissiin lisääntynyt myöskin.
Millaisia kokemuksia teillä ko.lääkkeestä?
Kommentit (50)
Eikö tällä palstalla ole jo 2-3 kertaa lähiaikoina ollut vastaava keskustelu ko. lääkkeestä.
Käytin muutaman viikon ahdistukseen tilanteessa, jossa monta eri asiaa huolestuttivat ja stressasivat pahasti ja ahdistus aiheutti psykosomaattisia oireita. Lääkärin neuvosta otin vain neljäsosan 15 mg:n tabletista iltaisin. (Käytännössä se oli usein kolmasosa, koska en onnistunut jakamaan tablettia tasan neljään yhtäsuureen osaan.) Lääke helpotti selvästi ahdistusta ja etenkin niitä psykosomaattisia oireita (vatsavaivat), jotka häiritsivät minua selvästi eniten. Sain myös nukuttua hyvin. Ensimmäisenä aamuna väsytti pahasti. Sen jälkeen en huomannut ongelmaa. Tosin rupesin juomaan aamuisin kupin kahvia, mitä en aikaisemmin tehnyt. Ruokahalu kasvoi selvästi ja huomasin erityisesti iltaisin sellaista, että teki mieli pistää suuhunsa jatkuvasti jotain, vaikka oli juuri syönyt.
Jätin lääkkeen pois muutaman viikon jälkeen, kun minua eniten huolestuttanut ja stressannut asia ratkesi.
Minulle lääke oli pelastus siinä tilanteessa. Tunsin oloni tosi huonoksi muutaman viimeisen päivän ennen lääkkeen aloitusta ja olisin todennäköisesti joutunut aika nopeasti sairaslomalle ilman sitä.
Pää oli jumissa yötä päivää, nukahtaminen viivästyi joka ilta enemmän ja enemmän ja sen myötä heräämisestä tuli mahdotonta. Piti auttaa nukahtamiseen, pisti koko elämän sekaisin.
Illalla ei vaikuttanut mitään ja aamulla ei meinannut herätä. Jätin pois kun ei hyötyä vaan haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Syön sitä tällä hetkellä 30mg/vrk.
Muut pillerit mitä popsin on Ketipinor 200mg depot/vrk. Voxra 150mg/vrk. sekä Diapam 20mg/vrk. Plus Tenox 20mg/vrk.
Kokoajan tunnen mitä paha ihminen olen ja en saa mitään aikaiseksi.
Miks vedät noin paljon kaikkea? :0 onkohan hyväksi enää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut pillerit mitä popsin on Ketipinor 200mg depot/vrk. Voxra 150mg/vrk. sekä Diapam 20mg/vrk. Plus Tenox 20mg/vrk.
Pakkohan niiden on olla hyväksi kun lääkäri on määrännyt!
T: Vaikea masennus, pakko-oireinen häiriö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et pysty itse ajattelemaan vaan kaikki on lääkärijumalan käsissä.
Hyvä lääke jos ei tartte tehä päivällä mitään muuta kuin nukkua tai torkkua horroksessa. Hyvä jos ruokaa jaksaa hakea kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se ajatteleminen auttaa? Kyllä minä ihmettelen lääkemäärää kun en kuitenkaan saa siitä mitään apua, mutta joka kerta on uusilääkäri ja toteamus " Katsotaan nyt tällä tavalla vielä eteenpäin pari kuukautta."
Ja pientähän tuo lääkemäärä on mitä se oli aikoinaan... Efexor Depot 375mg/vrk. Ketipinor 500mg/vrk. Olantzapiini 15mg/vrk. Opamox 50mg/vrk.
Joten alas on tultu lääkemääristä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä lääke jos ei tartte tehä päivällä mitään muuta kuin nukkua tai torkkua horroksessa. Hyvä jos ruokaa jaksaa hakea kaupasta.
Mirtazapin ei kyllä väsytä mitenkään.
Eikö tuo lisää ruokahalua. Pelasti mun äidin hengen, kun ei halunnut syödä enää.Äidillä alzheimer.
Käytin 5 kk, lihoin tuona aikana 25 kg.
Minulle määrättiin 30mg/vrk annos unettomuuteen ja masennukseen.
Lääke auttoi kyllä uneen ja pelasti ehkä osittain itsemurhalta.
Nukuin 15h vuorokaudessa ja hereillä ollessa olin lähes jatkuvasti pöhnässä, eli unta tosiaan tuli eikä niin jurrisena mitään itsaria jaksanut tehdä.
Jossain vaiheessa (noin puolenvuoden jälkeen) tuli myös lihasnykimistä, syyhymäinen kutina+ihottuma ja paino alkoi nousta, en myöskään tuntenut enää itseäni. Olin aggressiivinen, ahdistunut ja samalla jotenkin kuitenkin turta.
Jätin lääkkeen pois, jonka jälkeen kutina loppui ja iho alkoi parantua, jatkuvat mässyt ja pohjaton tarve mussuttaa jotain hävisi, ahdistus kaikkosi ja masennus alkoi parantua.
Muutaman kuukauden päästä huomasin, että olen saanut elämänhalun takaisin.
Myös läheiset huomasivat muutoksen ja etenkin sen, kuinka olen taas energinen ja henkisesti tasapainoinen sekä rauhallinen - kuten joskus ennen masennusta olin.
Unettomuus tai lähinnä unirytmin heittely, unensaannin vaikeus ja väsymyksen tunnistaminen (en tule kovinkaan helposti väsyneeksi ja pystyn valvomaan useamman vuorokauden, valvon joka viikko pari vuorokautta putkeen jonka jälkeen saan hyvin unen) on edelleen ongelma.
Uneni on kyllä ihan laadukasta enkä heräile kesken unien, mutta nukahtaminen on vaikeata eikä mua yksinkertaisesti väsytä iltaisin, vaikka mitä tekisi.
Saan onneksi useimmiten kuitenkin jollain konstilla nukahdetuksi, mutta se menee usein niin myöhäseen, että aamuherätyksen vuoksi uni jää vajaaksi (eikä mua sit taas illalla siltikään väsytä).
Välillä poltan jointin hasista jos on "pakko" saada aikaisin uni ja kunnon pitkät yöunet nukuttua, se sopii tähän tarkoitukseen huomattavasti paremmin kuin yksikään lääke.
Pilvestä saat heti unen, nukut hyvin eikä aamulla ole pöhöä tai tule muitakaan sivuoireita.
Sen laittomuus tietysti vaan rasittaa, siksi olisi hyvä pärjätä ilman sitä kun lapsiakin on, mutta parempi sekin kuin lääkkeet.
N36
Pöhnäinen olo tuli. Söin hulluna. Vatsa täynnä, mutta aivot vaan käski syömään lisää ja lisää. Huh huh. Nopeasti vaihdettiin lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä vaikeassa masennuksessa pystykään. Sen takia hoitavan tahon pitäisi pystyä ajattelemaan potilaan parasta. Minulla aloitettiin masennukseen Mirtazapin, paino nousi kahdessa vuodessa 35 kiloa, olin 47-kiloinen, joka turposi 82-kiloiseksi. Ruokamäärät pysyivät samana, makean himo nousi jonkin verran, mutta ei nyt sentään 35 kilon edestä. Masennukseen lääke ei auttanut. Minä en jaksanut painon noususta välittää, olin sen verran masentunut. Mutta ei kiinnostanut hoitavaa tahoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voxra on selvästi piristävä? Ja sitten Tenox selvästi väsyttävä varmaan? Ketipinor pienellä annoksella olisi varmaan myös väsyttävä. Eli tuossa lääkearsenaalissa on lääkkeitä jotka sisältävät vastakkaisia vaikutuksia. Voi toki olla perusteltu silti.
Ei sopinut minulle. Illalla se ei auttanut nukahtamaan, toi vain tokkuraisen olon. Ja sitten aamulla ei meinannut päästä sängystä ylös. Töissä pilkin yhden kokouksen, jouduin pomon puhutteluun... Selitin asian kuten se oli, että on uusi lääke kokeilussa (se Mirtazapin juuri siis), mutta se kokeilu kyllä loppui minulla siihen. Tarkoitus oli siis hoitaa viivästynyttä vrk-rytmiä vain.
Todella tehokas läkee pirilaskuihin. Muuhun en ole käyttänyt, joten en osaa miten toimii niihin tarkoituksiin, joihin sitä määrätään.
Aivan järkyttävä lääke, oli mg-määrä mikä hyvänsä, niin nukuttaa yötä-päivää. Työssäkäynnistä ei tule mitään tuossa koomassa. Samaten ruokahalu nousi ihan sairaisiin mittoihin. Masennuksen hoidossa ei mitään hyötyä.
Syön sitä tällä hetkellä 30mg/vrk. Alussa kokeiltiin aivan pienellä annoksella kun lääkkeen pitäisi nukuttaa.. Ei mitään vaikutusta uniin. Ruokahalu on olematon kuten ollut jo vuosia...
Kokoajan tunnen mitä paha ihminen olen ja en saa mitään aikaiseksi. Yössä nukun n. 5 tuntia pätkissä.