Vain 10% suomalaisista syö 400-500g kasviksia päivässä.
http://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/poperoproffa_patrik_borg_tama_o…
Okei, muutaman kuukauden vanha juttu, mutta siihen ei kannata puuttua.
Ihmetyttää vain tuo väite, eikä artikkeli kerro, mistä tieto on perisin. Veikkaisin, että kyseessä on Patrik Borgin mututuntuma.
Kuinka paljon av-mammat syö kasviksia päivisin?
Itse syön vähintään 600g, aamulla marjoja, lounaalla salaattia, välipalana hedelmää, päivällisellä juureksia / vihanneksia kypsytettynä, iltapalalla jälleen marjoja.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön kyllä paljon enemmän. Koska en syö viljaa, täytän senkin osan kasviksilla ja perunaakin syön vain vähän, joten sekin korvautuu terveellisemmillä kasviksilla. Tänä aamuna munakkaan kanssa meni jo pari desiä porkkanaraastetta, kokonainen tomaatti, desi hapankaalta. Smoothiessa meni ehkä desi mustikoita ja puolikas bansku. Kahvitauolla omppu. En kyllä osaa arvioida paljonko nuo on grammoissa..ehkä 300 - 400 g?
Olet syönyt aivan varmasti yli 500g. Tästä ehkä johtuukin suomalaisten vaikeus syödä puoli kiloa kasviksia päivässä. Sitä pidetään suurempana määränä kun se onkaan ja kyselyihin vastataan ettei määrä tule täyteen.
No mutta hieno uutinen! Sittenhän se puoli kiloa tulee ihan helposti. Mitä ihmiset sitten syö, jos eivät tuota puoltakaan kiloa saa täyteen? Sehän tulee melkein väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Piti oikein tehdä pieni tutkimus. Neljä suurta porkkanaa ja kaksi tomaattia 548g. Lisäksi kaikki muut vihannekset joita päivän aikana tulen syömään.
Minun keskikokoinen porkkanani painoi 98 grammaa.
Yksi vihreä omena, alle 10cm pätkä kurkkua, yksi keskikokoinen porkkana ja yksi keskikokoinen tomaatti = 513 grammaa. Voin laittaa kuvan jos joku ei usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön kyllä paljon enemmän. Koska en syö viljaa, täytän senkin osan kasviksilla ja perunaakin syön vain vähän, joten sekin korvautuu terveellisemmillä kasviksilla. Tänä aamuna munakkaan kanssa meni jo pari desiä porkkanaraastetta, kokonainen tomaatti, desi hapankaalta. Smoothiessa meni ehkä desi mustikoita ja puolikas bansku. Kahvitauolla omppu. En kyllä osaa arvioida paljonko nuo on grammoissa..ehkä 300 - 400 g?
Olet syönyt aivan varmasti yli 500g. Tästä ehkä johtuukin suomalaisten vaikeus syödä puoli kiloa kasviksia päivässä. Sitä pidetään suurempana määränä kun se onkaan ja kyselyihin vastataan ettei määrä tule täyteen.
No mutta hieno uutinen! Sittenhän se puoli kiloa tulee ihan helposti. Mitä ihmiset sitten syö, jos eivät tuota puoltakaan kiloa saa täyteen? Sehän tulee melkein väkisin.
Tarkoitin että jos ihmiset uskovat että puoli kiloa kasviksia on todella suuri määrä, eivätkä punnitse ruokiaan koskaan, he valitsevat kyselystä vaihtoehdon "en syö puolta kiloa kasviksia päivässä", vaikka saattavat hyvinkin syödä. Tämä ei tietenkään koske kaikkia, mutta kyllä normaalilla ja monipuolisella ruokavaliolla tulee lähes automaattisesti täyteen puoli kiloa. On myös ihmisiä jotka syövät pelkkiä eineksiä ja roskaruokaa tai eivät koskaan syö kasviksia lämpimän ruuan lisukkeena. He tietävät varmasti ettei puoli kiloa tule täyteen jos eivät koko päivän aikana syö mitään "vihreää"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tämä on tietysti vain yksi ääripää, mutta mun äiti ainakin syö aamupalalla 2 palaa ruisleipää, päällä levite, leikkele, juusto ja kyytipojaksi kahvia. Lounaaksi makaronilaatikkoa / perunaa ja lihakastiketta / riisi ja joku kastike / pasta ja joku lihapitoinen kastike tai kalaa ja muusia. Lautaselle vähän viereen sitten kurkkua tai tomaattia. Päivällinen samaa rataa ja iltapala mukailee aamupalaa. Jossain välissä saattaa syödä hedelmän. Silloin tällöin tekee jotain kasvissosekeittoa tai pata-/laatikkoruokaa, jossa kasviksia ihan ok määrä. Mutta pääsääntöisesti siis aika vähän kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tämä on tietysti vain yksi ääripää, mutta mun äiti ainakin syö aamupalalla 2 palaa ruisleipää, päällä levite, leikkele, juusto ja kyytipojaksi kahvia. Lounaaksi makaronilaatikkoa / perunaa ja lihakastiketta / riisi ja joku kastike / pasta ja joku lihapitoinen kastike tai kalaa ja muusia. Lautaselle vähän viereen sitten kurkkua tai tomaattia. Päivällinen samaa rataa ja iltapala mukailee aamupalaa. Jossain välissä saattaa syödä hedelmän. Silloin tällöin tekee jotain kasvissosekeittoa tai pata-/laatikkoruokaa, jossa kasviksia ihan ok määrä. Mutta pääsääntöisesti siis aika vähän kasviksia.
Mulla on kanssa paljon tuttuja jotka syövät "ihan terveellistä kotiruokaa", eivätkä eineksiä, mutta eivät varmasti saa puolta kiloa täyteen. Jos ei syö ikinä sitä porkkanaa ja tomaattiakin "salaattina" syödessä parin siivun verran (ei parin tomaatin, vaan siivun) ja hedelmä on satunnainen ei-päivittäinen naposteltava, jää kasvishedelmät helposti alle suositusten. Tämä ei ole mitään moralisointia, vaan ihan pohdinnan pohjustusta. Itse nimittäin uskon, että aika harva syö lähellekään suositeltua määrää. Jos vetää väli- ja aamupalalla esimerkiksi pelkkää leipää juuston ja kinkun kera niin sitten on yhä vaikeampaa täyttää tuota puolen kilon kiintiötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kanssa paljon tuttuja jotka syövät "ihan terveellistä kotiruokaa", eivätkä eineksiä, mutta eivät varmasti saa puolta kiloa täyteen. Jos ei syö ikinä sitä porkkanaa ja tomaattiakin "salaattina" syödessä parin siivun verran (ei parin tomaatin, vaan siivun) ja hedelmä on satunnainen ei-päivittäinen naposteltava, jää kasvishedelmät helposti alle suositusten. Tämä ei ole mitään moralisointia, vaan ihan pohdinnan pohjustusta. Itse nimittäin uskon, että aika harva syö lähellekään suositeltua määrää. Jos vetää väli- ja aamupalalla esimerkiksi pelkkää leipää juuston ja kinkun kera niin sitten on yhä vaikeampaa täyttää tuota puolen kilon kiintiötä.
Toi ihan terveellinen kotiruoka on myös tuttu käsite tältä palstalta. Aika monesti noissa ketjuissa, joissa mietitään edullisia terveellisiä ruokia, on kasvikset tosi vähällä.
Kasviksistakin kyllä saa edullista ruokaa, ja jos sitten jättää leivän syönnin leikkeleileen vähemmälle, ei siinä paljon tule hintaeroa. Varsinkin jos kerää itse marjat ja pakastaa ne ja osaa valita kausivihannekset. Niistä voi sitten tehdä pata/laatikko tai keittoruokia. Kasvissosekeittoja saa tehtyä todella edullisesti, ja kun lisää linssejä, saa proteiiniakin. Marjoja voi syödä juurikin puuron, jugurtin tai viilin seassa.
Välimeren ruokavaliolla tulee hurjasti yli tuon 500g ja muutenkin on terveellistä. Me syödään illallisella ensiksi keitto, sitten salaatti ja viimeisenä kunnon ruoka. Jälkiruoaksi on tapana syödä hedelmiä.
Gatavoladora kirjoitti:
Välimeren ruokavaliolla tulee hurjasti yli tuon 500g ja muutenkin on terveellistä. Me syödään illallisella ensiksi keitto, sitten salaatti ja viimeisenä kunnon ruoka. Jälkiruoaksi on tapana syödä hedelmiä.
Ah, kun jaksaisikin nähdä noin paljon vaivaa! Mutta oikeasti, saadakseen sen puoli kiloa täyteen, riittää pienempikin panostus.
Karppauslahkolainen voi suksia nevadaan sokerifobiansa kanssa. Suoli kyllä tykkää hyvää porkkanasta ja lantusta.